Jump to content

Oppbevaring av våpen i bobåt


AreMS

Recommended Posts

om ikke dette ikke er din jurdisik faste bopel, så kan du ikke oppbevare våpen der, når du selv ikke er der. På samme måte som man ikke kan oppbevare våpen eller ammunisjon på hytta, når man ikke er der.

 

På en annnen side er det jo ett spesielt tilfelle og Politiet kan muligens gjøre ett unntak, men det må søkes om. Greit å gjøre først som sist, så har du papirene i orden :)

 

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Har gitt opp folkeregisteret. De må ha en adresse. Bruker postboks fungerer greit til det meste, men ikke til våpenskap.

 

På skatteetaten sine sider for flyttemelding fant jeg denne da :"En person skal som hovedregel registreres som bosatt der han regelmessig tar sin døgnhvile".

 

Da kan vel jeg argumentere med det?

 

Jeg får vel bare ringe politiet å høre....

Link to comment
Share on other sites

Litt spesiell problemstilling (som det muligens ikke finnes klare svar på).

 

Problemet slik jeg ser det (uavhengig om en båt kan regnes som fast bopel eller ei): Et FG-skap under en viss vekt skal jo boltes fast slik at man ikke kan knabbe med seg skapet. Her kan man jo knabbe med seg hele "huset" med våpenskap ombord.

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke lovlig...

Som båtboer er du UFB (uten fast bopel), det vil si at du rammes av rammes av begrensninger for å hindre båtfanter og tatere og slikt i reke rundt langs kysten og veiene våre. F.eks ved at du ikke kan eie våpen og om du er UFB lenge nok (4-5år?) så vil du bli registrert som "utvandret" og miste trygderettigheter (f.eks helsehjelp). Så du må nok melde flytting til mamma eller noe sånnt og evt. ha våpenskapet der.

Link to comment
Share on other sites

Så du må nok melde flytting til mamma eller noe sånnt og evt. ha våpenskapet der

Det er ihvertfall i utgangspunktet ulovlig, da morens adresse ikke vil være TS sin bopel. Men det fins nok muligheter for å komme til en ordning, jf folk som reiser på lengre utenlandsopphold men som likevel får beholde våpnene stående i skap hjemme. En er avhengig av godvilje fra nærmeste våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Dette er eksplisitt dekket av våpenforskriften §79 femte ledd annet punktum

Nei, utenlandsopphold som er så lange at det begynner å spøke for medlemskapet i folketrygden er nok ikke dekket av denne bestemmelsen, den er ment å dekke det at man reiser på ferie/jobber offshore osv. § 81 åpner derimot for midlertidig oppbevaring hos andre pga "særlige forhold". Så spørs det jo hvor midlertidig dette er og hvor mye "særlige forhold" man kan påberope seg.

Link to comment
Share on other sites

I Norge kan ikke en båt være din bopel, være seg en 22" Sjømann snekke eller en 360.000 tonns tankbåt.

De eneste som kan svare skikkelig på om ditt våpenkontor/politidistrikt kan godta at skapet står i båten der du faktisk skal bo er-----ditt våpenkontor/politidistrikt. Pass på å få et skriftlig svar, byråkrater og tjenestemenn har elendig hukommelse..

Link to comment
Share on other sites

Dette er eksplisitt dekket av våpenforskriften §79 femte ledd annet punktum

Nei, utenlandsopphold som er så lange at det begynner å spøke for medlemskapet i folketrygden er nok ikke dekket av denne bestemmelsen, den er ment å dekke det at man reiser på ferie/jobber offshore osv.

Hvor finner du dekning for dette? Paragrafen snakker bare om "lengre opphold", uten noen definisjon eller begrensing på hva dette er.

 

Du regnes forøvrig som ikke bosatt i Norge etter følgende regler, ref folketrygdloven 2-1: "Ved midlertidig fravær fra Norge som ikke er ment å vare mer enn 12 måneder, regnes vedkommende fortsatt som bosatt her. Dette gjelder likevel ikke dersom vedkommende skal oppholde seg eller har oppholdt seg i utlandet mer enn seks måneder pr. år i to eller flere påfølgende år." Det finnes forøvrig diverse unntak som gjør at du kan opprettholde meldlemsskap selv om du er bosatt i utlandet...

 

Så medlemssksp i folketrygden spiller nok neppe inn ift reglene for oppbevaring av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det blir hevdet at en båt "ikke kan være bobel i Norge". I hvilken forskrift er det regulert og hvor i eventuell forskrift står det?

 

 

Det følger av Forskrift om folkeregistrering, en vil bli registrert som tilhørende en kommune men "uten fast bosted".

 

Ting som krøller seg da er alt fra forsikringer til banklån. Jukseløsningen endel bruker er å leie en hybel ell og melde flytting dit.

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner du dekning for dette?

Det er et lett tåkelagt tema, men har vært oppe her før: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=90844&start=40

Bl.a. hensynet til at politiet med 48 timers varsel skal kunne kontrollere oppbevaringen gjør jo at det vanskelig kan la seg gjøre å beholde norske våpen ved bosetting i utlandet.

 

Skulle likt å sett svaret fra våpenkontoret. Husbåt hadde vært artig å prøve :D

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli sent på lørdagen for Kalstad, det har vært en hard sportsdag på TV med skiskyting, langrenn og mye alpint. Kalstad slurvet derfor litt med lesningen og fikk det til å stå: "Oppbevaring av våpen i robåt."

Eldre dagers "våpen", være seg tollekniv og øks, evt spyd (spett) går vel, skytevåpen mer uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

En mulig løsning, som jeg tror kan være lovlig ( da er det tatt nok forbehold vel?) sjekk med myndighetene før du gjennomfører! er pendlerbolig. Det er ikke noe krav til avstand mellom hjemmene eller jobben for å kunne hevde pendling, men hvor man sover "normalt" etter arbeid. Det er også krav til antall og frekvens av hjemreiser i løpet av året. Reglene finner du hos folkeregisteret og skatteetaten for eksempel via altinn. Jeg er i en litt lignende situasjon, bortsett fra at jeg ikke flytter våpen permanent. Men vurderer muligheten. Jeg planlegger campingvogn som pendlerbolig. Fastmontert på helårs campingplass med alle fasiliteter slik at utslippsbekymringer o.l. er i varetatt. Folkeregisteret skiller på selvstendig og ikke selvstendig bolig etter visse kriterier. En campingvogn og tror jeg, en båt vil ikke kunne være annet enn uselvstendig bolig. Det kan være en fordel i forhold til å få den godkjent som pendlerbolig. Da er det min oppfatning at man kan oppbevare våpen i pendlerboligen når man selv er der (altså i arbeidsperioder) men ikke under hjemmebesøk, ferier osv. Tross alt er kortvarig fravær fra fritidsbolig hvor man har våpen tillatt. Handletur, jobb og andre dagskorte fravær.

 

Lykke til, og sjekk nøye!

 

MVH

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Bl.a. hensynet til at politiet med 48 timers varsel skal kunne kontrollere oppbevaringen gjør jo at det vanskelig kan la seg gjøre å beholde norske våpen ved bosetting i utlandet.
Og det greier du hvis du er på plattform?

 

Legg også merke til at "å bo i utlandet i en periode" og å være bosatt i utlandet ikke det det samme juridisk.

Link to comment
Share on other sites

Får man oppbevare våpen hos politiet ved lengre utenlandsopphold?

 

Jeg leverte inn pistolen min hos lensmannen for 3-4 uker når våpenskapet mitt gikk i vranglås rett før jeg skulle på ferie.

 

Det var noe de ikke likte i det hele tatt, men siden saken var som den var så var det greit. Ble skrevet papirer på at om den ikke var hentet innen to måneder etter at jeg var hjemme så ville den kunne bli solgt med fratrekk av kostnader ved salget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...