Jump to content

Salg\kjøp av 7.62mm fra forsvaret


lobo14

Recommended Posts

Lurer på noen ting angående salg\kjøp av 7.62mm ammo som kommer fra forsvaret.

Er det lov?

Kan ta meg selv som eksempel.

Under førstegangstjenesten så hadde vi en kveld i uka hvor vi fikk ta med AGen på skytebanen.

Vi betalte en liten sum som skulle gå til dekning av kostnadene av ammoen. Fikk da en grønn pakke med 200 skudd.

Etter noen en stund så hadde mange av oss en del ubrukte skudd. Fikk beskjed av befal at vi kunne ta ammoen siden vi hadde betalt for den.

Etter tjeneste så kom jeg hjem med ca 200 patroner.

Mine blei gitt bort for lenge siden.

Var inne i 84-85.

 

Så til spørsmålet. Kunne jeg ha solgt eller kjøpt ammo fra forsvaret uten å gjøre noe ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

Det er et fint spørsmål, det der.

 

Det er to ting å tenke på her; det ene er eiendomsrett, det andre er våpenlovgivning.

 

Ettersom du har betalt for ammunisjonen, er den din personlige eiendom, og ikke lenger forsvarets. Utfordringen her er å dokumentere det. La oss la den ligge, og anta at det går greit.

 

Våpenloven:

§ 16.Den som vil drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, må ha bevilling fra vedkommende departement. Dersom Kongen ikke annet bestemmer, gjelder dette også våpen som er omhandlet i § 5. Søknad om bevilling sendes politimesteren i det distrikt hvor søkeren akter å drive sin virksomhet.

Bevillingen kan begrenses til å gjelde nærmere bestemte arter skytevåpen og ammunisjon og ellers gjøres avhengig av vilkår som fastsettes av vedkommende departement.

Bevillingen skal inneholde opplysning om innehaverens navn og forretningssted, bevillingens omfang og de vilkår som gjelder for utøvelsen.

Den som etter lov om eksplosive varer1 § 16 første ledd har tillatelse til å tilvirke ammunisjon for salg, kan uten bevilling drive handel med slik ammunisjon av egen eller annens tilvirking som tilvirkingstillatelsen omfatter fra tilvirkingssteder eller fra oppbevaringssted som han har opprettet med tillatelse etter lovens § 22.

 

Våpenforskriften:

§ 34.Krav om bevillingen og dens omfang

Bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven, gis av politimesteren på det sted hvor virksomheten skal drives. Bevillingen omfatter kun skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som lovlig kan omsettes i Norge.

Krav om bevilling gjelder også for den som vil drive handel med paintballvåpen, air soft gun, registreringspliktige og ikke-registreringspliktige luft- og fjærvåpen, og lyddempere til registreringspliktige skytevåpen.

Bevillingen bør ikke gjøres mer omfattende enn distriktets behov tilsier.

Bevilling kan begrenses til en eller flere av disse kategorier:

a) Skytevåpen eller våpendeler og ammunisjon til skytevåpen,

b) bestemte typer ammunisjon, eller

c) bestemte typer redningsutstyr (signalpatroner mv.).

Bevilling til å drive handel som nevnt i fjerde ledd bokstav b, kan etter søknad gis til godkjent skytterorganisasjon og forening tilsluttet slik organisasjon ved salg til forening og person som nevnt i § 33 annet ledd og tredje ledd. For slik tillatelse skal søker oppfylle kravene i våpenloven § 17 første ledd. Vilkårene i § 35 gjelder ikke.

Unntatt fra bevillingsplikten, jf. våpenloven § 16 første ledd, er handel med apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av Politidirektoratet er funnet utelukkende egnet for det oppgitte formål.

 

PoDs rundskriv 2009/009 beskriver ikke problemstillingen i det hele tatt.

 

Hva lovens bokstav angår, har du ikke lov til å selge ammunisjonen i det hele tatt; ferdig snakket. Når det er sagt, er omsetning av ammunisjon i små mengder, for å kvitte seg med det, noe jeg ikke kan huske å ha hørt at politiet slår ned på, gitt gyldig våpenkort etc. Poenget er jo nettopp å få ammunisjonen avhendet til noen som har lov til å inneha den.

 

Det er forøvrig en tredje utfordring; dersom du ikke har våpenkort for kaliberet, har du ihht. lov og forskrift heller ikke lov til å inneha ammunisjonen.

 

Kilder:

Våpenloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

Våpenforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_3

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener at lovens bokstav hindrer meg i å selge en eske patroner til noen, burde den ikke da også nekte meg å for eksempel selge en brukt hagle til noen?

 

Vi kjøper og selger våpen hele tiden, men ammunisjon er liksom ikke greit? De står jo nevnt sammen?

 

Når det snakkes om å drive handel med, så virker det for meg som det snakkes om næringsvirksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Det sagt, så har jeg en lignende utfordring selv; jeg har hagleammunisjon i kaliber 12/76, som fungerer dårlig i min hagle som har kammer i kaliber 12/70. Jeg har våpenkort i kaliber 12, så det å eie ammunisjonen til jeg evt. kjøper en hagle i kaliber 12/76 eller lenger er uproblematisk, men jeg gidder ikke sitte med ammunisjon jeg ikke får brukt.

 

Jeg har beskrevet situasjonen og sendt spørsmålet avgårde til våpenkontoret, så får vi se hva de sier.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg nevnt at våpenkontoret i Oslo er forbilledlige med sin responstid?

 

Jeg skrev:

 

Jeg har noe fabrikkladet hagleammunisjon som jeg ikke kommer til å få bruk for, da ammunisjonen er i kaliber 12/76, mens min hagle har kammer i kaliber 12/70.

 

Hvordan stiller det seg med å avhende denne; kan jeg gjøre det til person som har gyldig våpenkort på kaliberet?

 

Kan jeg be den som får ammunisjonen avhendet dekke mine kostnader (mao. det jeg betalte for ammunisjonen opprinnelig?

 

Ni minutter senere fikk jeg svar:

 

Hei!

 

Du har anledning til å overlate ammunisjon til person med gyldig våpenkort for våpen som benytter denne type ammunisjon.

 

mvh

 

Oslo politidistrikt

 

Forvaltningsavdelingen - Oslo

 

Lindskog har rett; handel dekker omsetning i næringsøyemed.

Link to comment
Share on other sites

Salg av ammunisjon du har ladet selv er omtalt i våpenloven:

 

§ 20.Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler for salg, må ha bevilling av vedkommende departement. Det samme gjelder den som vil tilvirke for salg ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer. Børsemaker med mesterbrev etter lov om mesterbrev i håndverk og annen næring, trenger ikke bevilling som nevnt i første punktum, men plikter før tilvirkningen tar til å sende melding til vedkommende departement.

 

Jeg tolker dette til å være vesentlig forskjellig fra bestemmelsen i § 16, da ordlyden her er "salg" og ikke "handel", og at dette antagelig må regnes som et totalforbud, uten at jeg har noen andre rettskilder på tolkningen.

 

Hva angår ammunisjon fra forsvaret versus haglepatroner, så er det ingen vesensforskjell; det er i begge tilfeller snakk om fabrikkammunisjon som er lovlig ervervet. Spørsmålet om eiendomsrett har jeg allerede omtalt.

 

Hva angår hvor ofte man gjør det, så kommer jo det naturligvis an på hva onkel og tante blå anser for handel.

Link to comment
Share on other sites

Hva angår ammunisjon fra forsvaret versus haglepatroner, så er det ingen vesensforskjell; det er i begge tilfeller snakk om fabrikkammunisjon som er lovlig ervervet. Spørsmålet om eiendomsrett har jeg allerede omtalt.

Ja selvfølgelig, om du har ammunisjon fra forsvaret du har kjøpt og kan fremvise kvittering for kjøpet på, så har du muligens rett.

Link to comment
Share on other sites

Stillermeg tvilende til at noen som har tjenestegjort som menig el. kan fremvise noen form for kvitering på denne typen ammo, anskaffet de siste 30 år.

Ansatte og befal kan søke om og få kjøpe en liten mengde patroner til eget bruk pr. år, det er den eneste typen offisielt salg til enkeltpersoner jeg kjenner til i forsvaret siste 30 år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har over lengre tid hatt annonser på finn.no hvor jeg søker etter ammo til en gitt pris.

 

Snakket med lokalt våpenkontor i forkant. Hensikten er å få grei pris på trening ammo, men samtidig også å få ammo som bare ligger rundt om ut av markedet.

Våpenkontoret var helt med på tankegangen og så også at det er bedre at jeg kjøper og skyter opp enn at det blir liggende rundt i hjemmene.

 

De som tar kontakt er ofte personer som har fedre som har vandret heden. De finner under opprydding noen pakker med 9mm som faren har stukket unna....ofte Forsvars ammo. De som bor for langt unna, eller at det ikke passer å møtes for overlevering anmoder jeg de om å levere det til lokalt politi. De som er litt i tvil om det er lov å selge, forteller jeg at de ikke trenger å selge til meg i det hele tatt. Men fint om de påser at det kommer ut av markedet. Ofte ender det opp med at de heller vil ha noen hundrelapper enn ingenting..... Mange som slutter med sin hobby selger våpen men ikke ammo i tilfelle de skal begynne på igjen. Etter en stund så innser de at det kun er død kapital som ligger der.

 

Det største parti jeg har kjøpt var på nesten 3000 skudd,totalt sett har jeg vel fått en nærmere 7-8000 9mm ut av hjem hvor de ikke hadde noe å gjøre lengre.

 

I min tid i forsvaret på 80-90 tallet så var det en kult som man kalte å "orge".... det var vel egentlig et finere ord for å stjele, men det var anerkjent på en helt annen måte. Ammo som ikke ble skutt ut tok man vare på til neste gang.... kun hele uåpnede større pakker ble levert inn igjen på våpendepot. Dette akkumulerte seg over tid og når man avsluttet tjenesten etter x antall år så ble det heller ikke innlevert. Jeg ser svært mange likhetstrekk her med hvorfor folk som rydder etter fedre kommer over en del ammo.

Link to comment
Share on other sites

Stillermeg tvilende til at noen som har tjenestegjort som menig el. kan fremvise noen form for kvitering på denne typen ammo, anskaffet de siste 30 år.

Ansatte og befal kan søke om og få kjøpe en liten mengde patroner til eget bruk pr. år, det er den eneste typen offisielt salg til enkeltpersoner jeg kjenner til i forsvaret siste 30 år.

 

Som menig kan jeg være enig med deg.

 

Som aktiv skytter i forsvaret fikk jeg en ammo kvote hvert år utover de ordinære 200 AG3 skuddene man fikk som befal den gangen. Disse kunne konverteres både til 9mm og .22 LR. Det var aldri noe krav om at dette skulle leveres tilbake eller ikke byttes/ selges.

 

Når jeg sluttet i forsvaret satt jeg igjen kun med en ,22 pistol som var privat. Alle mine 7.62, samt 9mm konverterte jeg til ,22LR. Mener jeg fikk nesten en 20.000 skudd med meg helt lovlig den gangen ved overgangen til det sivile.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva angår ammunisjon fra forsvaret versus haglepatroner, så er det ingen vesensforskjell; det er i begge tilfeller snakk om fabrikkammunisjon som er lovlig ervervet. Spørsmålet om eiendomsrett har jeg allerede omtalt.

Ja selvfølgelig, om du har ammunisjon fra forsvaret du har kjøpt og kan fremvise kvittering for kjøpet på, så har du muligens rett.

Det, eller om man kjenner til andre som kan bekrefte praksisen. Poenget mitt er at idet penger bytter hender, overdras eiendomsretten. Dersom dette var kjent praksis for enheten skulle det i alle fall være helt uproblematisk.

 

Problemet fremstår for meg som akademisk under alle omstendigheter; jeg ser til stadighet folk avertere NATO-ammo til salgs, uten at noen løfter et øyebryn for det.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven gjelder ikke for ammunisjon som "er bestemt for eller tilhører Forsvaret", jfr. våpenloven § 4. Forsvarets salg av ammunisjon (uavhengig av kjøper) reguleres dermed ikke av våpenloven, og heller ikke soldaters erverv fra Forsvaret i tjenestlig medfør (ammunisjonen er i slike tilfeller fortsatt "bestemt for" Forsvarets bruk). Jeg forutsetter at FDs direktiver for Forsvarets våpen- og ammunisjonsforvaltning ikke forbyr dette (jeg har ikke tilgang til dem, og kan derfor ikke sjekke). Med forbehold om at jeg ikke kjenner Forsvarets direktiver kunne du altså sivilrettslig og (sivil)strafferettslig kjøpt ammunisjon av Forsvaret lovlig.

 

Oppbevaring av ammunisjon reguleres av våpenloven § 15 annet ledd: "Det er ikke tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i strid med loven." Oppbevaringen din av ammunisjon etter at du forlot Forsvaret er også lovlig, fordi ervervet ditt var lovlig.

 

Salg av ammunisjon forutsetter at det ikke er snakk om så store kvanta at det regnes som handel - da må du ha bevilling etter våpenloven § 16. "Drive handel"-alternativet i våpenloven forutsetter at det er snakk om en viss mengde omsetning, "handel" i den tids språkbruk betyr det samme som "næring" og "virksomhet" nå, og begge disse alternativene forutsetter en form for forretning av noe varighet og omfang. Men salg av mindre kvanta, eller gave av mindre kvanta, er lovlig så lenge du følger reglene som gjelder generelt for å overlate ammunisjon til andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...