Jump to content

Baikal hagle


Scitech

Recommended Posts

Har vært og kikka på den. Ble absolutt ikke imponert over den og har tom. en egen tråd om den: viewtopic.php?f=3&t=103136

 

Ble anbefalt fra flere hold (både privat, i butikk og på kammeret) om heller å kjøpe en brukt Baikal av eldre årgang enn den som XXL selger.

Kjøper antageligvis på tirsdag en Baikal, men det er av gammel årgang og da til mer enn halve prisen av denne.

Link to comment
Share on other sites

jeg har xxl baikalen og jeg er imponert. fint treverk,ikke veldig stiv å brekke,fungerer godt. flere kjenninger har også denne børsa nå og dei er fornøyde alle sammen. i 1980 hørte jeg samme leksa når jeg kjøpte min første enkel baikal hos g-sport. da sa alle forståsegpåere at man måtte heller kjøpe en 70 talls børse fordi kvaliteten var så mye høyere da..... samme snakket om sauer haglene fra suhl....noen er nesten omtalt som rent skrot mens svært mange ikke kan få skrytt nok over børsene derifra.. klart at det kommer feilvarer fra baikal også- alle fabrikat både dyre og billigere har uhell under prosessen. studer børsa selv og liker du det du ser så kjøp den ingen slår xxl sin 1990,-nypris. garanti, bytterett gjør jo deg som kunde trygg på å få ordnet opp i eventuelle problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jau, jeg har lest litt frem og tilbake om baikalen. Noen er helt frelst, mens andre har ikke så mye godt å si. Har sett litt etter en eldre brukt utgave, men ikke funnet en o/u med to avtrekkere. Uansett synes jeg 1999 er en overkommelig pris. Men jeg får klasse litt på den først i butikken eventuelt så ser vi.

Link to comment
Share on other sites

Ta en tur å sjekk den ut selv.

Jeg har vært på XXL og sjekket og ble ikke imponert.

Beklager men disse nye Baikal haglene er definitivt ikke det samme som de gamle USSR produserte.

Prøv å få tak i en eldre IJ-27-E er mitt råd.

 

Jeg har nå fått tilslaget på min gamle IJ-27-E som jeg skrev om i denne tråden

Den er nå tilbake i mitt eie. Og der skal den forbli. Den børsa er uslitelig.

Så nå er det Baikalen og en Browning Maxus 12/89 som regjerer hagleavdelingen i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem forresten at du burde kjøpe den etter å ha prøveholdt den, pga. lengden. For å kjøpe en hagle usett kan føre til at den er for lang/kort for deg og å tilpasse kolben koster mer enn det den er verdt!

 

Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du også stikke innom Intersport Bogstadveien. Vet de selger en Baikal for 1500.-. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett noen Baikal annonser på Finn, men er ikke så ofte produksjonsår nevnes. Det er vell ingen grunn til å tro at en 2006 modell er bedre enn en 2014 modell?

 

Når folk sier at de eldre modellene er av bedre kvalitet, hva er det vi snakker om? Noen konkrete eksempler på forskjeller som kan nevnes? Kan det ha seg at jeg som tidligere aldri har eid en Baikal vil være fornøyd med en ny XXL utgave siden jeg ikke har erfart glansdagene fra Sovjetunionen? :)

 

I forhold til løpet og blånering har jeg no duracoat liggende fra tidligere som jeg tenkte å hive på, så det hjelper vell i så fall en del på eventuelle rustproblemer?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min IJ27M-1C i 2003 for vel 5000 kroner om jeg ikke husker feil. Kjempekvalitet! Ikke den fineste å se til og den er nok litt tung og lang for min del. Likevel en hagle som tåler ALT. Den kan herjes med til de grader, brukes på sjøen, spa mold/grus og brukes som teltstang. Fungerer like fint. Ellers er det null plager med rust. Har skylt våpenet i ferskvann og pusset lett, men kan ikke si jeg har etterbehandlet den like godt som jeg ville gjort med et dyrere våpen. Skal etterhvert bytte den ut i en Silver Pigeon, men frem til nå har jeg skutt flere ryper med denne enn mine venner med langt dyrere Beretta- og Lanberhagler. Dersom Baikalen til 1999,- har et snev av samme kvalitet ville jeg gått for den som en billig herjehagle.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge den føles god ut i skuldra å dytter stål og bly gjennom røret i noen år er jeg fornøyd. Mer trenger jeg ikke ut av en hagle. Jo lavere priser er deretter, jo bedre. Våpenbudsjettet (og interessen) er i stor grad rettet mot rifle, så får sannsynligvis brukt nok penger på våpen før eller siden :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Baikal-haglene er noen skikkelige spett; grovt bygget og tunge å få opp inntil de har gått seg til. Det sagt, så er det ingenting i veien med dem, og jeg kjenner flere som heller tar med seg en Baikal på jakt enn en Beretta...

 

Snakker du da om nye såvell som gamle utgaver, eller hovedsakelig de gamle USSR haglene ?

Link to comment
Share on other sites

Var på leirduebanen og Baikalen er bare suveren, passer meg som hånd i handske med en tommes kappe på kolben. Like tight og fin enda, slik den var som ny.

Snadder med skikkelig omstilling mellom ejector ekstraktor igjen.

Slik er IJ27E merket under kassa:

 

BaikalKasse.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bildet er fra undersida av kassa ja.

USSR produserte har nok denne merkinga.

Kan ta flere bilder senere hvis ønskelig.

 

Men jeg var innom en G-sport idag for å kjøpe noe ammo.

Der klådde jeg på en Baikal o/u. Og den virket mye tightere i mekanismen.

Tilpasningen virket mye mer nøyaktig utført.

Prisen var en bærumstier høyere og det var det absolutt verdt.

Det virker på meg som om XXL selger 3.dje sortering.

 

Kan det være at XXL rett og slett driver med egen parallell import av Baikal ?

Link to comment
Share on other sites

tror neppe der er noe som heter 3 sortering på noe så farlig som et våpen. det at våpena var stivere å brekke før enn nå trenger ikke være tegn på bedre kvalitet før.det kan like godt være bedre maskinpark i prod lina nå enn før.det kan også være bedre grade fjernings jobb på kontakt flater nå enn før. det at en børse er tung å åpne lukke trenger ikke å være overmål/trange toleranser på komponenter i mekanismen som skal slite seg til,det kan like gjerne være skjevheter i hengslebolt tilpasninger og eller glideflater. alle dagens xxl baikaler er godkjent for høyere trykk enn dei gamle både pga stål patronenes inntreden og fordi dagens baikal har magnum kammer. dagens baikaler har også bedre sentrert toplever nøkkel. dette er nok ikke tilfeldig siden manualen sier at det skal være sånn. jeg tror dagens baikaler er sterkere enn dei gamle p.g.a. overnevnte punkter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

baikal... navnet skjemmer ingen sies det? lurer egentlig på hvem som kan matche baikal sin gode gamle enkel løper?.. min jeger karriere beg i 1970 med denne enkle baikal...virka alltid!!! prøvde mange finere merker men den gamle 18mod fra baikal smalt alltid. så for noen år siden (2001)kjøpte jeg en enkel løp fra baikal i gjen. den samme trange boringen,samme rekylen, og det viktigste av alt samme vekta=veldig lett... etter å ha brukt den på jakt så er resultatet det samme i antall vilt!! samt lavere antall bomskudd. er baikal verdens mest drifts sikre børse? mest solgte? mest under vurderte? jeg vet ikke men alle men alle mine jegervenner har startet sin jakterfaring med ij/mp18,og ingen av dem har mer/eller mindre vilt i fryseren i dag!!.... eneste forskjellen i dagens versjon er at skjeftene er enklere og at nettskjæringen er borte?+kaliberet er 76mm magnum. så var det dette med stålhaggel da? min børse hadde full trangboring,senere åpnet til 1/4 og jeg har skutt flere 1000 stål ammo trap med denne med begge boringene uten noe problem. jakt ammo likeså men kan ikke garantere dette siden jeg ikke vil ha annsvaret for dette..... er baikal 18 verdens beste/mest brukte børse?? jeg tror faktisk det.

Link to comment
Share on other sites

lurer egentlig på hvem som kan matche baikal sin gode gamle enkel løper?

Hmm... etter din rosende omtale tok jeg frem og så med litt "andre" øyne på min gamle Mod 18.

Er en 12/70 med litt lys (smekker) kolbe med nettskjæring, blåneringen er fortsatt forbausende bra.

Har ikke jaktet så mye med denne, men som du sier er det ett meget lett og behendig våpen.- Har skutt noen kråker og ravn med den og til det har den vært ypperlig og gjort jobben meget bra...

Jeg har ikke skutt med stål i den da den er meget trang.

 

Får se om den får bli med noen tur etter fjellrypa,.. kjennes kanskje litt handikappet med bare ett skudd (ev bare innbilling), men med dagens "glese" bestand av ryper er jo det bare positivt...

Link to comment
Share on other sites

tok jeg frem og så med litt "andre" øyne på min gamle Mod 18.

Er en 12/70 med litt lys (smekker) kolbe med nettskjæring, blåneringen er fortsatt forbausende bra.

Jeg har ikke skutt med stål i den da den er meget trang.

 

Jeg har også en med lys smekker kolbe, men min blånering er noen plasser gått over til blankt metall så den har vært mye brukt før den kom i min bestefars eie og sener til meg.

Jeg skyter gjerne med den på leirduebanen for jeg treffer med den også :mrgreen:

Den er mitt førstevalg i kanoen og på minkjakt der det er mye hopping på glatte berg da denne lar seg være ladd med nedspendt mekanisme og derved meget trygg hvis man skulle ramle.

Legg patron i kameret og hold inne avtrekker når løpet lukkes. Tenstift indikator går ned og mekanismen er nedspendt med skudd i kammer.

Når sjansen byr seg, trykk inn hendelen for å knekke våpenet men ikke knekk, når du slipper hendelen er våpnet spendt opp og klar til skudd.

Kjekt synes jeg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...