Jump to content

Samme våpen i flere starter


oyvindh

Recommended Posts

Jeg har hørt rykte om at det ikke er lov å bruke samme våpenet i flere starter på ett stevne, selv om våpenet krav blir oppfylt. Stemmer dette, eller er det bare en misoppfatning eller gamle regler? Er det noen som ev. kan vise til hvor i regelverket det står? Eksempel; bruke 9mm pistol som naturlig nok i militærprogrammet, og så bruke samme 9mm våpenet i grovpistol-programmet.

At en 9 mm ikke er spes godt egnet i grovpistol-programmet er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Traff to karer som sannsynligvis var på et av sine første feltstevner. De hadde hver sin pistol, en 9mm og en .45ACP. De meldte seg på i Militær, men så gikk det opp et lys for han med 9mm'rn; hva hvis jeg melder meg opp i "Grov" med 9mm, da burde jeg kunne jeg skyte 2 starter? Vi kan dessuten byttelåne våpen, så får vi gått 2 starter sammen. De gikk tilbake for å endre den ene starten til "Grov", men ble avvist fordi "Det der er et miltærvåpen!".

 

Angrer den dag i dag på at jeg ikke tok den gamle kroken i lære...særlig siden jeg har dommerautorisasjon :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter selv en runde Grov, så en runde i militær.

Begge rundene blir skutt med en 1911 av type STI.

"Militære" våpen kan uten problem brukes i grov. Om det er konkurransedyktig mot "Balettdanserne" med sine anatomiske grep og luftpistolrekyl, er en annen ting :) :)

Link to comment
Share on other sites

Agh! Kjenner jeg får lyst til å slipe knivene, der er dessverre en og annen av de som har holdt på en stund som dikter opp (Blander sammen) uttrykket "Militærpistol" med regelverk om Grovpistol og Militærpistol. Selv en i klubben (På omtrent samme alder som meg også dommer NSF) påstod hårdnakket at man ikke kunne bruke "Militærpistol" i Grovfelt. Ikke før 3 (tre) gjennomlesninger av regelverket sammen, gikk det ett lys opp for ham. Og han er ikke alene om slikt. (Har fått kvest noen kniver for å si det slik).

 

Jeg oppfordrer alle skyttere til å blande seg opp i slike horrible feil når de møter på de, ingen er tjent med at slikt får fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter selv en runde Grov, så en runde i militær.

Begge rundene blir skutt med en 1911 av type STI.

"Militære" våpen kan uten problem brukes i grov. Om det er konkurransedyktig mot "Balettdanserne" med sine anatomiske grep og luftpistolrekyl, er en annen ting :) :)

 

Hvis den 1911'en din er i cal.45ACP skal du ikke kunne bruke den i Grovfelt. Der er maks kaliber 9,65mm eller 0.38 i tommer. I militærfelt er den derimot helt grei! Ref NSF Pistolreglement 8.25.4.4.1

 

Det samme gjelder forøvrig også grovpistol på bane 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva herrene overfor kunne misforstå med ordet "Hvis" som jeg begynte mitt inlegg med?

Men jeg tok da faktisk et klart forbehold der!

 

Og så langt er det ingen av oss som vet hvilket kaliber den 1911'en hans faktisk har. Det som dog er uomtvistelig er at der finnes mange som ikke har lest reglementet og som derfor tror at Cal .45 ACP er godkjent for "grovpistol" programmene.

Link to comment
Share on other sites

Er så typisk Kammeret at hvis man ikke har skrevet alle detaljene så skal noen komme og ta utgangspunkt i at her er sikkert noe feil. En kommentar kan fint være både negativ og unødvendig selv om man bruker "hvis".

 

Jeg jakter elg med min Tikka T3.

 

Hvis den er i .223 så er ikke det lov!

 

Korrekt setning, men negativt og unødvendig. Synes jeg da.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis den 1911'en din er i cal.45ACP skal du ikke kunne bruke den i Grovfelt. Der er maks kaliber 9,65mm eller 0.38 i tommer. I militærfelt er den derimot helt grei! Ref NSF Pistolreglement 8.25.4.4.1

 

Det samme gjelder forøvrig også grovpistol på bane 25 meter.

 

Den er i 9mm. :)

 

Mange vil vel nå påstå at det da ikke er en EKTE 1911, siden den ikke er i riktig kaliber :)

Haters be hating, jeg ELSKER min 1911 i 9mm ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...