Jump to content

Teoretisk max antall våpen


BenA

Recommended Posts

Ok, først ut, har ingen ambisjoner om å maxe antall våpen jeg kan eie, men i en diskusjon jeg var med på kom vi inn på antall våpen en privatperson kan eie..

 

Såååå..

 

Jeger = 6 Langvåpen

Fritidsskytter = 4 håndvåpen , aktiv skytter så kan det balle på seg endel med programmer, våpenbegrensninger (vekt, størrelse, avtrekk) og lignende

Dynamisk= x håndvåpen og x rifler

Benkeskytterforbund?

Andre?

Link to comment
Share on other sites

som pistolskytter så kan man med aktivitet lett pådra seg fin, grov, revolver, militær, mag 1, mag 2, spesial pistol og spesial revolver, samt reservevåpen i alle klasser, dvs 16 enhåndsvåpen samt full jaktgarderobe.

selv ser jeg ikke ser hensikten med mest mulig våpen, heller færre og optimale våpen

Link to comment
Share on other sites

Sånn før det sklir ut, dynamisk er strengeste forbundet, du får ikke erverv eller følgeskjema her uten aktivtet og behov.

 

Det er jo gjenngangern generelt på konkurransevåpen.

 

Vet ikke om dette er en bra tråd å ha, sånn egentlig, selv om det sikkert er velment og teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slik at 6 jaktvåpen, altså garderoben, er absolutt max. antall jaktvåpen du kan eie, du skal få innvilget 6 jaktvåpen UTEN MASSE OM OG MEN..

 

Du kan søke om fler, men da skal du påvise/underbygge/trygle om hvor stort behovet ditt er for fler..

 

Jeg skriver det litt flåsete fordi byråkraten som skal behandle søknaden din ofte/som regel behandler en slik søknad helt skjønnsmessig..

 

Når det er sagt så er det ikke enkelt for dem og navigere i jungelen av forskrifter og rundskriv til Politimesterne , hvorav noen av dem er direkte selvmotsigende..

 

La oss håpe at ny våpenlov, når den foreligger, kan gi en enklere forståelse for lovverket for alle.

Link to comment
Share on other sites

som pistolskytter så kan man med aktivitet lett pådra seg fin, grov, revolver, militær, mag 1, mag 2, spesial pistol og spesial revolver, samt reservevåpen i alle klasser, dvs 16 enhåndsvåpen samt full jaktgarderobe.

selv ser jeg ikke ser hensikten med mest mulig våpen, heller færre og optimale våpen

 

Hvis vi da tar utgangspunkt i 16 enhåndsvåpen kan vi slik jeg ser det legge på minimum følgende:

 

-6 stk langvåpen godkjent til jakt (myten skal ha det til at enkelte klarer å få innvilget flere enn dette)

-2 stk 5,56 halvauto til NROF/Dynamisk

-2 stk 7,62 halvauto til NROF/Dynamisk

-3 stk langvåpen til DFS (1 stk 22LR + 2 stk 6,5x55 og/eller 7,62) Noen har kanskje fått flere her også..

-2 stk 22LR langvåpen til NSF rifleskyting

-2 stk "grovkaliber" langvåpen til NSF rifleskyting

 

Da er jeg oppe i 33 våpen.

 

I tillegg er det nok mange som får innvilget en god del svartkruttvåpen+ at de eldste av disse trenger du jo ikke å registrere engang.

Jaktfelt får du jo et par langvåpen til, men aner ikke hvor mange.

Silhuettskytttere kan vel også få innvilget noen egne våpen.

 

Så er det jo som tidligere nevnt mulig å arve opp til 3 våpen, og man kan også kjøpe 3 våpen uten begrunnelse hvis man er yrkesmilitær eller ansatt i politiet hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Klarer du å vise til nok aktivitet tror jeg sjeldent det er noe problem å lage seg en ganske grei samling...

 

Selv var jeg veldig nervøs når jeg sendte inn mine forrige søknader da folk fortalte grøsshistorier om at du ikke ville få innvilget .45ACP og 9mm samtidig da disse går i samme NSF klasse. (jeg søkte på begge)

Dette gikk knirkefritt til tross for at jeg i tillegg allerede har en Glock 34..

 

Tror forøvrig at det er mange kammerbrukere som sitter på mer enn 33 våpen.

Var vel et par år siden jeg leste om en bruker her som ble innkalt til politistasjonen når han flyttet til et nytt fylke. Der ville de høre hans behov for 46 våpen. (eller var det 43?)

 

er nok hovedsaklig aktivitetsnivå, tid og prioriteringer som setter begrensninger for de fleste her i landet. =)

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok jobbe litt for å klassifiseres som konkurranseskytter med behov for reservevåpen (10+ starter/stevnepoeng i året) i alle grener i alle forbund.

 

NSF eksempelet med 16 pistoler, da skal du ha 80 starter i året bare der, hahalvparten approberte. Legger du på alle andre forbund og grener skulle jeg likt å se en beregning på tidsbruken.

Link to comment
Share on other sites

Var vel et par år siden jeg leste om en bruker her som ble innkalt til politistasjonen når han flyttet til et nytt fylke. Der ville de høre hans behov for 46 våpen. (eller var det 43?)

Har en bekjent som ble bedt om å sende inn en redegjørelse for bruksfelt for sine 207 registrerte våpen :wink:
Link to comment
Share on other sites

Må det defineres bruksfelt ved samling HighPower ?
Nei, når man søker på et samlervåpen angir man Samling som bruksfelt og legger ved dokumentasjon på at våpenet det søkes om inngår i det godkjente samlefeltet.

Tilfellet jeg refererer til over er en person som fikk sin samlergodkjenning på 70-tallet da dette nærmest var å anse som en blanco-fullmakt uten antallsbegrensning, og som i tillegg konkurrerer i et utall forskjellige skytedisipliner under alle våpenkategorier. Forespørselen kom i forbindelse med en opprydning i våpenregisteret.

Link to comment
Share on other sites

OT: Jeg ser det er flere som roper på at denne tråden bør stenges og/eller slettes. Fra mitt ståsted, er diskusjonen en interessant prinsippdiskusjon som passer godt innunder første punkt på listen over hva vi vil ha:

 

- Diskusjon av skyting, jakt, våpen, hjemmelading og relevante tema rundt dette, slik det er regulert i henhold til norsk lovgivning.

 

Føler dere sterkt for det, kan dere jo bruke "varsle"-knappen, og dermed varsle moderator så de får vurdert tråden.

Link to comment
Share on other sites

NSF eksempelet med 16 pistoler, da skal du ha 80 starter i året bare der, hahalvparten approberte. Legger du på alle andre forbund og grener skulle jeg likt å se en beregning på tidsbruken.
NSF skytteren med flest starter (i baneprogram, hans skyter felt også) i 2014 hadde 229 starter, ned 69 fra 2013. Det skal dog sies at 56 av disse var luft. :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

NSF skytteren med flest starter (i baneprogram, hans skyter felt også) i 2014 hadde 229 starter, ned 69 fra 2013. Det skal dog sies at 56 av disse var luft. :mrgreen:

Er det side med stats noe sted eller teller man selv? jeg skjøt selv godt over 5 sifferet skudd bare i konkurranser i fjor (men suger fortsatt)

 

regner han kalenderår, eller skytterår?

Link to comment
Share on other sites

OT: Jeg ser det er flere som roper på at denne tråden bør stenges og/eller slettes. Fra mitt ståsted, er diskusjonen en interessant prinsippdiskusjon som passer godt innunder første punkt på listen over hva vi vil ha:

 

- Diskusjon av skyting, jakt, våpen, hjemmelading og relevante tema rundt dette, slik det er regulert i henhold til norsk lovgivning.

 

Føler dere sterkt for det, kan dere jo bruke "varsle"-knappen, og dermed varsle moderator så de får vurdert tråden.

 

Velger å stenge denne slik at den kan vurderes på "bakrommet".....

Link to comment
Share on other sites

Da har vi vurdert det slik at tråden får leve videre.

 

Regner med de fleste skjønner at det finnes ingen snarveier til flere våpen, det krever høy innsats og dokumentert aktivitet.

Antall våpen er heller ikke noe mål i seg selv, det er bruksområdene som er interessant. Men det er greit å kjenne til de begrensningene på antall når man skal planlegge innkjøp. Derfor er vurderingen at tråden har livets rett.

Men vær så snill å ikke la det skli ut, jeg har nemlig lovt å rydde opp om det skulle skje ;)

Link to comment
Share on other sites

Lindskog, du trenger ikke skyte 10 stevnestarter i hver gren hvert år for å beholde dine våpen. Du har lov å ha en lavere aktivitet en tid. Så ene året skyter du mye fin, neste år mye grov, så mye revolver osv.

Videre rekker du som regel fint 4 starter på et feltstevne, problemet er at det ikke så ofte er magnumgrener på disse stevnene.

I 2014 oppfyllte jeg kravene til reservevåpen i Spesialpistol, militær og grov så production division. Hadde jeg skutt noen flere klubbstevner med spesialrevolveren vill jeg oppnådd det der også. (og i 2015 skyter vi jo alle våpengrenene som er i felt på våre Hurtig og NAIS stevner på klubben :D

Link to comment
Share on other sites

-6 stk langvåpen godkjent til jakt (myten skal ha det til at enkelte klarer å få innvilget flere enn dette)

 

Jeg har sju.... Riktog nok bare ei etterregistrert ikke-registreringspliktig hagle "over kvoten", men fikk beskjed om at den ikke skulle telle med i garderoben.

Fikk hagla av fattern og registrerte den samtidig som jeg kjøpte mitt første våpen(også det ei hagle), så jeg har kjøpt/registrert fem rifler etter at de to første våpnene kom i hus.

 

Skal ikke være store problemet å få våpen utenom garderoben dersom du kan dokumentere behov, og det er vel der det strander for de fleste.

'Har så innmari lyst på' og 'kjekkt å ha' er (u-?)heldigvis ikke gyldig behovsgrunnlag! :lol:

 

Samma leksa med håndvåpen, du får kjøpt det du har behov/aktivitet for.

 

Faktisk så er vel kjærringa en større bremsekloss for innkjøp enn våpenkontoret, hun begrenser både hva jeg kan bruke av tid og penger på skyting. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet for noen er stikk motsatt enn å få lov og kjøpe fler våpen...nemlig og beholde det du har..

 

Hvis du søker på et nytt våpen så krever de nå at du skal redegjøre for alt du har ervervet f.eks. over en periode over mer enn 30 år..

 

Du skal liste opp til hvilket bruk du opprinnelig søkte om alle våpen til, redegjøre for ditt nåværende behov for våpenet, ditt nåværende aktivitetsnivå..osv..

 

Er aktivitetskravet blitt helt ufravikelig..? Hva med våpeneiere som er 70 +..?

 

Mitt spørsmål blir da: - Hvorfor skal våpenloven ha tilbakevirkende kraft...? Og har den det..?

 

Eller er dette noe Politiet har tatt seg til over tid uten at Stortinget egentlig har godkjent dette..??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal våpenloven ha tilbakevirkende kraft...? Og har den det..?

Dette har ikke noe med tilbakevirkende kraft å gjøre. Tilbakevirkende kraft er når du straffes for noe som ble gjort før det ble forbudt. Systemet vi har gir ikke noen rett til å eie våpen, kun en tillatelse så lenge forvaltningen mener at du er skikket og har et rimelig behov. En evt sentimental verdi du måtte legger i en gjenstand gir de pokker i.

 

Som regel lar man "pensjonerte" skyttere og jegere være så lenge de ikke har et stort antall våpen, men i utgangspunktet er alle våpen fritt vilt for en behovsprøving til en hver tid.

 

Telemark har blitt en god del strengere med årene, og har også prøvd seg på noen tvilsomme triks før. Bl.a. prøvde de å bruke våpengarderoben til å sette et max tak på 6 våpen totalt, og dette var FØR den forskriften hadde trådd i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål blir da: - Hvorfor skal våpenloven ha tilbakevirkende kraft...? Og har den det..?

Nei den har ikke det og det du beskriver er ikke "tilbakevirkende kraft"

 

Hvis du skal ha våpen nr 7 må du etter forskriften dokumentere behov for det og da er det da logisk at du må forklare hvorfor du ikke kan bruke ett av de du har fra før?

Elller om du faktisk fremdeles har behov for alle de 6 eller om du kanskje kunne solgt ett av dem for å så kjøpe det nye?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Gjelder dette kun jaktvåpen? Da ville jeg sagt jakt og vist til forskriftens paragraf 12. Men selv om intensjonen var å forenkle ting så er det ingenting i forskriftens bokstav som gir deg rett til å ha 6 jaktvåpen:

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret. Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

Jeg blir ikke forundret om noen prøver å innføre vanlig behovsprøving innenfor garderoben... :?

Link to comment
Share on other sites

Politiet har all rett til å gjøre en behovsvurdering når de måtte ønske det, skulle jeg tippe er de bare ute etter å få oppdaterte data. Det er ikke sikkert at deres arkiv er komplett og oppdatert på definert bruksområde, uten det blir det jo vanskelig å si om et våpen går i garderoben eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal politiet i det hele tatt vurdere så lenge man er innenfor 6 jaktvåpen..??

 

Det er jo en total uthuling av hele konseptet med j.garderoben..?

 

Er jaktgarderoben en teoretisk størrelse som politiet kan skalte og valte med helt etter eget hode..??

 

Jeg skjønner bare mindre og mindre....jaktgarderoben skulle jo uten videre unntas fra behovsprøving..?

Link to comment
Share on other sites

Nei; jaktvåpengarderoben er ikke unntatt behovsprøving. Kravene til behovsprøving er dog ikke like strenge som øvrig behovsprøving av våpensøknader.

 

Praksis er, og har vært siden konseptet kom, at søknad på samtlige jaktvåpen innenfor de seks godkjennes, eventuelt med en kontroll av øvrig beholdning av jaktvåpen. Dersom du får avslag, skal avslaget være svært godt begrunnet, og vil antagelig slå følge med inndraging av øvrige våpenkort.

 

Poenget til Erlend Meyer, vil jeg tro er at vi i Norge ikke har rett til å eie våpen; vi må søke om tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Pondoro: Det er vanskelig å si noe vettugt uten å vite hvilke våpen du har og nøyaktig hva politiet har etterlyst av informasjon. Om du feks har mer enn 6 langvåpen og det ikke er klart notert hvilket bruksområde de har kan de ikke innvilge et jaktvåpen uten å vite om den går i garderoben eller ikke. Har du konkurransevåpen så forutsettes det at du faktisk har et behov for de, og det må de kunne sjekke om regelen skal ha noen funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk printet ut lista over de våpna jeg har fra politiets register og krysset behørig av det jeg har av jaktvåpen...4stk. jaktrifler..og la det ved søknaden..

 

Da burde det være rimelig greit for dem å innvilge en ekstra jaktrifle som jeg søkte om, men neida.....hele våpenporteføljen skulle da redegjøres for mht. behov og aktivitet..

 

Hvorfor skal det eks.vis redegjøres for de håndvåpen man har når en søker på en jaktrifle...og beviselig kun har 4 jaktvåpen..og plass til 2 til..?

 

Merkelig at politiet skal bruke så mye ressurser på en forvaltningssak..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...