Jump to content

ICOM software !


airon1986

Recommended Posts

Jeg har en norskkjøpt F34 og har tenkt på det samme selv, men jeg tror det blir vanskelig. Her har visstnok importøren sikret seg.* :( Mener å huske det var en annen tråd om dette for ei lita stund siden.

 

Personlig er jeg av prinsipp motstander av hel/delvis kartellvirksomhet. Men jeg vil likevel nevne at du kan få customisert kanalutvalget hos VHF Communication for en billig penge. Jeg tror de tar 200-300 kroner for operasjonen.

 

 

 

____________

*) Disclaimer: Mulig jeg tar feil; i tilfelle må dere korrigere meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Inside information fra VHF Comunication: fra og med neste år, er det snakk om at alle radioer blir plombert/sperret for videre programering med software som florerer rundt omkring. Oxo for for vanlige forhandlere. Heretter må radioene inn til VHF for ALT av programering.

 

Dette er et resultat av alle som driver å legger inn egne kanaler, og som bruker kannaler som andre folk/firma har betalt for å få konsesjon på.

 

Dette til orientering.

Link to comment
Share on other sites

Inside information fra VHF Comunication: fra og med neste år, er det snakk om at alle radioer blir plombert/sperret for videre programering med software som florerer rundt omkring. Oxo for for vanlige forhandlere. Heretter må radioene inn til VHF for ALT av programering

Så da betyr det i praksis at det blir å bla opp på nettet, finne loddepunktet en må fjerne eller lodde, altså "modde" og deretter programmere 8) Eller kjøpe en av de 1,3 millioner programmerbare radioer.

 

Kjenner en som måtte ha ny radio, og han kjøpte en vanntett Yaesu scanner, fjernet en lodding, og programmerte inn alt tenkelig. Han sa dessuten at dette var den minste, mest følsomme radioen han hadde hatt, som sendte best. Av andre radioer vet jeg han har hatt; Noen sikringsradioer, fg34, f51(som jeg har) og en eller annen Lafayette. Han sa den kom på 1000.- lappen fra hong kong. Kunne tenkt meg en slik. VRX et eller annet het den

Link to comment
Share on other sites

kabel? programer? på min ICOM kan jeg nå bare taste inn det jeg måtte ønske av kanaler og lagre de som jeg vil selv helt uten å bruke data eller ledning. eneste jeg ikke kan da er å gi kananlene navn (tror jeg). har den ICOM med mange knapper på uten at jeg husker navet på den i farta. men den er der vel mange som har ledning til skulle jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

kabel? programer? på min ICOM kan jeg nå bare taste inn det jeg måtte ønske av kanaler og lagre de som jeg vil selv helt uten å bruke data eller ledning. eneste jeg ikke kan da er å gi kananlene navn (tror jeg). har den ICOM med mange knapper på uten at jeg husker navet på den i farta. men den er der vel mange som har ledning til skulle jeg tro...

Vet ikke hvilken modell du har, men tror sikkert du kan legge inn navn på kanalene. Programmerte selv en haug med Icom radioer ved hjelp av knapper for noen år siden, men med teflon-hjerne.... :? Tror jeg først la inn frekvensene i minnet, og "døpte" kanalene etterpå. En eller annen funksjon hvor du kunne velge bokstaver og tall ved å vri på kanal-velgeren.... :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det noen som har klart å omprogrammere kanaler på en "norsk" F34gs selv?

 

Er meget interesert i tips. Har orginalkabel og prøvd div software(cs-f33g) men får ikke kontakt med radioen. Kabelen er i orden da jeg får til å programmere f3g-modeller utern problem, men f34 er ei hard nøtt...

 

Nesten så jeg begynner å utlove dusør snart til de som kan hjelpe meg.... (har leitet lenge etter løsning...)

Link to comment
Share on other sites

Har clonet F3GS og F50. Mener å huske at de andre F3...'ene også kunne klones med det samme programmet. Opplevde at det ikke var kontakt med radioen på de "forvalgte" comportene (1-4) dersom disse var i bruk av annet utstyr. Da var det bare å gå inn og prøve seg frem til et comport "nr" som ikke var valgt av annet pc utstyr. Og vips, så var det ok. Ellers så er det forskjell om du bruker RS232 port eller USB, på sistnevnte måtte jeg ha et PCMCIA kort for å få kontakt med F50'en, med dette kortet fikk en også opp til 250 (tror jeg det var) comport valg.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket program var det du brukte for å clone radioene? Var det samme programmet til alle radiomodellene?

 

Har du evt en link hvor jeg kan laste det ned eller har du det liggende?

 

Hilsen Tomas

 

Har clonet F3GS og F50. Mener å huske at de andre F3...'ene også kunne klones med det samme programmet. Opplevde at det ikke var kontakt med radioen på de "forvalgte" comportene (1-4) dersom disse var i bruk av annet utstyr. Da var det bare å gå inn og prøve seg frem til et comport "nr" som ikke var valgt av annet pc utstyr. Og vips, så var det ok. Ellers så er det forskjell om du bruker RS232 port eller USB, på sistnevnte måtte jeg ha et PCMCIA kort for å få kontakt med F50'en, med dette kortet fikk en også opp til 250 (tror jeg det var) comport valg.
Link to comment
Share on other sites

Progr. av f34 er ikke så enkelt som noen tror. Den har et såkalt flashminne og programmet er noe helt annet enn til andre (f3 osv). En annen ting er at jeg ikke helt forstår hvorfor du skal ha andre kanaler enn de som er godkjent. Du kan uansett avlyttes av de som ønsker det. Får sp.mål om dette ofte da jeg jobber med det.

Link to comment
Share on other sites

Fanten, ein lager seg ikkje ein eigen jaktkanal, fordi ein ikkje liker tørrprat. Skjønner frustrasjonen til tider, då det er ganske masse tullprat på radioen av og til. Søk til Post&Teletilsynet om ein eigen privat kanal, det koster lite og det er ingen problem å få det.

Hvis du synst det er problemfritt å bruke ein kva som helst annen kanal, til ditt bruk, så kan du vente til du får din eigen private kanal, og skal på jakt, og det er ein eller annen som har programmert sin radio med "din" kanal. Og alt du høyrer på når du skal på jakt, er ein eller annens fjortis sin tørrprat, om kvelden før, når han var berre sååå dritafull, og den beste filmen han har sett er........Det skal eg love deg at du blir forbanna, når andre kan bruke noko som er i grunn berre "ditt".

 

Skjønner du ironien her ?

Link to comment
Share on other sites

Du kan uansett avlyttes av de som ønsker det. Får sp.mål om dette ofte da jeg jobber med det.

 

Problemet er vell ikke å bli avlyttet. Problemet er at det til stadighet er ørten andre lag som bruker samme kanal, og det er sjelden jakt det snakkes om. De fleste holder rene skjære syforeningen der inne. Og ja, det finnes pilot toner, men å lære et lag på 20-30 mann, de fleste med en fot i grava, å bruke denne dritten, det blir det samme som å gi bestemor på 90 ei innføring fra ladeboka.. DERFOR, ønsker vi oss flere kanaler, og DERFOR programerer vi egne kanaler på radioene våre.

 

Vet ikke hvordan program du bruker, og hvilke radioer du jobber med, men da jeg jobbet med Icom, var det ivertfall rene plankekjøringen å prrogramere disse.(F-34)

 

Ja det er ulovlig, men jeg ser ikke helt det store problemet med å legge inn en frekvens som er ledig, og som ingen er registrert som eier på. For du vet, det er faktisk mulig å sjekke hvem og om frekvensen er i bruk.

Og om jeg da forstyrrer noen med tullprat, på frekvensen som jeg selv har lagt inn, så driter jeg egentlig i det, for da har sansynligvis oxo du som blir forstyrret oxo lagt inn den ulovlige frekvensen selv. For jeg sjekker alltid at "min" frekvens er ledig, og ikke eiet av noen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, fullt klar over at faktisk mange gjer dette. Og med dagens piratvarer ( programmerings kabler og software) i omløp i enkelte salgs kanaler, så blir problemet også større og større. Faktisk så er det ein del som bruker ein heilt tilfeldig kanal ( meiner ikkje deg personlig Fanten ) som dei plotter inn på radioen. Uhyggen er den at den kanalen viser seg å være ein link kanal til forsvaret/luftvesenet eller ein av nødkanalene til helsevesen/politi.

Så me er kun i startgropa på problemet, etter kvart som tida går og alle finn seg til rette på "sine" kanaler, så er plutselig ditt eige liv i fare ein gong, pga ein fjortis som tilfeldigvis brukte feil kanal.

 

Ta kontakt med P&T så få du din eigen kanal, raskt, billig og enkelt. :)

 

Finnlight 338WM, ser absolutt problemet, men er du klar over at det finst kanaler, som ikkje på alle offentlige lister, og som du kanskje ikkje høyrer prat på ved scanning ? I 99 % av tilfellene, så går det bra å "snappe" ein ledig frekvens, men du er i grunn på usikker is, for å sei det på den måten..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dere som har klart å programmere ICOm F34GS:

 

Er det slik at RADIO-apparatet i seg selv er stilt inn på en bestemt COM, som både PC (stille COM på USB-enheten) og Software (stille samme COM nr.) må stilles inn på før jeg får kontakt med radioen?? (prøve meg frem gjennom hele rekka??) Å stille inn programvaren på samme COM som enheten på PC-en er grei skuring,- spørsmålet er da om begge disse to må stilles inn på samme COM som radioen (hvis radioen har noen "COM" da...)

 

Får til stadighet melding om at radioen "ikke svarer", selv om programvaren og selve utgangen på PC-enheten er stilt inn på samme COM nr. og ellers ser ut til å fungere.

 

Noen som har løsningen?? Bruker XP, programvaren til ICOM som heter CS-F33G. Har forsøkt med samtlige mulige kabelkonfigurasjoner innenfor seriell og USB-seriell.

Link to comment
Share on other sites

@radiorep

Vet ikke hvordan det er der du jakter, (eller OM du jakter) men i mitt distrikt er ikke 6 jaktkanaler nok. Og man blir rimelig lei av å høre andres "tørrprat". Dette løses av enkelte ved å lage seg en egen jaktkanal.

Det er jo ikke bare å finne seg en frekvens. det må det søkes om og betales avgift til PT.

Det er ikke bare å flytte inn i et hus som står tom heller!

Vær klar over att det sitter mange radioamatører med stor kompetanse og moderneutstyr for peiling i alle avkroker i dette landet å følger med.

De andmelder alle pirater til PT :D

De krysspeiler en sender uten problem.

Og da mister du radioen og får ei bot så det holder!

Og PT kan være med politiet og oppsynsfolkene på kontroll hos jaktlagene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...