Jump to content

Hva kan man forvente ved montasje av kikkert hos børsemaker?


Bartemannen

Recommended Posts

Hentet for kort tid ut ny rifle med ferdig montert kikkert fra børsemaker hos xxxx.

 

Gikk over rifla i butikken og ting så bra ut.

 

Litt overrasket når jeg kom hjem og tok opp rifla igjen for å "klå litt på den". Gikk ut på verandaen for å myse litt i kikkerten og ble da overrasket over at trådkorset stod ca 15 grader skjevt. Altså vi snakker ikke om bittegran skjevt, men masse.

 

Nå er ikke dette noen stor sak å sette børsa i en rifle holder og justere på plass selv, men bør man ikke nesten når man gir over tusen kroner for selve montasjejobben forvente at en børsemaker er i stand til å få trådkorset i kikkerten kalibrert i vater?

 

Eller kan jeg ikke forvente at det er en del av montasje jobben? Er jeg bare kresen?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kikkerten står montert kommer jo mye ann på skytestillinga de. En kikker må jo monteres etter skytter. Så jeg tipper at bm her har satt kikkerten fast med at den uansett må finjusteres av deg som skytter. Altså det trenger ikke, og kan ikke bli 100% riktig uansett, så lenge du ikke var til stede å fikk testa. Juster å skru fast sjøl, eneste fornuftige å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nevnte en anelse "skjevt" er det ikke snakk om mange grader, kanskje 1, toppen 2 på en 360 graders skala.

Når man monterer rifla (heter det det på riflespråket også?) vil mange kante den en smule, og for å kompensere for dette "kan" siktet vris en anelse.

 

Har faktisk sett enkelte skiskyttere som kanter rifla en del, eller er det bare synsbedrag?

 

Skyter en på lengere hold er dette naturligvis ingen god ide, men innenfor normale jakthold ut til 200 m skal en fortsatt være på "snusboksen".

Men det som TS refererer til, høres ut som om siktet bare er skrudd på og ikke justert i det heletatt.

Link to comment
Share on other sites

Fikset det på 10 minutt. Trådkorset sitter bra nå.

Siden det var så mye som +/- 15 grader så har sannsynligvis børsemaker gjort en bom.

Sånn kan skje, selv om jeg syntes han burde tatt en liten titt inn i optikken selv før han leverer den ut.

Jeg sender han uansett en høflig tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Den gamle Børsemakeren på Jaktpartner på økern i Oslo monterte alltid kikkertene med skjevt trådkors. Han syntes det var best, og sa ofte klart i fra til misfornøyde og undrende kunder :smile:
Siktet skal da for svarte monteres slik skytter (altså en betalende kunde) vil ha det og ikke etter børsemakers personlige meninger...
Link to comment
Share on other sites

Siktet skal da for svarte monteres slik skytter (altså en betalende kunde) vil ha det og ikke etter børsemakers personlige meninger...

 

Vell, det er din mening... :roll:

Og som alle som har jobbet mer enn 12 timer i en jaktbutikk vet: "Kunden har nesten aldri rett"

 

 

:mrgreen:

 

Neida. Jeg skal ikke nevne navn... han var en karakter. Men han var en god skytter, rå på løpende villsvin

Link to comment
Share on other sites

Vell, det er din mening... :roll:

Og som alle som har jobbet mer enn 12 timer i en jaktbutikk vet: "Kunden har nesten aldri rett"

Vel, det er nå engang kunden som betaler. Det er derfor man sier kundens har rett, ikke fordi kunden har greie på hva han snakker om...

 

Børsemaker må selvfølgelig gjerne kommen med forslag, og de kan jo muligens også være bedre enn det kunden ønsker, men er fremdeles kunden som bestemmer hva han ber om og hva han ønsker å betale for.

 

Gjør børsemaker noe annet er det reklamasjonssak...

Link to comment
Share on other sites

Siktet skal da for svarte monteres slik skytter (altså en betalende kunde) vil ha det og ikke etter børsemakers personlige meninger...

 

Ja, og når kunden ikke er tilstede bør en vente med å sette til skruene til kunden har sett gjennom kikkerten for å se at det blir rett for han. Både med tanke på at retikkelet blir rett, og øyeavstand. Noen "ligger på" mer enn andre...

 

I og med at det er snakk om et firesifret beløp for denne monteringa, regner jeg med det er gjort noe annet enn å skru på standardmontasjer.

Link to comment
Share on other sites

Kostet 4 sifre ja. Kan ikke si med sikkerhet hva det inkluderte da jeg aldri fikk snakke med eller se børsemakeren selv. Snakket kun med han i kassa.

Ingen spesiell tilpasning for meg ble gjort da børsa lå klar og ferdig skrudd da jeg kom for å hente den.

 

Samme ble forresten gjort ved forrige rifle jeg kjøpte også. Måtte fikse trådkorset da også selv.

 

Kjøpte forresten også en Beretta hagle der for en stund siden. Stod da reklamert stort at gratis tilpasning var inkludert med alle Beretta.

Selgeren i butikken ba meg montere hagla og så kikket han ned løpet mot øynene mine og sa at den satt perfekt. Jeg spurte da om det var hele tilpasningen og han svarte da jeg bare måtte prøve litt på leirduebanen og hvis jeg ikke traff noe særlig kunne jeg komme tilbake så skulle de se om de kunne få til noe.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det minste forbauset over denne historien;- har selv aldri tatt chansen på å overlate påsetting av montasjer og montering av kikkertsikte til andre;- dette er jo en kosejobb;- man har allverdens tid, og har dermed de beste forutsetninger for et perfekt resultat,- hvilket naturligvis slett ikke alltid er tilfelle når en person er underlagt tidspress, og kanskje ikke har den rette motivasjon.

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...