Jump to content

SIG Sauer P220 i 10mm lansert


Cardinal

Recommended Posts

10mm er og blir morro.

 

Selv om det tidvis er litt irriterende å prøve å forklare folk med 357 magnum revolver at ja, jeg holder faktor, men nei det er ikke mye rekyl.

 

Montro om 10mm toppen går på min P220 x-six, 5 toms siktelinje er ikke det store problemet når avtrekket er så bra, og faktor selv i 5 tom er jo lett, til og med N340.

 

Alle tråder trenger video, her er en finfin gjennomføring av magnum1 felt, med 3 mål på 1 hold ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er vel omtrent forskjellen på single- og doublestack det. :winke1:

 

Til Magnum 1 er ihvertfall magasinkapasitet knekkende likegyldig, og det er vel gjerne hovedbruksområdet for 10mm her i Norge? Skal du skyte dette i for eksempel Production må du vel helst være millionær med tanke på alle hylsene som vil gå tapt.

 

Synd at de ikke kommer med en 6 tommer.

Link to comment
Share on other sites

Blir fortsatt 10mm og G20 på meg i magnum1, funker veldig fint, ved feltskyting finner jeg stort sett igjen 90% av hylsene (100 dersom aps står ved siden av og passer på de :D ) og det er jo overkommelig. Har lada hylsene opptil 12x med ladninger som holdt faktor uten at de viste noe tegn på å bli slitne, så de holder en god stund.

Link to comment
Share on other sites

For tiden er det vel tomt overalt.

 

Starline lagde nylig en serie men alt forsvant med en gang. Vil tro alt gikk til å dekke hjemmemarkedet

 

Har fått samme inntrykk selv. Vurderer å kjøpe meg en pistol i 10 mm i fremtiden en gang, men hvis det er tilnærmet umulig å få tak i tomhylser blir det tvilsomt dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1500? ish hylser så umulig er det ikke, men superlett er det heller ikke.

Fine er at tilgangen på KULER er helt topp. og store hetter er mye lettere å få tak på enn små.

 

Kan sikkert være behjelpelig med å skaffe hylser om ønskelig, men regn 3-6mnds leveringstid, så bestill hylsene før pangen. noe særlig under 3 kroner er også vanskelig, spesielt med kursen, men i godt kammer varer de leeeeeeeeeenge, siden magnum1 faktor på 195 trossalt ikke er noen hard ladning.

 

Kaliberet er utmerket, rekylen finfin, utrolig lett å lade til. magnum1 klarer den med 1 mil i sikkerhetsmargin.

 

De som skyter 10mm hjelper ofte hverandre i mangumløypa, jeg har f.eks. stått og fanga martinJ sine, tuner man riktig, lander de også innenfor 1x1meter alle sammen.

 

Beste plassering hittil i magnum1 er vel 3'e plass, disse revolvergutta er uforskammet gode, og uansett om jeg liker 10mm pistoler, blir det aldri like presist og enkelt å skyte med som en revolver.

Link to comment
Share on other sites

Derfor man har Coonan i 357 vet du aps, så slipper man sånn ork og mas for å få skaffet ammo :twisted:

Vi har hatt diskusjonen før, men holder egentlig coonan faktor med fabrikksammo? jeg er skeptisk ;)

 

Du får låne den bort til meg på tirsdag så skal jeg sjekke over chrono, evnt komme bortom neste lørdag så er det magnumstevne her.

 

Ork og mas er det ikke, jeg lader ca alle 1500 hylsene om på ganske nøyaktig 1 time, og kan brått finne på å skyte opp endel hundre på en god dag.

Link to comment
Share on other sites

intersport bogstadveien har jo 10mm våpen i salg, og prøver ref seg selv å ha ammo på lager, men vet de har vært utsolgt 1-2mnd nå, de får vel inn igjen.

 

men det er jo tilbud og etterspørsel, er jo mulig å få tak i også, så handler flere og etterspør det vil jo forhandlere ta det inn.

Link to comment
Share on other sites

Derfor man har Coonan i 357 vet du aps, så slipper man sånn ork og mas for å få skaffet ammo :twisted:

Vi har hatt diskusjonen før, men holder egentlig coonan faktor med fabrikksammo? jeg er skeptisk ;)

 

 

Vel, jeg testet en Coonan på metallsiluett for moroskyld i cambrium silur. De få gangene jeg traff bukken falt den. Jeg fikk mer fart i Conanen enn i en S&W 27 med 8 3/8 med samme ammo. Det var sikkert individuelle variabler på disse våpnene som gjorde dette mulig.

Link to comment
Share on other sites

Safety & Security service skal ha noe 10mm ammo på lager, men noe dyr uten at jeg husker pris. Dersom felt er tanken, og en har 1000 hylser så blir disse sannsynligvis slitt ut før du har mista så mange at det blir krise. Har lada Starline opp til 13ganger med faktor på 195-200 uten at det var noe problem, kløvde en av hylsene og kunne ikke se noe synlige tegn på tretthet, men etter 10+ ladinger blir hylsene ganske myke. I en std glock pipe må en sikkert regne med noe mer slitasje på hylsene da kammeret er ganske romslig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...