Jump to content

Bjørn + safari og valg av kaliber


Nissen

Recommended Posts

Havesyken er i ferd med å ta meg skikkelig om dagen, og jeg driver derfor å sonderer mulighetene for å utvide garderoben med et våpen til. Dog er det selvsagt noen kriterier som ligger til grunn :

 

- Jeg vurderer sterkt å bli med på bjørnejakt, kanskje til og med utenfor Norden, og dette vil derfor sette et kriterium/ramme for det hele.

- Går med en liten drøm om safari også, dog er ikke elefant det jeg er ute etter.

- Elgen skal gjerne dyttes overende, men dette er jo en selvfølge basert på de to andre punktene mine. Men om det er mulig å lade ”lette kuler” til mindre hjortevilt i Norge uten at man trenger å skjærve vekk halve dyret er selvsagt det bare en fordel, men en systemrifle kan jo også være løsningen på dette.

- Rekyl bryr jeg meg i grunn mindre om, altså ikke noe problem, uten at vi trenger å gå altfor høyt på kaliberskalaen.

- Gjerne en systemrifle på bakgrunn av den potensielle nye ”garderobegrensen” som kommer.

 

Selv syntes jeg det lukter veldig av 375H&H, men allikevel litt usikker da dette vil betinge en magnum-kasse i systemvåpnene og således sette noen begrensninger for å ha andre kaliber i samme våpen? 458 Lott er selvsagt også fristende men kanskje unødig voldsomt? Fra før av er jeg glad i 300 WM men antar at samme problemstillingen i forhold til låsekassa også dukker opp der, men dette er uansett et kaliber jeg er godt kjent med fra før av – men det hjelper jo lite når havesykebasillen har angrepet.

 

Så litt ”rettlending” til valg av våpen og kaliber hadde vært flott da hodet mitt begynner å bli svært fullt av ulike ideer og kalibre som gjerne resulterer i at det fort blir svært dyrt :lol:

Link to comment
Share on other sites

her lukter det .340Wby lang vei :D

 

jeg har også vært innom tanken på noe større enn .300 magnum.

 

når du sier safari, har du tenkt og jakte big five? må du i såfall kjøpe .375 eller større.

hvis ikke så har du jo gode gamle 9.3x62, men den har ganske dårlig utvalg av lette kuler med høy bc(flat kulebane).

 

jeg kommer antagelivis for og gå for .338winmag eller .340 weatherby, ladd med 250gr partition til elg og bjørn og 200gr accubond til mindre hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trår feil med en 375 H&H. Har selv hatt en Brno i dette kaliberet men solgte den da jeg ikke jakter elg. Fant ut at det ble litt voldsomt på rådyr. Hadde jeg hatt planer om safari-jakt eller drevet med elgjakt hadde jeg aldri solgt børsa. Fint kaliber som går godt og som det fint går ann å skyte veldig godt med. For meg personlig går smertegrensa, med tanke på rekyl, ved dette kaliberet (når det er snakk om å skyte gode samlinger). Kalibert med mer rekyl synes jeg personlig begynner å bli ubehagelig.375 er etter min mening et ideelt kaliber til det du beskriver da du kan skyte alle dyr i hele europa med det, og faktisk de fleste i resten av verden også. Fabrikkammo får du også kjøpt i de fleste verdenshjørner, om det skulle knipe. Vil du ha lite rekyl til trening så lader du med N140 og kulevekter rundt 230 gr. Vil du ha noe med litt mere punch så bruk kulevekter fra 270-300 gr. 375 H&H er et ekte "allroundkaliber".

Link to comment
Share on other sites

375 h&h er et glimrende kaliber for hva du tenker på å bruke geværet til. Jeg har skutt en del elg med dette kaliberet, og min erfaring er at det er mindre kjøttødeleggelser en mindre kaliber med høyere hastigheter.

Hvis du også tenker på bjørn og safari jakt i afrika, har du også med 375 hva du trenger.

Har selv skutt bøffel i afrika, og nå sist i Juli elefant med 375 h&h.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Masse krefter i hendig rifle = 375 Ruger.

Duplikerer 375 H&H i rifle standard lengde.

Bakdelen er at det pr i dag kun leveres fabrikkrifler fra Ruger, men flere kommer nok etterhvert.

 

Heldigvis har patronen samme bunnmål som 375H&H.

Dette gjør at alt kamret for 300 Winmag, 338 Winmag osv lett kan modifiseres ved løpsbytte og litt justering.

Ellers vil nok både 358 Norma og 9,3x62 gjøre susen med gode kuler, fortsatt i rifle i standard lengde.

Link to comment
Share on other sites

.358 STA må kunne sies og være for spesielt interesserte, den eneste grunnen til at den ble til var at det ikke var noen lignende patroner i .35 kaliber.

.375 Wby derimot har fordelen av og skyte .375 kuler(mht til Afrika), 850ms med 300grainere bør ikke være noen heksekunst.

Link to comment
Share on other sites

Pr idag går pengene i tilbake-til-Afrika-kassen og ikke i nybørsekassen. Men da jeg gikk i tanker tilsvarende dine, ble resultatet en Husqvarna i 358 Norma Magnum. Fordelene med kaliberet er mange:

 

-rikelig kraftig til alt annet enn Big Five (B5 er j..vlig dyre...)

-rikelig flattskytende til realistiske hold

-stort spenn i kulevekter fra 110 gr revolverkuler til 310 gr Woodleigh

-hastighetene er ikke verre enn at du klarer deg uten å bruke de aller hardeste kulene på markedet

-standard fabrikk jaktladninger med 250 gr kuler er brukandes til det meste

-passer i standard låskasser, i et systemgevær kan du ha f.eks 300 Winmag i samme

-geværet kan ha moderat vekt uten at rekylen blir for drøy

 

Ulempene?

 

-ikke til Big Five

-begrenset kjøpeammoutvalg (men bedre enn før)

-magnumbelte

-begrenset magasinkapasitet ift 9,3x62

 

Da jeg dro til Afrika hadde jeg bare råd til relativt små dyr, så da ble det den relativt lette Winchesteren i det klassiske Afrika-kaliberet 30-06 som ble valgt. Men skulle jeg ha råd til kudu, blue wildebeest eller tilsvarende neste gang, da blir det Husqvarnaen i 358 som blir med,

Link to comment
Share on other sites

her har vi noen bilder osm lokker meg så sinnsykt sterkt at jeg nesten får lyst å løpe amokk.. nåå !!! :mrgreen:

(drømmen min er jo å jakte med guide gunnern min :D )

http://www.buffalobore.com/hunts/images/seyffert.jpg

http://www.buffalobore.com/hunts/images/thanhauser.jpg

http://www.buffalobore.com/hunts/images/callahan2.jpg

http://www.buffalobore.com/hunts/images/callahan3.jpg

http://www.buffalobore.com/hunts/images/callahan1.jpg

http://www.buffalobore.com/hunts/images/callahan4.jpg

må jeg si en gang till att jeg har den steike store trua på 45-70gov 8) ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...