Jump to content

Hvilken sovepose til madamen?


AndersH

Recommended Posts

Hei!

 

Skal investere i en skikkelig sovepose til madamen. Hun er en som blir fryktelig kald veldig fort. I juni feks så sov jeg under åpen himmel med åpen pose og t-skjorte på, mens hun lå inne i lavvoen og frøs i vinterposen med lue og skjerf...

 

Så hvilken sovepose kjøper man til en som blir så frossen så fort?

Link to comment
Share on other sites

Mange poser å velge i, men du/dere må kjøpe pose® som dere kan koble sammen via glidelåsene, så får du krype inntil dama di, å varme ho når dere overnatter ute. Kvinnfolk blir en aldri klok på!!. Er også gift med ei som må ligge i den tykkeste vinterposen på sommeren, for i det hele tatt å overleve. KJØP! soverposer i sammen, å samme type så en kan koble dem sammen å varme hverandre opp. (Vil ikke ha skylda for eventuelle konsekvenser av å ligge for nært inn till hverandre!!!)

Link to comment
Share on other sites

Enig med de foran her, godt underlag er nødvendig, i tillegg til posen.

Har selv erfart at damer kan fryse med vinterpose om sommeren, det er rart.

Obs på at varm pose hjelper lite dersom en ligger med glidelåsen åpen og armene på utsiden, pluss barhodet..

Et tips i tillegg til de over er bruk av "heat packs" (heatpaxx), et par i fotenden og en i hver armhule..

De er billige, lette og effektive.

 

En bok til bursdan kan kanskje hjelpe også:

cecilie-og-de-tre-polene-342x450.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører mammut 3-sesongs selv, og er meget fornøyd! Svetter omtrent ihjel på sommerstider, så den fungerer flott som noe å bare ligge i med åpen glidlås på varme sommernetter, men kan ikke lukke den for da dør jeg av overoppheting. Så dere vil anbefale å kjøpe samme til hun og, og da potensielt koble de sammen?

 

Malle: Jeg kjører bare et enkelt phox underlag i skum. Evt barseng under hvis underlaget er ujevnt. Samme med hun. Så har bestemt at underlag skal kjøpes inn før en større ute-tur i juli 2015, og da blir det exped downmat på begge to ettersom vi skal investere i Amok-køyene til begge to i år, og de passer i den løsningen og.

 

Litt artig at det er fler her som opplever det samme med sine halvdeler :) Merkelig hvordan det skal være sånn at jentene fryser så fryktelig på varme sommernetter :S

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Mange ting som spiller inn hvorvidt man fryser eller ikke i en sovepose;

 

- Underlaget

- Viktig å være varm i kroppen når man legger seg. Det er du som skal varme opp luften i posen.

- Skift til tørt undertøy, gjerne ull.

- Spis gjerne et varmt måltid litt før man legger seg.

- Gå på do før man legger seg. (kroppen bruker mye energi på å holde "innvendig avfall varmt")

- Bruk alle justeringsmulighetene på posen. Lukke glidelås, stramme nakkekrage og hette slik at varm luft ikke lekker ut

- Et tips er å varme opp vann og ha på flaske. Da får du hjelp til å varme opp posen.

- NB! Viktig! Ha en pose som er tilpasset kroppslengden. For stor pose er en kaldere pose. I tillegg så betyr det ekstra vekt og volum. De færreste damer trenger sovepose som er 195 lang. Det finnes også egne dameposer på markedet, som har ekstra isolasjon på de kritiske plassene.

- Om prisen ikke er den største faktoren, så har jeg også ville ha vurdert en dunpose. Sparer mye vekt og volum når det skal i sekken.

 

Damer generelt fryser lettere enn menn, selv om det i begge leire er unntak fra reglen.

Link to comment
Share on other sites

Malle: Jeg kjører bare et enkelt phox underlag i skum. Evt barseng under hvis underlaget er ujevnt. Samme med hun. Så har bestemt at underlag skal kjøpes inn før en større ute-tur i juli 2015, og da blir det exped downmat på begge to ettersom vi skal investere i Amok-køyene til begge to i år, og de passer i den løsningen og.

 

Jeg har ikke prøvd Amokkøyene, men etter å ha lagt noen netter i Hennesy sist vår er det tydelig at hengekøyer gir ekstra utfordring mtp isolasjon. Planen var å kjøpe en underquilt og teste denne i vinter, men grunnet "rusk i forgasseren" har jeg vært litt ute av drift mtp lengre turer og overnatting de siste månedene.

 

Med hengekøye komprimerer man liggeunderlaget i større grad enn om man ligger rett på bakken. Dette, i kombinasjon av at man er mer utsatt for trekk, gjør at man er best tjent med å ha isolasjonen på utsiden av køyen. Jeg har sett at mange har fikset dette vha gamle teppeposer. Om jeg ikke husker feil, så har amokkøyen en egen lomme til liggeunderlag, så problemstillingen kan være noe anderledes for denne køyen.

Link to comment
Share on other sites

Malle: Jeg kjører bare et enkelt phox underlag i skum. Evt barseng under hvis underlaget er ujevnt. Samme med hun. Så har bestemt at underlag skal kjøpes inn før en større ute-tur i juli 2015, og da blir det exped downmat på begge to ettersom vi skal investere i Amok-køyene til begge to i år, og de passer i den løsningen og.

 

Jeg har ikke prøvd Amokkøyene, men etter å ha lagt noen netter i Hennesy sist vår er det tydelig at hengekøyer gir ekstra utfordring mtp isolasjon. Planen var å kjøpe en underquilt og teste denne i vinter, men grunnet "rusk i forgasseren" har jeg vært litt ute av drift mtp lengre turer og overnatting de siste månedene.

 

Med hengekøye komprimerer man liggeunderlaget i større grad enn om man ligger rett på bakken. Dette, i kombinasjon av at man er mer utsatt for trekk, gjør at man er best tjent med å ha isolasjonen på utsiden av køyen. Jeg har sett at mange har fikset dette vha gamle teppeposer. Om jeg ikke husker feil, så har amokkøyen en egen lomme til liggeunderlag, så problemstillingen kan være noe anderledes for denne køyen.

 

Helt korrekt, den har det :) Jeg kommer hvertfall til å handle inn to av disse køyene til oss, ettersom hun begynner å bli mer gira på utelivet, men vil da ha det så komfortabelt som mulig mtp sovekomfort og varme. Er derfor jeg prøver å sette sammen en "Pakke" nå som kan fungere for henne i lengden. Jeg er ikke så jævlig nøye på det, for sover stort sett som en stein ute uansett. :)

 

Men tusen takk for knalltips folkens! Skal helt klart kjøpe den coupler kit-et Morlie! :)

 

Jeg regner med å handle inn ajungilak mammut 3-sesongs til henne og basert på svarene i tråden, men jeg er litt usikker på hvem av underlagene jeg bør gå for.

Siden vi først er inne på emnet; Amok anbefaler følgende fire alternativer som er kompatible med køyene:

 

Exped SynMat 9 LW (1599,- - prisjakt.no)

Exped DownMat 9 LW (1949,- - prisjakt.no)

 

Lettvektere:

 

Exped SynMat UL 9 LW (1072,- - prisjakt.no)

Exped DownMat UL 9 LW (1996,- - prisjakt.no)

 

Hvem i H/&"#¤¤ velger jeg her? Lettvekterene er billigere enn de som ikke er det, men er det forskjell i isolasjonsevne på disse eller hvordan fungerer dette? Jeg kommer fra en generasjon hvor vi sov på barseng med skum-underlag til 59,-, så dette oppblåsbar-opplegget er ganske nytt for meg, så vet ikke helt hva jeg skal se etter :S

 

Jeg for min del, er en gramjeger, mens for madamen sin del, så er ikke lange turer noe alternativ helt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Men tusen takk for knalltips folkens! Skal helt klart kjøpe den coupler kit-et Morlie! :)

 

Jeg har aldri forsøkt å dele sovepose med fruen (eller noen andre) og kommer heller aldri til å gjøre det! Jeg kan også nevne at jeg konsekvent omtaler dobbeltkajakk som "skilsmissemaskin" 8) .

 

Nei, når jeg ligger ute vil jeg sove godt ;-) !

Link to comment
Share on other sites

Kona og jeg har hver vår downmat 9 dlx/lw, og det er bare en helt annen greie. Varmt, godt, og du kan ligge på sida uten å ha blå hofte om morran. Jeg har ikke fulgt tråden, men de liggeunderlaga er fantastiske. Synd exped aldri klarer å få det helt riktig. På min modell, for eksempel, er den integrerte pumpa plassert sånn at den er i veien når du skal tømme underlaget for luft. På modellen før var trekket pumpe, men der var det ingen låsefunksjon, så når det begynte å bli trykk i underlaget hoppa trekket av ventilen og lufta lakk ut. Det er liksom nesten perfekt hele tida. Men det bryr jeg meg ikke så mye om når jeg kan slenge underlaget ned på steiner, kvister og hva som helst annet enn glassskår og fortsatt sove like godt som i senga hjemme.

 

Edit: Jeg bruker forresten downmatta i hengekøya, og har helt slutta å bruke telt bortsett fra på de aller kaldeste turene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ville helt klart valgt en downmat, har denne selv ig er brukt mye på vinterstid, senest for 2 uker siden hvor jeg sov ute i telt i alt fra -25 til -9 i en uke, fungerte helt utmerket ! Forskjellen meg bekjent er kun at UL versjonen ikke har den integrerte pumpen og må ha en ekstern pumpe, men den kan også brukes som pakkpose.. Jeg gikk for vanlig downmat 9lw, er ganske typisk meg å glemme å ta med den ekstra posen, men hvis den ligger i kompresjonstrekket er det jo ikke noen fare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og frøkna har hver vår Helsport Raudfjorden, som vi kan koble sammen.

Dette er noe hun elsker på tur, om vinteren er hun kaldere en meg og det blir utrolig mye varmere med å ligge sammen sånn. Men hun synes at det er så kos å dele sovepose, at det gjør vi uansett om vi er på vintertur eller sommertur, selv i en litt kald seterhytte vi var på nylig der det ble litt kaldt om natta delte vi pose.

 

Vi har også Exped downmat UL 7 M, på disse har vi stoltrekk, slik at vi kan sitte behaglig i teltet, og med disse stoltrekkene kan man koble liggeunderlagene sammen slik at de ikke sklir fra hverandre.

Veldig kos å ha med dama på tur, og pga små men viktige ting som dette så blir det mange turer med henne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fikk anbefalt denne av hektapåtur:

 

http://www.hektapatur.no/-c-202-p-1573.aspx" target="_blank

 

Erik: Da blir det den! Men vil du anbefale i lettvekt eller vanlig?

Har glemt å følge med, men hvis denne var til meg: kjøp stor. Den er uansett mye mindre enn de plastmattene vi sov på når vi var små (og åssen faen vi fikk til det har jeg lurt mye på de siste åra), og det er så godt å ligge behagelig. Nå har jeg ikke sjekka på lenge, men mener vektforskjellen var sånn ca 1/2 plate melkesjokolade. Det er det verdt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...