Jump to content

Innførsel av våpen for gjennomreise i Sverige


Quarfax

Recommended Posts

Har støtt på et lite problem med svenska tullverket. Jeg er bosatt på østlandet og skal jakte i nordnorge og tenker å benytte meg av det fantastiske veinettet utlandet har å by på..

1. Lyddemper kan jeg glemme å ha med :-/... Samme det, hørselvern funker fordel..

2. Jeg vet ikke når nøyaktig dato for retur via sverige blir.. Og det skaper litt trøbbel for gamla tanten hos tullen..

3. Jeg aner ikke hvor mye ammo jeg kommer til å ha med på returen.. Det gjorde ikke dagen til gamla tanten noe lettere..

 

Så må jeg bare få presisere at gamla tanten var utrolig hjelpsom på alle måter, men slet litt med å finne svar.. Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ja, forsto det slik superhansen, problemet er at jeg ikke vet dato for retur og i hvert fall ikke hvor mye ammo jeg har med hjem fra jakta.. Og det er litt vanskelig å ordne disse papir iløpet av jakt, primært pga null tilgang på strøm, printer eller dekning..

Men er det sånn at skjemaet er en søknad som må godkjennes, eller er det trykk send og alt ok?

 

Posten er et godt forslag, men ikke et alternativ, rett og slett fordi jeg ønsker å bruke det til mengdetrening tett opp mot jakta, samt at jeg ikke stoler på at posten leverer til tiden...

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert at du som norsk overhodet trenger europeisk våpenpass.

 

Våpenpass er for ut- og innførsel til/fra Norge; uten må/sal du stoppe på betjent norsk tollstasjon og gjøre litt papirarbeide; Sverieg godtar ikke Europeisk våpenpass og dermed må en gjøre den biten på nett ang inn og utførsel til/fra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

For nte gangen: Europeisk våpenpass er IKKE gyldig i Sverige.

 

Bruk linken tidligere i tråden og fyll ut "Skjutvapendeklaration". Husk på å krysse for at du kun er på gjennomreise.

 

1. Ettersom du ikke skal jakte i Sverige så hadde jag tatt med lyddemper. Men det er jag.

2. Ettersom du kun er på gjennomreise så skal du avregistrere tillatelse da du kommer frem til Nord-Norge. Da du skal hjem igjen må du fylle ut en ny "Skjutvapendeklaration" for hjemreisen.

3. Hva er problemet. Skriv det antall du tenker ta med.

 

Søknad skal ikke godkjennes. Prøv å få tilgang til internett noe sted. :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du har europeisk våpenpass og fyller ut søknad på nett så setter du i hvilken periode du har gjennomreise

 

Setter tidligste gjennomreisetidspunkt og seneste hjemreisetidspunkt på mine. aldri vært noe problem. har dog ikke blitt stoppet i sverige enda heller på 20 besøk/gjennomreiser.

 

for antall skd trengs det bare å sette hvor mange skd du har med. om du skriver 500 så kan dem ikke arrestere deg på at du har med 450.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, problemet blir at jeg ikke vet.. Og at jeg må fylle ut både tur og retur på forhånd pga manglende dekning og generell tilgang på teknologi i området..

Takk for oppklaring om våpeneksport da, det blir jo mye klarere med store bokstaver :-P

Om jeg er uheldig å blir stoppa, er det noen grunn til å vente at de oppfører seg som en liten bartekledt østerrikeren om ikke antallet smell stemmer 100%? Da jeg kommer til å ha med mer en nødvendig, uten at jeg vet hvor mange smell som ryker i løpet av jakta...

Link to comment
Share on other sites

For nte gangen: Europeisk våpenpass er IKKE gyldig i Sverige.

 

Hva er du skriker etter da?

Europeisk våpenpass eller deklarasjon på norsk, bemannet tollstasjon er for midlertidig utførsel og innførsel til/fra Norge. At endel folk driver å kjører fram og tilbake over grensa uten dette i orden går sikkert bra helt til de treffer en toller som kan reglene...

Link to comment
Share on other sites

Hva er du skriker etter da?

Jag hadde feil angående vapenpass. Så her står det:

 

Temporär import av vapen

Den som har vapenlicens eller europeiskt vapenpass i Norge, Danmark eller Finland kan skicka sin vapendeklaration elektroniskt till oss via internet och behöver därför inte uppsöka Tullverket.

Mer information finns på tullverket.se.

 

http://www.tullverket.se/download/18.2bfaa48c13036155bb680003904/1371032544483/transport+av+gods+mellan+sverige+och+norge+tv790.77.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendig, men det gjør det mye enklere fodi du slipper å kjøre om bemannet stasjon.

I følge Tollvesenet slipper du uansett å kjøre om bemannet stasjon så lenge du har deklarert på nettet hos den svenske tollen.

 

Dersom du må innom tollstasjonen for å deklarere, fyller du jo uansett bare ut ETT skjema på grensen. Du slipper å fylle ut ett norsk skjema og ett svensk skjema. Så logisk nok, nettdeklarasjon => intet stopp på bemannet stasjon.

 

Ja, jeg har ringt tollen og spurt.

 

Ja, jeg har for sikkerhets skyld ringt to ganger og spurt. Og fått samme svar.

Link to comment
Share on other sites

Men det er bare det at det er feil....

 

 

Midlertidig inn og utførsel uten våpenpass skjer på denne måten;

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_5" target="_blank

§ 70.Midlertidig utførsel foretatt av norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket (våpenloven § 25 bokstav a)

Norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket, som skal være borte fra riket i et tidsrom av inntil ett år, kan ved utreisen medbringe til personlig bruk våpen med tilhørende deler og et rimelig kvantum ammunisjon til disse våpen, mot å vise Tollvesenet gyldig våpenkort.

 

Vedkommende skal ved utreisen avgi en skriftlig erklæring til Tollvesenet på fastsatt skjema i to eksemplarer. Erklæringen attesteres av Tollvesenet som skal beholde det ene eksemplaret og levere det andre tilbake til utstederen.

 

Skjer gjeninnførselen ved samme tollsted som utførselen, sammenholder dette de to eksemplarer av erklæringen og tilintetgjør disse hvis de fortsatt er likelydende.

 

Skjer gjeninnførselen ved annet tollsted, sendes den mottatte erklæring til det tollsted hvor utførselen fant sted, for kontroll. Dette tilintetgjør erklæringene hvis disse fortsatt er likelydende. Tollvesenet skal omgående sende de erklæringer som ikke er likelydende, til politimesteren i det distrikt hvor vedkommende er bosatt eller oppholdt seg før utreisen. Videre sender Tollvesenet ved utløpet av hvert kalenderår alle umakulerte erklæringer som er eldre enn ett år til politimesteren i distrikt som nevnt.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_358.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har praktisk erfaring fra juli, reiste med hagle og 14.000 partroner i forskjellige kaliber (herunder 10.000 i kaliber .22LR før noen får hjerteinfarkt). Passerte inn i sverige ved Ørje - ut av sverige ved Karesuando og inn i Finnland, her er det ikke noe fungerende tollstasjon - og inn i norge ved Kautokeino. Dette vil være en naturlig kjørerute å følge E45 - innlandsvegen nordover.

 

I Ørje på svensk side vil enn måtte ta av fra E18 å kjøre til den svenske tollstasjonen, det er skiltet fra E18. Stopp der og forklar at du skal transitt gjennom sverige med sånn og slik, ha våpenkort og leg med deg. De skriver ut et transitt dokument, med et halvt blikk vil de muligens se hva du har. Kjør E45 nordover, passe øde og ikke så mange campingbiler. I Karesuando er det ikke så mye du får gjort, passer over elva til finsk side å kjør røfflig 10 mil i finland så kommer du til den Norsk/finske grensen. Tollstasjonen er driftet av Finland, kjør på rødt og gå inn på stasjonen med transitt dokumentet, forklar at det dreier seg om våpen og ammo transportert gjennom SVerige/Finland. De kaster muligens et blikk på dokumentet før de sier at de skal oversende det til Svensk Toll i Ørje.

 

Samme metode har jeg brukt tidligere nordover, det er vel rundt 8 år siden. Like enkelt og problemløst som nå. Da jeg flyttet sørover for rundt 5 år siden stoppet jeg hos de finske tollerene og samme prosdyre der.

 

På det overnevnte hadde jeg ikke våpenpass, bare vanlig våpenkort. Jeg har som konkurranseskytter med våpenpass deklarert våpen og ammo inn i sverige via internett, da trenger jeg ikke stoppe på grensen. Enn har ca 10 dager på å deklarere seg ut av sverige. Jeg regner med at selv svenske tollere forstår at dersom enn skyter konkurranse i sverige så har enn ferre patroner ut av sverige enn det en deklarerte inn.

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke en smart tlf og mobil dekning i området da? Er der bemannet tollstasjon burde det være mulig å få låne pc.

Er der ett bibliotek i nærheten som er åpent, har du tilgang på pc og nett. Det samme om der er ett nav kontor i området.

 

Kompiser / bekjente i området? Osv. Mulighetene for den som søker de er mange. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg leter litt så skal jeg i allefall finne dekning, å printe ut kan bli vanskeligere, men får det til hvis jeg må.. Skal ringe tullen i morgen og forhøre meg litt, hvis det er slik at datoene på en måte blir siste frist. Så blir de litt romslige:-) hvis datoen er absolutt så får jeg forsøke å finne ut hva de synes er den smidigste løsningen.. Og en løsning finnes helt sikkert uansett

Link to comment
Share on other sites

Men det er bare det at det er feil....

 

 

Midlertidig inn og utførsel uten våpenpass skjer på denne måten;

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_5" target="_blank" target="_blank

§ 70.Midlertidig utførsel foretatt av norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket (våpenloven § 25 bokstav a)

Norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket, som skal være borte fra riket i et tidsrom av inntil ett år, kan ved utreisen medbringe til personlig bruk våpen med tilhørende deler og et rimelig kvantum ammunisjon til disse våpen, mot å vise Tollvesenet gyldig våpenkort.

 

Vedkommende skal ved utreisen avgi en skriftlig erklæring til Tollvesenet på fastsatt skjema i to eksemplarer. Erklæringen attesteres av Tollvesenet som skal beholde det ene eksemplaret og levere det andre tilbake til utstederen.

 

Skjer gjeninnførselen ved samme tollsted som utførselen, sammenholder dette de to eksemplarer av erklæringen og tilintetgjør disse hvis de fortsatt er likelydende.

 

Skjer gjeninnførselen ved annet tollsted, sendes den mottatte erklæring til det tollsted hvor utførselen fant sted, for kontroll. Dette tilintetgjør erklæringene hvis disse fortsatt er likelydende. Tollvesenet skal omgående sende de erklæringer som ikke er likelydende, til politimesteren i det distrikt hvor vedkommende er bosatt eller oppholdt seg før utreisen. Videre sender Tollvesenet ved utløpet av hvert kalenderår alle umakulerte erklæringer som er eldre enn ett år til politimesteren i distrikt som nevnt.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_358.pdf" target="_blank" target="_blank

OK, så dersom vi forutsetter at din tolking er rett, så er det bare tøv å deklarere på nett dersom man ikke har europeisk våpenpass. For man må uansett innom betjent tollstasjon. Og da skal man insistere på å få fylle ut både et svensk og et norsk skjema? Og dersom tolleren sier at dette ikke er nødvendig så skal vi altså ikke godta dette svaret? Eventuelt henvise til deg?

Link to comment
Share on other sites

Men det er bare det at det er feil....

 

 

Midlertidig inn og utførsel uten våpenpass skjer på denne måten;

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_5" target="_blank" target="_blank" target="_blank

§ 70.Midlertidig utførsel foretatt av norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket (våpenloven § 25 bokstav a)

Norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket, som skal være borte fra riket i et tidsrom av inntil ett år, kan ved utreisen medbringe til personlig bruk våpen med tilhørende deler og et rimelig kvantum ammunisjon til disse våpen, mot å vise Tollvesenet gyldig våpenkort.

 

Vedkommende skal ved utreisen avgi en skriftlig erklæring til Tollvesenet på fastsatt skjema i to eksemplarer. Erklæringen attesteres av Tollvesenet som skal beholde det ene eksemplaret og levere det andre tilbake til utstederen.

 

Skjer gjeninnførselen ved samme tollsted som utførselen, sammenholder dette de to eksemplarer av erklæringen og tilintetgjør disse hvis de fortsatt er likelydende.

 

Skjer gjeninnførselen ved annet tollsted, sendes den mottatte erklæring til det tollsted hvor utførselen fant sted, for kontroll. Dette tilintetgjør erklæringene hvis disse fortsatt er likelydende. Tollvesenet skal omgående sende de erklæringer som ikke er likelydende, til politimesteren i det distrikt hvor vedkommende er bosatt eller oppholdt seg før utreisen. Videre sender Tollvesenet ved utløpet av hvert kalenderår alle umakulerte erklæringer som er eldre enn ett år til politimesteren i distrikt som nevnt.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_358.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

OK, så dersom vi forutsetter at din tolking er rett, så er det bare tøv å deklarere på nett dersom man ikke har europeisk våpenpass. For man må uansett innom betjent tollstasjon. Og da skal man insistere på å få fylle ut både et svensk og et norsk skjema? Og dersom tolleren sier at dette ikke er nødvendig så skal vi altså ikke godta dette svaret? Eventuelt henvise til deg?

 

 

Du må selvfølgelig gjøre AKKURAT som du vil men av alle bestemmelser i våpenloven er dette den som er aller enklest å skjønne-den er klokkeklar.

 

At folk åpenbart ikke klarer å skjønne at det er 2 lands lovverk med i bildet er bare ren underholdning.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett alltid gjort som TOLLERNE har bedt meg om. Fylt ut ETT skjema og levert det. Jeg kommer nok til å fortsette med det, selv om Chiefen tolker bestemmelsene forskjellig. Når de to landene driver en felles tollstasjon kan det ikke være så usannsynlig at deler av skjemaveldet også er felles.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett alltid gjort som TOLLERNE har bedt meg om. Fylt ut ETT skjema og levert det.

Og du har snakket med toller er fra begge land?

 

Norske toller kommer utelukkende til å forklare deg norske regler og tilsvarende kommer svenske tollere til å kun forklare deg svenske regler.

 

For å krysse grensa melleom to land må man kunne begge lands regler.

 

 

(Hvorfor er det egentlig så problematisk å skaffe seg Europeisk våpenpass, som forenkler reise ut og inn av Norge?)

Link to comment
Share on other sites

Det vanlige er at man forholder seg til den tolleren som sitter i luka. Noen ganger er han eller hun norsk, noen ganger er han eller hun svensk. De gir meg alltid det samme skjemaet. Alltid.

 

Jeg HAR europeisk våpenpass, men i mange år har jeg brukt et våpen som ikke er mitt i konkurranser utenlands. Siden våpenet tilhører staten, vil ikke politiet føre det inn i våpenpasset mitt. Det har vært det problematiske.

Link to comment
Share on other sites

Fått klart svar av svensk og norsk toll og politi nå. EUvåpenpass eller fortolling ut og inn på norsk side. Skjutvapendeklaration inn og ut av sverige..

Pass på at svensk deklarasjon dekker nok smell og hele tidsrommet.

Da skal alt være etter boka

Link to comment
Share on other sites

Umm.... man trenger ikke våpenpass for inn og ut av norge, det holder med våpenkort (om man er norsk...)

 

 

Nå skuffer du big-time.....

http://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/" target="_blank§70

 

Kapittel 14. Midlertidig inn- og utførsel uten europeisk våpenpass

 

§ 70.Midlertidig utførsel foretatt av norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket (våpenloven § 25 bokstav a)

Norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket, som skal være borte fra riket i et tidsrom av inntil ett år, kan ved utreisen medbringe til personlig bruk våpen med tilhørende deler og et rimelig kvantum ammunisjon til disse våpen, mot å vise Tollvesenet gyldig våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst, å klippe paragrafen etter det du ønsker å se er nytt lavmål:

 

§ 70.Midlertidig utførsel foretatt av norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket (våpenloven § 25 bokstav a)

 

Norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket, som skal være borte fra riket i et tidsrom av inntil ett år, kan ved utreisen medbringe til personlig bruk våpen med tilhørende deler og et rimelig kvantum ammunisjon til disse våpen, mot å vise Tollvesenet gyldig våpenkort.

 

Vedkommende skal ved utreisen avgi en skriftlig erklæring til Tollvesenet på fastsatt skjema i to eksemplarer. Erklæringen attesteres av Tollvesenet som skal beholde det ene eksemplaret og levere det andre tilbake til utstederen.

Min uthevning.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...