Jump to content

Avliving av husdyr iht dagens dyrevernlov


Svenna

Recommended Posts

Hei

Uavhengig om hva den enkelte mener er best: Hva er gjeldende regler og håndheving av disse når det gjelder avliving av husdyr?

 

Ser at den nye dyrevernloven krever bedøving før avliving av husdyr finner sted. Videre gis det fritak for bedøving om en benytter metoder som gir øyeblikkelig bevissthetstap.

Slik jeg tolker det betyr dette følgende:

 

Perfekte hagleskudd er enda lovlig pga sjokkeffekten.

Nakkeskudd på kloss hold er enda lovlig.

Rifleskudd i lunge/hjerteregionen er nå forbudt da det ikke gir øyeblikkelig bevissthetstap.

 

Stemmer dette, jeg har ihvertfall ikke hørt at noen er bøtelagt for å gi nakkeskudd på en syk katt enda.

 

Under er lovteksten jeg fant om temaet

 

#

Avliving § 12

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingen skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

Avliving i nødstilfelle skal i størst mulig grad skje i samsvar med første og andre ledd. Avliving skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement.

"

 

Any comments ??

Link to comment
Share on other sites

I forhold til husdyr gjelder samme regel som for vilt - hvis det ikke er utsikter til at det kan bli friskt, skal det fortest mulig avlives, på "anstendig" vis. Glocken er sikkert god nok.

 

For husdyr gjelder imidlertid regelen at man først, hvis mulig, skal varsle eieren. Men man bør ikke la et husdyr ligge og pines i lang tid, i påvente av å få kontakt med, og klarsignal fra den som eier det.

 

Hvis/når onkel blå kommer til stedet etter at man har skutt et trafikkskadd dyr (vilt eller tamt), vil man nok få spørsmål om hvorfor og hvordan man hadde medbragt skytevåpen. Med Glock i skulderhylster ligger man tynt an.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som han Frank'en er passe nedsnødd når han må bruke tre skudd i en saueskolt for å ta livet av den.

Hvis du kjører på en sau så vil nok det ligge på siden av det som spørres etter her. Den kan du med god samvittighet slå ihjel med jekken din.

Når det gjelder å forkorte et dyrs lidelse så kan godt en Glock anvendes.

Link to comment
Share on other sites

Mange som sliter med begrepene ifb med dette (ikke nødvendigvis på kammeret, tenker mer generelt)

 

Bedøvelse som brukes på slakteriene er boltpistol (krøtter), strøm (sau/geit og fjørfe) eller CO2 (gris). På gårdsslakting er det som regel snakk om et skudd mot hjernen.

 

Selve avlivninga er alltid avblødningen.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-01-13-60

 

Forskrift om avlivning av dyr:

Kapittel IV. Tilleggsbestemmelser om avliving utenfor slakteri

§ 14.Bedøving med boltpistol, skytevåpen og halsdislokasjon

"Bedøving med boltpistol eller skytevåpen, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 vedlegg I kapittel I vedlegg 1, utenfor slakteri skal utføres i samsvar med § 10.

 

Hjort som holdes i oppdrett, kan bedøves med skytevåpen med skudd mot dyrets hjerne på kort hold.

Ved nødavliving av dyr med skytevåpen på langt hold, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 19, skal skuddet rettes mot dyrets hjerteregion.

Den som bruker skytevåpen til avliving, skal ha bestått jegerprøven i tillegg til å oppfylle forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 7 nummer 1. Dette gjelder ikke ved nødavliving hvis det ikke er person med bestått jegerprøve til stede.

Ved bruk av skytevåpen skal anslagsenergien for ammunisjonen være slik at dyret mister bevisstheten så raskt som mulig.

Ved avliving av dyr med halsdislokasjon, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 vedlegg I kap. II punkt 3, skal dyrene først bedøves med slag mot hodet.

...

§ 20.Avblødning og videre behandling av dyrene

Dyr som avlives utenfor slakteri, skal avbløs i samsvar med forordning (EF) nr. 1099/2009 vedlegg III punkt 3 og § 13. Kravet om avblødning gjelder ikke ved avliving med legemiddel, avliving av fjørfe som ikke skal benyttes til mat, avliving av pelsdyr med gass eller elektrisitet og avliving av hund, katt og andre kjæledyr, forutsatt at bedøvingsmetoden medfører sikker død.

Link to comment
Share on other sites

Så egen villsau på en isolert øy kan ikke avlives som om det var hjortevilt (skudd i hjerte / lungeregionen) ?

Den typen sauehold som krever at avliving skjer ved skudd mot lunge/hjerte er neppe innen regelverket uansett... Uansett hvor vanlig det måtte værei Ausetvoll og på Smøla/Hitra/Frøya....

Link to comment
Share on other sites

Hva om man kjører på en sau?

Tror ikke man lovlig kan ta Glocken og sørge for akutt tap av bevissthet?

 

Hva er oddsen for at du kjører på en sau og har en Glock i bilen?

 

Og skulle jeg ha fullklaff får sauen ligge der og lide til jeg har avklart med 02800, jeg sjanser ikke hobby (og livsstil!) på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo mye mer humant å la de ligge å lide i flere timer... :evil:

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Det er jo nettopp for å unngå unødig lidelse at husdyr skal slaktes etter forskriften. Å leke storviltjeger med å plaffe ned sine egne sauer har vi historikk på her på mine trakter. Det var en kar som skjøt sine egne sauer under beiting på innmark. Han brukte salonggevær som han i tillegg ikke hadde lov verken å eie eller bruke så......

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører svært ofte i sauebefengte områder med våpen i bilen da jeg er medlem at to pistolklubber og skyter mye. I fjor fikk jeg nesten ull i fronten to ganger og det er vel bare et spørsmål om tid før jeg får nytt emblem i grillen, les: sau

 

Dersom jeg da måker ned en ulldott vil jeg uansett ikke ta ut noe våpen.

Først av alt ville jeg nok ringt 02800 og evnt sauefolka i kommunen (dersom det er åpent) for å få vite hvem som eier det ulykkelige dyret...SÅ kunne jeg nevnt at dersom ingen har tid eller mulighet HAR jeg det...for oppi her gidder ikke noen å komme dersom noe ligger i veien å dør, det så jeg i fjor da en kødd i en Yaris måkte ned en geit og stakk av.

Blå Yaris faktisk, halve fronten på bilen lå igjen i gata.

Like fullt måtte dyret krepere av seg selv, noe som tok ca 20 minutter.

Jeg hadde da dratt det ut av veien og det lå ved autovernet og blødde ihjæl.

 

Etter 30 minutter kom tilslutt en eier som var mer opptatt av at middagen var ferdig...

Hadde øvrigheta sagt ja hadde jeg hjulpet det over til evigheten, men ettersom jeg ikke er jeger har jeg neppe kompetanse til å sette en .357 magnum i skallen på en sau...bah

Link to comment
Share on other sites

Dette har værtet tema her på bygden, og bruk av håndvåpen er IKKE lov sies det her oppi, selv om hensikten er den samme som med bruk av en boltepistol, nemlig umiddelbart bevissthetstap/bedøving.

 

Vi hadde et tilfelle her oppe, der en nabo sin hest hadde skadet seg veldig stygt i skogen. Hesten stod stille, men var aggresiv og ikke mulig å komme helt innpå. Den lokale jegeren ble forespurt om muligheter for å bistå med nødslakt, men var fornuftig nok til å avklare dette med Nødslaktern og 02800 først.

Svaret han fikk begge steder var at boltepistol eller jaktrifle, etterfulgt av stikking, var eneste mulighet han hadde lov til å bruke. Bruk av egne håndvåpen var IKKE tillatt. Helst skulle man ventet til nødslakteren hadde tid og anledning, men å vente til dagen derpå var ikke et alternativ ble vi som var involvert enige om.

Etter en kort melding til Nødslakteren og 02800, om at 2- 3 skudd ville skytes i nevnte nabolag, ble nødslakt foretatt.

Hesten ble skutt i hodet, gikk i bakken og ble så umiddelbart etter fall, skutt i hjerteregionen og stukket i halsen med kniv. Greit og udramatisk.

 

Ikke lenge etter ble noen geiter i området syke, og måtte avlives. Samme melding som sist ble da mottatt fra Nødslaktern og 02800, så dette var tydeligvis måten det skulle gjøres på. 2 geiter ble da avlivet med nakkeskudd/hodeskudd (samme sted som ved bruk av boltepistol) med rifle med umiddelbar påfølgende hals-stikking.

 

Håndvåpenbruk kan medføre represalier om det oppdages......

 

Ved sistnevnte tilfelle fikk vi oversendt følgende dokument fra Mattilsynet i ettertid (der bruk av hagle faktisk er nevnt....): Avlivingsbrosjyre

Link to comment
Share on other sites

Interessante saker.

Først så sier nødslakteren at håndvåpen er forbudt å bruke. Så viser Mattilsynet til følgende brosjyre med innhold:

"Alternative metoder:

• Slaktemaske/slaktepistol eller annet skytevåpen med fritt prosjektil. På grunn av faren for

vådeskudd og rikosjetter skal våpen kun brukes av kyndige personer!

(Utgitt av Helsetjenesten for sau og Helsetjenesten for geit)

 

Kan nesten virke som at han nødslakteren har annen informasjon - enten fra andre eller så har han funnet på det helt av seg selv.

 

Dere håndterte iallefall situasjonen på beste måte :)

Link to comment
Share on other sites

Håndvåpen er selvsagt akkurat like lovlig som boltpistol til avlivning av husdyr, men de er satt som krav at bruker faktisk kan bruke det. (Som det også er for rifle). Noe som i praksis betyr at man er:

a. I stand til å løse sikkert skudd og vurdere risiko ved dette.

b. Vet hvor skudd skal plasseres i dyret for øyeblikkelig bevisthetstap.

c. Har lov til å ha nevnte våpen/boltpistol.

d. Har kniv til avlivning. (Avblødning).

 

På Sau/storfe ett skudd i hodet (Med pistol 22lr) og øyeblikkelig avblødning. (Les Slakting med 100% kontrollert kontaktskudd). Tradisjonelt har vi her på gården brukt flatsida av øksa til bevisthetstap på Sau, noe jeg anser det som en sikker og god metode når den er utført av de som kan det. (Fritt prosjektil til slakting er ikke ufarlig).

 

 

Nødavlivning er egentlig en annen sak.

 

Nødavlivning på t.d. påkjørt husdyr/vilt, går i egen kategori. Men kun ett skudd er nesten 100% utelukket med håndvåpen, spesielt om der ikke er mulighet til å blø ut dyret (Har oftere våpen enn kniv i bilen). Uansett kun etter ok fra 02800. Ett skudd til å slå de ut, flere påfølgende skudd (Nøye plassert/kontaktskudd) når dyret er slått ut. Med rifle trengs ikke så mye styr, mer power og "splatt" faktor sikrer det.

 

Så til de som har anfektelser over det å bruke mer enn ett skudd til bedøving/avliving. Mer en ett skudd betyr større sikkerhet for at ønsket område er truffet, gjerne i litt forskjellige vinkler da man ved nød ofte ikke får optimal vinkel på første skudd. (Mer en ett skudd bør brukes om man ikke har mulighet til å sette håndvåpenet i kontakt med dyrets hode på rett sted/vinkel og ikke kan garantere 100% riktig treffpunkt på første skudd, obs, hagle må aldri settes med munning i kontakt med dyret).

Samt at det ofte er særs vanskelig å få korrekt treffpunkt med rifle eller håndvåpen på ekstremt korte avstander uten tilnærmet direkte kontakt mellom dyr/munning, noe som gjør at det så langt mulig er bedre å sikre seg enn å risikere å påføre dyret unødige lidelser.

 

Selv bruker jeg kategorisk 3 skudd på t.d. katt o.l. i felle med håndvåpen (Lovlig avlivning med 22lr). Hjerne/nakke området er lite, og når mann først har muligheten setter jeg tre raske skudd på linje i nakke/hode for å sikre at lyset er avslått pluss ett skudd i hjertet. (Og/eller kapper hodet av dyret iht.lov om det skal deponeres i søppla). Om ikke annet reduserer det krampetrekkninger etter avlivning i spesielt katt om det gjøres hurtig.

 

Nødslakter og politi er forøvrig ikke nødvendigvis de første jeg ville spurt etter lover og regler på området. :wink:

 

 

P.s. Avlivning av forvillede dyr (T.d. Utegangersau som har blitt steikt umulig å fange/gjerde inne), går ikke under Slakting eller nødavlivning.

Da er vi inne på avlivning på avstand iht. krav til storviltsjakt, men det er som sagt noe helt annet (Ikke forbudt som enkelte tydeligvis tror, bare styrt av ett annet sett regler). Selv vi som har sau inne hele vinteren, risikerer at enkelt dyr som ikke blir sanket sammen med resten av flokken er mer eller mindre forvillede ut på høsten. Da er det rifla neste.

 

http://www.nsg.no/getfile.php/_NSG-PDF-filer/Helse%20og%20Velferd/Dyrevelferd/Avlivingsbrosjyre_ferdig.pdf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmessig vil hodeskudd med 308win og vmax sørge for både bedøvelse og avblødning...

 

Min erfaring er at selv med velplassert jaktskuddbasert bedøvelse får man ikke blødd ut dyret. Det har avgjørende betydning at den nødslaktede får avlevere alt blodet med tanke på utnytting av restverdiene.

Dersom man har fjernet hjernen helt vil også grunnlaget for registrering av følelser være fjernet og begrepet bedøvelse bortfaller.

Idet hjernen fjernes vil nødslaktet kunne defineres som klinisk død.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...