Jump to content

Ferlach rifledrilling, ferdig restaurert


Skaubjønn

Recommended Posts

Vakkert! Eiegleden er stor på slike våpen!

Jeg skyter alltid på 50m i innledende fase på testing av doblinger, over kronograf. En skive pr løp. Legger så den ene over den andre og merker av høyre og venstre løp.

Har også skaffet meg en Lee nøtteknekker til å lade med, så har med ferdige hylser med hetter, veier opp kruttet og setter kula på banen. Da kan man prøve det man har mest trua på når man ser forskjell på treffene, snarere enn det man tror ved skrivebordet. Den har sikkert spart meg mange penger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er greit å se farten på patronene jeg lader, og differansen fra forrige ladning. Bruker ikke micrometer, og følger med på hastigheten og endringen i endringen for å få en føling med trykknivået.

 

Du vil nok også se at det ene løpet er kjappere enn det andre. Det er sjelden de er like. Dette vil også ha innvirkning på samskytingen. Du får ikke gjort så mye med det..

 

Viktigst er å prøve litt forskjellige kombinasjoner på patronlengde, mengde/type krutt, forskjellige kuler, forskjellige tennhetter, og så skrive en god logg på ALT man gjør!

 

Bør ha tre serier på en gitt kombinasjon før man kan mene noe bastant. For min del så forandrer jeg ting for hvert skuddpar, og tuner litt mer når jeg får et skuddpar som er lovende. Ti lslutt lader jeg noen skuddpar og skyter de under full konsentrasjon før jeg lander på en ladning jeg bruker.

 

Lading til dobbeltløpede rifler er en tålmidoighetsprøve.

 

Jeg opplever nok oftest at ting går langt fra hverandre, i alle fall i starten. Får man overtrykk i et slikt våpen så ødelegger man det fort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en tålmodighetsprøve... og for enkelte doblinger må man vel bare bite i det sure eplet og bruke fabrikkladninger... Denne går rimelig bra, skal teste mer! Og jeg synes slik testing er morro jeg! :D . Godt tips å kjøpe en nøtteknekker så man kan lade på banen, det forkorter grublasjoneringen betydelig! Takk for innspill,

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg veldig fornøyd! Stokken er ferdig nå, skal hvile over sommeren og så er det porefylling og finish. Jeg synes de åpne siktene er gode, men veeeeldig trange! Etter råd fra Raudnakke gikk jeg løs med fila og åpnet opp i skuret. Det ble litt mer som et pistolsikte, med godt med luft rundt kornet. Hjernen sentrerer kornet allikevel, og nå faller siktet på plass av seg selv når jeg løfter børsa til skulderen. Dette ser lovende ut ift hurtigskyting :D . Jeg holder på å tilpasse en ny kolbekappe nå. Det er litt mikmak, den gamle var buet, så jeg må slipe en helt plan flate bak før jeg får den på. Men nå er det i boks; jeg brettet sandpapir rundt en stor skjærefjøl og slipte børsa mot papiret i stedet for omvendt. Klok av skade, jeg har forsøkt å gjøre det omvendt en gang og det ble ikke så bra.... "Da blir det sikkert bra den vil hun sikkert ha, og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra..." :wink: Det gjenstår bare å slipe til kolbekappen, så er børsa klar for banen. Skal få tatt noen oppdaterte bilder av herligheten så snart den er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen i dag. Fikk testet noen ladninger; dog ingen med tung kule. Har liggende 170 grains kuler som jeg har fått en av kammer-at, som jeg gleder meg til å teste. Anyway, jeg skjøt på 100 meters hold med anlegg for fremhånden. Det er ikke stigning i denne rifla. Skudd tre og fire går samme sted som skudd en og to :D . De fleste ladningene satt de to pipene med 5-10 cm mellomrom. Godladningen så langt er med Nosler Accubond. Fire hurtige skudd så slik ut (og 8'eren er meg som sleiver, dette tilsvarer min egenspredning er på dette nivået med hurtige skudd og åpne sikter).

 

Fornøyd jeg! :D

normal_bane_fire_hurtige.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Herreguuuuud som denne børsa går!!! :D

Jeg var en tur på banen i går, og testet ulike ladninger. Alt med åpne sikter og anlegg for høyrehånda oppå en frontstøtte. Accubond 160 grains går så det griner. Remington 175 grains (Takk 8x68s) samler ikke så bra i denne børsa, i alle fall ikke med den ladningen jeg forsøkte. 176 grains Partizan samler ok: 9'er på begge sider av sentrum. 4 skudd ga to ovale hull på begge sider av 9'eren, funker helt greit. 140 grains accubond samla bra, men høyt. 158 grains Interbond likte ikke denne børsa. Jeg har liggende en pakke Norma fabrikkammo med Oryx, og det ble fire 10'ere. På hundre meters hold. Fire skudd som nesten berørte hverandre, med åpne sikter! :D:D Kjempefornøyd!

 

Det var ikke det minste problem å sitte og dunke inne prøven med åpne sikter :D .

 

Jeg har forresten funnet ut at den metallschvungen under avtrekkerbøylen er god å holde i når man bærer børsa, og den gir et godt grep for å sette børsa godt fast i skulderen under skyting. Me like :mrgreen:

 

For øvrig tok jeg prøven også med Blaseren med 6.5x55, 300wsm og 375 H&H løpet. Lett lita plastbørse i 375 kjennes godt i skuldra i dag. Merkelig, kjenner ikke noe til rekylen på jakt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er svært verdifullt å ha en dbd som går så godt, selv om det ikke er uvanlig når kvaliteten er høy nok. Han som har regulert pipebunten din har gjort det før.

 

Dette viser igjen at dobbelrifler og dobbelrifledrillinger ikke er spesialvåpen for raske skudd på korte hold, men et spesial all round våpen som takler alt!

 

Ta den med på feltskyting, det er morro å plassere seg bra blant varmintriflene med en smekker og lett dobling!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg likte den i alle fall godt; flott sak, og morsom video. Hva var avstanden til blinken der?

Avstanden er 50 meter, ca. Glemte avstandsmåler og skrittet opp sånn ca. Dundret bare avgårde to skudd (slik det blir på jakt), så det er helt grei samling det der synes jeg. Godt innenfor 'minute of rådyr' :D Denne børsa er lett, samler godt, og med god 'pek'. Ligger liksom i målet av seg selv. Med 8x52 kikkert blir det litt hodejustering for å komme i blinken. Det er kinnkontakt litt nederst på haka... 8):lol: Jeg bruker den med åpne sikter på smygjakt. Dersom den blir med på grisejakt i februar så må jeg nok ha på en kinnstøtte av et eller annet slag.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan jeg kan aldersbestemme denne børsa? På tyske drillinger står det stemplet inn produksjonsår. 1279 betyr desember 1979. På Østerrikske våpen er det annerledes; der står tallene for hvilket hus i Ferlach som har produsert våpenet (tror jeg?). En guide til aldersbestemming hadde vært gull :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Skal forsøke å få tatt flere bilder i helgen. Noe spesielt på denne børsa som er av interesse som jeg skal ta bilder av?

 

@amatør: Jeg har fått rebrunert et løpssett hos Jakt og Friluft for et par år siden. Mye dyrere, og langt fra samme kvalitet på arbeidet. Jeg vet hvor jeg skal sende arbeid fra nå av! Vaagsland har levert godt arbeid, til god pris.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med et kjemperesultat Skaubjønn! Det hadde vært gøy å se et bilde av våpenet i helfigur, for å få de lange linjene. -Og det stokkarbeidet ditt inspirerer. Da må vel jeg også sette igang snart...

Link to comment
Share on other sites

Flere bilder, tatt i sollys (skarpt lys) med mobilkamera. Men det gir vel en pekepinn:

ferdig_5.jpg

ferdig_4.jpg

Edit: Slik var stokken før jeg begynte å flikke på den. fin transformasjon :-)

IMG_0174.JPG

 

Jeg har to rifledrillinger nå, og går i tanker om å selge denne nå som den er ferdig restaurert. jeg er i tenkeboksen, så dette er ikke en kamuflert salgsannonse :D .

Dersom noen vil hjelpe meg og gi meg en pekepinn på fornuftig/oppnåelig pris så vil jeg sette pris på innspill. Gjerne på PM.

Link to comment
Share on other sites

Den ble virkelig fin etter oppussing! Gratulerer!

 

Skal forsøke å få tatt flere bilder i helgen. Noe spesielt på denne børsa som er av interesse som jeg skal ta bilder av?

 

På en ferlacher er det alltid gøy å se stemplene under løpspakken og på baskylen, om det ikke blir for intimt å vise frem. ;-)

 

Fant du ut produksjonsår og hvilket hus den er fra?

Link to comment
Share on other sites

Nydelig Skaubjønn :D

 

Kommer den for salg snart, elller er det en "keeper" ? :mrgreen:

 

Sorry... Du har lagt opp til det selv :wink::mrgreen::mrgreen:

Hehe som jeg skriver over vurderer jeg å selge den. Har to rifledrillinger. Har du ide om hva som vil være oppnåelig pris så vil jeg gjerne høre det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hun har ikke gitt seg helt men hun vil helst ha hele prosjekter, ikke enkle skruer. Hun nevnte at hun ikke gadd bare å jobbe med skruer spesielt når jeg snakket med henne i fjor. Jeg havnet tilfeldigvis på motellet hennes uten å være klar over at hun drev det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei skaubjønn:)

 

Her er siste som har blitt gjort med gamle dama, som du kjenner godt til.

 

Ny finish på stokken.

Gravert løpa i fronten.

Gravert skruene på kassa.

2 nye sett med hakemont.

 

Den har vært en trofast venn etter vi gjøre en handel på denne dama. Er veldig fornøyd og tenke jeg måtte legge ut noen bilder her:) 

Har fått prøvd denne på de fleste norske dyr og den går vanvittig bra, liker best oryx hehe. 

 

Treverket har blitt veldig fint og mye liv i den stokken der. Så nå er den så si helt perfekt stand, kan ikke finne noe mer og utsette på ho nå.

 

Ha en strålende sommer.

 

20180712_143730.jpg

20180712_143544.jpg

20180712_143539.jpg

20180712_143627.jpg

20180712_143613.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...