Jump to content

USP 9mm SD sprukket sleide


debellator

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med HK USP SD 9mm her?

 

Kjøpte meg en ny USP SD 9mm med en A-Tech demper i høst, og var storfornøyd med den.

Derimot etter rundt 1000 med skudd uten demper, og 300 skudd med demperen (selvfølgelig med rett ammunisjon) sprakk sleiden i utkasteråpningen under skyting. Toppen av løpet der disse møtes ved rekylering har også tydelige merker.

 

Noen som har en idee hva dette kan skyldes?

Brukerfeil er det nok ikke, våpenet er grundig rengjort og vedlikeholdt etter hver skyting. Våpenet har heller ikke blitt mishandlet på noen måte som skulle trigge en funksjoneringsfeil.

Jobber selv i Forsvaret så jeg kan å bruke håndvåpen.

 

H&K på sin side mener visst at våpenet kun skal tåle 1000 skudd med demper, noe jeg ikke kan finne noe sted i brukehåndboken...

Men ved å bla litt på internett finner jeg at rekylfjæren kun tåler 1000 skudd, mens en vanlig USP skal tåle 15000-20000 skudd uten problemer. Kan noen bekrefte dette? Merkelig at et våpen til 10 000,- ikke skal tåle mer spør man meg.

 

Spørsmålene mine er da om jeg har gjort noe galt? Eller har jeg rett og slett kjøpt katta i sekken? Et ordentlig mandagsvåpen?

Og om jeg ikke får dekket det på garanti, bør jeg like godt kjøpe nytt våpen siden både løp og sleide må byttes?

 

Verdt å nevne at selger er på min side i saken og mener det er en garanti sak siden de har sett dette før.

 

 

Edit: lagt til bilder

ncgRhZ8.jpg

e95eWbN.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Punkt 1: Denne var kjøpt ny i butikk? Da er det butikken som er ansvarlig for reklamasjon, ikke importør/produsent. Sistnevnte vil ofte plukke opp regningen, men du som forbruker skal kun forholde deg til selger.

 

Ellers er det vanskelig å si noe uten å se bilder. Jeg er også usikker på om bruk av demper kan regnes som "normal bruk", men på våpen som kan leveres med gjenger vil jeg vel nesten tro det.

Link to comment
Share on other sites

Men garantien mener jeg ryker hvis man ikke bruker godkjent demper og i Europa er det vel bare B&T som er det. Det var iallefall slik da jeg hadde mark23en. Men det er noen år siden og det kan ha endret seg.

 

Fremgangsmåten blir vel å levere den til forhandler som sender den til importør. Han sender den vel så til HK. Konkluderer de med at det er demperen som er årsaken vil du kanskje slite litt. Det blir vel da opp til importør om han vil ta kostnaden. Alternativt må det rettes A Tec.

Link to comment
Share on other sites

Hmm var A-Tec demperer jeg fikk anbefalt så ville være rart om den ikke er godkjent...

 

Våpenet ble levert inn i slutten av Mai, men virker som dette er en tidkrevende prosess der importør og fabrikkant skal få sagt sitt først. Våpenet måtte iallefall inn igjen til H&K for å bli gjennomgått

Link to comment
Share on other sites

Anbefalt av selger/importør eller Hk? Jeg tviler på a Tec har sendt dempere.til hk for testing slik at de kan bli godkjent. Til mark23en var bare BT og KAC godkjent selv om det var andre som lagde dempere til den. Tror også hk holder det antallet lavt slik at produsenten av dempere kan reklamere med at de er "godkjent av hk "

 

Men har selger anbefalt atec og sagt den er godkjent mens hk finner ut at det er den som er synderen, vil selger ha ett ansvar.

Link to comment
Share on other sites

De tallene du har fått oppgitt er helt vanvittige.

 

De fleste tjenestevåpen tåler minst 2-3000 skudd før bytte av rekylfjær er påkrevet og en god del våpen fikser lett 4-5000 skudd.

 

Ved 15-20 000 skudd er det mulig at presisjon og utgangshastighet er noe dårligere enn en for et nytt våpen, men brudd og materialtretthet forventer man ikke å se.

 

Fra husken så måtte Beretta garantere minimum 20 000 skudds levetid for M9ene til det amerikanske forsvaret. De aller fleste varer vesentlig lenger med svært lite stell og kjærlighet og det finnes sivile utgaver som har gått over 90 000 skudd med kun bytte av slitedeler. Jeg ser ingen grunn til at H&K skulle ha mindre marginer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har kjøpt våpenet som en pakke eller fått anbefalt ATec fra selger er du på trygg grunn. Hva HK mener spiller da ingen rolle, det er selger som har ansvaret ved reklamasjon. Og selv uten selger velsignelse vil du nok gå fri på det punktet, i følge kjøpsloven må selger sannsynliggjøre feil bruk. Og at et våpen skulle ta skade av en lettere demper enn det den er godkjent for faller på sin egen urimelighet. At HK kun godkjenner B&T er ren markedsstrategi og har ingenting med hva våpenet faktisk tåler. Deres garanti kan bortfalle, men ikke forbrukerkjøplovens reklamasjonsrett.

 

Det jeg sliter med å forstå er hvordan i h*lvete man klarer å vrake en sleide på den måten. At pipe også er skadet er bekymringsfullt, er usikker på om det er følgeskader fra sleidebruddet eller om våpenet har blitt alvorlig overbelastet. Det kan jo ha vært en feil på demperen som har forårsaket dette, da blir det selger av denne (samme person?) som står ansvarlig for å erstatte våpen og demper.

Link to comment
Share on other sites

Takker for god respons!

 

Ja for å presisere så er våpenet og demper kjøpt som en pakke. A-tec demperen er det forøvrig selger som har puttet i den pakken.

 

Ja nei hva som gjør at sleiden har sprukket lurer jeg fælt på. Derfor jeg lurer på om noen andre har hatt samme opplevelse med våpen.

USP har jo rykte for å være et driftsikkert våpen som skal tåle en støyt! Så at den bare skulle tåle 1000 skudd skurrer fælt

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, så har ikke jeg påstått at reklamasjon ikke gjelder.

 

Og er enig i at nok selger som vil måtte dekke utgiftene. Man må bare vente på HK og deres undersøkelse. Hvis deres konklusjon er at det er demperen som er årsaken, går nok dem klar og selger må betale. I det tilfellet ville jeg ha forlangt pistolen fikset og hevet kjøpet på demperen med begrunnelse i at den allerede har ødelagt ett våpen og produsenten anbefaler noe annet.

Ville så tatt pengene og kjøpt en BT.

 

Er det ikke slik at atec baserer seg bare på den lave vekten for pålitelighet? BT bruker jo en rekylforsterker/Nielsen sak for pålitelighet og det er vel mulig, mindre slitasje?

Link to comment
Share on other sites

Så om det nå viser seg at det er demperen som er synderen så kan jeg heve kjøpet på demperen og få full refunsjon selv om den er brukt?

 

Usikker på hva atec baserer seg på, men min erfaring utifra en 15-skudds test med våpenet (med demper selvfølgelig), og 123 gr ammo var at man da ikke får rekylering og tomhylsen blir stående igjen i løpet eller "stove pipe".

 

Våpenet med demper fungerte kun med 147 gr ladning.

 

 

Hvem fører BT her i Norge til en ok pris da?

Link to comment
Share on other sites

Kort forklart: den ekstra massen til demperen gjør at sleiden sliter med å få dratt med seg pipa bakover til der den vippes ned for opplåsing (fremre del av utkasteråpningen er "låseklakken" på Sigs modifiserte browninglås; dette gjelder også alle de som lot seg inspirere av P220, dvs. HK, Glock osv). Dette vil i starten føre til ekstra slitasje, før det etter hvert ryker (som det gjorde i dette tilfellet).

 

Selger har solgt deg en demper som ikke kan brukes med din pistol, og skal iht. forbrukerkjøpsloven erstatte skade på pistolen og la deg heve kjøpet på demperen. Hva importør eller HK mener om saken er irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

A-tec demperen har også en Nielsen Device som sørger for økt rekyl og opplåsing.

Rekylfjæren i demperen bør byttes etter ca 2000 skudd.

 

Det skal ikke være noen forskjell i slitasjen ved bruk av en B&T eller A-Tec demper.

A-Tec demperen er godkjent av Glock. Så det er nok ikke demperen som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ganske så mange tusen skudd både med demper og uten. Jeg har USP Tactical i 9mm.

 

Den har ikke antydning til denne typen slitasje. Jeg vil mistenke at i ditt tilfelle enten er bruk av gal ammo (du sier du er i forsvaret, har vel ikke brukt miljøsøpleammo?) eller at demperen ikke er brukans til dette. B&T jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i første innlegget har jeg kun brukt godkjent ammo, og IKKE den ammunisjonen vi har i forsvaret. 9mm ammunisjonen vi bruker på våre glocker er sperret på USP, altså skal ikke brukes. Ammunisjonen jeg har brukt med demperen er den jeg fikk av selger. Når jeg har skutt uten demperen er det og ISPC godkjent ammunisjon og IKKE forsvarets ammunisjon

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg hadde jeg postet dette på HKPro og spesifisert hvilken demper og ammunisjon som er brukt. Likevel, USP og MARK23 skal benyttes med demper som har en Nielsen Device (rekylforsterker). Som andre har sagt over, hvis selger har solgt deg pistolen med a-tec demper (og denne ikke har rekylforsterker), eller anbefalt denne demperen er du på relativt trygg grunn ift en eventuell reklamasjon mot selger.

Link to comment
Share on other sites

har dessverre ikke bilder av våpenet med demper på... Våpenet er sendt inn til selger som forøvrig er pvas.

 

min umiddelbare tanke var det j-aa beskrev lengre oppe i tråden. Ja demperen er godkjent til glock slik jeg har skjønt det, men det er jo forskjeller i glock og usp som kan utgjøre forskjellen.

 

Har ikke sammenlignet BT og atec på vekt , men det kan jo absolutt være en faktor

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg sliter med å forstå nøyaktig hva som har skjedd her. Skadene på pipa er mildt sagt besynderlige, om problemet kun var overbelastning av låseflatene burde de vel vært jevnere stuket?

En mulig forklaring er at materialfeil i pipa har gitt avskalling av låseklakken. Hvis den ikke er rett vil låseflaten på sleiden utsettes for en kraft oppover, og det kan være mer enn den tåler.

 

At det skulle være noe feil med A-Tecs design tror jeg lite på, lyddempere er hverken voodoo eller rakettforskning. All den tid B&Ts godkjente dempere veier mer og ikke er laget spesifikt for USP tror jeg feilen må ligge et annet sted. Men det er selvfølgelig mulig at denne demperen var defekt, det er i utgangspunktet like sannsynlig som at feilen ligger i pistolen.

 

Håper du gir lyd fra deg når du får svar fra forhandler, jeg er nysgjerrig på svaret.

Link to comment
Share on other sites

Lurte på en ting. Angående Jevnaker agentur, hva er normal reaksjonstid der? Bestilte 4 magasin til usp 45 per e-post (som jeg fikk svar på),den 4 juni og har ikke sett noe til det. Vil liksom ikke masa for mye heller midt i ferien.

Link to comment
Share on other sites

Hørte det var noe sykdom i forb. med innehaveren av Jevnaker men at han har mistet / sakt fra seg agenturet var ny info.

Ser for øvrig at det står følgende på hjemmesiden hans:

 

Vi har tidligere hatt en relativt omfattende representasjon av produkter mot jakt- og sportsskyttere. Dette er nå begrenset til et minimum, samtidig som vi har bygd opp en beskjeden representasjon mot forsvar og politi i Norge og Norden.

 

Da blir det interessant og se hvem som vil representere MR serien fremover, noen som vet noe?

Ser på nettbutikken til jevnaker at de har 20" på lager så da skal det nok være muligheter der fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...