Jump to content

Oppgitt "jeger" Hjælp :|


Martin Ruter King

Recommended Posts

Heissan... Hadde bare noen spørsmål. jeg har hatt jeger prøva i noen år nå og hatt våpen i 3 år. og nylig anskaffet meg cz 455 salongrifle. jeg har også ei hagle. Men føler meg litt lei, siden eneste gangen jeg får jaktet er 1 tur hvert år med ei gruppe i gausdal. dette er over en helg. Bortsett fra det så jakter jeg ikke ellers.

Jeg har utrolig lyst til å jakte småvilt slik som kråkefugl,orrfugl osv med 22 lr men problemet er at jeg har absolutt ingen peiling på hvordan og hvor jeg skal jakte... har kjøpt jaktkort og alt mulig. Jeg holder til å¨Hadeland og har jaktrett i Brandbu og Tingelstand JFF sitt terreng. Når jeg spør noen om hvor jeg kan jakte der får jeg bare beskjed om å jakte innenfor grensen. Det er utrolig irriterende å ikke kunne jakte når og hvor man vil ( lovlig ;) ) pga mangel på kunnskap.

 

jeg har ikke vært med noen og fått lært meg dette så derfor er jeg helt ... ja blank... Det jeg først og fremst håper på er jo om det er noen inne her på Kammeret som er eller vet om noen fra Hadeland som kunne gitt meg litt tips på hvor jeg faktisk KAN jakte og hvor ikke, fordi det er så mange fredede områder her atte.... og hvor det er bra å jakte. Lurer også på dette med kråkas trekkrute... skjønner meg heller ikke på dette i det hele tatt. Hvor bør jeg sette meg, åssen skal jeg lokke.. Hvordan vet jeg hvor kråka er osv. Så jeg hadde satt UTROOLIG stor pris på om noen kunne hjulpet meg og gitt meg noen råd :)

På forhånd takk.

 

PS. litt sent på natta så det ble ikke akkurat en velskrevet tekst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Første jeg tenker er vel i grunn at du har basiskunnskapen du trenger. Du har jegerprøve og jaktområde. Regner med du da også har kart over terrenget. Dra dit, gå rundt og gjør deg litt kjent. Det finnes helt sikkert bra med kråkefugl der, alt du trenger er å finne ut hvor de holder til. Hadeland har en god bestand med nøtteskriker, fin jakt - fin mat. Salongrifle er perfekt våpen.

 

Jeg sliter litt med å skjønne hva mer du egentig trenger, bortsett fra et bittelite spark i rumpa for å komme deg ut å lære litt på egenhånd. Bruk tiden nå i sommer til å bli kjent i terrenget og planlegge hvordan du skal jakte senere. Trekkruter og hvor kråkene er lærer man best ved å bruke øyne og øre. Se - lytt - lær. Man får tips via filmer, men ingen ting slår egne erfaringer. Egne erfaringer får man ikke via film eller nett, men ved hjelp av tid ute i skog og mark.

 

Hjelp av kjentfolk er selvsagt en fordel, men ikke en absolutt nødvendighet. Får man knotet seg igjennom en par fugleskrotter finner man fort ut av hvordan man tar ut bryststykkene på en fornuftig måte. Eler hvor man skal sitte å lokke. Prøv og feil - det er ikke farlig. Bruk kart, eventuelt sammen med en GPS. De områdene du ikke kan jakte bør være merket ut på kartet over jaktområdene du har kort i.

Om du føler du trenger en fadder, ta kontakt med den lokale JFF, det pleier være noen der som stiller opp. :)

 

Tor Ola svarer sikkert etterhvert, men tror han er på fisketur nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

slet med det samme som deg. første år ble det ingen ting, andre år 1 and, tredje år 1 skarv.

sammen med de fugleskrottene er det gått maaaange timer med fundering, kaffe og irritasjon men fine turer har det blitt også. men det ikke minst at man plukker opp ting og tang ang trekkruter, hvor og hvordan de flyr og hvor de oppholder seg.

i år får jeg jakte der jeg jaktet i fjor, da slipper jeg å forske så mye, så hvis jeg får 2 skarv i år er jeg fornøyd, men håper på flere selvfølgelig

 

for å få jakte der jeg jaktet i fjor og i år(gratis!) satt jeg å kikket på seeiendom.no, der får du opp informasjon om eiendomene(områdene) ring de som eier der og spør, det er ikke værre en ett nei du får. men du har jo område også, så...

 

ikke sitt og se på youtube at folk sitter og smeller ned fugl etter fugl, det har ikke hjulpet meg i allefall...så, som en annen sier her, kom deg ut og se på fuglene(før jakta)! ;)

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg er enig med SSamiK, sitt ikke på nettet og se på jakt, eller søke etter jaktkompisser. Vær litt sosial, prat med folk så får du også sporet opp jegere i nærområdet. Det er sikkert mange jegere rundt deg, det er bare å finne dem. Og finne noen, som er interessert i din form for jakt. Og skal du få være med dem, må dere også ha en positiv kjemi.

 

Å melde seg inn i en jegerforening, er også en løsning for å få kontakt med jegere i området. Men ingen garanti for, at de tar deg med på opplæringsjakt. Derimot vil du sikkert få noen tips. Og du vil få div. medlemsfordeler.

 

Det er likevel ikke alle jegere, som "viser" frem sine beste jaktområder. I alle fall ikke til ukjente. Ofte må du ofte finne selv.

 

Så engasjer deg der du bor, selv damer vet om jegere. Ellers - kom deg ut i naturen, se, opplev, lær og kos deg i naturen. Skal du jakt må du også kjenne terreng, biotop, o.l. Du kan også lære deg å bruke en kråkelokk. Bruk av lokkefugel, eks. hubro, m.m., frem til jakta. Og tren skyting på alle aktuelle avstander, avstandsbedømmelse, bruk av vind, m.m.

 

Ser du nevner skyting av kråke og årfugel med 22 LR. Med 22 LR har du lov til å skyte småvilt opp til hare, men ikke hare! Så du har vel ikke lov til å skyte årfugel med 22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet på samme måte som deg. Tok jegerprøve og kjøpte våpen, hadde ingen erfarne å lære av, bare et par kompiser i samme situasjon.

 

Det som har funket for meg er å lese masse. Biblioteket har jaktbøker og på internett finner du en del fornuftig, spesielt her på Kammeret. Er det en konkret ting jeg lurer på så spør jeg her, det er nesten som å ha erfarne jaktkompiser å lære av.

 

Den andre tingen som har funket for meg er H.I.W, hours in woods. For å få mest mulig tid til å jakte har jeg skaffet meg jaktrett nærme der jeg bor, slik at jeg kan jakte også på arbeidsdager. Jeg trasker også rundt i terrenget utenom jakta, litt pga abstinensene og litt for å følge med hva som skjer. Å bli kjent i terrenget er viktig, da går du rett dit det er størst sjanse for å møte viltet. Snik deg mot vinden og bruke øynene godt eller sett deg ned og poster noen timer.

 

Den tredje tingen som har funket for meg er kreativitet og allsidighet. Jeg ser i jaktkalenderen hva det til enhver tid er sesong på, vurderer hva som kan finnes i terrenget og legger en plan for å jakte det.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for tips :) Geco5, jo jeg mener at Orrfugl regnes mindre enn hare :) men mulig jeg tar feil. Jaja, jeg får vel bare prøve meg fram da. Et par år siden var jeg og en kompis som også hadde fått jegerprøve nylig og like fersk som meg, ute å jakta etter storfugl... gikk i 5-6 timer og så masse tiur og to røy, men for langt hold. når vi så kom hjem fant vi ut at heele området vi hadde gått på var innenfor en rød firekant på kartet :roll: altså fredet... vi skaut ikke noe så de gikk forsåvidt fint, men ikke noe artig om det skjer igjen hehe xD

Link to comment
Share on other sites

Orre er lov å jakte med salong. Kjør på.

Sitat rundskriv Miljødirektoratet:

"Salongrifle kan bare brukes på viltarter opp til en hares størrelse, men

ikke til hare, og er derfor ikke lovlig til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv

og større viltarter."

Storfugl er Tiur/Røy.

 

Selger av jaktkort er pliktig å sette deg inn i jaktgrenser hvor kortet ditt gjelder.. Evt. fredete pletter skal jo også da være merket på et kart.

 

Ellers er det slik at du lærer så lenge du lever. Kom deg ut i terrenget og lær! :wink:

Å jakte orre med rifle er ikke lett. De ser deg på lang avstand. Derfor er det viktig at du kjenner terrenget, spesielt på orrejakt. Dette er stedbundne fugler som ofte finnes samme plass år etter år. På kveld trekker de ned lavere for å beite. Finn ut hvor og poster i kamuflasje kanskje. De setter seg ofte i trær da og vet du hvor har du en sjans.

Link to comment
Share on other sites

http://www.jeger.tbt.no/toppjakt.htm

 

Ammunisjon & Våpen

Våpen - kaliber

Bestemmelsene sier at du kan bruke en hvilken som helst rifle med blykule, blyspisskule eller helmantelkule. Eneste krav er at det er minst 924 J (joule) annslagsenergi på 100 meter. Dermed er 22 Hornet svakeste patron som er tillatt.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen er fra 1993 og omhandler de gamle reglene. Energikravet er fjernet i den gjeldende forskrift (forskrift om utøvelse av jakt og fangst) på småvilt og det er kun krav om at kaliberet er egnet for dyret det jaktes på. Det er dermed hva jegeren selv mener er kraftig nok til å gi en human jakt som er tillatt, men gjennom de gamle reglene så kan man få en viss formening om hva departementet har ment at er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt ett skjær i sjøen, og det er at man opererer med innenbygds- og utenbygdsboende i jaktsammenheng. Det betyr at dersom man bor på feil side av grensen, får man ikke være med.. En forskjellsbehandling som man kan lure på hvorfor er tillatt. I forhold til våre opplæringsjakter, så er det slik at det som skjer på Lunner Almennings område kun er for innenbygdsboende, mens det som skjer hos grunneiere vi har avtale med, er mer åpent. Det er typisk due-, ande-, kråke- og revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Sånn kjapt spørsmål til Budgest, virker som om du har god greie på jakt i lunner.

Hvis jeg får lov av grunneier, kan jeg da som utenbygds få lov til å jakte rev/kråke?

 

Markus L.

 

 

Selvfølgelig kan du det :wink: Helt uavhengig av om dette er i Lunner eller på Snåsa. Har du tillatelse fra grunneier så kan du gjerne bo på månen for den del.

 

Til TS: Du skriver at dere hadde vært på jakt i en "rød firkant" på kartet. Hva slags fredet område var det snakk om? Det er ingen automatikk i at det er forbudt å jakte selv om ett område har en, eller annen fredningsstatus.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg kart over jaktområdet, så går du ikke feil.

 

Hvis du skal jakte i et område du ikke er kjent, gå og se hvor viltet oppholder seg / trekker.

Jeg tror du må regne med å legge ned litt innsats, om du skal lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for tips :) Geco5, jo jeg mener at Orrfugl regnes mindre enn hare :) men mulig jeg tar feil.

Ser at jeg tok feil, angående årfugl. Så stå på, men jeg tror ikke det blir så lett med det kalibret. :) Men, du kan være heldig med avstanden.

 

Jakter egentlig ikke hare, da jeg har stående fulehunder. Og det er noe dritt, hvis de på jaktprøve, er for ivrige på hårvilt. Men noen få harer har jeg skutt i mitt liv, da med vekter under, eller omtrent som en voksen århane. Men da jeg nå sjekket, så ser jeg at selv vanlig hare kan nå en vekt på 5 kg. For meg har det aldri vært aktuellt å jakte skogsfugel med rifle, spessielt 22 LR. Så jeg var nok ikke godt nok informert om grenseområdet hare, opp mot anen vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...