Jump to content

8x68S samletråd


hansen deluxe

Recommended Posts

8x68S er utvilsomt en spennende patron.

En bekjent av meg har en rifle i dette kalibere, han brukte den på seljakt for flere år siden. I dag jakter han kun opp til rådyr og rifla har støvet ned til fordel for lettere kalibere. Helt klart en fulltreffer til elgjakt og oppover. Min bekjent hadde ingen problemer med å avse en RWS-patron til samlingen min. (begynner å bli noen år siden det også). Når det gjelder de andre 8mm. patroner her så er det lite eller ingenting å høre eller lese om enn bare 8x57IS. 8mm. har mye gode kuler i gode vekter. 

DSC05212.JPG

DSC05214.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallo til alle dere som har erfaring med eller bruker 8x68S. 

Synes dette ser ut som et meget fint kaliber, og kunne passet perfekt i garderoben da jeg i dag har en 7x57 mauser og en 9.3x62. 
Våpenet jeg bruker er en Sako 75 IV (30-06 kasse). I magasinet kan jeg bruke patroner med en maksimal lengde på 85mm, og lurte på om dette er en grei lengde, eller om det blir mye av kulen som fyller hylsa? Ser på noen ladedata at de bruker COL på 87-88mm, men det blir for langt i magasinet til min Sako...

Link to comment
Share on other sites

Weatherby leverte 8x68 Mk5 i "std magnum" kasse for 270/7mm Weatherby. Tror de også benyttet "std magnum" støtbunn og utdrager.

Sako 75 IV for 30-06 blir for snau. Også pga tykkelsen på 8x68-hylsa i magasinet.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Var nok det svaret jeg fryktet.... Ser ut som en fantastisk morsom patron, men da må jeg nok bare stå over. 
Har 3 magasiner og et ekstra sluttstykke, så tenkte å ofre et magasin og åpne opp det ene sluttstykket slik at det passer magnum størrelse. Har vel egentlig ikke bruk for et kaliber til, men kunne vært gøy med noe som ga litt ekstra fart.. 

Men får vel bare lete videre etter noe som passer kassa og magasinet. 

Link to comment
Share on other sites

Begnadøl skrev (12 timer siden):

Var nok det svaret jeg fryktet.... Ser ut som en fantastisk morsom patron, men da må jeg nok bare stå over. 

 

Stå over 8x68 S, ja, men @Vaquero har jo allerede gitt deg to brukbare alternativer: 8x60 S og 8x64 S. 8x60 S er hvertfall omtalt i "Ladeboken" utgave 6.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/8×60mm_S

 

Man bør vel oppnå mer enn "1- 2 %" høyere hastighet enn 8x57 IS, Ladeboken opererer med 10 % mer volum. Uansett, er hensikten å ha noe ikke alle andre har, skulle denne patronen (for 8x64 må en vel endre magasinet) oppfylle det ønsket. Får man kjøpt en god neve hylser, kan man halspresse med 8x57 S-dier (jeg har ikke dier for 308 NM, men har halspresset hylsene masse ganger med 300 WM-diene).

 

I Wikipedia-artikkelen er det ei interessant opplysning:

 

Sitat

It also meant that owners of rifles so re-chambered could not then be used as an "ad hoc" reserve to the German Army   -   -   -  as standard military ammunition could not now be safely fired in rifles so converted.

 

Kammer for 2 mm lengre kropp, og ytterligere 1 mm lengre hals, skulle altså gjøre det "not safely" å skyte 8x57-ammo i 8x60'en? Dette stemmer vel heller dårlig med påstandene til opptil flere her på forumet, og andre steder (også jegerprøveinstruktører!), om at det er ufarlig å skyte 308 W-ammo i 30-06 kammer ("Kaliber 30 Idiot" - 12 mm lengre kammer)?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...