Jump to content

Hvor langt unna kan en hund lukte elg?


Marius B

Recommended Posts

Sikkert godt over en kilometer. Det er da mer snakk om at den går opp på luktblaff og markerer at det finnes elg ett eller annet sted der ute i vindretningen. Om det er snakk om at den "går" på direkte overvær er det nok ikke mer enn opptil et par hundre meter, oftest mindre, etter min erfaring med diverse gråhunder.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang avstand en hund kan få direkte overvær av elg er nok avhengig av mange faktorer. Slik som vindstyrke, hvor retning stabil vinden er, luftfuktighet og hvordan terreng formasjon er. At en hund kan få overvær på 1000 meter+ kan nok være mulig, men da skal det jaggu være optimale forhold. Har erfart med egen hund å gått på overvær i ca. 700-800 meter i skogsterreng i Østerdalen, riktig nok var det på to elger. Normalen er nok kortere enn det for vår del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir like overasket og skuffa hvert eneste år over hvor dårlig nese elghunder må ha, fuglehunder begynner å jobbe mot små fugl flere hundre meter unna og klarer uten problemer å fote mange timer gamle rypespor, mens elghundene knapt klarer og snuse seg fram til et dyr på mange hundre kilo før det nesten er på lukteavstand for et menneske.

Hadde man sammenligna nesa til fuglehunder og skikkelige dedikert avla sporhunder, med elghunden, hadde elghunden framstått som forkjøla og tett i nesa.

Link to comment
Share on other sites

Har sluttet å lure på hva en hund kan oppfatte av lukt; jeg bare godtar at det er ufattelig mye mer enn jeg skjønner.

 

Retrieveren har ledet meg inn på rein i kupert fjellterreng over en avstand på nærmere 2km; gått utlagt blodspor som iløpet av natten havnet stort sett under vann og går inn på og markerer skogsfugl fra flere hundre meter. I tillegg må synet være omtrent som på en Swarovski kikkert; opplever nokså ofte at han står å stirrer på ting LANGT borte-viser seg oftest å være et dyr.

 

Vi får bare ta et par pump otrivin, pusse brilleglassene og innse at de gruser på dette feltet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

At en hund har luktesans utover vår fatte evne er vel godt dokumentert. Derimot er det verre med dokumentasjonen i tilfeller som, jeg hadde en hund en gang eller jeg har hørt om en hund en gang som... Håper hunde eiere med slike hunder stiller på jaktprøver for å dokumentere slike eminente viltfinner egenskaper og kanskje sette dem i avl. Jeg er på utkikk etter en ny valp. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt lyst til å gjøre om spørsmålet til trådstarter og heller spørre:

 

Hvor langt kan luktmolekylene transporteres langs bakken?

 

Det forteller litt om at vi jegere må forstå hvordan denne transporten foregår og skjønne at forholdene skifter kontinuerlig. Det bør også fortelle litt om at jakthunder er produkter av læring og erfaring. At vi skal være ydmyke for at forholdene sjeldent er optimale. Er det tørt og vindstille er det 0 informasjon å hente i været.

 

Chiefen har også rett i Swarovski syn. De får øye på dyr lenge før oss, og de ser mye bedre enn oss i mørke. Noe å tenke på for ettersøksjegere med 1000 meter på panna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er meget store individuelle forskjeller på dette.

I det minste hvor få og svake luktmolekyler som skal til for å "trigge" den enkelte hund.

Jeg har hatt hunder som sporer gjennom 20-25 cm med nysnø på dyr som har gått der kvelden før.

Jeg har hatt hunder som har klart å spore skadet dyr på 3-4 dager gamle spor med kontinuerlig regnvær fra skuddtidspunkt til sporing har startet, og selv om annen ekvipasje har prøvd seg tidligere og vaset rundt i sporet.

Jeg har hatt hunder som reagerer tydelig på overvær av vilt langt unna uten at andre hunder(bl.a noen av mine egne) på stedet overhode har reagert.

Jeg har hatt noen få meget bra hunder, en del middelmådige og noen få dårlige.

Selv etter 20+ år med hunder, er jeg usikker på om det er evnen til å lukte som ikke er like god eller om jaktlysten har vært for dårlig til å "trigge" dem under vanskeligere forhold.

 

Jeg er også usikker på hvor stor forskjell det er på jaktraser annet enn eventuelt forskjellige måtre å jobbe på.

 

Jeg har hatt dachser som overhode ikke har brydd seg om overvær, mens andre tydelig har gjort det.

Jeg hadde en langhåret vorsteh for mange år siden som både jobbet på spor og overvær og hadde en vannvittig evne til å se vilt på langt hold.

 

Idag har jeg kun en hund og det er en Svensk Hvit Elghund på i overkant av 5 måneder.

En helt ny rase for meg.

Hun er utrolig rolig, men viser samtidig meget god jaktlyst.

Hun bruker øyne, ører og overvær meget godt og jeg gleder meg veldig til å oppleve hvordan hun viser seg å være som bandhund neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...