Jump to content

Teoretisk max antall våpen


BenA

Recommended Posts

Jegermeistern skrev (1 minutt siden):

Klasse Rekrutt og Nybegynner Ung skyter finfelt med kaliber .22 LR. Etter som de maksimalt er 13/16 år, må våpna registreres på foresatt/voksne.

Alle klassene som kan skyte finfelt kan skyte 22LR. Jeg har sett V73er skyte 22LR, og ER og Jr gjør det regelmessig/ ofte, da mange gjerne skyter bedre med 22LR enn med 6.5x55.

 

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

Hvorvidt forbudet mot ervervsgrunnlag (arvet fra "Fri Klasse" gjennom "Jegerklassen") for den nye "Kikkertklassen" er opphevet, eller at det var spesifikt knyttet til "Fri Klasse"/"Jegerklassen", og derfor ikke gjelder, eller om det bare har gått i glemmeboka, vet jeg ikke.

Erversgrunnlaget til kikkertklassen er kommet etter forspørsel fra DFS til POD. Det skjedde nesten umiddelbart etter at kikkertklassen ble innført

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett, jeg synes dette nye regimet med et våpen per program er ypperlig.

Det gjør ting så mye mer enklere, man slipper jo å argumentere for kalibervalg osv.

Tommel opp fra meg, selv om det har blitt vanskeligere å erverve reserve våpen (i enkelte tilfeller?)

 

Sist gang jeg hørte om noen som prøvde seg på unntaket for Befal/Politi, så fikk de avslag pga de hadde ''egnet'' konkurranse våpen fra før.

Og avslaget ble opprettholdt av POD.

(Gjelder under tidligere våpenlov)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet dette en del, med skivene. Forskjellen i slitasje på skiver, når en treffer - er ikke eksisterende mellom 338LM og 556. Med matchkuler. Wadcuttere, som brukes av mange i 22LR lager mye større hull enn ei 300gr OTM-kule.

 

Perjoto skrev (På 12.5.2023 den 15.03):

Det er bare tre kaliber tillatt i DFS, som er 6,5mm, 7,62mm og 5,6mm. Unntaket er kikkertklassen som kan bruke alle kaliber under 8mm, eller eldre Mausere godkjent med 7,92 etter eldre reglemang.

Til og med 8mm.

 

6.201 Alminnelige regler
a) Generelt tillates alle typer våpen og kaliber til

og med 8mm, unntatt er hel- og/eller halvau-
tomatiske våpen som ikke er tillatt.

 

Det betyr at alle "8mm" (.323)-kalibrene er tillatt, siden boringen er 7.92.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...