Jump to content

Fordel med langt/kort løp?


Recommended Posts

Les litt her: https://www.google.no/search?q=fordel+l ... el=suggest" target="_blank

 

Kort oppsummert:

 

Langt løp gir:

-Høyere hastighet medfølgende flatere kulebane og mindre vindavdrift.

-Mindre munningstrykk og mindre lydtrykk

-Mindre flammeglimt, grei fordel fordel på natta så slipper man å bli blendet.

-Sparer lyddemperen

-Mindre munningsvipp

 

Kort løp gir:

-Lavere hastighet, krummere kulebane og mer vindavdrift.

-Mindre kjøttskader som følge av den lavere hastigheten. (Stiller litt mindre krav til hvor solid kulen bør være)

-Kortere :idea: Stor fordel under bevegelig jakt og ellers også. Hvem har ikke banka i veggen på jakttårnet pga den jævla lange pipa? :lol:

-Lettere

-Ofte lik, eller bedre presisjon enn et lengre løp.

-Mer munningsvipp

 

 

Alt koker ned til - smak og behag - Hvilke faktorer er viktig for brukeren. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummert:

Langt løp gir:

-Mindre munningstrykk og mindre lydtrykk

Kort løp gir:

-Lavere hastighet, krummere kulebane og mer vindavdrift.

Edit: skulle i sitatbox. Fixa. Jegermeistern.

 

Det er vel trykket i det prosjektilet forlater løpet som avgjør hastigheten?

Hvis kruttet er helt forbrent i et langt løp vil det nok ikke være tilsvarende i et kortere løp? Forutsetter to identiske ladninger.

Den lavere hastigheten i det korte løpet skyldes vel at munningstrykket der er mindre?

Link to comment
Share on other sites

Han tenke at kortare løp er mindre utstatt for svingningar enn et langt løp. Svingingane er avhengig av bla hastigheta på kula, sånn at du kan få både dårligare og bedre presisjon ved og kappa, men sjangsen for og få bedre er større en og få dårligare. Sjå for deg ei sinuskurva og tenk at løpet svingar i takt med denne, optimal svingning i løpet meine eg skal ver a kula skal forlata munningen der kurva kryssar x-aksen, men dette er det mange som har meir peiling på enn meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei villmann

 

Bare en liten kommentar.

Hvis man går ut fra en sinuskurve vil løpet ha størst hastighet i svingningsforløpet i det den krysser x aksen. Det vil si at den minste variasjon av kulehastighet vil lettere gi spredning.

Hvis du tenker deg ytterpunktene på kyrven er den nesten flat å regne med en kort stund hvo løpet faktisk har hastighet 0 i toppunktet hvor det går fra oppadgående til nedagående og motsatt på den andre halvdelen.

Så det mest ideelle vil være (dersom man går ut i fra en sinus) å gjøre slik at kulen forlater løpet i et av ytterpunktene.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel trykket i det prosjektilet forlater løpet som avgjør hastigheten?

Hvis kruttet er helt forbrent i et langt løp vil det nok ikke være tilsvarende i et kortere løp? Forutsetter to identiske ladninger.

Den lavere hastigheten i det korte løpet skyldes vel at munningstrykket der er mindre?

 

"Det er vel trykket i det prosjektilet forlater løpet som avgjør hastigheten?"

 

-Nei, hastigheten kommer som følge av arbeidet kruttet gjør på kula. Trykk * tid, minus friksjon gir energien kula har ved munning.

Så lenge kraften bakfra (trykk fra forbrenningen) er høyere enn friksjonen vil hastigheten øke også de siste centimeterne.

 

Til større munningstrykk man har, jo mer energi går til spille.

 

 

"Den lavere hastigheten i det korte løpet skyldes vel at munningstrykket der er mindre? "

 

-Nei, munningstrykket er høyere. :wink:

 

Her er en teoretisk beregning i programmet quickload :

 

TUVmVDFH.jpeg

 

Lite matnyttig diskusjon. :P Det er vel noe forskjell i amplituden til et langt kontra kort løp ja, teoretisk gir dette bedre presisjon, men det betyr ikke at alle korte løp går bedre enn sine lengre brødre selvfølgelig. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Han tenke at kortare løp er mindre utstatt for svingningar enn et langt løp.
Nå lærte jeg noe. Jeg trodde lengre "alltid" var bedre.
Pipa svinger som ei fiskestang, når den blir utsatt for påkjenningene fra forbrenningen av kruttet. Derfor vil, generelt sett, ei kortere pipe kunne ventes å gi bedre presisjon enn ei lengre med samme diameter. Det er ikke uten grunn at lange matchpiper for grovkaliber (6,5x55, f.eks.), og såkalte "varmint-piper", er ca. 21 mm i diameter.
Link to comment
Share on other sites

Enkel og greit oppsummert er din konklusjon at presisjon med kort eller langt løp på avstand på avstand fra 100-200-300 meter, gir helt lik presisjon?

 

Ja det var min og andre som overvar forsøkene sin konklusjon.

 

Effekten i målet har jeg ingen formening om da det var kun presisjonsforskjeller på pappskiver som ble testet.

Link to comment
Share on other sites

-Nei, hastigheten kommer som følge av arbeidet kruttet gjør på kula. Trykk * tid, minus friksjon gir energien kula har ved munning.
Nå er arbeid fortsatt kraft · vei. ikke tid. (Og siden kraften (trykk · Areal) ikke er konstant må man integrere.)

 

Integralet av kraft · tid, gir impuls (mv)

Link to comment
Share on other sites

Oppi alle de mattamatiske utregningene som vil komme i denne tråden må du ikke glemme de rent praktiske forskjellene.

Dette er de forskjellene du selv merker på lang (og tung) kontra kort (og lett), eller kort (og tung) kontra lang (og lett)

 

Langt løp er ikke ensbetydende med tung og klumpete våpen slik vi gjerne fremstiller det.

Jeg har ei 6,5*06 med 64 cm løp som bikker litt over 3 kilo rent våpen.

 

Så for å gjøre tråden litt mer givende for deg, og for å gi deg spissede svar, vil en utdypning av spørsmålet være lønnsomt.

Du vil da få konkrete svar på det du lurer på og du slipper å få svar som egentlig ikke interesserer deg.

 

Eller som ladebenken skrev, hvilke faktorer er viktige for deg.

Link to comment
Share on other sites

-Nei, hastigheten kommer som følge av arbeidet kruttet gjør på kula. Trykk * tid, minus friksjon gir energien kula har ved munning.

 

Nå er arbeid fortsatt kraft · vei. ikke tid. (Og siden kraften (trykk · Areal) ikke er konstant må man integrere.)

 

Integralet av kraft · tid, gir impuls (mv)

 

:oops: au au au :oops::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fremdeles ikke helt overbevist om at korte løp har like god presisjon som lange løp. Inntil en viss avstand, ja, det kan jeg være med på, men på lengre avstander...

Se på sniper rifler, vel ja, noen har korte løp, til sitt bruk, mens andre igjen har lengre løp-til sitt bruk.

 

Jeg sier ikke at korte løp har dårlig presisjon, bare så det er sagt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hr. General - du blander to begreper, presisjon og hastighet.

 

Lengre piper gir mer hastighet enn korte, for tilnærmet "magnum"-kalibre (f.eks. 6,5x55) er forskjellen ca. 5 m/s pr. cm pipelengde, innen normale pipelengder. Dvs. at en 6,5-pipe, kappet til 40 cm, gir ca. 150 m/s mindre enn ei matchpipe på 70 cm.

 

For "sniper"-rifler, og andre langholds-våpen, går presisjonen drastisk ned, når kula passerer lydmuren - blir "sub-sonic". For slike våpen er det viktig med høy utgangshastighet, for å holde kula over lydmuren lengst mulig - derfor lange piper. Dette har langholds-ekspertene våre skrevet mye om her på forumet. Riflestigningen må selvfølgelig være tilpasset kulevekt og -hastighet - eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at lengre løp gir høyere hastighet, valget falt på Browning X-Bolten av den grunn, langt løp(ikke veldig) og med heavy barrel, jeg ønsket litt lengde og tyngde.

 

Til trådstarter sine spørsmål, om fordeler, for jeg vil egentlig ikke si at kort eller langt løp har noen svakheter. De er gode hvert til sitt bruk selvsagt, men heller ikke dårlige på det de ikke er så gode på! :-) Som nevnt tidligere i tråden, vekt er et tema med lengre løp, og hvor mange bjørkegreiner man enten klarer og bøye eller knekke!

 

Men vekt igjen, for meg, betyr mer vekt, at det med demper ikke er rekyl, ergo jeg føler at jeg treffer bedre. Vekten merkes også i de bratteste liene, da savner jeg helt klart en rifle med kort løp!

 

Når alle faktorer er nevnt, vil jeg nesten si at det er en smakssak! Kjøp det man føler passer en best, løft, sikt, føl, ha den på ryggen, prøv, tenk før en evt handel. En langløpet rifle vil fungere like greitt på bøjakt, som til opptil to timers gange i bratte lier, da kan jeg bli lei av den ekstra vekten. Er det tenkt og planlagt mye villrein jakt, ville jeg valgt en rifle som er lett med kort løp, uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Riflene betegnes ofte etter bruksområde.

Dette for at de fremmer de gode egenskapene til det enkelte våpen.

Om en ser en Hundefører børse er den ofte kort og lett, gjerne med en kikkert som ikke har for stor forstørrelse, aimpoint, eller åpne sikter.

Til reinsjakta velger en en lett børse med langt løp og en kikkert med mer forstørring grunnet lengre hold. Vekt er og et tema her da det ofte er lange dager med børsa på ryggen.

Posterings børsa kan godt veie litt da den ofte bare bæres inn på post men er det mye bæring er ikke en lang tung børse noe greit der heller:)

 

Men TS er ikke på banen å forklarer hva han lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...