Jump to content

Hvordan måles kaliber?


Henrik1808

Recommended Posts

Hei!

 

Mulig noen synes dette er et sinnsykt dumt spørsmål, men jeg diskuterte dette med en kompis, uten at noen av oss klarte å helt bli sikre på det.

 

Hvordan måles kaliber? Er det slik at når man skriver feks "22lr" så menes egentlig 0,22? Og hvorfor er 12 kaliber haglepatron større enn 22lr patron til salong, enda det er høyere tall? Måles haglepatron kalibrer i størrelsen på kulene som er inne i selve patronen? Er vel kula, og ikke hylsa som er kaliberet..

 

Fint om noen forklarer hvordan kaliber måles, og evt hvordan man regner om kaliber til mm..

 

Ikke skyt meg, takk.

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

La oss først skille mellom hagle-kaliber og riflekaliber.

 

Hagle:

Tallet angir antall kuler man kan støpe av et pund bly, som akkurat passer i løpet på en gitt hagle. Kaliber 12 gir 12 kuler på et pund bly, kaliber 20 gir 20 kuler.

 

Rifle:

Kaliber angis på en av to måter, enten i millimeter (7,62x51mm) eller i andel tommer (.308). Dette angir diameteren mellom bommene i et løp. Diameteren på kula som brukes er gjerne 0,1-0,2 mm større enn det.

 

En kaliberangivelse angir helt presist ikke bare kulens diameter, og løpets diameter, men også størrelsen på kammeret. Eksempelvis er diameteren på kulen brukt i 22LR og 22-250 lik, men hylsene er forskjellige, og sistnevnte har betydelig mer kraft.

 

Enkelte kalibre er like nok til (nesten) å kunne gå om hverandre; eksempelvis .308 Winchester og 7,62x51mm; disse to er svært like, og ofte kan man bruke ammunisjon fra den ene i rifle kamret for den andre. Det samme gjelder for .223 Remington og 5,56x45mm. Felles for disse fire kalibrene er at de er den sivile og militære varianten av samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bland sammen kaliber og patron som våpenet er kamret for.

Kaliberet er et mål på hullet i løpet, ikke noe mer.

Patronen som våpenet er kamret for har et navn, ofte inneholder navnet kaliber, men ikke alltid. 30-06 er forkortelse for "cartridge 30 cal, model of 1906" her er kaliberet nevnt i patronnavnet. 308 Winchester er et annet patronnavn, der inneholder navnet kulediameter som brukes, men ikke kaliber.

Dette er forvirrende, men dersom vi kan skille mellom kaliberet og de mer eller mindre fantsifulle navn som patronene har er vi kommet langt.

Det er også like forvirrende med begrepet løp og pipe. Løpet er kun den delen av pipen som kulen løper gjennom, altså det riflede hullet i pipen. Pipe er hele stålstykket med kammer og gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Rifle:

Kaliber angis på en av to måter, enten i millimeter (7,62x51mm) eller i andel tommer (.308). Dette angir diameteren mellom bommene i et løp. Diameteren på kula som brukes er gjerne 0,1-0,2 mm større enn det.

 

Fort gjort å rote seg litt bort her, selv når man skal forklare andre. Det er ikke slik at vi alltid snakker om avstanden mellom bommene. Fra eksempelet ditt er 7,62 mm avstanden mellom bommene (.30), mens .308 faktisk er kulediameteren (7,82 mm). Avstanden mellom bommene og kulediameteren kan altså begge bli brukt i patronnavn.

Link to comment
Share on other sites

Nå Lindskog må du lese mitt forrige innlegg før du roter oss ut på glattisen :D:D

 

Har lest det, men skjønner ikke hva du mener? Jeg ville bare poengtere at .308 ikke er avstanden mellom bommene som razumny skrev, men henspiller til kulediameteren. Du skriver jo det samme selv, at 308 er kulediameteren. Er det feil? I så fall bøyer jeg meg i støvet. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

308 faktisk er kulediameteren (7,82 mm). Avstanden mellom bommene og kulediameteren kan altså begge bli brukt i patronnavn.

Kulediameteren er vel 7,85 for å være helt nøyaktig

 

Med forbehold om at jeg er på glattisen som Per-S så fint sa det: Nei, den er vel ikke det? Den er da visserligen 7,82? Du får sikkert kuler som er bittelitt større, men standarden er da 7,82? Hvis jeg bommer her også så skal jeg holde helt kjeft, men fortell gjerne hvor du har 7,85 fra, for det har ikke jeg hørt før.

Link to comment
Share on other sites

Nominell kulediameter er 7,82 for de fleste 7,62/30 kaliber, ett unntak er 7,62x39.

Men patronnavnet har ikke nødvendighvis noe med kaliber å gjøre. Kaliberet er et mål mellom diametralt motstående bommer, det er kun et tall med benevning, ikke noe navn.

Straks vi har et navn med er det en patron, eller et kammer vi beskriver.

 

Det finnes mange patronnavn der tall som er oppgitt ikke er hverken kaliber eller kulediameter.

38-40, 340 WBY, 404 Jeffry, 38 S&W 44 rem mag er eksempler på slike. Det er derfor nødvendig å skille mellom patronnavn/kammring og løpets kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har lest om og om igjen, fasit er:

 

Maks kulediameter: 7,85 mm (G i skjemaet lenket til over)

Minimum diameter mellom bommene: 7,62 mm (F i skjemaet lenket til over)

Minimum diameter mellom dalene, altså lengste avstand i løpet: 7,82 mm (Z i skjemaet lenket til over)

 

Nei; det er ikke lett dette her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...