Jump to content

Klassisk rifle...


Mr Drilling

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer sterkt å kjøpe meg ei klassisk rifle!

Altså, "gå mot strømmen" og heller prøve det som alle har eid eller prøvd før... eller egentlig har lyst på... 8) ?

Hvorfor: Tja, hvorfor ikke... Er litt lei dette kravet om syntetstokk, kulekomp, lys, flatskytende kaliber osv osv...

 

Det jeg har lyst på er :

- Trestokk

- Bolt action

- IKKE kapping og lyddemper!

- Kaliber:... ønsker å følge i sporene til andre innlegg her på kammeret: europeiske kaliber i 7, 8 eller 9 mm, eller gode forslag!

- Sikte: 1" eller kanskje 30 mm kikkertsikte, mest sannsynlig en av Leupold sine modeller. (det estetiske er viktig på denne riggen!)

 

Nye innspill medfører mer på ønskelisten:

- Lang pipe.

- Rett stokk.

- Rød kolbekappe.

 

De av dere som synes dette høres interessant ut, eller er i samme tankegang.

Kom med innspill, synspunkter eller helst bilder av ei slik rifle som kanskje står innerst i våpenskapet... (endret etter godt formulert innspill fra Rino Hals... :winke1: )

 

Mvh

Mr Drilling

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med en klassisk rifle, bygget på en CZ kasse.

Kjøpte meg en i 358Win, bygget i Rigby stil. Vakkert våpen med lang pipe.

En tilsvarende i 9,3x57, eller en av de andre klassiske patronene er jo flott.

Dersom du liker å reise på jakt, kan en bygd på 602 kassa i fex 375 H&H være skikkelig klassisk.

Børsemakeren i Romsdal, liker å bygge i Rigby stil :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva du har penger til, men jeg ville bygget en ny klassisk mauser i 7x57. I mitt hode er det rett stokk uten fall. tilbaketroket pistolgrep talley montasjer åpne sikter med fiber i tuppen. Bygget på en small ring mauser.

 

noe sånt...

8204213375ac47dba5e870a0e8e2122c1.jpg&width=863&height=139

Hei!

 

Dette ser veldig ut som rifla som jeg har i tankene... :)

Har du noe informasjon rundt rifla på bildet?

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hva med en klassisk rifle, bygget på en CZ kasse.

Kjøpte meg en i 358Win, bygget i Rigby stil. Vakkert våpen med lang pipe.

En tilsvarende i 9,3x57, eller en av de andre klassiske patronene er jo flott.

Dersom du liker å reise på jakt, kan en bygd på 602 kassa i fex 375 H&H være skikkelig klassisk.

Børsemakeren i Romsdal, liker å bygge i Rigby stil :wink:

 

Mvh.

Griffon

 

Hei!

 

Her var det mange kloke ord og tanker...

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

http://www.hillcountryrifles.com/

 

står sikkert litt på siden til de som har laget den. Men en del å finne på nettet når man googler rundt på ting som: "custom 7x57 mauser" "275 rigby" " custom 1909 mexican mause". Rifla på bildet er typisk amerikansk klassisk bygg rett enkel og uten mikk makk. en del europeisk rifler er vel ofte litt mer stæsja: kvart ribbe, Hake/sving montasje jeg liker amerikanske bygg best.

 

Du skal dog vite at en sånn rifle bygget hos norsk børsemaker koster sine kroner.

Link to comment
Share on other sites

Er litt lei dette kravet om syntetstokk, kulekomp, lys, flatskytende kaliber osv osv...

Det jeg har lyst på er :

- Trestokk

- Bolt action

- IKKE kapping og lyddemper!

 

Det var rett og slett godt å lese....

 

Må si at dagens våpen med plast og avløpsrør montert i tuppen rett og slett ikke er tiltalende overhodet! Null sjel what so ever!!!

 

Følger gjerne med på hvor du ender med dette :D

 

Men gjør meg en tjenteste og kall ei skikkelig rifle for ei rifle... Rigg kan brukes på disse greiene med tofot, støttehjul, stjernekikkert etc etc...

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

....Hmmm...

 

Skal i besøk i morgen til en kompis i Asker...

 

Tar en runde innom Jaktdepotet for å se på CZ i 375HH og "lukte" litt på hva de har og deretter en runde til J&F på Hvalstad...

Hadde ei CZ i 375HH, men med svinerygg.

Den var IKKE behagelig å skyte med...

 

Men rød kolbekappe og langt løp uten åpne sikter pirrer litt ekstra... :winke1:

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kan prøve på den!, men kan ikke garantere.

Har ei humørsyk samboer og en liten kar på snart 8 måneder som krever sitt og som skal være med på turen... :roll:

 

Har ei Merkel 141A i 9,3*74R som jeg tar med uansett.

Så kan du få titte på den hvis dette møtet lar seg gjennomføre... PS: Du har PM.

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Du vil ha noe ikke alle har som du sier selv gå mot strømmen

for meg høres det ut som du skulle hatt deg en klassisk Heym Sr 21 Premium:)

disse leveres i klassiske europeiske kalibere samt gode standard kalibere

mener også den skal kunne leveres med rød kolbekappe

ellers så er jo rifla et stykke nydelig håndverk da de produserer riflene forhånd så noe vente tid blir det

men jeg er værtfall super fornøyd med min Sr 21

 

http://heym-fabrik.de/sr-21-premium/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Førkrigs sivile Mausere er vel og bra men hva er vel mer klassisk enn en Mannlicher Schoenauer av 1903 og senere modeller. Jeg hadde flere slike i min ungdom, de kom rett nok aldri på jakt fordi de var i ny stand. De siste modellene på 1960tallet var klargjordt for kikkertmontasje, Redfield laget montasjer.

 

http://www.gunsinternational.com/Mannli ... EE866BE25A" target="_blank

 

Skulle jeg gjette hva det hadde kostet om man laget en slik i dag så vil jeg tippe langt over 50k.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til Veidinn her. Det er absolutt ikke noe galt med Mauser bortsett fra at alle har en, MEN en Mannlicher er så mye mer elegant.

For de som vil argumentere med M98s driftssikkerhet, for meg høres ikke dette prosjektet ut som en rifle man skal krype gjennom gjørmete skyttergraver og slå inn dører med.

Link to comment
Share on other sites

Befriende med en tråd som IKKE handler om rettrekkere, plast, kappinglyddempere og "rustfritt"!!

 

Hva med en Husquarna 640?

Disse er bygd på sivil FN mauserkasse uten tommelspor.

I Sverige kan du kjøpe en slik for småpenger.

Hvis du ikke liker stokken, så er det bare å få laget en ny.

Disse riflene er aldeles nydelig laget og 100% Mauser.

Husquarnas børsemakere var skikkelige fagfolk ok kvaliteten er helt på høyde med en sivil Oberndorf Mauser.

Jeg har en i 8x57 med en aldeles nydelug customstokk.

Lykke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Låskassa Nyati foreslår er et meget godt utgangspunkt for å bygge klassisk rifle......men hvis du vil ha en .375H&H så er en ZKK 602 tingen....de går latterlig billig på bruktmarkedet....fiks ferdig magnum Mauser lås....

 

Litt jobb med bryne og slipestifter, polere materampe etc. og en ny stokk....da har du skikkelig jaktverktöy..

 

Been there...done that. :lol:

Link to comment
Share on other sites

minuset med dem at du må holde deg til patronen börsa er laget for da spolemagasinet er maskinert for denne patronen, glem å kamre om.
Jeg har faktisk sett en en gang som var bygget om til 6,5x55. Børsemakeren som eide den var helt klar på at en slik jobb ville han ikke gjøre flere ganger...
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Mye bra innspill og synspunkter, det er bra!

Skal ta en liten ringe runde på litt brukte rifler som står på finn.no

Så blir det en ny ringe runde på mandag til bl.a http://www.gujord.no" target="_blank" target="_blank

 

Må innrømme at ei ny custom rifle frister, men har ikke helt oversikten på hva det koster med de ønskene som jeg har... :roll:

 

Akkurat nå svirrer tankene mest på hva jeg skal selge av det som står i våpenskapet.

Dette for å frigjøre kapital og for å få ledig plass på våpenkortet, men også for å få solgt våpen som er uregistrert (arvet) og som jeg ikke har interesse av å eie eller bruke lenger...

 

- Sitat fra en arbeids kompis: " det er mye greier med ei gammel ku"

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Pen rifle!

Liker stilen på denne.

 

Har tittet i gamle Vapen Tidninger:

Mange fine artikler med ombygd Husqvarna 1640.

Test av Heym SR 21.

 

Ser at både "fabrikk" produserte rifler som Heym og CZ med sin stil er interessant.

Men custom bygd rifle med din stil er også interessant.

 

Blir mye å gruble på mens jeg selger unna ei rifle og noen gamle hagler... :)

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

skulle ha tatt noen skikkelige bilder av min Heym men den er hos børsemaker for montering av kikkertsikte så får legge ut et bilde av en tilsvarende en

 

har en slik som er vist som nr 1 altså øverst på toppen der

eneste forskjellen er at min ble bestillt med en mørkere stokk

men ellers er alt likt

6540265vuu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne riflen du viser til må da være månedens kupp! Spesialutgaven av en Heym safari rifle basert på en SR 20 G, fantastisk treverk, topp skikk generelt sett. All dette for 18 000.- NOK inkl. sikte. Dessverre for høyrehendte, ellers så skulle jeg ha kjøpt denne!

 

Finnes flere interessante rifler fra Heym der, også en i favoritt kaliberet mitt, nemlig 8x68S.

Link to comment
Share on other sites

Litt av kosen med børseprosjekt er for meg tiden med planlegging, googling, lesing og tanker.

Å sette sammen den "der og da" ultimate rifla gir mye glede. Den vil ikke vare, for behovene endrer seg og nye tanker rundt ny børse dukker alltid opp litt for tidlig hos meg.

 

jeg hadde styrt unna alt ferdiglagd, om det ikke er et særs flott våpen til en særs god pris, som er innenfor det du ønsker.

Det er utrolig mye å få tak i på bruktmarkedet av deler til et byggeprosjekt. Sammen med Børsemaker bruker det å ordne seg og børsa tar form.

Ang stokk, så ville jeg sett litt på de svenske stokkmakerene. De holder høy standard, har som regel gode emner inne, og ligger ofte en del under norske priser.

Det er ingen problem å få en ferdig stokk der av ok treverkt til under 10.000. Det er vanskelig her i landet.

 

Jeg er i ditt modus om dagen selv, etter XXX antal rustfrie prosjekt med Pac-nor og HT stokker, blir det nå to prosjekt med klassisk look, vanlig blånering og trestokker. Begge blir på kort kasse og begge blir med korte piper og feite hylser :wink:

 

Lykke til.

Spennende tider i møte med mye tåkesus mellom ørene, og dertilhørende klaging fra samboer om "total fraværelse" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ting skjer: Rifla ble solgt i dag!, plutselig var det mange interesserte kjøpere :shock:

- Et par gamle hagler forsvant som dugg for solen de også.

 

Har to pent brukte rifler som jeg vurderer sterkt.

Skal prøve på en besøks runde i helga for å vurdere hva som tiltaler meg mest...

 

@Griffon: Ligger ei pen dobbelrifle i 9,3 på Finn, annonsen ble lagt ut i dag!

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...