Jump to content

God skyting


Hanekammen

Recommended Posts

Fint skutt det:)

 

Undres over at det er akseptert å skyte småvilt på slike avstander, men om en stakkar sier han har skutt elg, hjort, rein, eller rådyr på 150m+ Så blir det pepper fra "alle kanter".

 

For å ha det sagt så bryr ikke jeg meg om folk skyter storvilt på 1 eller 1000m så lenge skytteren er kompetent nok:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skal vi glemme kaninene og bytte de ut med leirduer satt ut på div avstander? Det går ann å diskutere det uten å miste hodet håper jeg. Leirduer har vell standard størrelser, billige, lette og se pga farge, knuser fint når de treffes.

Noe litt mer jakt preget en "lang-lang hold (+500m)".

Hva må til for å treffe 10 leirduer på 10 skudd på gjennomsnittlig 260m som det vises til? 1 bom og du ryker ut av konkuransen. Ikke lov å kontroll skyte, cold bore eller hva det kalles. Noen max forstørrelse på siktet? Max vekt på børsa? Er vell lov med avstands måler? Størrelsen på en leirdue setter vell fort max avstanden til vær enkelt skytter, ikke enkelt å sette 10 skudd på rad i 10 duer på 10 varierte avstander tror jeg for de fleste.

Bare et forslag :oops:

I mitt hode hadde det vært interessant å høre litt om slik opp til la oss si max 400m/500m siden det er litt mer mulig for flere å skytte innenfor denne avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Langholdsjakt er ikke med her. Hvis vi mennesker er som før så spiller mange ting inn når vi skal avfyre skudd mot levende vilt. Men skyting på leirduer er ikke dumt-) Målet blir destruert enkelt og vi får en peilepinn på om vi er så gode som vi mener-) Selv bor jeg ganske nær en god bane og lurer på om dette kanskje burde prøves...

Link to comment
Share on other sites

Med Vmax? Næææh..

Jo! Det går fint an å skadeskyte med v-max også. Jeg har selv en dårlig opplevelse med bare blodspor etter en rev som jeg forsøkte å skyte med v-max i 243. Er man uheldig å treffer en fot eller noe sånt, så spiller det nok liten rolle hva slags kule man bruker. Et drittskudd er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Skulle bare ha bod slik at jeg kunne gå ut i hagen og fyre løs når jeg følte for det. Den dagen jeg kan skyte 10 leirduer på 10 skudd på vilkårlig avstand mellom 100 og 400/500 meter hver gang uansett dag og under jakt forhold så skal jeg være en lykkelig mann :mrgreen: hadde blitt godt fornøyd om det strekker seg ut til 300m også.

I mitt hode er det ikke med en super rigget langholds børse med støtter her og der og skyte meg inn på skiva under perfekte forhold som er drømmen uten å si at det er juks eller noe å bruke ordentlig utstyr. All ære til langholds folket bare så det er sagt :wave: er vell di vi kan lære mest av når det kommer til å treffe små blinker på tilfeldige hold.

Bare et spørslmål på tampen. Når en leirdue er 11cm i diameter hva må rifla og ikke minst skytteren samle på 100m for å i det heletatt treffe den 400 meter?

Hadde blit takknemlig for svar og ikke minst formelen for å regne ut dette, heter det bueminutt?

 

*googlet litt og tror jeg fant svaret selv. Rett meg hvis jeg tar feil.

Hvis jeg klarer 30mm på 100m så tar jeg 3×400÷100=12cm så finner jeg spredningen min på 400 meter? Vis vi ser bort ifra vind og andre faktorer? Så for å klare å knerte en leirdue som er 11cm så må jeg skyte bedre en 30mm på 100m?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt megen moro av å skyte vannfylte en liters melkekartonger på varierende lange hold. Fordelen med en liters melkekartonger er at de inneholder en liter uansett hvor langt vekke de står :lol:

Vi droppet det der med bueminutter og sånt - og målte oss frem til at en liter besto av ti desiliter på samtlige distanser.

 

Av en eller annen uforståelig grunn så tåler de flere treff dess lengre vekk de står :wtf:

 

Skal ta opp det med leirduer når det våres her oppe og se om vi kan få spadd frem en som er bueminuttkyndig slik at det - om mulig - kan få et snev av seriøsitet. I riktig gamle dager lå vi på ryggen og skjøt med revolver på stålfigurer på 200 meters hold og syns det var langt hold. Skjønner at det ikke er langt hold etter dagens standard :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det med bueminutt var vell for å gjøre det enkelt for meg selv. Klarer jeg ikke å samle 27mm så trenger jeg ikke å rydde 200m ekstra skog bare for å bomme.Heller spare penger på motorsag, vernebukse osv å heller bruke de sparte penga på ammo :mrgreen: bare sånn jeg tenkte.

Traff dere 10 melkekartonger på 10 skudd? :winke1: Bra skyting uansett :D

Men om du vill trene med revolveren på leirduer er vell det også lov, dere skal få en egen klasse i Norges leirdue & kule forbund siden vi trenger flere medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Kaffikopper av papp fylt med vann er også kjekke å skyte på :) Ang. størrelse på mål så er treff i kant på en leirdue bom på rype, eller skarv for den del som er større enn rypen. Størrelse av mål og hvor langt man kan strekke holdet vil variere med hvilken art man jakter. Eksempelvis så vil treff i kanten på en snusboks ikke være godt nok på en trost, da flirer den til deg og flyr sin vei.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Siden trådtittelen er "God skyting", tåler dere vel denne...

Skutt av en juniorskytter på årets LS. For de uinvidde skyter juniorklassen på 100m og 10-skudden består av 6 knestående og 4 liggende. For å få registrert *,9 må man treffe et område som er 6mm i diameter. Følg med Adam Sund på skive 11... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...