Jump to content

Steyr Scout - hvor bra er den egentlig?


ZuperAnders

Recommended Posts

Jeg fikk ei i gave av far min for noen år siden, i 308.

 

Den er helt konge. Presisjonen til ei langholdsrifle, innebygd tofot, genial magasinløsning i kolben, snellertavtrekk, backup sikter og mye mer, alt dette i ei rifle som veier langt under 3kg :D

 

Av alle riflene mine, er det denne som blir med meg i grava.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne Steyr Scouten brenner seg litt fast hos meg også...

Mine ønsker er:

Lett/kompakt

Kort kasse 308/7-08

Ordinær bolt

syntstokk

Magasinløsning som ikke stikker ut under stokken.

Bruksområder: regnværsbørse/hundeførerbørse/reinsfjellbørse.

Har tenkt på "kjedelig" Finnlight, pimpa Remington mm.

 

Vet ikke helt hva jeg synes om utseendet... Men litt tøff er den jo. Må ta en tur og klå på en slik. Tofot-løsningen ser ikke så dum ut. Erfarer jo at jeg aldri har med tofot når jeg først tenker at her kunne en tofot vært nyttig... Ser scouten er kommet i mørk grønn nå, den ser ikke så verst ut. Ser også at Steyr har kuttet priser over dammen. Kan det forventes noen justering her i steinrøysa tro? Det er jo mye annet bra å få i den prisklassen, så et lite priskutt ville selvsagt hjelpe på beslutningen.

Link to comment
Share on other sites

Ser også at Steyr har kuttet priser over dammen. Kan det forventes noen justering her i steinrøysa tro? Det er jo mye annet bra å få i den prisklassen, så et lite priskutt ville selvsagt hjelpe på beslutningen.

 

Prisen kuttet i USA ? I følge prislisten på steyrarms er prisen på Scout 2099$ = ca 16 200,- ex.mva/tax (7,75$) Det er jo ganske mye dyrere enn her hjemme hvor prisen er 18 300,-

 

Noen prisnedgang i NOK i 2015 kan jeg garantere deg du ikke vil se på noen kurant vare produsert utenfor Norges grenser.

Link to comment
Share on other sites

For å svare kort så er den: best.

For å svare litt lengre, så er den helt usannsynlig bra! 8)

 

Sluttstykkegange (hvis det heter det) er ekstremt glatt. Avtrekket er nydelig. Balansen i våpenet er super. Det er ekstra magasin i kolben, den har innebygget tofot, det er reservesikter på den, og man kan montere enten kikkertsikte med lang øyeavstand eller vanlig kikkertsikte (evt rødpunkt). Jeg har hatt begge typer kikkert på min, og har nå 'scout-kikkert'. Dette synes jeg at gjør børsa littegranne raskere, fordi det da er god plass til neven når jeg tar ladegrep. Med vanlig kikkert (på de flese børser), så kan lett hånda ta borti kikkerten ved raaske ladegrep. (Jeg har dratt av meg en pekefingernegl på den måten)

Den har en ganske avansert sikring, og magasinene har to stillinger slik at man kan kamre enkeltpatroner manuellt selv med magasinet i våpenet.

Presisjonen i den er det heller ikke noe å si på. (min skyter nok bedre en den dedikerte langtholdsriggen min) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hehe..... Jeg var jo klar over at jeg her snuste på et produkt som forhandles av en bruker/våpenpusher her på forumet, og kanskje den mest offensive sådan, så jeg ante jo at det kunne komme et svar. Men kjapp er du, det skal du ha.

Nå var det aldri meningen å tråkke på noen pris-tær, og jeg er jo absolutt klar over at det er usikre valuta-tider og at det vil påvirke våre priser fremover. Jeg sier vel ikke noe om at dette produktet er spesielt høyt eller lavt priset her på berget heller, jeg sier bare at det er mye bra å få i denne prisklassen.

Når det gjelder amerikanske priser (men USA er jo USA og trenger ikke å ha så mye å si for oss) så henviste jeg bare til en tilsynelatende pressemelding fra rett før jul, som stadig dukket opp når jeg googlet produktet (google steyr scout 1699), der det henvises til at steyr kutter utsalgspris til 1699 og til og med solgte med jubileumsår-rabatt til 1499 før nyttår. Men som sagt, USA er USA og Norge er Norge...

 

Ellers så takker jeg for øvrige tilbakemeldinger. Litt i tråd med det jeg finner på forumet dette, dvs at de som har børsa er veldig glad i den (godt tegn) og at det finnes en del som har snust på den og funnet ut at dette ikke var noe for dem. Har absolutt tenkt å kikke nøye på den før det eventuelt blir noen handel. Når det gjelder elite-utgaven så tror jeg den legger på seg litt for mye i forhold til mine ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Rifla er helt konge, har en i 223, alt er krem.

Godt avtrekk, genial magasinløsning, mulighet for husterbart kinnstykke/kolbekappe, overflatebehandling på løpet virker svært værbestandig.

i tillegg er den latterlig presis, i min 223 kan jeg anse en samling på 5skudd på 1" som dårlig, det meste av ammo jeg har fora den med samler på halvparten, eller mindre (men kuler over 70grn vil den ikke ha i det hele tatt)

Dersom jeg får solgt unna en av de andre riflene i skapet kommer jeg til å skaffe meg en scout til i 308 :lol:

Når det gjelder pris synes jeg ikke scouten er veldig dyr, det er ei rifle fra aller øverste hylle, 2stk magasin og koffert følger med. Mener justerbar kolbe var ca 1500 ferdig montert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på nippet til å kjøpe en slik flere ganger, men enn så lenge har det ikke blitt noe av. Det her ingenting med børsa å gjøre, kun med økonomiske prioriteringer kontra forventet bruk. Kjenner jeg får skikkelig lyst på en hver den omtales her inne.

 

Mitt inntrykk er at typ alle som har en er storfornøyde, og at de som ikke liker den er folk som ikke har en, og gjerne ikke har tatt i en heller. Det sier veldig mye synes jeg.

 

Hva angår prisen sammenlignet med USA så virker det som om det er betraktelig mindre påslag på denne enn på diverse rimeligere våpen fra for eksempel Ruger eller Remington.

Link to comment
Share on other sites

Har Scout i 308win.Knallbra børse med mange smarte detaljer.Går godt med det meste av ammo,å min har snart gått 5000 skudd tenker eg siden eg kjøpte den i 2006.Børsa er satt opp med Hausken224 og ein Swarovski Habicht 3-12x50med skinne.Demperen eg kjøpte med børsa måtte pensjonerast grunnet hard bruk :winke1:

Magasinet i 308 tar 80mm.

Eg går med skumle planer om å bytte løp i Scouten i år,ikkje fordi det er utslitt,men fordi eg er nyskjerrig på 7mm-08..

Link to comment
Share on other sites

Hei hei.

 

Noen som kan gi meg et endelig svar på om de nye Scout'ene nå kommer med løp som er gjenget inn eller presset inn i låsekassen?

 

Har hørt begge deler, men jeg får liksom aldri bekreftet det 100%.

Var vel en som hevdet i en post her inne at de nye hadde gjenger, noe alle Steyr sine rifler med SBS mekanismen har??

 

Noen som kan kaste litt lys over dette temaet?

 

Takker så meget.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Som animasjonen tidligere i tråden viser består den av, for oss våpenverdikonservative, skremmende mange deler :shock::mrgreen:

Ellers har den suverent avtrekk og presisjon, og gode åpne sikter. At disse er nedfellbare er en detalj jeg er mer usikker på om har noen praktisk betydning er jeg dog usikker på. Sikringen er riktig plassert.

Ankepunktet mitt mot denne, og andre scoutløsninger, er at det er inkorporert funksjoner rettet mot strid eller selvforsvar som går ut over bærbarhet. Og for meg trumfer bærbarhet/håndterbarhet i ei praktisk jaktrifle magasinkapasitet eller muligheten for å kunne lade og skyte enkeltskudd når situasjonen tilsier at det er taktisk riktig.

To-foten er vel også kanskje best egnet når du skal sette fra deg våpenet og ikke så mye til praktisk skyting. Scouten er vel først og fremst et våpen med tanke på korte til normale skyteavstander og da har man som regel ikke så god tid. En scoutjeger bør heller bestrebe seg på å innøve praktiske skytestillinger ved å bruke reim og eller naturlig forekommende "støhold".

Så, Steyr Scouten blir for stor og kantete rundt balansepunktet der det vil være naturlig å bære den i neven, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sånn for å blåse litt liv i denne tråden igjen.

 

Er snart en forhåpentligvis lykkelig Steyr Scout .223 eier og har fundert litt på hvilken optikk ei slik rifle fortjener.

 

Har sikla litt på Zeiss HT 2,5-10x50 og denne har 56mm utvendige mål på objektivet.

 

Denne Weaver skinna som strekker seg hele veien gjør det slik jeg ser det utfordrende å finne fester for større objektiver uten å ende opp med noe som står på stylter med det resultat at det blir dårlig kolbekontakt.

 

Noen som har en anbefaling på montasjer man bør gå for? 1 mm klaring for objektivet holder jo i grunn :)

 

Edit:

Sånn for å svare meg selv fant jeg jo en interessant tråd her:

http://chat.kammeret.no/forum/viewtopic ... 3&start=20

 

Recknagel SSK-II....hmm...Denne ser da lovende ut.

Link to comment
Share on other sites

@HighPower.

Ser poenget ditt og det er ei flott rifle du har der :) Er lite Swarowski forhandlere rundt her jeg bor (tror jeg da) og det virker som om Zeiss er relativt konkurransedyktig på pris for tiden. Har tafset litt på både Zeiss HT og V8 (XXL Sport) og de virker imponerende. Vil tippe følelsen blir den samme med nevnte østerriksk optikk. Må nok gjøre mer research ja.

 

Btw. Du har fortsatt kun positive erfaringer med denne Recknagel SSK-II montasjen din? Aldri hørt om denne produsenten før jeg så tråden din. Er veldig :D for at du har delt dine erfaringer så takk for det.

 

Klarte ikke finne de utvendige målene for objektivet til Swarovski PV 3-12x50 siktet ditt etter litt snoking på hjemmesiden deres. Om nye modeller av Swarovski er blitt en dash feitere blir det vel (meget) trangt med plassen med en Recknagel 15mm ja? Du hadde vel så og si ingen ting å gå på der utfra bildene.

Link to comment
Share on other sites

PV-en skal være bortimot identisk med Z4, kun kosmetiske forskjeller. Og det er hårfin pasning, ja, måtte file av linsebeskytteren for å få den på.

Ellers vil jeg gjenta det jeg har skrevet maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange ganger her på forumet - når du ser på sikter i klassen Swarovski/Kahles/Zeiss/Leica/Nickel, så er de alle så gode at du klarer ikke å skille ut hva som yter mest uten å måle dem i et laboratorium. Derfor kan du like godt velge det som gir deg mest godfølelse.

Og ja, jeg er fortsatt storfornøyd med riflen, den er noe av det sterkest vanedannende jeg har vært borti. Men nå har jeg erstattet den som konkurranserifle, vil begrense slittasjen på den (selv om jeg ikke har sett noe som helst tegn på det). Denne blir nå kun småvilt/rådyrrifle, og jaktfelten skytes nå med en Sauer 200STR (også den med Swarovski...)

Link to comment
Share on other sites

Ser man får ett Swarovski Z4 3-12x50 for 12500,- En del rimeligere enn Zeiss HT 2,5-10x50 som ligger på 15000,- (16500,- med ASV+).

 

Recknagel SSK-II har dog hatt 100% økning i prisen siden du handla. Uansett veldig aktuelt.

 

Vurderte du noen gang 20mm versjonen? Man får 5 mm mer rom for ladebøyla (mot okularet) I tillegg ser jeg du skriver at du filte av linsebeskytteren og det slipper man jo da. Men igjen - liker veldig det du har gjort her og har allerede tatt kontakt med magnumhansen :)

Går man 5 mm opp så bør man kanskje skaffe seg dette justerbar kolbe/kinnstøtte kittet og da er jo ditt oppsett helt klart å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

På min Scout er det montert en Swarovski PVN3-12x50SR. Har brukt Recknagel sin montasje for Swarovski skinne. Nummeret på montasjen i Recknagel sin katalog er, 57553-1800.

Siktet blir liggende ca 0,8mm over rifla. Fungerer utmerket :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...