Jump to content

Avstemming. vekt på rifleavtrekk


schultz_30-06

Kor tungt avtrekk foretrekker du på elgrifla?  

168 members have voted

  1. 1. Kor tungt avtrekk foretrekker du på elgrifla?

    • 0.6kg
      19
    • 0.8kg
      28
    • 1.0kg
      57
    • 1.25kg
      35
    • 1.5kg
      22
    • 1.75kg
      2
    • 2.0kg
      4
    • 2.25kg
      0
    • 2.5kg
      0
    • 2.75kg
      0
    • 3.0kg
      2


Recommended Posts

Dei riflene eg jaktar mest med ligg godt under kiloen. Det er vanskeleg nok å skyta godt ståande med lang arm og tidspress, slik dei fleste av mine skotsituasjonar er. Ingen grunn til å gjera det vanskelegare med eit unødig tungt avtrekk. Sikkert mange som er ueinige her, men mitt syn er at ein ikkje bør sjå på eit tungt avtrekk som ein ekstra sikring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også rett over kiloen, pga jaktfelt. Liker lette avtrekk, og Saueren kan vel stilles ned i 600g. Jeg skiftet til et Rifle Basix avtrekk på en Marlin jeg hadde og der kunne det stilles så lett at det ble farlig. Hvis man lukket bolten litt hardt så slo tennåla.

Link to comment
Share on other sites

Liker best rene avtrekker innstilt på 800g. Bra til både posterings- og drevjakt og gjør snellert (vant til den fra før) fullstendig overflødig.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Pund eller kg er normalen for avtrekksvekt. Newton lar vi ligge til utregninger (Selv om det er korrekt måleenhet for kraft).

Vi holder oss til det folk er vant til, så vi ikke innfører mer rot som kan påvirke sikkerheten.

 

Forøvrig:

Jeg har mellom 0,7 og 0,8kg på to rifler, med rene avtrekk. Jeg trives med dette, men det er ikke storviltrifler. På storviltriflen har jeg 1.4kr rent og pent avtrekk (Schultz&Larsen jaktavtrekk). Har testet det som sikkert ned på 1.25kg, men siden S&L sier min 1.4kg. Satte vi det dit. (Føles som 1.2kg).

 

Jeg vurderer å montere ett S&L matchavtrekk, og justere det opp til 1kg.

 

Riflene jeg har med dårlige avtrekk jaktes ikke med, før de får modifisert avtrekket til noe som føles ok til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg fikk opplyst fra S&l, grunnet fare for "slam fire" på enkelte våpen ved lavere vekt. Våpen S&l Victory.

Match avtrekket går vel ned til 250g.

 

Som nevnt klarte vi ikke fremprovosere slam fire selv på 1.1kg med mitt avtrekk børsemaker og jeg) , men bedre safe than sorry.

Link to comment
Share on other sites

Kan skje om avtrekket justeres for lett = Betydelig lavere enn fabrikken garanterer. Vil skje med svært mange avtrekk som skrues utenfor konstruert virkeområde. Klassisk på ukritisk modda cz452 avtrekk, samt egentlig det meste som har direkteavtrekk.

 

Avtrekksvekt oppgitt gjelder kun for min rifle (Prod serie), da jeg ikke har spurt om andre.

 

Kommer rifla justert til 1.25kg fra fabrikk, er nok det helt ok. Min var 1.5kg og børsis og jeg tok en sjekk. Børsis (Svært erfaren) hadde ingen betenkligheter med å sette avtrekket ned til 1.1kg, avtrekket holdt samme hva han provoserte. Vel og merke på min rifle, slik avtrekket er justert på denne.

Jeg derimot går på jakt med gode venner, og har ingen å miste på tullfærer eller unødig tukling med våpen. Så lenge våpenet i hovedsak benyttes til storviltjakt, der jeg ofte sitter og fryser litt, er litt trøtt etc. Ønsker jeg 100% forutsigbarhet selv med småfrosne fingre. Ergo, 1.4kg avtrekksvekt på glasstaven S&L kaller avtrekker. :wink:

 

S&L har ikke problemer med Slamfire (Hvordan noen klarte å lese det ut av innlegget mitt er en gåte), men det har skjedd både der og med andre produsenter når Thomas tulling har skrudd på avtrekk uten å vite hva han gjør.

 

P.s. Slamfire og slamfire (Slamfire er vel feil begrep siden tennål ikke står fremme når bolten lukkes), korrekt beskrivelse er at avtrekk glipper/går av/går av når sikring tas av når en bruker godt med makt og tar ekstremt hurtig ladegrep.

Som nevnt, vi fikk det ikke til, men det ville ha skjedd om vi hadde giddet å skrue til avtrekket ble usikkert nok. Slikt er selvsagt brukerfeil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...