Jump to content

Ferlach rifledrilling, ferdig restaurert


Skaubjønn

Recommended Posts

Oktober 2015. Jeg har kommet et stykke på vei i restaureringsjobben. Her er en liten video som forhåpentligvis viser hvordan børsa er nå. Jeg har brukt GoPro Hero kamera, og er helt ny på det, så dere får vise litt overbærenhet:

Tråden er ellers uendret, så det skal være mulig å følge prosessen fra jeg overtok rifledrillingen.

________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Jeg har en Doppelbüchsdrilling (DBD) på vei fra Tyskland. Tenkte jeg skulle starte en tråd nå når jeg har kjøpt den, og får jeg får lagt min klamme hender på den. Så kan mine kammer-ater blir med på denne prosessen. Jeg skal legge ut bedre bilder av våpenet, fra skyting og jakt, etter hvert. Denne skal få et tysk navn, foreløpig strekker ikke fantasien til. Kom gjerne med navneforslag! Foreløpig blir den bare hetende DBD

 

Bakgrunnen for kjøpet er at jeg har en lei tendens til å kikke innom egun.de. For en brytevåpenfantast er det avslappende å surfe igjennom lista av tilgjengelige kombinasjonsvåpen. Må vel si at jeg begynner å få en liten oversikt over hva som finnes, og hvordan dette prises. Jeg har hatt en del kombier, drillinger oppigjennom... i haglekaliber 12, 16 og 20, og riflekaliber 5,6x52R, 6x5x55, 6,5x57R, 7x57R, 7x65R, 30R Blaser og 8x57R, og dobbeltrifle i 9.3x74R. Og man får da sine preferanser. Jeg har et par særheter, og det er for det første at jeg utstår ikke Greener sikring (sikring på venstre side av låsekassa). Jeg får det rett og slett ikke til. Jeg vil for det andre ugjerne ha drilling med hagleløp i kaliber 12; det blir for fremtungt å drive smygjakt med en hel dag, og for fremtungt i rypefjellet. Mens jeg er på oppsummering så kan jeg vel nevne at riflekaliberet spiller liten trille for meg, nå når jeg har hatt noen forskjellige. 9.3x74R er vel litt tungt å skyte rype med, og 5.6 er for lite på hjorten, ellers så gir jeg totalt bæng i hva det står på hylsa, så lenge det er kravepatron. Det bør det helst være i et kombivåpen. Jeg hadde ikke et eneste tilfelle av utdragerproblem i alle de årene jeg jaktet med 6x5x55 i drillingen, og den ble med på mye forskjellig jakt, i temperaturer fra +30 til - 27! Men det er nå lettere å lade om med kragepatron.

 

Jeg har hatt kombier med ulike løpsoppsett og sikringer, og ulike drillinger (og en dobling). Men, jeg har aldri hatt rifledrilling. Jeg har hatt lyst på en slik lenge, men jeg har argumentert mot meg selv. Mitt hovedargument for å ikke kjøpe rifledrilling har vært at jeg trivdes dårlig med dobbeltrifle, så da er det jo ikke store forskjellen. Samtidig har rifledrilling lokket… Fornuften strekker ikke så veldig langt i et menneskeliv, tross alt.

 

Anyway, tilbake til DBD. En dag jeg kikket innom nye drillinger til salgs på egun.de kom jeg over en som så relativt fæl ut på bildene. Men, i beskrivelsen sto det at dette var en Ferlach lux drilling, med ett hagleløp i 16-70 og to rifleløp i 7x57R. Den var toppet med et Hensoldt Wetzlar (Diasta) 8x 52 kikkertsikte. Det var all infoen i annonsen. Bildene var elendige mobilbilder. Tidligere har jeg erfart at dårlige mobilbilder i en annonse har kamuflert et skikkelig smykke, men jeg har altså ingen ide om hvordan børsa ser ut egentlig. Denne var rimelig priset, og Kjøp Nå prisen var langt fra avskrekkende. Vanlig pris for en hagledrilling, men jeg har faktisk aldri sett en rifledrilling priset så lavt. Det sto KEIN internationaler Versand (NO international shipping)i annonsen. En telefon til min venn Raudnakke o ghan bekreftet at han kunne hjelpe meg med å få importert våpenet gjennom en Tysk våpenhandler. Selger godtok dette, og jeg trykket KJØP få timer etter at annonsen hadde blitt lagt ut. Heldigvis. Selger fortalte at han hadde fått over 20 mailer om denne børsa etter at auksjonen var avsluttet (etter at jeg hadde trykket på KJØP NÅ), med bud til dobbelt av det beløpet jeg kjøpte den for… :D . Selger har fortalt at han kjøpte våpenet billig (veldig billig, tenkt prisen for en HV mauser…) av sin kones onkel, før denne døde. Han er en eldre jeger, og har nok våpen, så han ville selge den for å finansiere optikk. Jeg vet som sagt ikke noe om våpenet. Jeg vet ikke når det er produsert, jeg vet ikke hvordan tilstand/brunering er, jeg vet ikke hva slags retikkel det er i siktet, hvilken montasje det er…. Jeg vet heller ikke hvordan sikringen fungerer kan se på bildet at det ikke er Greener sikring.

 

Her er de tre bildene som la til auksjonen:

Her er børsa. Det kan se ut som om bruneringen er skadet mot enden av løpet. Skjønt hvem vet, det kan også være en lysstripe. Stokken ser ripete ut, kan hende det blir en drøy restaureringsprosess (eller ramponeringsprosess som Raudnakke kaller det når jeg reparerer ting…) Skal bli spennende å se hvordan dette egentlig er.

5165533_544febf2a6fb7.jpg

 

Rifleløpene ligger skrått over hverandre. Hagleløpet er over til venstre altså. Jeg synes dette er litt stilig jeg! Men i våre dager legger man rifleløpene øverst og hagleløpet nederst på rifledrillinger. Kan se ut som om det er en del oksydering, men det er vanskelig å vurdere ut fra bildet.

5165533_2_544febf2abdd8.jpg

 

Gravyren ser dyp og fin ut. Dette er annonsert som en Lux utgave. Kan godt hende at det er en skatt her! Noe misfarging kanskje? Slitasje på bruneringen? Igjen, vanskelig å se hvordan dette egentlig er.

5165533_3_544febf2b0bf7~0.jpg

 

Det er altså et risikoprosjekt dette! Jeg skal lage nye innlegg i denne tråden etter hvert som jeg vet mer. Håper det er flere enn meg som har interesse av dette.

 

 

:arrow: NY INFO og NYE BILDER

 

Da har DBD kommet til våpenhandleren i Tyskland. Nå er det bare å vente på papirmølle og posten Norge. Laaaang ventetid…

Våpenhandleren har tatt bilder av børsa. Han sier at løpene er blanke og pene inni, med skarpe riflinger. Dette er altså en sniktitt. Jeg vet enda ikke produksjonsår, men jeg vet at den er produsert av Just i Ferlach.

Pen sak!

IMG_0172.JPG[/img]

 

Her trengs det en god våpenpuss…

IMG_0171.JPG

 

Kul løpskonfigurasjon synes jeg

IMG_0170.JPG

 

Håper skuret slås opp automatisk

IMG_0169.JPG

 

IMG_0168.JPG

 

Svært slitt brunering i munningen. Raudnakke sier dette er typisk for våpen som har stått lagret lenge med munningsbeskytter av lær. Må fikses på

IMG_0167.JPG

 

Kikkertsiktet er en Hensholdt 8x52. Kan være bra kvalitet det! Skal bli spennende å titte gjennom dette siktet.

IMG_0176.JPG

 

Meget pen gravyre synes jeg! Dyp og fin. Jeg liker når det er oksydert en fin patina på det sånn som her.

IMG_0175.JPG

 

Det ser ut til at det gjemmer seg en pen bit ved inni her. Jeg skal forsøke TLC utover våren, og følge rådene i Raudnakkes eminente instruksjonstråd http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=17436&hilit=woodstock

IMG_0174.JPG

 

Puuuuh, dette er en skikkelig lettelse! Det ser ut til at sikringen er på kolbehalsen, og at det er en form for Schweden Umstellung. Jeg trives dårlig med Greener sikring, men dette bør fungere bra for meg! Ser ut til at metallet kan trenge en puss.

IMG_0173.JPG

 

 

Alt i alt: Jeg tror dette er et godt kjøp. Skal bli utrolig moro å testskyte denne gamle dama! Skulle forundre meg mye om hun ikke er full av nykker, slik pene gamle damer av god familie gjerne er :D

 

 

Endelig har jeg hørt fra våpenhandleren som besørger eksporten. Det tyske politi har behandlet søknaden, og børsa blir sendt i morgen. Dersom posten sender børsa til meg denne gangen, og ikke via Hammerfest som sist jeg fikk våpen fra Tyskland... så går det under tu uker til jeg kan betafse den. Har også fått pris fra Vaagsland på rebrunering: 3500.- Det er ikke galt!

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! DBD i Bockdrilling - konfigurasjon, det er ikke hverdags kost. :D Hvilket børsemaker- hus i Ferlach står ansvarlig for produksjonen av denne? Sodia, Franzoj, eller en av de mange andre berømte som finnes der borte?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Det er denne pipekonfigurasjonen som er tøffest. Og da er det mest brukte rifleløpet nærmest låsingen.

 

Gratulerer! DBD i Bockdrilling - konfigurasjon.....

Men dette er ingen bockdrilling.

 

Edith:Rettet flere skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der ja Skaubjønn, du slår til igjen :D

Dette er absolutt drømmeutgaven med det løpsoppsettet.

Har vert syk etter en slik siden jeg så ett bilde av en slik i drillingboka.

Men nå er det muligens en dobbling på veg inn, så da får rifledrilling vente noen år :wink:

Skal følge tråden med glede og misunnelse :mrgreen:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Men dette er ingen bockdrilling.

 

For min del har det vært helt klart at det ikke er en Bockdrilling (stor kule, små kule, hagle), det var grunnen til at jeg skrev om en DBD (Doppelbuechsdrilling) i Bockdrilling - konfigurasjon. At du tror at du kan ta deg til rette og gir meg slags opplæring i drilling eller evt. annet våpenrelatert er fullstendig vantro. Les først og kommenter deretter!

Link to comment
Share on other sites

En bockdrilling er ett over/under flerløpsvåpen med ett ekstra løp på den ene siden. Noe dette våpenet ikke har.

 

Med andre ord, en bockdrilling har to løp rett over hverandre. Selv om de fleste bockdrillinger har ett hagleløp og to forskjellige riflekaliber, trenger det ikke være slik. slb har en fin bokkdrilling:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=83395

Link to comment
Share on other sites

At du tror at du kan ta deg til rette og gir meg slags opplæring i drilling eller evt. annet våpenrelatert er fullstendig vantro. Les først og kommenter deretter!

Godt at vi fikk gjordt på det rene, hvem som kan alt og alltid har rett. Jeg derimot lærer noe hver dag, og setter pris på å bli rettet på, om noen mener jeg tar feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks: Ta deg en bolle. Det er lov å være uenig, og dette er et diskusjonsforum; altså diskuterer man. For øvrig, ordet 'vantro' har sterke religiøse konnotasjoner og passer ikke så godt i denne sammenhengen. Dette er min tråd, og i min tråd gjelder kardemommeloven: Man skal ikke plage andre man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil :D . Men fortsett å skrive, for all del! Du har MYE å bidra med. Men det har andre også. Det er ingen æreskrenkelse om noen er uenig med deg. :wink:

 

@Jæger J. Takk for linken, skulle gjerne visst hva det heter på Tysk!

 

@bbdg: Den drillingen du linker til ligner på den jeg har kjøpt, mest i avslutning av baskylen synes jeg. Ser litt førkrigs ut med de runde buene? Før maskineringens tidalder kanskje? Men den du har linket til har tydelig Greener sikring, og det er det ikke på den jeg har kjøpt så langt jeg kan se. Kiwi skrev i en annen tråd om en Ferlach DBD med sikring på kolbehalsen, hvor man avsikret rifleløpene fremover og hagleløpet bakover. Håper det er en slik eller lignende løsning.

 

For øvrig, jeg kom på en ting jeg har glemt å berette: Selger fortalte at han kun har prøveskutt DBD en gang, på banen. Da satt han fem skudd innen 30mm... Blir spennende å teste hva denne er god for!

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott drilling!

 

Gratulerer!

 

Jeg går og drømmer om en russisk MC jeg testet for mange år siden som hadde halvauto .22lr i rifleløpet med mekanismen og magasin skjult i forskjeftet. Det skal være to slike i Norge så hvis noen vet hvor de er tar jeg gjerne imot et tips.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott drilling!

 

Gratulerer!

 

Jeg går og drømmer om en russisk MC jeg testet for mange år siden som hadde halvauto .22lr i rifleløpet med mekanismen og magasin skjult i forskjeftet. Det skal være to slike i Norge så hvis noen vet hvor de er tar jeg gjerne imot et tips.

 

OT, men: mener du denne?

http://www.fieldandstream.com/blogs/gun ... -combo-gun

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin drilling!

 

Artig å se at frøet spiret... :D

 

Du kommer til å storkose deg med det å kunne velge mellom to drillinger alt etter jakten!

 

Det må være en form for omstiller, dersom du ikke er så heldig at ene avtrekkeren er singeltrigger for to løp.

Dersom den har det har du gjort et lite kupp..!

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott drilling!

 

Gratulerer!

 

Jeg går og drømmer om en russisk MC jeg testet for mange år siden som hadde halvauto .22lr i rifleløpet med mekanismen og magasin skjult i forskjeftet. Det skal være to slike i Norge så hvis noen vet hvor de er tar jeg gjerne imot et tips.

 

OT, men: mener du denne?

http://www.fieldandstream.com/blogs/gun ... -combo-gun" target="_blank

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Nei, MC'en ser ut som en klassisk drilling fra Merkel og Krieghoff. Eneste forskjellen er at forskjeftet er litt større enn normalt siden det inneholder mekanismen og magasinet til en 22lr halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Det må være en form for omstiller, dersom du ikke er så heldig at ene avtrekkeren er singeltrigger for to løp.

Dersom den har det har du gjort et lite kupp..!

Det vanligste på drillinger (hagledrillinger) er at fremme avtrekker brukes til rifleløpet og høyre hagleløp. På min drilling er det oppspenner på rifleløpet, så om jeg spenner det, kan jeg trekke av først rifleløp og høyre hagle med fremre som "single trigger". Venstre hagle er på bakre avtrekker. Siden høyre hagleløp er erstattet av ett rifleløp, er det ikke unaturlig at denne har en lik mekanisme, unntatt oppspenneren. Slik at begge rifleløpene går på fremre avtrekker. Nå ønsker man aldri å avfyre rifleløpene i omvendt rekkefølge.
Link to comment
Share on other sites

Det kan hende amatør. Det er et uttall av løsninger for rifledrilling, enkelte har sågar oppspenner for hagleløpet. En eller annen veksler er det nok, og en eller annen sikring. Det viktigste for meg er ikke om jeg må bytte finger mellom avtrekkerne mellom hvert rifleskudd, men at det er sikring på kolbehalsen. Får bare se når den kommer :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser bra ut!

Godt at du får tommel opp av forhandler og at sikrings-/omstilleropsett ikke tar fra deg nattesøvnen. Nå er det bare å glede seg som en unge til julaften :-)

Apropos baksiktet -det ser for meg ut som at det er fast skur (uten vippefunksjon, justerbart i svalehalespor)? Ser heller ikke noen form for "overføring" hverken i baskyle eller pipedelen.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du har rett der Jeger J. Like greit det, så lenge baksiktet synes godt over fremre base til hakemontasjen.

 

Artig vri på avtrekkebøylen forresten, med en hake til å hekte lillefingeren i :D

 

Kongen av drivjakt ja amatør... Jeg skal på drivjakt etter svin i Polen tidlig i januar, og har innstilt meg på at min Blaser R93 i 375 blir med på tur. Jeg har spurt 358win her på kammeret om råd, siden han har vært myyyye på drevjakt. Hans klare råd er å gå for et våpen med god magasinkapasitet. Ergerlig å fikle etter skudd om det kommer et grisetog... Dessuten er vel 7x57R litt i svakeste laget på villsvin? Men her blir det valgets kval..

Link to comment
Share on other sites

Børsa er som sagt i Tyskland enda, går nok et par uker minst før jeg får betafset den.

Når jeg kikker nærmere på bildene ser det ut til at det henger fast et eller annet under baskylen; en lærdings? Man kan se den saken på alle bildene, for eksempel her:

IMG_0175.JPG

 

og her

IMG_0172.JPG

Er det noen som har en formening om hva dette kan være?

 

Edit: Jeg har fått beskjed om at DBD er laget av Just. Men, jeg finner ingen info om Just fra Ferlach. I denne tråden som amatør har linket til over her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=83395 står det om en bockdrilling som er produsert av Gottfrid Juch. Han finner jeg mye info om. Kan hende det er en Juch drilling?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På det ene bildet ser det ut som støpt plast som nesten er tilpasset og festet på undersiden av baskylen. Men på førstebildet i tråden er det ingenting annet enn reima. Spør fotografen er mitt beste tips :-)

Edit: Eller så er det en stut som har fått tilpasset noe sånt for han var lei av at avtrekkerbøyla hang seg opp i ting og/eller at den stakk i låret når han satt på post. Håper at jeg tar feil!

Link to comment
Share on other sites

Det hr du helt rett i Bell, den sees langs forskjeftet.

Jæger J, det står ingenting i annonseteksten bortsett fra kaliberet. Selger visste ingenting om våpenet. Det er våpenhandleren som står for eksporten som har tatt bildene for meg. Raudnakke har vært så vennlig å hjelpe til med kontakt med denne våpenhandleren, som tar papirarbeid og transport for en rimelig penge. Jeg er glad for at han har tatt bilder, men jeg vil ikke mase mer på ham nå. Børsa kommer jo om noen uker, får se på dette da.

 

Men jeg lurer veldig på hva dette er for noe rare greier. Ser veldig plastikk ut... kan det være en slags skytestøtte for stående skyting? Håper at ingen har borret i baskylen...! Time will show. Det er jo noe av det som er morro med å handle våpen på auksjon, man vet ikke helt hva man har kjøpt før man får det hjem. Herregud som jeg gleder meg til testskyting!! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn,

 

Flott drilling du har tinget, blir spennende når du får den til landet.

 

Jeg tror ikke det er en G. Juch-drilling, jeg tipper det er Josef Just som har laget den. Arbeidet ser ikke ut til å være laget av Gottfrid Juch, om jeg sammenligner den med min drilling.

 

Skudd i mørket: Mulig den gummitingen brukes som underlag for våpenet når en sitter i jakttårn/hochsitz?

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gaaaaaahhhh... børsa ble sent sendt fra exportøren, og nå har den ligget i tollen i tii dager... Eneste info på nett er at det mangler dokumentasjon, som jeg sendte inn for en uke siden.. Travelt i juletiden antakelig. Merkelige greier dette her. Jeg VET at det kommer til å ta tid, jeg VET at det er juletid og fullt av pakker i post og toll. Jeg VET at jeg ikke får brukt Frau DBD på jakt i år, og at det blir en stund til jeg får testskutt den. Allikevel klarer jeg nesten ikke å vente med å pakke den opp og se hva jeg har kjøpt! Akkurat som de andre ungene nå før jul altså :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hentet børsa på posten i går. Kun 3 uker i Norsk toll....

 

Her er det jeg har av ny info:

Det ser ut til at børsa er produsert i 1959. Den er merket med tre tall, punktum, og 59. Tipper det er vanlig måte å gjøre det på i Østerrike (?). Den er laget av Joseph Just, Ferlach. 62cm løp, veier 3.7 kg. Fast sikte på bred sikteskinne. Kikkertsiktet er i hakemontasje, som går tregt. Må få tak i noe grafittfett og smøre det opp med. Kikkertsiktet ser ok ut, men har ikke fått siktet gjennom det i dagslys. Det er montert i en montasje med hull i, slik at man kan se de åpne siktene. Tullete, og siktet komer høøøyt over stokken... Stokken er noe lav til hagleskyting, får teste litt hvordan det funker. Det er ilagt monogram i gull på avtrekkerbøylen FW. Får skifte navn.... :wink: eller kanskej få en gullsmed til å pusse ned dette og sette inn mine initialer etter hvert?

 

Jeg skal forsøke å prøveskyte i morgen, legger ut bilder da. Førsteinntrykket:

 

+

Fin børse! Nydelig gravyre. Fantastisk håndtverk! Herpa trestokk som trenger litt TLC... men ingen sprekker å se. Tror det skjuler seg noe vakkert i den stokken.... Løpsbunten er utrolig smekker! Berre lekkert! Ingen antydning til slark. Kamrene er ikke fryktelig romme. Ser rent og pent ut, uten rust i løpet. Når har jeg ingen 'bore sight' tilgjengelig, men det ser bra ut. Utrolig velbalansert våpen. Håper den skyter bra!

 

-

Det som synes på bildene over som en brun skinne under er en plastdings som er skrudd fast... Tenk flatklemt hageslange. Det står "treffpfunkt" på den. Den er garantert laget for å legge børsa mot Hochsitz. Men, den er skrudd fast i baskylen! :cry: Den har stått fastmontert, og det er rust på en nydelig tiurgravyre der plasten har ligget an. Det går fint an å pusse bort, men det blir et uoriginalt blankt skruehode, midt i all eikeløvgravyren.... Det er borret hull i fortreet også, og plashelvetesskapet er skrudd fast der også. Får forsøke formtre eller noe for å fylle dette. Gravyren er svært grå, mye patina... Frå forsøke å rense litt, har brukt en halvtime med olje og fiiiin stålull og det er mye bedre allerede :D . Er det noen som har tips til et eller annet lurium jeg kan bruke for å rense opp i gravyren? Bruneringen på løpene er utrolig slitt! Både foran, der det nok har stått en munningsbeskytter i lær, men det er blankt og prikkete langs hele løpssettet. Må rebruneres. Vaagsland Våpen gjør dette til en god pris!

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Kjipt med den skruen i stålet! Man skal være rimelig spesiell hvis man går for en slik løsning :shock: Føler skikkelig med deg, men du får den nok fin etter hvert. En annen ting er at det er så mye annet bra ved den børsa at den havner ut i pluss uansett... Håper den skyter godt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer igjen!

Skruehullene er nå en ting. Tatt i betraktning den generelle slitasjen på brunering og tegn på bruk; du skal kanskje være glad for alle de styggedommer den gummien har beskyttet baskyle og fortre mot? Man kan vel anta at herren som tok valget veide slitasje mot to hull, selv om det hadde vært å foretrekke om han heller la noe på kanten av hochsitzen...

Plugger du hullet i skjeftet -husk vedretning men dette kan du nok :-)

Hullet i baskylen; her kan vel en skrue plugge hullet, slipes til og man kan gravere litt. Eller?

Photographen, bitte!

 

Edit: Ikke formtre, jeg ber på mine snekkerknær! Kan eventuelt tilby diverse hardvokser eller shellac, eller en pen jobb med innfelling av tre om hullet er stort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...