Jump to content

Lade 6.5x55 Når tjener man inn?


Bjorhusdal

Recommended Posts

+/-4kr/patron i komponenter (helmantelkule, skytterlagskrutt); fra 2500 og oppover i utstyr, 7,50 for en ferdigladd skytterlagspatron.

Skyter du 1000 i året er utstyret (om du kjøper nøkternt) "inntjent" på under et år. Å lade 1000 patroner vil ta deg 12-15timer.

 

Egentlig er jeg ikke sikker på om jeg har spart noe som helst i kroner og øre på hjemmelading (begynte i -89), kommer jo litt an på hvordan en definerer "spart" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du betaler NOK 6.50 per skudd og lager skudd for NOK 3.50

og ladeutstyret koster NOK 3000 så vil det si omtrent

1000 skudd.

Så sant du ikke beregner deg selv timelønn.

 

Regnestykket er veldig variabelt.

 

Jeg foreslår at du kjøper ett ladesett fra LEE og kommer

i gang og vinner erfaring.

Hvis du senere finner at selvlading ikke er noe for deg så er det som regel en grei sak å avhende utstyret uten ett alt for stort tap.

Du har uansett lært noe fornuftig om å lage din egen ammo som passer til din rifle.

 

Jeg foreslår at du leser Ladeboken først.

Det er uansett nyttig lesing.

 

Ett greit sett til lading finner du her:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit" target="_blank

Husk at du trenger dier.

Suppler med utstyr til trimming av hylser etter behov.

Det koster bare noen dollars.

Ett universal hylsebrett er hjelpsomt.

En universal hetteutstøter letter arbeidet litt.

Krutt, tennhetter og kuler kjøper du på jaktdepotet.no

eller f.eks XXL.

Brukte hylser har du tatt vare på i alle år så det er helt klart ikke noe problem.

 

Digital vekt og digitalt skyvelær finner du på ebay.com

 

Les tidligere innlegg på kammeret.no

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott svar! :D i teorien er det settet alt man trenger? Eller vil du si digitalvekt osv er nødvendig?

 

Du må ha passende dier - f.eks

http://www.titanreloading.com/reloading ... -3-die-set

 

Digital vekt koster type USD 15 og den manuelle vekta

til LEE er nøyaktig men litt fiklete å stille inn.

De fleste går for en digital vekt:

0.001g / 20g Digital Milligram pocket Scale balance weight with Digital LCD

http://www.ebay.com/itm/0-001g-20g-Digi ... 19e43baf13

Billige AAA batterier finner du på IKEA.

 

USD 9

150mm 15cm 6" Electronic Digital LCD Steel Vernier Caliper Gauge Micrometer Tool

http://www.ebay.com/itm/150mm-15cm-6-El ... 5d456171cb

Batteri er ekstra så du vil kanskje betale litt ekstra for en med batteri,

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke spart ei eneste krone på å lade selv!!

 

Grunnen til det er ganske enkel: når du lader selv, så skyter du tilsvarende mye mer - for det er jo så "billig", og da blir du en bedre skytter og bare enda mer bitt av basillen, skyter enda litt mer, og så - ja du skjønner sikkert hvor jeg vil :-)

 

MEN: Hver enkelt patron blir vesentlig billigere når du lader selv, ingen som helst slags tvil om det!!

 

- rogsom

Link to comment
Share on other sites

Hvor "vanskelig" og tidkrevende er lading? N

 

Alt fra tilnærmet fabrikkproduksjon for de som produserer ett romslig antall skudd for pistol til mere krevende kunst for de som skyter langhold.

Det er i stor utstrekning hva du gjør det til.

Du kan jo nøyes med det enkle til å begynne med.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Følger denne tråden da det fort kan bli aktuelt for meg også :)

 

Slik ser mitt "regnskap" foreløpig denne høsten

 

100 skudd a 7kr treningsskudd på banen

15 skudd a 10kr blyspiss til øvelse og oppskytning

6 skudd a 30kr blyspiss til jakt

 

Totalt: 1030kr

 

Hadde jeg ladd selv hadde det vel blitt en besparelse på ca 60% - MEN når man lader går det vel en del skudd for å teste samlinger, hastighet osv. Også hadde det sikkert blitt en økning på antall avfyrte skudd totalt som fort ville spist opp "besparelsen"

Link to comment
Share on other sites

Om en skyter 100-150 patroner med et normalt kaliber ... er det bare surr å begynne å lade selv..

Hvis renta på lønnskontoen er negativ så kan en jo se på det som en investering med meget lav avkastning eller alternativt en meget billig hobby til mørke vinterkvelder.

 

Bare mine €URO 500, andre kan mene akkurat hva de vil

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Om en skyter 100-150 patroner med et normalt kaliber (altså ammo finnes på G-sport) er det bare surr å begynne å lade selv..

Mine 2øre, andre kan mene akkurat hva de vil 8)

 

 

Neida, om man bare skyter 150 skudd i året så bør man bynne å lade selv slik at man kommer opp på et akseptabelt antall treningsskudd i året :D

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden handler primært om økonomien i hjemmelading og den begynner vel å bli rimelig klarlagt: det lønner seg :-)

 

Klarer ikke å holde igjen likevel :-) Jeg jakter med 165 grains Rhino kuler. Det er premium kuler som koster ca. 26 kr pr stk som ferdigammo i 30-06, det samme i 6.5x55 som tråden handler om... Jeg lader dem selv for ca 12 kroner stk. De billigste ladesettene får du vel komplett for 18-1900 kroner ca, og da er det settet "betalt" med 150 patroner som mine...

 

NB!!

Et annet og kanskje vel så viktig momentet når det gjelder hjemmelading, er at du kan finne ladninger som gjør at akkurat DIN rifle går så bra som mulig, den ladningen som gir deg topp presisjon i ditt våpen! Den er det ikke like lett å kjøpe.

Å gå opp eller ned et grain eller to med krutt kan gjøre store forskjeller på presisjonen, og det får du ikke gjort med kjøpeammo, den er som den er. Personlig synes jeg det nesten er mer verdt enn økonomien i det hele!

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om trådstarter er ganske ny med tanke på skyting, mulig han også bare har ei rifle. Om han i fremtiden skulle gå til anskaffelse av flere våpen så er det en veldig liten kostnad å skulle utvide med et nytt diesett til et nytt kaliber, typisk 4-500,-. Om han skulle gå for noe grøvre eller litt mer ukurant enn de 3 store her hjemme, så går fort besparelsen i taket. Mitt råd er løp og kjøp ladeboka, les den, kjøp ladesett med dier i 6,5x55!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke skryte på meg at noe av min hjemmelading har vært lønnsom, kontra fabrikksammo, og jeg har mye sære kalibere.

 

Om du handler det absolutt billigste utstyret og diene, og skyter endel, ja, DFS skyttere med enorme 6,5 volum, ja kan fort lønne seg osv.

 

Er nok ikke bare meg som tendenserer til en haug forskjellige presser, diesett, kuletyper osv. Så skal du teste alt dette og skyter mye mer enn du nødvendigvis hadde gjort ellers. Problemet er at det sklir ut økonomisk da det stadig er masse ting som du kan bruke pengene på. Jeg har noen venner som kommer til meg og bruker mitt ladeutstyr gratis, tror de er de eneste hjemmeladerne som noengang har spart penger. (satt på spissen)

Link to comment
Share on other sites

Til TS.

 

Det er to kjernebegreper knyttet til hjemmelading kontra ferdigkjøpte patroner.

1. Kostnad

2. Kos

 

Det anbefales på det mest bestemte at man holder et skarpt fokus på kjernebegrep nr 2.

Det rommer blant annet kvalitetstid, avstressing og tankeflukt. Begrep som fremmer livskvalitet.

Grunnen til at kostnad er satt som kjernebegrep nr 1 er at man skal gå fort forbi.

Ønsker deg velkommen i klubben og lykke til :smile:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke selv og vet ikke så mye om sparing og kostnader etc. Innbiller meg uansett at dette er litt som fluebinding. Du verden så mange gode kvalitetsfluer jeg kunne ha kjøpt for det jeg har brukt på bindestikker, hanenakker, bindeverktøy, fjær, tråd etc, etc.

MEN ikke for noenting i verden ville jeg ha unvært alle de fine kveldene ved bindestikka, med teorier og drømmerier...

 

Lykke til!

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

Ang det med å lade mye forskjellig forskjellige ladninger, for å finne beste samlingen med en gang....

Der har jeg gjort det enkelt.

Tar med en håndfull patroner med en startladning, på første skyting. Er jeg ikke fornøyd med samlingen, går jeg kanskje opp et grain krutt når jeg lader neste gang. Lader enda en håndfull, som jeg tar med og koser meg med.

Slik holder jeg på, til jeg ser at det er kun mine skytefeil som styrer samlingene.

 

Så, skyter hverken mer, eller mindre enn jeg hadde gjort uten hjemmeladinga.

 

Etter å ha gjort sånn med både håndvåpen og rifle, har jeg ammunisjon som er jevnere, billigere, tilpasset til hvert våpen, og med kuler jeg ikke får i kjøpeammunisjon. Eneste kaliberet jeg økonomisk går i tap med, er 9mm (pistol). Men, etter å ha skutt så enormt mye ujevn ammunisjon der, er jeg alikevel kjempe fornøyd

 

Til 6,5x55 er vel Nosler cumstom competition kulene uslåelige på pris. De fleste der, kommer vel i tusen-pakning, hvor det er enda billigere pr kule, enn ved å kjøpe 100-pakning

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å begynne å lade selv. Hvor mange skudd må man gjennomsnittlig lade for å tjene inn tilsvarende ferdigrulla fabrikkammo?

Jeg pleier å si følgende når folk spør hvor mye jeg sparer på å lade selv: Jeg har ikke spart ei krone, men skudd tre ganger så mye og lært en hel del :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden handler primært om økonomien i hjemmelading og den begynner vel å bli rimelig klarlagt: det lønner seg :-)

 

Klarer ikke å holde igjen likevel :-) Jeg jakter med 165 grains Rhino kuler. Det er premium kuler som koster ca. 26 kr pr stk som ferdigammo i 30-06, det samme i 6.5x55 som tråden handler om... Jeg lader dem selv for ca 12 kroner stk. De billigste ladesettene får du vel komplett for 18-1900 kroner ca, og da er det settet "betalt" med 150 patroner som mine...

 

NB!!

Et annet og kanskje vel så viktig momentet når det gjelder hjemmelading, er at du kan finne ladninger som gjør at akkurat DIN rifle går så bra som mulig, den ladningen som gir deg topp presisjon i ditt våpen! Den er det ikke like lett å kjøpe.

Å gå opp eller ned et grain eller to med krutt kan gjøre store forskjeller på presisjonen, og det får du ikke gjort med kjøpeammo, den er som den er. Personlig synes jeg det nesten er mer verdt enn økonomien i det hele!

 

Har ikkje lest heilt tråden men du kjem billigere frå det enn 18-19 hundre kr for ett ladesett, dersom du har muligheten (det bråker litt) så kjøp deg ein lee loader, den koster ca 25 dollar meiner eg, treng berre noken få småting utenom, dersom det er innteresant skal eg liste små tinga opp for deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei. Har lee loader selv å syns d fungerer. Er mange som klager over bråk med bankinga. Selvfølgelig bråker det om en bruker salongbordet eller lignende som underlag. Selv bruker jeg en liten hoggestabbe (20cm i diameret å 50cm høy) som underlag til lee loedern å det er utrolig hvor mye det demper lyden. Trenger iallefall ikke hørselværn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...