Jump to content

Skuddplassering rådyr - hagle


mannen i gata

Recommended Posts

Et lite tips er jo at du kan bruke slug da kan du også doble skyteholdet, sluggen er vel ganske undervurdert her i landet men jeg kan godt anbefale alle og prøve og jakta med slug\brenneke.

 

Ser at noen ikke tør og skyte på dyr i bevegelse så et lite tips til dem er og bli med på noen figurjakt stevner til våren så de får trena litt på dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har prøvd slug men med O/U uten noen form for rifler og skikkelige sikte midler blir det for upresist. men jeg skjønner det er veldig effektivt. skjøt igjennom 3 tofir planker og lagde ei skikkelig grop i den siste så det er det ikke tvil om. kulene ekspanderte skikkelig og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
skyter bog eller overgang bog nakke. her er det viktig med trange choker

 

Forklar. Har skutt ca 50 rådyr med hagle og ren cylinderboring, i kombin min. De fleste med Winchester Green. en blyhaglpatron av det gamle gode slaget, med 30 grms US 5 og papphylse. Har alltid holdt på overgang bog/hals, kun rene sideskudd, og ingen på lengre avstand en 26 meter. Alle har ligget på skuddplassen.

 

Etter blyforbudet, har jeg prøvd flere, men bruker for øyeblikket Rio Venatum BB. Har nok blitt enda strengere med avstanden, men da ser det ut til å funke greit, fortsatt ,med ren cylinderboring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nok skutt langt flere rådyr med hagle enn rifle. Riktig nok har jeg ikke skutt rådyr etter blyforbudet kom. Sikter i bogen jeg, og dyra detter... Har pratet en del om hode/hals skyting, men vi mener risikon for skadeskyting blir for stor.

Jeg har ikke skutt rådyr på lengre hold enn 20 m. Bruker en Aya XXV i kal 12/70 uten choker, har kun felt 2 dyr med drilling i kal 20/76.

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig i de siste innlegg her. Bokførte en 30-40 rådyrfellinger med hagle tidlig på 90-tallet. Der var gjennomsnitts skuddhold 12-15 meter, uansett jaktmetode. Ser ikke behovet for trange choker da…. Og frontskudd funker det, bare holdet er kort nok. Hvis jeg husker rett skjøt jeg kun et frontskudd på ei gjellgeit, og hun vinglet tre meter før hun datt. Holdet var da under 10 meter. Som en kuriositet så kan jeg nevne en bukk jeg skjøt i strak galopp. Den kom i los langs en brøytet skogsbilvei (der jeg antok den ville komme). Og det var bare å holde høyt og litt foran så datt bukken som en sekk, eneste rådyret jeg har skutt som landet med “fire stive”, men så satt det mange hagl rundt og i ryggsøyla da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skkutt så forferdelig mange rådyr med hagle men noen har jeg da felt.

Skutt med imp. eller 1/4 med us2 eller us3. Alle i hals-regionen og alle har gått rett ned i smellen. En gang har fangst-skudd vært påkrevd, da kom dyret rett mot meg i nedoverbakke, og skura traff litt lavt(brystet og frambeina).

Ellers tror jeg ikke det er noen problem å ta dem rett forfra, har skutt rådyr rett forfra med 20/70 og 26 grams ladning. Virkningen var den samme som med 12/76. Det som er viktig er å begrense holdet, for å sikre seg tilstrekkelig inntrengning.

Link to comment
Share on other sites

NJFF M&R v/ Tore Andestad utreder dette med undersøkelsen "Bedre rådyrjakt", ikke ulikt "Bedre hjortejakt" som ble publisert for ikke så lenge siden.

 

Rådyrets anatomi og skuddets plassering:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 037015.PDF

 

Om selve undersøkelsen:

http://www.njff.no/portal/page/portal/m ... d=79465844

 

Rådyrjakt med hagle fra NRK:

http://www.nrk.no/video/radyrjakt/AFBD2 ... mne/ut.no/

Link to comment
Share on other sites

med hagle er sjngs for skadeskyting større en med en rifle vil jeg si. rifle er det enten treff eller bom (offte) med haggle kan men risikere å treffe med bare noen få haggel og dyre kan springe videre med hagel i kroppen. Brukar man noe trangere choker får man samlet svermen mer.

 

Og bare for å rette opp en liten feil i stad mente såklart overgang bog hals. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uenig med deg der. Det er faktisk ikke store avtrekksfeilen som skal til med rifle, før du kanskje er i vomma på et rådyr, så den 'enten/eller' holdningen er nok svært uheldig. Råviltet er det minste storviltet, og det som kreves mest presisjon fra riflejegeren. Hagle brukt korrekt, helst på stillestående eller i rolig bevegelse innfor 25 meter med dertil egnet hagl, er helt suverent. Jeg bruker både hagle og rifle. Myten om trangboringens fantastiske 'drep' må da en gang drepes. Det er rett og slett sludder :!:

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig med Jaktfalken... jeg har jaktet rådyr imange år å driver med ettersøk, å det er ikke mange ettersøk der d har vært brukt hagle.. det viktigste er vell å vite sine egene begrensninger og våpenets... hagle er noe av det mest effektive når man vet å bruke den rett.. det virker som det er så mange som sitter her å uttaler seg som ikke har jakterfaringer i det heletatt.. da er det bedre å tie.....

Link to comment
Share on other sites

 

Rådyrets anatomi og skuddets plassering:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 037015.PDF" target="_blank" target="_blank

Denne linken med skuddplassering har vel også lite med rådyrjakt med hagle å gjøre.?

 

Ikke pokker om jeg strever etter hjerte/lungeskudd på rådyra når hagleløpet blir avfyrt. Jeg har skrevet tidligere i tråden hva jeg gjør. (Eller gjorde. .. Nå er det kun rifle som blir brukt på all jakt, siden jeg har håp om at det skal komme en hjortefant i drevet en vakker dag :) )

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo litt off topic, men siden det allerede er blitt nevnt lenger oppe, dette med å rope for å få rådyra til å stoppe: Jeg har stoppet flere rådyr med et kraftig "hei", men er de blitt støkket før de kommer til posten min, så er det ofte dette ikke hjelper. Det som derimot ser ut til å fungere på støkket rådyr er å hyle. Det virker en smule "kårny" i det du gjør det, men hvem bryr seg så lenge det smeller etterpå.. :oops::roll:

 

Det jeg mener er altså å sette i et skikkelig hvin eller ul. Gjerne i et lyst tonefall. Har fungert for både meg og min far på godt støkte rådyr som ikke stoppet på vanlig "hei!" VET jo ikke om det er det som gjør utslaget, men det kan jo være så enkelt som at det er veldig uventet for rådyret med ett eller annet som hyler i skogen...

 

Det funker sikkert like bra å plystre, men jeg klarer i hvert fall ikke det når det plutselig skjer noe på post. Da bør det være enkelt det som skal skje... :wink:

 

Men det er klart; hvis det ikke stopper har du litt å forklare for naboposten... :lol:

Link to comment
Share on other sites

skøyt ett rådyr i år med hagle. noe jeg ikke skulle gjort holde var ca 30-35m traff dyre med 4-5 hagel. rådyre hadde gått ca150 meter før det lå døtt. da vi fikk vommet dyre og dratt av skinnet viste det seg hvor lite hagel som hadde truffet. kun ett hagel på vitale deler (rett bak bogen). resten lå oppe med ryggrada og ett midt på bogbeine.

 

dette var ikke ansvarlig! og noe som ikke skal hende. det jeg prøver å si er hvor dødeli disse hagelene er. patron nr2 70mm 36g ladning.

 

hagle er meget fint på rådyr så lenge man holder seg på 25meter

Link to comment
Share on other sites

Det skal svært få ekstra meter til før det blir uforsvarlig å skyte etter rådyr med hagle. Selv synes jeg at 20-25 meter er max hold på rådyr. Er dyret i bevegelse på 15-20 meter foretrekker å sette haglskura i overgang hals/bog eller bak bogen i vitale områder, men er det bare 10 meter bort til rådyret sikter jeg etter hode/hals.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

synes å hørt anbefalt hagle hold på rådyr er gått ned fra 25 til 20 m man skal skite å skytte mot bogen (hjerte å lunge området) jeg bruker enten 1/2 borring på hagle løpet på kombi eller fulltrang broing på pumphagla men av en eller ann orska trives jeg best å skytte rådyr med rifle! i allefall vist man bruker ren hagle på rådyr kan det vær en liten fordel med avstandsmåler slik man er sikker på avstanden bare som et lite tips

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpe en avstandsmåler for mange år siden, tenkte den var grei til riflejakt. Etter litt tid fant jeg ut at på den måten jeg jaktet rådyr var det helt bortkastet. Maks hold er under 200m og innskutt 4-5cm høyt 100m kan jeg holde midt i ut til 200m. Det måleren ble mye brukt til var på hagleposter og måle opp til noen faste punkter. Fikk meg noen overaskelser på hold jeg trodde var 25m men viste seg å være 30-35m. Avstandsmåler til haglejakt er lærerikt og abselutt å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

det var ei meing at å få med å ta et utgangs punkt å måle det med avstandsmåler slik man er sikker på at holdet er 20 m å ikke 30m når det smeller å måle på forhond er en selvfølge veldig sjelden at man får tid til måle når dyret kommer på nært hold eller snik seg inn på det slik at man får det på hagle hold da er man enten heldig eller så er man ty god til snike har klart å snike meg inn på en rådyr bukk får man hæres år siden med hagle på senvinter holde var 20 -15 m før det smalt men jeg har bare greid det en gang

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...