Jump to content

Hvorfor lade 9mm selv?


razumny

Recommended Posts

Mest for moro skyld, satte jeg meg ned for å regne på kostnadsbesparelser ved hjemmelading, og kom fram til at besparelsen på 9mm er mildest talt minimal ift. fabrikkammunisjon. Eksempelvis ser jeg at man får 115 grains ammo til et sted mellom 1,60 og 1,80 per smell ved kjøp av 1000 patroner. Sammenlignet med det, regner jeg meg frem til en besparelse på et sted mellom 0,40 og 0,60 per smell. Kostnadsreduksjon blir derfor en (svært) liten del av argumentasjonen for å lade selv. Derfor er spørsmålet mitt hva annet man ønsker å oppnå ved å lade 9mm selv?

 

Regnestykket mitt ser slik ut:

 

Komponenter:

Kuler: 1000xFrontier 115 gr RN à 0,59/kule

Krutt: 500 gram n320 à 439 - 0,06/grain krutt

Tennhetter: CCI no. 500 tennhetter 0,34/tennhette

 

Maksladning fra Vihtavuori for krutt, kule og kaliber: 4,4 grains; kost på 0,264/patron

 

Kost per patron: 1,20

Link to comment
Share on other sites

Tja, lade matchammo selv for å optimalisere og skyte billig fabrikkammo på trening er vel det begge av beste verdener? Selv er jeg lat og skyter bare fabrikk 9mm, men ser jo argumentet for å lade selv, kanskje særlig til praktisk hvor rekyl har litt å si. Til felt ser jeg ikke noe poeng i det hele tatt, forutsatt at man finner fabrikkammo som har god presisjon i det aktuelle våpenet (noe jeg ihvertfall har gjort). Det at hjemmeladninger gir bedre presisjon er ingen absolutt sannhet.

 

Litt festlig at du bruker såpass "dyr" fabrikkammo i eksempelet ditt. Prøv med Geco til 1,39 du, så forsvinner nok den siste resten av ladelyst fort. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Frontier kulene er ofte ikke helt "all that" i 9, men ting varierer jo! fra pipe til pipe

Frontier Match finnes for en grunn, desverre er de også alltid utsolgt..

 

Fine med frontier er at de har kobber rundt hele, så veldig trivelig å skyte inne, og pangen blir knapt skitten med krutt som 320 f.eks.

 

Nsf grovfelt har ikke faktor, så ja man kan lade der, men NSF grovfelt har jo lang skytetid (6+ sekunder) og er ikke som du trenger .15 splits for å få de til med 6 skudd ;)

 

Milfelt skyter man jo 45acp? :) men om man skyter 9 er faktor er jo 120, de fleste 9mm holder 130-135 i faktor i 5 toms, N320 er raskt og gir en bedre rekylimpuls synes jeg, så ja skyte 120 faktor ladninger i 6 tomsen min er veldig futt, men jeg skyter identisk poengsum stortsett, så da er det ikke egentlig noe å hente.

 

Men for all del, det er gøy å lade selv, men når du skyter noe så mye som 9mm forsvinner gleden.

 

Geco til 1.39, og selger hylsene brukt for 25-40 øre.. For å få den prisen har jeg kjøpt litt mere enn noen få pakker i slengen.

 

Gecoen har uten tvil noe som er magnetisk i seg, men jeg har skutt 5 siffret antall igjennom flere løp og de chroner fortsatt utrolig jevnt, du sitter med ES på 1-2-3ms max, det er ikke lett som hjemmelader. Om den sliter mer løp enn frontier? garantert. Men nye løp er 1500-3000 kroner, så har jo spart inn det en haug ganger allerede, bare i år.

 

Selv når jeg var nede hos mr M67 og skjøt 200meter stående, var det fint mulig med 1 sekund splits å treffe ting på det holdet.

 

 

Jeg er litt negativ til 9mm lading bare :P

 

Eneste vettuge å lade er 9mm major, snurr debatt!

Link to comment
Share on other sites

Ikke jeg med Geco ihvertfall, andre folk og våpen har kanskje erfart noe annet. I de 3 forskjellige pistolene jeg har testet (Sig, Sphinx og Shadow) går Geco 124 og Fiocchi 123 dønn likt hva gjelder treffpunkt. Geco har også for meg vært mye jevnere i treffpunkt på tvers av loter enn Fiocchi (har justert et par ganger med Fiocchi, aldri med Geco). Uansett, skulle det plutselig være et lite avvik så gjør jeg et knepp eller tre på siktet, problem løst. Presisjonsmessig går Geco knallgodt i det meste både jeg og andre i klubben har prøvd. Testa i forrige uke den nye Shadowen min, de 5 første skudda med støtte og Geco samla på 32 mm. Det vil jeg påstå duger ikke bare til ipsc, men til det meste annet også. Har du hjemmeladninger i 9 mm som er mye bedre enn det Hassel? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 9mm, fordi det er kvalitetstid i garasjen og bruker disse på trening eller IPSC stevner der man ikke trenger noen preisisjon på kulene. (nei, en popper på 25m er ikke presisjonstrengende hvis man fra begynnelsen er feltskytter :wink: )

 

Men det er liten vits å lade, har prøvd det jeg kommet over av 9mm og jeg trenger ikke skru noe, det aller meste havner der siktene er. Så hjemmelading av 9mm er for de som er skikelig gniene, eller har spesielle ønskemål og eller godt om tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man kjøpt geko til 1,39? kjøpte akkurat fiochi til 1,53 på xxl nå.

Det er G-MAX butikkene som har det. Ihvertfall den på Storo. Men blir fort utsolgt.

De har vært utsolgt en stund, og det virker som at det ikke er prissamarbeid mellom de ulike butikkene, for det er ulike priser overalt. På G-Max i Moss har de ammo igjen (ihvertfall da jeg handlet der i romjula) Måtte betale 1500 pr kasse, noe som ikke var noen upris det heller. De syntes det var rart at Storo kunne selge så billig, og mente de selv tapte penger ved å selge til 1500 pr kasse.

 

Prisen ville med andre ord blitt det samme om du hadde handlet Geco til mossepris istedenfor Fiocchi.

Hvor handler dere Fiocchi til redusert pris? Jeg var på Alna rett før jul og da bare så de dumt på meg i ammoavdelingen og sa at det aldri var snakk om å få noe kvantumsrabatt ved kjøp av store mengder ammo. Prisen var den samme pr skudd uansett om man kjøpte en bitteliten boks eller en hel pall om gangen.

 

Så da dro jeg altså på G-Max i Moss og kjøpte Geco istedenfor.

Like greit kanskje.

 

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Når du støyper kulene selv vil regnestykket bli anneledes.

Kule :gratis (støyper på jobb i arbeidstida) He He har jo betaling for å produsere kuler :D

Tennhette :20 Øre

Krutt 4,5gr N340 =29 øre

Sum:Ca 50 øre pr skudd.

Det er først når men kan produsere sine egne kuler man sparer stort på å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Var innom GMax på Storo etter jobb, og spurte; med forbehold om prisendringer fikk jeg beskjed om at bulk-prisen ligger på 1390,- per 1000. Grunnen til at det var slik, mente han, var at han som har ansvaret for pistolammunisjon hadde tatt inn en stor ladning med Geco 9mm 124 grains, og at de dermed kunne selge det såpass billig.

Link to comment
Share on other sites

Har du hjemmeladninger i 9 mm som er mye bedre enn det Hassel? :mrgreen:
tusner på tusner ;)

Men jeg skytter ikke med støtte.... 8)

Har god erfaring med gecco selv presisjons messig men det har vært noen loter som har slitt med å holde minor kraver i IPSC.

Og som nevnt, hadde jeg ikke hatt ørtogfjørti kuler hylser osv hadde jeg og kjøpt

Link to comment
Share on other sites

Tennhette 19.9 øre

0.5 gram krutt 32.0 øre

Tomhylse spadd opp fra skytebanen

Blyskrot fra blyfang

Strøm

Slitasje på ladeutstyr

Tapt inntekt tapt arbeidstid

Omkostninger ved alternativ bruk av fritid

(For eksempel shopping med kona og kinotur:-)

Leie av areale til furtebu

 

Det blir ett regnestykke.

 

Det er kanskje en grunn til at noen kjøper dier til 9mm og andre ikke.

 

http://www.titanreloading.com/pistol-re ... 4-die-sets

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det er mye å tjene på å lade og støpe selv, hvis en har tilgang på relativt rimelig bly og skyter mye.

 

Men hvis en skyter få skudd i året, har det vel ikke så stor betydning. Og så må en selvfølgelig ha tid, eller sette av tid. Men det er også våpen som er litt sære, som trenger spessial behandling og da kommer også hjemmelading inn i bildet.

 

Men, en må jo ta med alle kostnader da. Ser bl.a. deerkiller har utelatt hylse- og bly kostnader. Og bruker en propan/gass for smelting, er også dette en kostnad. Elektrisk har kanskje mindre betydning. Skyter en mye, så holder det vel ikke å være ivrig "plukker" heller. Så enten må en kjøpe ferdig patron, for første skudd. Og så har en 9 mm hylser for 15 - 20 ganger til. Eller en kan kjøpe engansskutte. Men, det er en kostnad.

 

I gode pistoler og i de fleste revolvere, bør en hjemmeladere klare å få til samlinger på under 25 mm, på 25 m, eller 50 mm på 50 m. Og det er ikke ofte en klarer med fabrikk ammo. Så her er også et moment, hvis en trenger pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

geco skrev:

Men, en må jo ta med alle kostnader da. Ser bl.a. deerkiller har utelatt hylse- og bly kostnader. Og bruker en propan/gass for smelting, er også dette en kostnad.

 

Hylser plokker jeg gratis etter poiliti og forsvaret.Blyet er samlet inn i form av hjulvekter fra dekk firmaer.Kan ikke huske å ha betalt en krone for bly da firmane betraktet hjulvekter som avfall.

Strømmen har jeg ikke fått noen regning på enda :D

Link to comment
Share on other sites

Faktisk ikke.

Ser ut som at det har blitt en prisreduksjon etter jul. Denne kostet vel offisielt 2,19 pr skudd for noen dager siden om jeg husker riktig.

http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt/ammunisjon/pistol-og-revolver/fiocchi-fiocchi-9mm-123-grs-fmj/p/9000958_1_style

 

Se der ja. Kanskje de har skjønt at de må ta noen grep for å konkurrere med G-Max? Håper det. Priskrig på ammo hadde ikke vært feil. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til at jeg lader 9 mm er at jeg ønsker ammo som smeller hver gang. Når man har Glock med tunet avtrekk er man avhengig av myke hetter. Derfor lader jeg sjøl, med 115 gr H&N-kule, Norma P4 og Federal-hetter. God presisjon, holder faktor, og smeller hver gang.

 

Jeg har ikke regnet på det, men for meg er summen av fordelene større enn summen av ulempene.

Link to comment
Share on other sites

Min faste trenings- og IPSC-ammo (Geco FMJ) er litt overkill i P210en jeg bruker til felt (ble chronet til 143 på NM på Elverum), så da lader jeg noe litt slappere til konkurransebruk og til trening på baner der de ikke liker mantlet ammo. Med Frontier 124grn, Federal SP og 4grn N330 blir prisen ca 1,15kr, så besparelsen er ikke enorm sammenlignet med Gecoen (1,39 sist jeg kjøpte), men det er betydelig billigere enn å kjøpe dårlig fabrikkammo med blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Kanskje de har skjønt at de må ta noen grep for å konkurrere med G-Max? Håper det. Priskrig på ammo hadde ikke vært feil. :mrgreen:

Var innom XXL i Oslo sentrum i går og snakket med herren i våpenavdelingen. Han mente at denne prisreduksjonen ikke kom til å vare lengre enn denne uka, eller muligens var det ut neste uke. Husker ikke helt hva han sa. Men han brukte begreper som "kampanje" og "tape penger", som tydet på at han mente den prisen som er i dag ikke kommer til å bli værende som den nye faste prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at G-Max er borte om noen år.

 

Transport, lønninger, leie av lokaler, skatt og annet er der

uansett og på lang sikt må de tjene penger.

Jeg ville kjøpt litt mens det var billig.

Spesielt for de som har penger på lønnskonto til 0.1% rente og sentralbanken sikter på 2.5% inflasjon.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tenk selv.

Noen av oss har penger på konto til 0.1% rente og inflasjonen herjer ved 2.5% - Kursen på NOK er svak og importprisene kanskje stiger.

Jeg bruker NOK 2000-3000 per år til klær og utstyr jeg trenger har jeg.

Hvis det er noe jeg trenger så kjøper jeg det - Gjerne til halv pris eller mindre utenfor sesong.

Å plassere penger i varer du trenger om ikke lenge uansett skader ikke og gir gjerne grei avkastning.

Alternativet er kanskje å kjøpe underprisede aksjer i Moskva til Barnebarna.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...