Jump to content

Enda en hagletråd.. halvauto


Røyksjuk

Recommended Posts

hei. sitter å funderer på hvilken halvauto jeg skal velge :?

leste gjennom de fleste trådene her men syntes ikke jeg ble så velduk klok..

 

har ikke så store krav foruten KVALITET. (helst synt.stokk)

 

 

blir i hovedsak storfuggel/gås/and/kråke jakt

 

litt usikker på valget mellom 12-76 eller 12-89

 

noen som kan si litt om posetivt/negativt om disse :?:

 

Benelli (usikker på hvilken)

Beretta Extreme II

Winchester (SX3)

Remington Model 11-87

 

 

evt. noen andre forslag?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

om du har mulighet til 12/89 hvorfor ikke? du har i værtfall muligheten for for bare 300kr mer på de fleste remington våpen. det er jo ikke noen tvang å kjøpe 12/89 skudd om de er for dyre.

 

har ikke noen erfaring med andre halv auto våpen enn franchi. har kun gode erfaringer med denne. remington 870 har jeg og skutt en del med, denne er ikke halvauto men ser ingen grunn til att 11-87 skulle være noe dårligere våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg handla halvauto nå, hadde jeg kjøpt en benelli med comfortech systemet i 12/76. 12/89 ser jeg ikke vitsen med. 12/76 holder i massevis, all den storfuglen jeg har sett på høylandet har dratt opp utenfor haglehold uansett ;)

Foretrekker lettere ladde patroner (30-32g hagl) med høyere hastighet og kan ikke se det finnes noe med høy hastighet i 12/89. Benellien lader suverent med 24grams leirdueladninger også uten noe krøll.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til 12-76 og 12-89 er jeg helt sikker på at du kommer i mål med 12-76.

I spørsmålet om halvauto i synt, ser jeg du har flere muligheter og modeller og velge i mellom.

For og gjøre historien kort, finnes det bare en halvauto som har det meste.BENELLI.

Det er mange modeller og velge i, og de er mekaniskt svært bra.

Ser at du helst vil ha synt, og da bør du se nærmere på:*comort

*m2 field

*bagaccia.

Personlig, liker jeg bagaccia best, da denne virkelig både er flott og se på, lett og smidig, og er har syntstokk.

Av de to andre, er det ikke tvil om at jeg liker comfort best, den har flere av de skyteegenskapene jeg liker.

M2, er den med absolutte vinner, dersom man setter stor pris på magasinkapasitet til "morro skyting", da denne har muligheten for magasinforlenger.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du helst vil ha synt, og da bør du se nærmere på:*comort

*m2 field

*bagaccia.

Personlig, liker jeg bagaccia best, da denne virkelig både er flott og se på, lett og smidig, og er har syntstokk.

Av de to andre, er det ikke tvil om at jeg liker comfort best, den har flere av de skyteegenskapene jeg liker.

M2, er den med absolutte vinner, dersom man setter stor pris på magasinkapasitet til "morro skyting", da denne har muligheten for magasinforlenger.

Hei, Tiur'n.

 

Jeg har vært innom Benelli Italia, Benelli USA og den norske importøren Våpensport, men kan ikke finne info om Bagaggia. Har du et tips hvor jeg kan finne slik info? (Disclaimer: Det er godt mulig at jeg har lett dårlig igjen!) Har ikke de andre nevnte modellene mulighet for montering av aftermarket magasinforlenger?

Link to comment
Share on other sites

Har selv kjent på, og vurderer kjøp, av Franchi Inertia Predator. Franchi er en del av Beretta Group, sammen med f.eks. Benelli og blant annet løpet på Franchien er produsert av Benelli. I likhet med Benelliene er Franchi sine halvautomater drevet av kinetisk energi(inertia).

 

Prisen på Franchi Inertia Predator synthetic er på rundt 9000,-

Verdt å ta en titt på hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Henta meg en Mossberg 935 i går på Winge Våpen. Hele hagla er lakkert/belagt med et ganske kult kamomønster, og kaliberet er 12/89. Et skikkelig bruksjern til 4990,- ny. Har ikke skutt mange skudd med den enda, men den er behagelig å skyte med. Blir laget en god del bra 12/89-ammo nå. Koster selvfølgelig skjorta, men hvor mange 12/89 patroner avfyrer man egentlig i løpet av et år? Er bare å bruke billigere 12/70 og 12/76 under de jaktformene det virkelig går unna på ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har en franchi 912 variomax 12-89 , den veksler like godt lette ladninger som de kraftigste ladninger ved og stille på et gas operating system (loads light-loads heavy) den har påmontert en aimpoint 9000 sc skutt kunn ca 40 skudd .

hagla må muligens vike plass da en z6 kikkert til kombien står høyt på ønskelista. pm ved intr.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du helst vil ha synt, og da bør du se nærmere på:*comort

*m2 field

*bagaccia.

Personlig, liker jeg bagaccia best, da denne virkelig både er flott og se på, lett og smidig, og er har syntstokk.

Av de to andre, er det ikke tvil om at jeg liker comfort best, den har flere av de skyteegenskapene jeg liker.

M2, er den med absolutte vinner, dersom man setter stor pris på magasinkapasitet til "morro skyting", da denne har muligheten for magasinforlenger.

Hei, Tiur'n.

 

Jeg har vært innom Benelli Italia, Benelli USA og den norske importøren Våpensport, men kan ikke finne info om Bagaggia. Har du et tips hvor jeg kan finne slik info? (Disclaimer: Det er godt mulig at jeg har lett dårlig igjen!) Har ikke de andre nevnte modellene mulighet for montering av aftermarket magasinforlenger?

Det står om denne modellen på side 6 hos våpensport.

Nei, det er kun m2 field, som har muligheten for magasinforlenger av de modellene jeg har nevnt tidligere.

Men det finnes flere synt modeller i Benelli sitt program. Problemet er bare at de etter min smak blir litt for dyre i forhold til hva det er. Dersom ei hagle passerer 20 laken bør den bære en pen trebit og være vakker på en litt mer traditionell måte i mine øyne. Men som arbeidsjern, vil jeg fortsatt holde på de jeg har nevnt tidligere. Og tar man en ringerunde, bør man klare og få samtlige av de tre nevnte modellene for under 14 store.

Link to comment
Share on other sites

Det står om denne modellen på side 6 hos våpensport.

Takk for tips!

 

Har sett på side 6 i prislista. Modellen du snakker om (som riktig nok heter Beccaccia), står ikke oppført med syntstokk i prislista i hvert fall.(?) Ifølge Benelli leveres den bare i valnøtt. Dessuten er vekta angitt til 3,15 kg under TECHNICAL SHEET.

 

Mystix. Anyway: Det vil nok bli en M2 på meg. :)

Link to comment
Share on other sites

vil absolutt anbefale deg å ta en titt på fabarm sine halvauto hagler.

kjempekvalitet til en god pris!

 

 

skal sjekke ut denne om jeg finner en forhandler i nærheten :)

 

 

Sjekk jaktdepoet sine hjemmesider. Eneste stedet jeg har sett de haglene

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 months later...

hei forstår ikke helt hvorfor det er så om og gjøre og disse 12/89 skuddene

er mye på forum i USA og der er det mange tilhengere av disse skuddene,

 

prisen er etter hvert akseptabel når de kan skaffes til 7-8 kr

med og skyte 12/89 har du valget om og kaste ut mere pelets pr skudd

eller og gå opp i hagelstørelse og å beholde anntal pellets.

 

skal du få en bedre patron en 12/89 stål må du omtrent dobble prisen pr skudd

kansje også 3 gangeren, Undersøkelser fra danmark på innfanget gås viser att et stort anntall

av gåsene er påskutt,, her hadde kansje en mere energibærende patron gjort større forskjell.

 

Skjelden du ser folk som velger tunge riflekalibere blir disset av de som skyter med 6,5 på elg/hjort

 

skytter med både 12/89 og 12/76 og min klare oppfatning er att de gjør en forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble storfornøyd med extrema II, veksler alt fra 24g jeg har puttet i den..

 

Litt av grunnen for at jeg havnet på 12/89 var at da har jeg mulighet til å velge alt av det som er av amo.

(forhåpentligvis faller prisene på skudd fremover)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

har selv startet en tråd nå nettopp, der valget står mellom pumpe vs. o/u.

etter litt tenking har jeg mest lyst på pumpe. mest fordi det er tøft. men også fordi det er mulighet for å lade 5 skudd. Når jeg går på jakt og på leirduebanen vil jeg naturligvis holde meg innenfor lover og regler. Men når det gjelder kråkejakt skal jeg innrømme jeg kommer til å lade 5 skudd.

Haglen jeg hadde sett meg ut er mossberg 535. rett under 3 lapper hos vinge våpen.

Men etter å ha lest litt her på forumet, samt tenk over hvor lite praktisk det er med pumpe, vurderer jeg nå å legge i litt ekstra med en gang og kjøpe mossberg 935, selv om jeg synes den er direkte stygg med den camoen på. Men men, det praktiske er jo det viktigste. har også hørt at den camoen beskytter haglen bra, Og med tanke på kråkejakt er det jo et must.

Lurte på en ting. forkjemperne for pumpe sier at mekanismen er enkel og går aldri i stykker. Auto er jo litt mere avansert. Hvordan er dette med tanke på driftsikkerhet samt rengjøring?

når det gjelder leirdueammo kommer jeg bare til å lade et og et skudd.

noen synspunkter her.

 

håper det er greit for trådstarter at jeg slenger på et par spm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Mossberg 935 i fjor høst, og har ikke angra. Veit om flere som har kjøpt den etter meg. Et skikkelig bruksjern av et våpen. Tviler på at den trenger noe særlig mer vedlikehold enn en pumpe. Bruker 12/89 stål på anda med godt resultat, uten at det koster skjorta. Med Wingmaster i 12/89 med nr 2 eller 4 har du et sinnsykt våpen med evnen til å skyte istykker et rådyr på 40 meters hold hvis du får kjernetreff i kroppen. Glem det du er vant til med maks skyteavstand med gammeldags ammo. Må bare prøves! Har ikke prøvd 24 grams ladninger i denne børsa, og det tviler jeg vel på at den lader. Men den lader 32 grams ladninger uten problemer. Kommer ferdig plombert for 2 skudd fra forhandler, og det bør du ikke gjøre noe med, før evt. lovverk forandres.

Link to comment
Share on other sites

ferdig plombert sier du, hm.....

Nå skal vi jo være litt ærlige her. Hvis jeg ville bare ha brent av 2 skudd, hadde jeg kjøpt o/u. ellers ser jeg ikke vitsen med halvauto. Liker ikke dette.

Hvis loverket endrer seg sier du. Jeg personlig tror aldri loverket endrer seg den veien. Sånn som jeg ser det behøvs ikke pumpe/halvato når man bare skal bruke våpenet på jakt, og at det skal åpnes for å få lov til å gå på rypejakt med 5 skuddsbørse. det Tror jeg ikke kommer til å skje. Hvorfor kjøpte du halvato hvis du er fornøyd med 2 skudd?

Som sagt kunnet jeg tenkt meg pumpe/halvauto grunnet muligheten til å lade 5 skudd, ikke at jeg kommer til å gjøre det hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

ferdig plombert sier du, hm.....

Nå skal vi jo være litt ærlige her. Hvis jeg ville bare ha brent av 2 skudd, hadde jeg kjøpt o/u. ellers ser jeg ikke vitsen med halvauto. Liker ikke dette.

Hvis loverket endrer seg sier du. Jeg personlig tror aldri loverket endrer seg den veien. Sånn som jeg ser det behøvs ikke pumpe/halvato når man bare skal bruke våpenet på jakt, og at det skal åpnes for å få lov til å gå på rypejakt med 5 skuddsbørse. det Tror jeg ikke kommer til å skje. Hvorfor kjøpte du halvato hvis du er fornøyd med 2 skudd?

Som sagt kunnet jeg tenkt meg pumpe/halvauto grunnet muligheten til å lade 5 skudd, ikke at jeg kommer til å gjøre det hele tiden.

 

ENIG MED DU!!!!

Link to comment
Share on other sites

ferdig plombert sier du, hm.....

Nå skal vi jo være litt ærlige her. Hvis jeg ville bare ha brent av 2 skudd, hadde jeg kjøpt o/u. ellers ser jeg ikke vitsen med halvauto. Liker ikke dette.

Hvis loverket endrer seg sier du. Jeg personlig tror aldri loverket endrer seg den veien. Sånn som jeg ser det behøvs ikke pumpe/halvato når man bare skal bruke våpenet på jakt, og at det skal åpnes for å få lov til å gå på rypejakt med 5 skuddsbørse. det Tror jeg ikke kommer til å skje. Hvorfor kjøpte du halvato hvis du er fornøyd med 2 skudd?

Som sagt kunnet jeg tenkt meg pumpe/halvauto grunnet muligheten til å lade 5 skudd, ikke at jeg kommer til å gjøre det hele tiden.

 

 

Hvis du skyter noen skudd med Wingmaster 12/89 skjønner du hvorfor det er kjekt med en halvauto som demper litt rekyl... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
da ble det extrema II grunnet et veldig bra tilbud. 8)

så får vi se om jeg blir fornøyd..

 

Beveren sport .no? Ser de har den på tilbud. Jeg heller mellom den og bla a benelli m2 selv, ser ut som at det haller mot benelli for min del.. Spent på respons fra deg!!

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg 89 - men hvis det er like liten forskjell (=0) på 70 som 75 (med unntak av rekyl) på praktisk jakt - ser jeg ikke "verdien" i det hele tatt

 

Og to av de som sitter/ligger/står ved siden av meg på gåsjakta - har 89.

Jeg skyter med usle 70 og 75 i cal 12 (samt 16/70) - og får like mye gås.

Link to comment
Share on other sites

Beveren sport .no? Ser de har den på tilbud. Jeg heller mellom den og bla a benelli m2 selv, ser ut som at det haller mot benelli for min del.. Spent på respons fra deg!!

 

L.Johansen i namsos :wink:

 

har nå testet hagla på mye jakt å er storfornøyd med den 8)

kan lett anbefale denne.

 

Eneste gangene jeg tar med meg ei gammel og lett s/s i cal20 er når jeg skal på lengre turer etter rype eller klatre i steinura. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg 89 - men hvis det er like liten forskjell (=0) på 70 som 75 (med unntak av rekyl) på praktisk jakt - ser jeg ikke "verdien" i det hele tatt

 

Og to av de som sitter/ligger/står ved siden av meg på gåsjakta - har 89.

Jeg skyter med usle 70 og 75 i cal 12 (samt 16/70) - og får like mye gås.

 

Men du må da skjønne at den endene de andre skyter er mye mer døde en de som du skyter!

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hej!

får vel si meninga mi jeg og da, har du råd til en benelli(?) kjøp det!! er vel det beste rådet som kan giis.

 

har ikke brukt for 89 kammer i norge, dyre patroner som du aldri kommer til å kjøpe, dessuten blir 89 kammer 1 tomme lengre eller noe rundt der.

 

en benelli har du i mange år, kjøp det, du kommer til å takke meg!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk bare så lyst til å poengtere at dette er enda en Tikka/Sako Sauer/Blaser Benelli/Beretta diskusjon som ender opp med å konkludere at så lenge våpenet passer så kommer kjøper til å bli fornøyd.

Anbefaler derfor igjen til å ta og kjenne på.

 

Du Snus..... Gjett hvem som lager halvautomatene for Beretta......

(Selvfølgelig de som kan halvautomater best.... - Og hvem er så det? Jo! Benelli så klart.)

:lol:

 

Kan det være fordi de har samme eier ?. Beretta Gr. står øverst så da blir det vel Beretta som lager benelli ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...