Jump to content

Jaktklær fra stridig (netthandelen)


Magstork

Recommended Posts

Velkommen til kammeret!

Fremfor å kjøpe billige "jaktklær" som ett salgs argument for grønne klær med feste til radio. Ville jeg kjøpt helt vanlig turklær av god kvalitet.

 

Man trenger nødvendigvis ikke grønne klær, dyrenes fargesyn er en smule begrenset og det er en fordel å synes for andre jegere. Lydløshet i stoffet er stort sett noe bare man selv hører, akkurat som knirking fra sekk og skibindinger.

Og sambandsgnål festet ved skuldra er personlig ikke min greie ;)

Link to comment
Share on other sites

Min generelle oppfatning av Netthandelen og andre "kommersielle" auksjonsnettsteder er at det er mye kinaslask til overpris. Ville heller sett etter salg hos de store sportsbutikkene hvis besparelser er et viktig punkt.

 

Har du bruk for samband ifm jakten er det vel bedre med elektroniske hørselvern med kontakt for radioen.

Link to comment
Share on other sites

Hei ny på forum og som jeger :)

Då blir jegerprøven tatt denne mnd og då er det jo mye utstyr som skal kjøpes;) så eg lurer på om noen har erfaringer med stridig sitt jakt utstyr? Tenker på den hele jaktdressen som blir solgt på netthandelen.No :D

 

Hei!

 

Jeg har 0 erfaring med "Stridig", men kan som andre anbefale både det ene og det andre !

Selv bruker jeg mindre penger på jaktklær/utstyr, men fokuserer mer på våpen og selve jakta. En aktiv storviltjeger som jeg kjenner bruker jaktklær fra Dovre som han kjøper hos Magasinet i Drammen.

Disse er ifølge han helt greie til sine priser og du får x3 Dovrebukser for ei Härkila... De har også mye annet bra til mer hyggelige priser enn de anerkjente skandinaviske merkene. [Norrøna, Bergans, Härkila etc]

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler; Dovrefjell, som er merket til Magasinet, er gode klær til en rimelig penge. Selv bruker jeg Jeger'n-jakka selv nå, når det er ned mot fem minusgrader, da med ull under, mens Dovrefjell Original feltbukse er min go-to for bukse; svært behagelig å gå med.

Link to comment
Share on other sites

Gamle overskuddslager fra militæret. Velprøvd, kjent og prisgunstig hvis du kjøper pent brukt av venner.

http://www.magasinet.no/

xxl.no (Nyhetsbrev gir beskjed om tilbud med DNB Mastercard :-)

ebay.com (Jeg kjøpte ei vinterlue i billigste fuskepels for NOK 24-25 med frakt og fant den på tilbud på magasinet til NOK 199 pluss frakt - Skal du kjøpe billig ræl, så kjøp det billig :-)

Loppemarked (Ting og tang til døde jegere havner gjerne her når enka rydder)

 

Tenk grundig igjennom hva du trenger og kjøp velprøvd og konservativt. (Kjedelig :-)

 

Alternativt drar du VISA kortet i ekspressfart og kjøper siste skrik fort og gæli...

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Man trenger nødvendigvis ikke grønne klær, dyrenes fargesyn er en smule begrenset og det er en fordel å synes for andre jegere. Lydløshet i stoffet er stort sett noe bare man selv hører, akkurat som knirking fra sekk og skibindinger.

Og sambandsgnål festet ved skuldra er personlig ikke min greie ;)

Dyr har jo ikke fargesyn, men ser i første rekke bevegelser og er kontrastene store, så ser de vel også bevegelser lettere.

 

Nå kommer det jo litt ann på hva TS skal jakte da. :) Fugl har godt fargesyn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjentagende ganger fått erfare sannheten i det at "du får det du betaler for" - og det ligger antagelig følgende logikk i dette at hvis det var verd mer, så hadde man solgt det for en høyere pris - enkelt og greit.

 

Så kan man jo vurdere hvor bør jeg som ny jeger investere i kvalitet - sett da i forhold til anvendelse. Jeg jakter for fornøyelse og opplevelse og er vel egentlig ferdig med å finne ut hvor mye jeg kan plage meg selv med dårlig utstyr. Jakttøy er viktig for komfort og opplevelse nettopp fordi en gjennomvåt jaktdress fort kan gjøre livet relativt surt der og da langt inne på vidda to timer fra teltet (antagelig klissvått det også...) - kan dog bli en fin historie foran peisen når du kommer hjem.

 

Noen er fullstendig impregnert for hva vi andre vurderer som ubehag og kan tilsynelatende kose seg med utstyr som åpenbart ikke fungerer etter hensikten,.. men jeg tror de er i mindretall. Problemet med en halvgod jaktdress som har irriterende mangler, er at de ofte varer lenge og man får ingen påskudd til å bytte den ut i noe bedre. Så jeg prøver handle etter følgende logikk: Det er bedre å kjøpe noe som er litt bedre (dyrere) enn det du strengt tatt trenger (i hht definert behov), fordi den umiddelbare svien i lommeboka går relativt raskt over i gleden over en vare som oppfyller mer enn dine behov og forventninger, i motsetning til en billigere vare som som minner deg på feilinvesteringen hver gang du bruker den fordi den ikke oppfyller det behovet du kjøpte den for.

 

Jeg vil neste gå så langt som å anbefale deg å kjøpe noe ordentlig drit som du har råd til å kaste når du får råd til å kjøpe deg noe av ordentlig kvalitet, eventuelt vente til du har råd til noe ordentlig. Jeg synes forøvrig det er et paradoks at noen svir av tilsvarende en god jaktdress på "piger, vin og sang på en ufyselig sydenstrand" og samtidig finner det for dyrt å investere i noe skikkelig som gir varig glede i mange år fremover.

 

De som påstår at gammelt utrangert militærtøy holder mål som jakttøy sitter antagelig for det meste foran peisen når solen ikke skinner, eller har aldri hatt gleden av å prøve noe moderne jakttøy av skikkelig kvalitet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja hvis du har forventningsfult satt av dager av din surt oppsparte ferie til jakt, og den billige kikkerten er full av dugg når du endelig får reinsdyret på skuddhold, og i tillegg er den "fine jakt dressen" kald og våt på tredje døgnet ..

skal forsøke å vokte meg vel for ikke å hause opp utstyrshysteriet, men har vel som mange andre gjort meg noen erfaringer opp igjennom.

 

Jeg vil vel forøvrig påstå at det er bedre å være tørr og sulten enn våt (kald) og sulten. Jeg har heller ikke til nå funnet en jaktdress som kurerer tunge sekker (du trenger antagelig litt mindre skiftetøy - men det blit ofte fort fylt opp med annet "kjekt og ha")

Link to comment
Share on other sites

og der er vi kanskje ved sakens kjerne. Normalt turutsyr som man kjenner og vet hvordan takler vær og vind er et godt utgangspunkt for en ny jeger. Hvis du vet at den gamle bommulsanorakken ikke lenger klarer å holde vannet ute og du planlegger en ukes tur på vidda med fare for regn og dårlig tørkemuligheter, så ville jeg anbefalt en ny av skikkelig kvalitet og da kanskje en i typisk jaktutførelse fra de annerkjente produsentene som kan vise til litt bedre test resultat enn "godt kjøp i forhold til pris". Så får du oppsummere etter turen og se om kanskje de gamle militærstøvlene skal byttes på neste lønning ..

Link to comment
Share on other sites

gamle militærstøvlene skal byttes ...

Hvilket minner meg om en kamerat som gikk i Norske militærsko

av merke National i 5 år mens han studerte til Siv.Ing. (Jada - han hadde en del skolisser og litt skokrem liggende.)

Han tok ikke opp studielån og bodde hjemme mens han tærte på oppsparte midler fra sommerjobber. Studielån kom ikke på tale.

Jeg regner med at folk fra Finnmark er litt mere hårdføre og gjerne foretrekker innleggsåler laget av sennegress :-)

 

Selv foretrekker jeg ull og holder meg varm på gammelt vis.

Og jeg er ikke blyg for å bruke paraply midt i skauen for å holde meg tørr. Det skader ikke å lese værmeldingen før en legger ut på vidda. Men folk er forskjellige - Da er også behovene forskjellige.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Fugl har godt fargesyn.

Stort sett da bare ett problem med postering. Skogsfugl og rype vil man jo gjerne støkke opp uansett.

 

Enkelte jegere er litt i overkant utstyrsfikserte, med fokus på at alt man bruker skal enten hete noe med jakt eller ha bilde av en elg eller rype. Jaktklær, jaktsko, jaktsokker, jaktkniv.. og Famous Grouse i sekken.

 

Synes det er bedre med god vanlig allværsjakke og single malt, enn billig "jaktklær" og blended.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Eg har både Gore-Tex jaktdress fra Norrøna til jakt på fjellet, og en dress av merke Bål som eg kjøpte hos en lokal forretning i Molde for den nette summ av 1100kr på tilbud for bukse og jakke. Bål-dressen er lydsvak og utrolig slitesterk og ganske bra i fuktig vær.

Norrøna dressen er av typen Dovre og er av typen like støysvak, som å tråkke i en chipspose. Altså ikke egnet for hjortejakt. Utenom dette er det en utrolig bra dress som er meget bestandig mot dårlig vær og som fungerer godt til det den er laget til.

Norrøna dressen er 7 år og bål dressen er 5 år. Sistnevnte er uten tvil mest brukt og må være et utrolig godt kjøp med tanke på den lave prisen.

 

Eg kan i allefall anbefale både Norrøna og Bål-dresser. En dyr dress og en billig!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

ble litt nysgjerrig på "jaktmatpakkeboks" - har ikke savnet det, men kjenner at jeg må skaffe en hvis det finnes å få kjøpt noe sted...

 

 

Finnes garantert!

 

Nå skal jeg skape behov og handlekraft hos de tacticcole...

 

1530_tactical_lunch_kit.jpg

 

 

 

Mer seriøst; det er veldig synd om folk har det inntrykket at en for å kunne gå på jakt må ha masse spesielle greier :(

Skal en feks på rypejakt en søndag; ja-utrolig nok; det går helt greit med samme antrekk som du ville brukt for en søndagstur i skog og mark.

Link to comment
Share on other sites

ble litt nysgjerrig på "jaktmatpakkeboks" ...

Bento Box for Jegere formodentlig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bento" target="_blank

Bør ikke mangle i ryggsekken til en ekte Samurai.

Zojirushi Thermal Stainless insulated Lunch Box BENTO SL-XB20-HG JAPAN

http://www.ebay.com/itm/Zojirushi-Therm ... 3cf08e407c" target="_blank

Japansk kone for å tilberede Bento - Not Included.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

De fleste går tur i skog og mark når været er relativt bra. Dermed trenger ikke alltid turklærne være av "ekstrem" kvalitet. Når man sitter "i regnskyen" på hjortepost, og kulingen herjer, er det greit at jakke og bukse holder deg tørr og relativt varm mer enn 20minutt.

Jaktklær trenger ikke være dyre, og nevnte Dovredress har jeg hørt gode ord om. En kamerat har sluttet å kjøpe dyre merker, og har gått for en slik. Ifølge ham merker han ikke store forskjellen. Selv velger jeg de "dyre" merkene, fordi jeg opplever at de holder mål, år etter år. Bergans jaktbuksa mi brukte jeg 6-7 år, og har den enda selv om den er degradert til hyttebukse. Den tidligere Norrøna finnskogen jakken min ble kjøpt av naboen for 1000kr for ca 8-9 år siden. Han hadde kjøpt den et av de første årene den kom(på begynnelsen av 90-tallet??). Denne er helt fin enda, men holder ikke vannet ute over tid like godt lengre. Var så fornøyd at jeg i høst kjøpte kliss lik på tilbud til 2500kr. Regnestykket mitt med snart 20år på jakt sier at jaktbekledning har vært billig. Klær av god kvalitet er billig i lengden fordi de varer. Om man venter på et godt tilbud, så er det ikke store prisforskjellen i forhold til billigmerker heller.

NB: det finnes mye gode jaktklær som er lite brukt på finn.no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dovredressen er rimelig greit vanntett; jeg har i tillegg kjøpt en regnponcho som jeg har med i sekken, dersom det virkelig skulle begynne å regne. Den er varmer overraskende godt når man har den på seg, og har maljer i hvert hjørne, så den også kan brukes som presenning/gapahuk.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg skjønner godt at trådstarter vurderer Nettauksjonen, masse utstyr å få for en billig penge hvis man følger med på auksjonen og byr på rette tidspungt. Kikket nettopp innom på dressen og det er to timer igjen av auksjonen og budet er 290.-

Hvis han kan kjøpe dress for 300.- så kan han kjøpe en hver måned i ett år og alikevell komme billigere ut en det en Norrøna Dovre dress koster.

Har selv regnklær, full bommuls uniform fra forsvaret, en softshell dress, en membran dress fra Univern og Norrøna Finnskogen så jeg kan kle meg etter været om morgenen.

Finnskog dressen er ca15 år gammel og de eneste skadene etter tildels heftig bruk i mange år (jakt,turer,hjelpekorps) er merker/hull etter bålglør og at ene lommeforet har raknet etter bilnøklene, så sett på år så har den vært en meget billig dress.

I tørt varmt vær og frost så foretrekker jeg bommulds klærne da de ikke blir så klamme ved høy aktivitet, men membran dresse er mere fleksible når det er skiftende vær og vind, de tåler litt av alt, men jeg blir våt ved hølje regn, da er det ponsho eller regnklær som teller for meg.

Jeg er ikke fremmed for å kjøpe billige dresser, ser mange som får både ryper og elg iført JaktiJakt, Dovre dresser og andre billigere merker enn Bergans, Harkila og Norrøna, men det behøver jo såklart ikke være 'jakt' dresser sålenge det er duse farger på klærne som ikke SKRIKER seg frem i skogen når du sitter å grubler på om du skal skyte eller håpe dyret kommer nærmere hvis det ikke har oppdaget deg.

 

i tillegg er den "fine jakt dressen" kald og våt på tredje døgnet ..

 

Vet ikke hvilket merke den fine dressen har, men våte klær tørker best på kroppen og i soveposen hvis du ikke har hytte/hus/lavo med varme for å hjelpe på ved tørking og regntøy hjelper membran klær å gjøre den jobben de ikke greier ved mye nedbør. Har altid en ponsho i sekken, også fin å sitte på når bakken er fuktig.

 

Kjøp det du synes du har råd og bruk for av utstyr og klær, bruk dem og lær hva som kan/bør forbedres ved neste innkjøp :D

Link to comment
Share on other sites

Mange har kjøpt JahtiJakt jaktklær opp gjennom årene. Selv kjøpte jeg det i 2006 og var godt fornøyd med det. Foruten dressen var det med jaktcap, undertøy og fleecejakke. Det hele virket som grei kvalitet for penga. Har sett mange rundt omkring, både på skytebaner og på jakt, som har hatt dette merket. Det er sikkert kjøpt mye pga pris, men jeg vil tro at få hadde kjøpt det om det bare hadde vært noe ræl. Dårlige rykter spres gjerne.

 

Sjekk feks her: http://www.abcfritid.no/produkt/jahtijakt-classic-set

 

En slipper rimelig unna og har solide klær som tåler vær og vind. Den første høsten jeg jaktet, gikk jeg med forsvarets marsjstøvler, forsvarets feltbukse og brukte en microfiberjakke (typisk fritids-/turjakke). Det var ikke veldig genialt når det verste været satte inn, med regn, sludd, snø og vind, langt til fjells i det høye nord. Da ville nok JahtiJaktdressen vært et bedre valg.

 

Jeg solgte for øvrig dressen min til en kompis noen år etter, da jeg kjøpte en dress etter å klikket på en link her på forumet. Ga hele 390 kroner for den, jakke og bukse. Har da vel brukt den i fem sesonger nå, tipper jeg, og den fortsetter et par år til. Til en pris av en rimelig dongeribukse, skulle en tro det bare var noe skit, men den funker faktisk veldig bra. :-)

Link to comment
Share on other sites

Fugl har godt fargesyn.

Stort sett da bare ett problem med postering. Skogsfugl og rype vil man jo gjerne støkke opp uansett.

Jeg ønsker aldri å støkke fugl, det er hundenes oppgave å få de på vingene. :)

 

Men jeg hadde noen år som støkkjeger og opplevde at det var lettere å komme innpå rypa med jordfargede klær. Ellers så lettet de for tidlig, eller gjømte seg. Og i skogen det samme. Jeg har truffet på folk (i skogen) med signal vester og andre sterke farger og de har sett lite og ingen fugl i område jeg har vært kjent og vet det er bra med fugl. I noen tilfeller har de kommet motsatt veg og etter en liten prat, gikk jeg inn i det "fugletomme" området. Og hadde flere situasjoner og noen fellinger. Så farge på klær har betydning, men selvfølgelig også andre ting, som måte en går på og hvordan en går.

 

Prøv også å gå på "smygjakt" etter rådyr med sterke farger, enda de er fargeblinde. Tviler på at du lykkes. :) En må ikke ha grønne, eller kammofargede klær for å jakte, men duse jordfargede klær er en fordel. Spessielt på overkroppen.

 

Men jeg enig i, at det er en del utsyrshysteri. :)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg enig i, at det er en del utsyrshysteri. :)

Og ikke bare på klær. Likedans på våpen.

Man får jo inntrykket av at "alle" har problemer med at Jaktvåpengarderoben "kun" er på 6 våpen.

Nå har noen selvfølgelig en generell interesse for våpen og derfor fyller opp.

Andre igjen har have-syken og må derfor bare ha flere våpen. Og flere våpen. Og flere våpen....

 

Men for de aller fleste i denne kategorien så virker det som man må ha så utrolig mange spesialiserte våpen for hver jakt.

Man må liksom ha en rifle for rådyr, en for hjort, en for toppjakt, en for elg, en for turen hvert 4 år til Sverige etter villsvin. Man må ha en o/u hagle for jakt på fjellrype og en halvauto/pumpehagle for sjøfugljakt (for å spare den dyre o/u hagla). Salong til mengdetrening.

I tillegg masse løp for man kan ikke skyte kråke og rype med samme kaliber. Den ene må vi ha 17 HMR på og den andre 22 WMR etc etc. Og selvfølgelig en kombi eller drillinger for man vet jo aldri hvilket hold dyret/fuglen kan komme på :D

 

Min bestefar hadde en ett-løps Kongsberg hagle og en Krag-Jørgensen rifle. Med det jaktet han med stor suksess alt som fantes av dyr i skogen gjennom hele livet sitt. Fra skogsfugler og hare, til rådyr og elg. Kråker, grevlinger og rev og mye mer måtte også bøte med livet.

 

Jeg så han heller aldri i Gore Tex med Alfa jegerstøvler. Stort sett jaktet han med det samme han brukte når han jobbet på skogen eller jordene. En jordfarget arbeidsbukse i bomull eller vadmel, en flanellskjorte, gummistøvler og en feltlue fra HV som han fikk av min onkel. Var det litt kaldt brukte han en feltjakke fra et overskuddslager som han fikk i julepresang på 50'tallet.

 

Nå har verden gått fremover og alt var ikke nødvendigvis bedre før, men at vi lever i et velferdssamfunn uten like med gjennomsnittlig meget god økonomi i dette landet er tydelig.

Og nye skyttere og jegere (spesielt hvis de bruker mye tid på Kammeret) får nok et inntrykk av at man må leve på havregrøt i 10 år eller ta opp rammelån på huset for å komme i gang med jakt eller sportsskyting.

 

Viktig å heller komme seg ut med det utstyret man har. Bruke penger og tid på jakt, skyting og friluftsliv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...