Jump to content

Kreve plass på elgjakt, kan jeg det?


Pistolmannen

Recommended Posts

Jeg er gift med ei bonde datter, Gården hun kommer fra er med i et grunneierlag som bla. jakter elg. Men ingen i hennes familie jakter eller bryr seg nevneverdig om jakt. Er det sånn at de egentlig har en plass på et jaktlag da de eier noe av skogen/grunnen det blir jaktet på? isåfall vil jeg svært gjerne ha den plassen. Nå vet ikke jeg noe om regler, skrevne som uskrevne i slike tilfeller. Men ville ikke det være ganske naturlig at gården bør være representert under jakta?

Om jeg skulle ha krav på det vil jo det sikker si at noen som har fått jaktet der i mange år blir skviset ut når jeg kommer inn. Det blir det sikkert ikke noe særlig bråk av tenker jeg :forvirra:

Noen som vet hva som pleier å være føringene i slike jaktlag.

Aner ikke hvor mange grunneiere det er snakk om her men det er ganske mange små gårder iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Det vanligste er at grunneierlag leier ut jakta til jaktlag. Disse kan bestå av grunneiere og ikke grunneiere. Noen plasser er det ren grunneierjakt, der alle jaktinteresserte grunneiere jakter. Du må få rede på hvem som er leder i grunneierlaget og spørre. Sikker på at ikke fruen eller svigerfar sitter på kopi av vedtekter for laget? Det er ikke sikkert at du har "krav" på å få være med, men det kan tenkes.

Link to comment
Share on other sites

På vårt jaktlag, der er det en grunneier som leier jakta, og betaler en viss sum for dette til grunneierlaget. denne grunneieren har samlet sammen et jaktlag som har jaktet der i flere år. men er man grunneier så har man krav på å få være med på jakta, dette er et krav som er satt ifra grunneier laget. i vårt jaktlag er det nå 12 parter, hvis en grunneier har lyst til og være med et år så må sistemann som fikk part, bli med som gjestejeger. eneste da er at han ikke har krav på noe kjøtt.

 

men har det vært en svigersønn av grunneier som skulle ha vært med så er jeg litt usikker på hva jaktlaget ville ha gjort. dette har da måtte blitt tatt opp innad i jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

Før du gjør noe mer så sjekk opp hvor mye svigers eier i valdet, og hva han da bør ha rett på i antall elg eller del av en elg. Du må også bringe på det rene hvilke avtaler han har med de som jakter, valdet/grunneierlaget etc.

Når du(vi) vet dette så er det enklere å bidra med forslag til løsning for oss andre.

 

Det er jo svigers som har rettigheter her men han kan selvsagt overlate dem til deg, at du representerer ham. Eller han kan kreve at du får jakte f.eks. med jaktlaget som jakter der idag, eller andre løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Veidinn, sjekk hvor mye han eier og hva dette betyr i antall/ del av elg.

 

www.seeiendom.no Trykk på eiendomen til svigers og du får opp antall mål, gå inn på www.lovdata.no og sjekk minstearealforskriften for kommunen. Eier svigers ett minsteareal så har man egentlig 1 elg osv...

 

Neste steg er etter min mening at man tar kontakt med jaktlaget, helst personlig, forklarer hvem man er og SPØR om du kunne fått være med å jakte.. Kommer du å KREVER plass, da blir stemningen fort amper. Husk at dette blir dine fremtidige jaktkammerater så litt folkeskikk er ikke å forakte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Innpasset her er vel via grunneierlaget og ikke jaktlaget. I normale tilfeller har et grunneierlag skrevne vedtekter og et valgt styre, som i det minste har ansvar for å tildele/leie ut jakta til et jaktlag. Grunneierlaget vil få sine kvoter fra kommunen, evt via et storvald om det er slik organisering i din hjemkommune. Derfor er det mulig å nøste opp i dette ved å kontakte kommunen og sjekke opp hvem som er kontaktperson for din del av kommunen (storvald eller jaktfelt).

Link to comment
Share on other sites

Tok en telefon til sviger nå. Han tror (altså ikke sikker) at gården har krav på en plass på jaktlaget. men da ingen i den familien jaktet før jeg dukket opp så har den blitt tildelt en utenforstående uten tilknytning til noen grunneier (les kompis av noen). Han ønsker at jeg skal kunne benytte den plassen de har krav på (om de har det da :forvirra: )

Svigerfar har tidligere spurt en av de som er på jaktlaget men fikk beskjed om at det ikke var noen ledig plass på laget å at jeg måtte sette meg på en venteliste. Det er mye innfo som ikke harmonerer. Jeg ønsker ikke å lage noe dårlig stemning i jaktlaget men ønsker likevel å komme med på laget.

Jeg har også for et par år siden spurt en annen på det jaktlaget om gården jeg snakker om har jaktrett. fikk da et veldig unnvikende svar: Det er ikke så lett se!. :lol:

 

Men jeg skal ta en prat med en annen grunneier i grunneierlaget jeg kjenner godt om hvordan det fungerer. han jakter heller ikke selv. men har stålkontroll sammenlignet med sviger som kun bryr seg om høner å korn. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enig at å ta det pent og rolig er den beste måten å¨løse dette på!

 

Har en bror som er grunneier på nordvestlandet, og han jakter ikke, får heller ikke noe kjøtt/penger for jakta som foregår på hans eiendom. Han spurte jaktleder, som er en kammerat av han, om ikke jeg kunne få være med å jakte, var ikke noe problem.

 

Jeg betaler for kjøtt som alle andre som ønsker det, og det er helt ok for meg, jaktopplevelsene jeg ønsker.

 

Ønsker deg lykke til med løsninger. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det kun grunneiere som jakter evt tar med neste generasjon som gjestejeger uten "kjøttrett", men også uten betaling. Vi jegerne betaler en avgift til grunneierlaget - en startavgift + et beløp per dyr. Grunneierlaget betaler ut penger til alle grunneiere forholdsvis etter areal.

Om en ny grunneier ønsker å delta, får han/hun selvsagt det om formalia (Jegeravgift/skyteprøve) er i orden.

Hva vi ville gjort om det var en grunneiers slektning, er jeg usikker på. Mannen til odelsjenta hadde sikkert vært ok.

Link to comment
Share on other sites

Vi har det veldig enkelt. Grunneiere som er representert som skyttere eller jagere og eventuelle ettersøksfolk, en som låner traktoren bort til å hente dyr etc, får en kjøttpart hver. Skytter (som kan være gjestejeger) beholder trofèet, så lenge det ikke er et dyr som vi egentlig ikke har lov til å skyte. Det har svjv kun skjedd 4-5 ganger på 50 år.

Link to comment
Share on other sites

Teorien er ganske greit beskrevet i hjorteviltforskriften. Der brukes begrepet vald. Et vald kan være en (stor) eiendom eller som oftest flere grunneiere som tilsammen danner et vald. Valdet skal godkjennes av kommunen. (Areal og hvilke eiendommen som er med) Valdet søker om årlig tildeling av kvote fra kommunen ut fra den enkelte kommunes forskrift om minsteareal. Er valdets areal 20 x minsteareal kan det godkjennes flerårig bestandsplan. I ditt tilfelle bør du finne ut av om svigers eiendom er med i et vald, (grunneierlag). Så et det opp til valdet å lage regler om hvem som skal være med, men det vil jo være snodig å nekte å ha representanter fra noen av eiendommene i valdet. Det vil være urimelig å stille eiendommen til disp for valdet uten å få lov å være med på jakta eller å få sin andel kjøtt. I så fall et det jo bare å trekke seg ut om man vil. Da sitter man igjen med null jakt og null kjøtt. Men jeg tror så gjerne det finnes grunneiere som er glad til for å slippe å bli tvunget til å jakte, men gjerne stiller gård og grunn til disp. Fordeling av kjøtt er et kapittel for seg. På nivå med arveoppgjør. Noen deler pr areal. Noen krever en eller flere mann pr eiendom hver jaktdag og deler likt, og andre maler alt til kjøttdeig for å hindre at naboen får ytrefilet.

Link to comment
Share on other sites

Et lite sukk fra en elgforvalter...

 

Så enkelt det er når man klarer å holde rett hatt på til rett tid, og klarer å skille mellom grunneierrollen og jegerrollen.

 

En grunneier som via et demokratisk grunneierlag leier ut jaktretten sin, grunneierlaget leier ut jakta til et jaktlag for en fastsatt pris. Jaktlaget ordner opp internt om kjøttfordeling/salg og betaler inn til grunneierlaget. Grunneierlagets inntekter fordeles mellom grunneierne på basis av areal/arealnøkkel (totalareal, hjorteviltareal eller en kombinasjon av skog/innmark f.eks 1:4)

 

Så mye mindre å bli uenig om...

Link to comment
Share on other sites

Det "normale" er det Jibrag beskriver over her. En litt enklere metode er den som er praktisert på mine kanter - jaktlaga (hvordan de nå er dannet eller sammensatt) får halvparten av kjøttet (og betaler fellingsavgifter m.m.), og grunneierne får den andre halvparten - som fordeles etter tellende elgareal, hvis eiendommene er av ulik størrelse.

Den leies ikke ut, da ville vel svigers fått noe for det? noe han ikke gjør.
Det er, i så tilfelle, besynderlig! Man har en jaktrett - den kan prissettes "markedsmessig".
Svigers bryr seg katta om jakt så han vet ikke noe annet enn at han er med i et grunneierlag der det blir jaktet elg. Dette er jo sløvhet på høyt plan men sånn er det nå iallefall.
Karakteristikken "sløvhet på høyt plan" støttes!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...