Jump to content

Løpsbyttesystem på T3


razumny

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg er etterhvert svært så godt fornøyd med min T3 Varmint, og ser for meg mange, mange, mange år med skyteglede fremover. Det eneste problemet er vekta. Konfigurert for jakt veier den ca. 4,5 kg, og det er litt i heftigste laget til gåjakt.

 

Derfor har jeg kommet på tanken om å få installert et løpsbyttesystem på den, slik at jeg kan ha en jaktpipe og en til banemoro.

 

Det jeg spesifikt lurer på er hvordan innfestingen av løp i Rafdals muffesystem fungerer? Er det snakk om skruer som man strammer til, a la Sauer 200 STR, eller er vi mer over på å skru pipa inn og ut?

 

Har sett litt på Rafdals sider, og ser at jeg må belage meg på 2200,- eller deromkring for å sette inn muffesystem og tilpasse originalpipe, med ekstrakostnader for ekstra pipe. Det er greit nok det; om jeg belager meg på å bruke ca 5000,- er jeg da i nærheten av mål, jaktpipe inkludert?

 

Har sendt mail til Rafdal, men blir jo naturligvis litt utålmodig.

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg spesifikt lurer på er hvordan innfestingen av løp i Rafdals muffesystem fungerer? Er det snakk om skruer som man strammer til, a la Sauer 200 STR, eller er vi mer over på å skru pipa inn og ut?

 

 

Muffen er innvendig gjenget med fine gjenger, løpene skrues av og på med håndmakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg og far min har bygget ett sånn system i en Mauser M98(Heen Muffe) med 3 piper og det fungerte meget bra ifølge eieren. Men....

 

Med ett sånn system er man ikke sikret treffpunkt forandring ved løpsbytte(Vis det var det du mente). Men man får jo ett inntrykk av hvor repeterbar den er ved litt bruk.. Men om det er snakk om Jakt og banepipe sku det vel være grei skuring og skyte inn pipa før man går på jakt?

 

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Egentlig høres det ut som du har bruk for en rifle til :wink:

 

 

Helt enig, hvorfor gå for etter min mening "jalla" løsning når man har en så god grunn for og kjøpe seg ny rifle;) Systeme fungerer men det er ikke så supert som man kanskje får inntrykk av.. Man har somregel ikke behov for og enkelt bytte mellom to løp på noe annet tidspunkt enn kanskje oppskyting, att ting er rent er ett møst! Ene pipa vi tilpassa skal seg pga. ett lite rusk i systeme(Husk det er tette toleranser). Idielt sett burde pipa skrues fast med moment og hardere enn håndkraft da den faktisk kan løsne. Om man skyter rifla ordentlig varm er det ikkeno problem da sitter ting godt men 2-3 skudd er det værre med. så du skyter inn pipa og enner kanskje opp med og dra hjem med løs pipe og en lite vellykket innskyting.. Eller du skyter mange skudd med ene pipa og skal "enkelt" bytte til den andre og ting sitter dønn pga, varmen å du må vente til ting har kjølt seg ned før du får bytta(kanskje ikke så enkelt allikevel?) Raskere og finnefram den andre rifla;)

 

Men for all del, flere har dette systeme og syns det fungerer knallbra! Jeg for min del tror 2 rifler er veien og gå..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet ønsker jeg ikke å ha flere våpen i garderoben enn nødvendig, og det er nettopp derfor jeg snuser på et løpsbyttesystem. God repeterbarhet er for meg alfa og omega for en slik løsning. Det handler hverken om manglende vilje eller evne til å skyte inn på nytt, men om at jeg ser det som et unødvendig steg. Det burde være slik at jeg bytter løp, bekrefter innskyting og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

R8 er nok ett godt valg! Det er vel den eneste(korriger meg vis jeg tar feil) systemrifla du er garantert og ikke få treffpunkt forandring ved løpsbytte.

 

Tror fortsatt jeg ville tatt ett skudd før jeg dro på jakt:) Den tryggheten er god og ha når dyre løper videre og du står med en vond følelse og lurer på hva som kan være årsaken..

 

 

 

 

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Så absolutt; bekrefte innskyting skal skje før man gjør noe som helst annet. Det er en grunn til at jeg alltid starter i benken når jeg er på skytebanen; bekrefte rifla først, så tar man skytteren.

 

Da var det bare å begynne å spare da. R8, i GRS-stokk, med ekstra løp og siktefester...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort slik avtreksfeil beskriver, både på Tikka og Remington 700. Til mitt bruk har det fungert helt fint, men jeg har ikke bytta oftere enn 2-4 ggr pr. år. Jeg tar av både stokk og kikkert når jeg bytter, så innskyting kommer jeg ikke unna. Men de fleste skudda jeg skyter er på bane uansett, og da er det ikke nevneverdig plagsomt å stille litt på siktet. Muffe er sikkert greiere om man bytter ofte, jeg har ikke prøvd. Mer moderne riflekonstruksjoner er sikkert også fine, jeg har ikke prøvd de heller. For min del er jeg mer opptatt av å kunne sette inn ei pipe fra øverste hylle i et hvilket som helst kaliber. F.eks har jeg ei rustfri Border i 6BR tight neck. Folk har ulike ønsker og behov.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal har endel brukte løp stående. Disse selger han billig, så et extra løp behøver ikke bli kjempedyrt. Jeg har to løp til rifla mi, 270 Win og 338-06 . 270 er originalt, 338 et Liljaløp. Regner med å ha kapitalen til å foreta den endelige ombygginga i vinter.

Kunne sikkert kjøpt ei brukt rifle extra for samme pris, men jeg ønsker å begrense antall rifler. ''Riflekvota'' er ikke stor, godt å ha en ledig plass. Det er egentlig også en fordel å skyte mest mulig med ett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...