Jump to content

Definisjonen "Magnumpatroner/Magnumladninger" - Militærfelt


Rausheim

Recommended Posts

Slik det er i dag så er jo faktorkravet i Magnum 1 190, og i Magnum 2 275. Disse kunne godt ihvertfall vært byttet til 175 og 290 f.eks.

 

Jeg har enda ikke funnet kjøpeammo i .357 som holder faktor i min 686 med 6" pipe. Nærmeste jeg har kommet er 188, og det har vært den beste, ikke et snitt.

 

I .44 så holder Fiocchi kjøpeammoen min lett 316-319 i faktor, og det er jo godt over kravet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes det er betenkelig at det må lades over fabrikknivå for å oppnå ønsket faktor. En løsning er selvfølgelig tyngre kuler. Meg bekjent leveres ikke noe mer enn 158 grains fra fabrikk.

Det er vel ikke uten grunn at produsentene har senket trykket ?

At noen liker å lade full pupp ++ eller værre får så være. Jeg vil heller ha presisjon og en rekyl jeg kan leve med :oops:

Link to comment
Share on other sites

Eneste kjøpeammo jeg har funnet (og er relativt lett tilgjengelig) som er trygg på faktoren er Fiocchi SJHP 158gn.

 

"Alle" som deltar i Mag1 lader jo selv. Sjeldent jeg ser en fabrikkeske med patroner i feltløypa på Mag1. Grunnen til faktorkravene er vel for at de som skyter må ha noe som merkes (de må jo kjenne forskjellen mellom Magnum-klassen og Open-klassen revolverfelt.)

 

Det artige der er jo at vi som skyter halvauto merker jo ikke noe særlig til denne rekylen uansett. Dessuten så kan fint ei .357 ladd med 124gn kule sparke like godt i fra seg som ei 158gn om forholdene er der i en revolver.

Link to comment
Share on other sites

Vel, .357 hadde høyere trykkstandard før, denne har blitt senket i senere tid. Du kan nok lade .357 en god bit over 190 i faktor med 158 grains kule før det blir uforsvarlig.

 

Men uansett, trøttsomt at det skal være slik at man MÅ ha hjemmeladd ammo eller customløp i revolveren for å holde faktor i Magnum 1. En 586 eller 686 med 6 toms løp og vanlig 158 grains ammo burde etter mitt syn være malen når man setter kravet i noe som tross alt bare er en nasjonal øvelse (ikke "bare" som at det ikke er seriøst eller noe sånn, men i forhold til at vi i Norge egentlig kan gjøre hva vi vil med krav og begrensninger i klassen, siden det ikke er noe internasjonalt forbund som gir føringer).

 

Men det er klart, hvis jeg skulle fått lov til å forandre noe i Magnum 1 så hadde det ikke vært faktorkravet, men kravene til hylselengde og kulediameter. Skulle GJERNE hatt en 1911/2011 i .45 ACP til Magnum 1 ja. Da hadde man kanskje sett flere pistoler i Magnum 1 også, ikke bare den lille håndfullen idioter som har kjøpt noe i 10mm Auto. :mrgreen: Kanskje det blir flere når forsendelsen med Coonan Arms kommer til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten så kan fint ei .357 ladd med 124gn kule sparke like godt i fra seg som ei 158gn om forholdene er der i en revolver.
Det kan den, men det er for å slippe slike eksperimenter at det er krav om minimum 140 grains kule. Du får jo kuler i 180-200 grain til .357, som man kan lage mer avslappede konkurranseladninger med.
Link to comment
Share on other sites

Husker ikke nøyaktig hva hastigheten var, men jeg hadde regnet ut hva minste m/s måtte være for 158gn og den lå ganske jevnt 40 m/s over minste hastighet. Den laveste lå på 20 m/s og høyeste 50 m/s. Var vel forrige sommer jeg kronograferte noen skudd.

 

Ellers treffer Svein her spikeren på hodet, Mag1 er i samme bås som revolver. Hvem som skyter bra er en ting, men han som er best på hjemmeladning vinner.

Link to comment
Share on other sites

I det øyeblikket en begynner å senke faktorkravet til Mag1, er en også igang med å fjerne muligheten til eget våpen i klassen. Der er grunner til både faktorkrav og hylselengder (Sikkerhet m.a.).

 

Jeg får litt Hassel følelse her, når jeg sier at det dere ønsker ikke er forenlig med å opprettholde klassen som den er med tanke på erverv.

 

For egendel: ARGH!

Hvorfor i svarteste skal man rote seg borti magnum klassene om man ikke er villig til å gjøre det en må for å skaffe seg egnet våpen og ammunisjon? Har man ikke nok med Mil og revolverfelt om man skal bruke fabrikk amo?

 

Jeg synes ditt, og jeg synes datt. Alltid er det: Er ikke enkelt nok, for vanskelig, uhu jeg må lade egen amo. osv. For piiip, hold dere til vanlig felt og spar sytet til veggen hjemme. Hele poenget med Magnum felt er kraftig rekyl og lange avstander som hoveddel i vanskelighetsgrad, nettopp for å kunne tilby denne gruppen entusiaster sitt eget felt.

 

45acp i mag2? Tenk 100-200m hold og mitt spørsmål er, hva har du der å gjøre da?

 

At faktorkravet tilsier at man bør være hjemmelader for å være sikker er på ingen måte feil, da har man tullet seg bort i teorien om at alt er tilrettelagt for svakeste/dårligste/mest skjeløyde/ti tommeltottetede dimling. Som ikke har skjønt at Magnum klassene ikke er tiltenkt de brede masser. Hold kvinnfolk sytet deres inne og tenk litt over hva som er spesielt med Magnum klassene.

 

P.s. Unskyld til kvinnfolka for det med sytet, jeg vet det er mange av dere som knuser meg i alt fra Mag2 og nedover. :wink:

 

P.s.2 Ah! det gjorde godt, syt syt og syt i mente gjør en sprø, det var på tide å minne enkelte på at det ikke er en menneskerett å skyte Mag1/2. Enten gjør man det som er nødvendig for å kunne skyte klassene, eller så kan man bygge lego eller annet oppbyggelig. Bare ikke syt om ting man tydelig ikke skjønner seg på.

Link to comment
Share on other sites

Kunstlading?

I 375m:

Fyller man ca13.5-14gr N110 bak en 180gr mantlet kule har man 200+ i faktor.

14.5-15gr med N110 bak en 158gr mantlet kule gir 200+ faktor.

15gr N110 bak en klette 158gr blykule gir 200++ i faktor.

 

Dette om man har ett noenlunde normalt 6" våpen. (Data fra ladeboken, jeg bruker legge meg litt høyere i mine våpen grunnet krøll med med kronograf. = Skal senke ladningene til årets Mag Felter). Det finnes med andre ord lite som er enklere å lade trygt enn Hotte Mag1 ladninger i 375m. Uttalelser som kunstlading vitner om manglende forståelse om ladeprosessen.

 

Det hele handler om å legge den tid og innsats som er nødvendig bak det å starte i Magnum klassene, om det innebærer hjemmelading og man ikke ønsker det, har man ganske enkelt:

Valgt feil våpen.

Feil kaliber.

Begge deler.

Rotet seg bort i en del av sporten der man ikke hører hjemme.

Alt ovenfor. :wink:

Link to comment
Share on other sites

helt enig med vingemutteren, her var det mye syting over faktorkravet i mag1.

Testet fiocchi .357m 158gr SJSP i s&w 586, og i 686 med 6" løp, og den holdt faktor og bestod faktortest på NM spesialfelt for noen år siden. Dette er den ammoen som XXL selger så den er lett tilgjengelig.

Så man er altså ikke NØDT til å være hjemmelader for å skyte mag1.

 

PS! vingemutteren, vi andre skriver om .357m, .375m er et annet og mye skjeldnere kaliber, men et kaliber som nok er mye lettere å oppnå faktor i.

Link to comment
Share on other sites

I revolverne med litt lenger løp, holder jo mer fabrikkammo som er tilgjengelig her, og man får jo 357 som holder faktor i 5 og 6" fra fabrikk, men det er jo ikke nødvendigvis i salg her, og er det i salg er det ofte ikke billig, slik de fleste sorterer ammo, sikkert fordi magnumfolk pleier lade selv og kjøper lite? hvem vet.

 

 

Jeg er horribelt dårlig i magnum og tåler ikke rekylen all that (men deltar og koser meg), min kompis jeg skyter med som er 45-50KG lettere enn meg er derimot helt konge og tar rekylen som en helt og skyter bra!, så damer bør ikke ha store problemene, selv med faktor slik den er.

 

 

15gr N110/158gr kule gjør jo at den holder <2500bar og SAAMI spec, ser man på CIP og gamle SAAMI spec som er 3100 kan man lade haaaardt, typ over 1600fps f.eks. med n105, og det er over 250 i faktor med 6", så kravet er ikke så ille vel gutter?

 

I magnumfelt er det jo også såpass få skudd, og man skyter det jo ikke heeeele tiden paa trening, saa den billigste 1 stasjonspressa holder jo lenge. Mange har også kanskje en venn som lader man kan tusle bort til og få lånt utstyr?

Link to comment
Share on other sites

Altså for min del må det gjerne være uforandret da jeg er både dreven hjemmelader og i værste fall det er tørke i komponentmarkedet finnes det kjøpeammo (Fiocchi'en på XXL) som passer til mitt våpen. Mitt første stevne i NSF var faktisk Mag1 (det var et KM/DM til og med) og gjorde det ganske bra til å ikke ane hva reglene eller noe var :lol:

 

Men så var det "alle" andre da som ikke lader eller har en kronograf en gang.

Link to comment
Share on other sites

Men så var det "alle" andre da som ikke lader eller har en kronograf en gang.

 

Det må da regnes som fornuftig og muligens nødvendig å ha tilgang til kronograf, om ikke egen så gjennom klubben eller skyttervenner. Det er jo ikke bare m1/m2 som har faktorkrav, mild fabrikkammo i 9mm parabellum er regnet for å være i grenseland for militærfaktor på 120, og moten med korte tjenestevåpen kan gjøre dette til et "problem".

Link to comment
Share on other sites

Spør du de som sitter i styret i mange av de "non-aktive" (de pistolklubbene som "aldri" er representert på stevner osv) om hva en kronograf er, vil svaret være "Kronograf? Er det ei klokke eller noe?".

 

For å spikke litt mer fliser. Hva med nybegynneren som skal på et Magnum-stevne og før han skal på stevne handler seg en pakke eller to med .357 Magnum og dette viser seg å være 124gn Remington.

Link to comment
Share on other sites

Vel med 124 grs, han ikke godkjent til mag 1 uansett.

Om ei patron er merket .357 mag og ikke holder mag faktor, er det ingen magnum!

 

Med nye Starline hylser og 158 grs Hornady XTP fikk jeg ca. 1330 fps med 13,5 grs i min MR 73 silhouette.(men jeg oppnådde faktor mad samme ladning i 4" S&W også) Når jeg ladet hylsene på ny, måtte jeg øke ladningen med ca. 1 grs for å få samme hastighet. Ny messing, som i fabrikk ammo, gir tydeligvis mye høyere hastighet (nok bedre grep og trykk oppbygging). At fabrikkene da ikke klarer levere .357 mag ammo, som godt og vel holder kravet, vitner om liten respekt for produktet de leverer.

Om de med fornuftig brennhastighet på kruttet de bruker, lader opp i mot trykk standard, er det kun dårlig kvalitets kontroll, som vi gi ammo, som ikke holder faktor.

Link to comment
Share on other sites

Spør du de som sitter i styret i mange av de "non-aktive" (de pistolklubbene som "aldri" er representert på stevner osv) om hva en kronograf er, vil svaret være "Kronograf? Er det ei klokke eller noe?".

 

For å spikke litt mer fliser. Hva med nybegynneren som skal på et Magnum-stevne og før han skal på stevne handler seg en pakke eller to med .357 Magnum og dette viser seg å være 124gn Remington.

 

Da har han vel gjort et kupp, for jeg kan ikke finne annet enn 9mm med 124gr kule fra remington.

Link to comment
Share on other sites

I Coonanen skal du klare 1900 fps med 22 gr H110 bak et 125 gr prosjektil. Med diverse 158 gr kjøpeammo fra "over there" så skal den klare 1450 fps og 1000 - 1200 fps med 180 gr. Ref amerikanske hjemmeladere. Mister vanvittig mye trykk fra den tønna virker det som... Om man ikke klarer mag1-faktor med fabrikk så er mange ekskludert fra konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva som er så magisk med Conan, som med 5" løp, gir høyere hastighet en samme ladning fra en 10" TC, ei 20" rifle, eller for den del en 6,5" Grizzly. Alle disse er vel antagelig :oops: også uten det ekstremt hastighets stjelende gapet mellom løp og sylinder. :?:

Link to comment
Share on other sites

I Coonanen skal du klare 1900 fps med 22 gr H110 bak et 125 gr prosjektil. Med diverse 158 gr kjøpeammo fra "over there" så skal den klare 1450 fps og 1000 - 1200 fps med 180 gr. Ref amerikanske hjemmeladere. Mister vanvittig mye trykk fra den tønna virker det som... Om man ikke klarer mag1-faktor med fabrikk så er mange ekskludert fra konkurranser.

 

Jeg hadde ikke turt å teste 22gr H110 med 125gr uten å ha prøvd noen hakk under det først, det er litt utti rødten, og 1900fps virker som drømmetall, vil tro du får mere 1650-1750fps.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg finner noe us data med 22 grs. H110 og 125 grs kule. Men selv fra rifle er ikke hastighet mer enn såvidt over 2100 fps. Fra 10" TC i overkant av 1900 fps, så om det da ikke faktisk er noe magisk med Conan, er oppgitt hastighet målt med et tastatur.

Link to comment
Share on other sites

At faktorkravet tilsier at man bør være hjemmelader for å være sikker er på ingen måte feil, da har man tullet seg bort i teorien om at alt er tilrettelagt for svakeste/dårligste/mest skjeløyde/ti tommeltottetede dimling. Som ikke har skjønt at Magnum klassene ikke er tiltenkt de brede masser. Hold kvinnfolk sytet deres inne og tenk litt over hva som er spesielt med Magnum klassene.

 

 

 

Hva med Mag2 ? der holder det meste av kjøpeammo faktor med god margin, selv i min 4"

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva som er så magisk med Conan, som med 5" løp, gir høyere hastighet en samme ladning fra en 10" TC, ei 20" rifle, eller for den del en 6,5" Grizzly. Alle disse er vel antagelig :oops: også uten det ekstremt hastighets stjelende gapet mellom løp og sylinder. :?:

 

 

Jeg akter å kronografere diverse fabrikk når jeg får den, stay tuned ;)

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg prøve en annen kronograf tror jeg, for XXL sin Fiocchi 158grs SJSP holdt ikke i min 6" 686. Hvis den gjør det for flere her er jo det flott, og problem løst egentlig.

 

Til dere som synes det er mye syting her og synes det rettferdiggjør utblåsninger om ditt og datt: Bli voksne. Her har det til nå vært diskutert relativt saklig om Magnum både i forhold til hva som er Magnum og ikke kontra hva som er lov i Revolver- og Militærfelt, og senere også kravene i Magnum 1 og 2. Hvis den diskusjonen mellom mennesker som ønsker å snakke/skrive om temaet fremstår som syting og er så ekstremt provoserende å høre på, så bare la være å les mer da vel. Ingen tvinger noen til å høre på noe som helst. Å sitte her og skrive lange innlegg om hvor fælt det er at ikke alle synes 190 er en fornuftig faktor i Magnum 1, det blir bare tullete. Det er tydeligvis forskjellige meninger om temaet, og det er helt greit; det er vel derfor det skrives og diskuteres her eller? Hvis du ikke tåler å høre andres meninger, så er det nok omtrent like givende å holde munn som å klage på alle du er uenige med. For all del, vær uenig, men å si at alle andre syter er fanken ikke et argument.

Link to comment
Share on other sites

Saklig?

 

Syting er det i det øyeblikk man kommer med feil fordi det er lite kjøpe amo som holder faktor, feil fordi man må ha tilgang på krongraf, feil fordi en ikke kan bruke det eller det kaliberet, feil fordi om man kanskje må lade selv, feil ditt feil datt.

 

Slikt er ikke diskusjon, det er propaganda mot grunntanken med Magnum klassene. De er som alle burde ha skjønt før de kjøpte våpen, ikke for hvermansen men for de som vil gå litt lenger. Ikke for gutta som vil ha tøffe våpen i tøffe kalibre, og så oppdager at det blir vanskelig når de må følge reglene (Som de gjerne ikke har satt seg inn i før de kjøper våpen).

 

Diskusjon er det når man diskuterer hva som må til for at det skal funger, hva reglene sier, og hva de ikke sier. Deling av erfaringer osv.

 

Jeg er så inderlig lei brønnpissingen som er rundt magnumklassene av de som ikke har forstått hva dette er, at jeg føler tiden er kommet til å si i fra. At enkelte blir støtt på mansjettene får jeg heller tåle, det er viktigere at de lærer ett og annet.

 

Mer om diskusjon, å nevne at mange (de fleste) klubber ikke har kronograf er en sak man kan diskutere mye rundt. Å bruke det som begrunnelse for at det er noe galt med regelverket rundt Magnumklassene derimot....... Skjønner?

 

Appropo faktor, man kan godt diskutere og være enig/uenig i om grensen er på rett plass eller ei. Men da bør man i det minste ha saklige begrunnelser, med konsekvens vurdering. Hva vil konsekvensene kunne bli om man endrer vesentlig? (Mer enn 10 opp eller ned). Når slikt ikke er med, og tjatet går uten den ringeste tanke om hva det faktisk er for noe man diskuterer. Da bærer det fort galt avsted.

 

I så fall burde diskusjonen gå på om Magnumklassene skal være klasser med amo som er kapabel til 200m blinkskyting, om klassene skal ha 200m som maks hold, altså om man i prinsipp skal forandre klassenes innhold. Først da har man grunnlag for å diskutere vesentlige faktor endringer, og selvsagt hvilke våpen man da ikke har ervervgrunnlag for lenger.

Med tanke på de som sitter med ostehøvelen og venter på muligheter, skal man nok tenke seg litt om.

 

Kronograf er forøvrig å regne som personlig utstyr for Magnumskyttere, og med tanke på at de koster fra ca tusenlappen og opp. Er det latterlig at det skulle sette en stopper for noen, med tanke på kostnadene for alt annet man har av våpen og utstyr, er ikke tusenkroner + for noe så essensielt som en kronograf noe å grine over (Billigere enn en 500boks med gode kuler, og man kan gå sammen flere om en å skyte i stykker). Å klage på manglende tilgang på kronograf er forøvrig også syt i min bok, kjøp en selv eller sammen med andre slik som de fleste av oss andre ha gjort for å kunne holde på med dette er svaret på slikt. (Obs! Diskusjon om klubbene burde ha kronograf eller ei er ikke syt, bare så det er sagt. Jeg mener alle klubber bør ha kronograf, men jeg mener ikke at klubbene fritt skal låne ut utstyr som er så lett å ta livet av. Igjen, kronograf er personlig utstyr).

 

 

P.s. longsjott .375m, å bli tatt på den gleder meg. Trodde ikke noen gadd bry seg. :lol:

 

Appropo tips og "kunstlading", en flerfoldig Norgesmester nevnte at jeg burde gå bort fra 158gr kuler, og heller gå for 180gr kuler (Tror det var Speer sine han nevnte han hadde hatt god presisjon med). Det skal gi en betydelig mer behagelig rekylfølelse, har ikke prøvd ennå, men det kan være verdt å ha i bakhodet.

 

Angående 15gr N110 bak Klette 158gr bly, så er de startladning i ladeboken. Den kan kjøres opp i 16gr Komprimert (Men da er en forlengst forbi noe behov for kronograf, og nye amerikanske trykkstandarder :wink: ). Liker N110 godt, vanskelig å finne på noe farlig med dette kruttet og normale kuler i .375m Jeg har derimot gått over til å leke meg med 10mm auto, funker det og. :D

Link to comment
Share on other sites

Slikt er ikke diskusjon, det er propaganda mot grunntanken med Magnum klassene.

 

:lol::lol::lol:

 

Jeg skjønner at vi er sabla langt fra hverandre her ja. Når du gjentatte ganger må kalle det syting og brønnpissing fordi du er uenig med folk, da skjønner jeg at vi ikke har noe å snakke om. Diskutere gjør jeg gjerne, men akkurat nå virker du veldig mye mer opptatt av å krangle og å få rett, og det begynner jeg å bli veldig lei av på, både på nett generelt og her på Kammeret spesielt.

 

Jeg får prøve den Fiocchi 158 grs SJSP'en igjen, se hvilke verdier man kan lure ut av den.

 

Forøvrig så hadde 10 ned i faktor, altså til 180, holdt ganske så bra. Har kronografert flere forskjellig merker og typer fabrikkammo som jevnt over har holdt 186-189 i faktor i snitt.

Link to comment
Share on other sites

190 i faktor med 158 grs kule, er jo kun 1203 fps og det er vel ikke akkurat magnum hastighet. 1250 -1300 fps fra en 6" er helt normalt med rett krutt og trykk. Fabrikk ammo, som ikke klarer det, er lureri og utvanning av begrepet, eller så blir det benyttet et våpen, som gir svært dårlige hastigheter.

Det kan jo komme av så mangt, men å "hyle" om at faktor bør settes ned av den grunn, blir i såfall " å rette baker for smed"!

Link to comment
Share on other sites

Slikt er ikke diskusjon, det er propaganda mot grunntanken med Magnum klassene.

 

:lol::lol::lol:

 

Jeg skjønner at vi er sabla langt fra hverandre her ja. Når du gjentatte ganger må kalle det syting og brønnpissing fordi du er uenig med folk, da skjønner jeg at vi ikke har noe å snakke om. Diskutere gjør jeg gjerne, men akkurat nå virker du veldig mye mer opptatt av å krangle og å få rett, og det begynner jeg å bli veldig lei av på, både på nett generelt og her på Kammeret spesielt.

 

Jeg får prøve den Fiocchi 158 grs SJSP'en igjen, se hvilke verdier man kan lure ut av den.

 

Forøvrig så hadde 10 ned i faktor, altså til 180, holdt ganske så bra. Har kronografert flere forskjellig merker og typer fabrikkammo som jevnt over har holdt 186-189 i faktor i snitt.

 

180 faktor klarer man med 38 special og 158gr kule , så da blir det kanskje litt close igjen?

 

Sier ikke for å kverulere, men mer understreke at skillet mellom magnum og ikke kanskje blir litt uklart?. Magnum er jo ganske likt for alle, revolverfelt der noen skyter 38 ladninger(90-110 faktor) tilsvarende 22LR og noen skyter mantla 158gr (150-160-170 faktor) derimot er mer ujevnt synes jeg, der gutta skyter standard ladninger med 150-160 og andre 100 ;)

 

Husk også at kronografen vil svinge ganske mye avhengig av temperatur, vi får satse paa varme dager under magnum NM :)

 

For nybegynnere hadde det kanskje vært en tanke å få en liste over "godkjent" fabrikk ammunisjon som skal holde magnum krav? ala det ipsc merking er på geco eskene f.eks. i 9mm. Bruker du den slipper du tenke faktor om du har 5" eller mer?

Link to comment
Share on other sites

190 i faktor med 158 grs kule, er jo kun 1203 fps og det er vel ikke akkurat magnum hastighet. 1250 -1300 fps fra en 6" er helt normalt med rett krutt og trykk. Fabrikk ammo, som ikke klarer det, er lureri og utvanning av begrepet, eller så blir det benyttet et våpen, som gir svært dårlige hastigheter.

Det kan jo komme av så mangt, men å "hyle" om at faktor bør settes ned av den grunn, blir i såfall " å rette baker for smed"!

 

Jeg er fullt klar over at det ikke noe problem å holde faktor hvis man lader, og jeg er også helt enig i at (det meste av) fabrikkammo i .357 er nettopp utvannet, det er jo nettopp det som er saken. Hadde fabrikkammo i .357 hold faktorkravet med samme marginer som 9mm gjerne gjør i Militærfelt og .44 gjør i Magnum 2 så hadde ingenting vært bedre enn det, men slik er det altså ikke.

 

1203 fps blir jo også litt misvisende, for det er jo akkurat kravet, helt på håret. Hadde du stilt opp i Mag 1 med ammo som holder 190.074 i faktor? Det hadde ihvertfall ikke jeg sjanset på. 1250 fps med 158 grs kule gir en faktor på 197.5, noe som er den absolutt minste sikkerhetsmargin jeg ville akseptert. Ikke noe problem fra en 6" med rett krutt og trykk som du skriver, men altså litt vanskelig for fabrikkammo.

 

Forøvrig er det ingen som "hyler", det er kun noe Vingemutteren har påstått.

Link to comment
Share on other sites

180 faktor klarer man med 38 special og 158gr kule , så da blir det kanskje litt close igjen?

 

Sier ikke for å kverulere, men mer understreke at skillet mellom magnum og ikke kanskje blir litt uklart?. Magnum er jo ganske likt for alle, revolverfelt der noen skyter 38 ladninger(90-110 faktor) tilsvarende 22LR og noen skyter mantla 158gr (150-160-170 faktor) derimot er mer ujevnt synes jeg, der gutta skyter standard ladninger med 150-160 og andre 100 ;)

 

Husk også at kronografen vil svinge ganske mye avhengig av temperatur, vi får satse paa varme dager under magnum NM :)

 

For nybegynnere hadde det kanskje vært en tanke å få en liste over "godkjent" fabrikk ammunisjon som skal holde magnum krav? ala det ipsc merking er på geco eskene f.eks. i 9mm. Bruker du den slipper du tenke faktor om du har 5" eller mer?

 

For å ta det siste først: Det er ingenting jeg heller ville hatt en godkjent fabrikkammo. Ferdiggodkjent ammo som per definisjon holder faktor er flotte saker, og jeg skulle gjerne sett det i felt også. "Feltmerket" ammo er nok kanskje litt urealistisk, da det nok er lettere å få til slikt for en internasjonal organisasjon som IPSC enn det er for et par nasjonale klasser i Norge. Men det er klart, ammoen trenger jo ikke være spesialmerket. Hvis noen i styre og stell hadde testet og kommet frem til at f.eks. Fiocchi .357 158 grs SJSP er bra nok, og det ble bestemt at denne fra en 6" revolver per definisjon holder faktor, så hadde jeg stilt meg helhjertet bak det. Muligheten for alle å delta er for meg det viktigste, det å faktisk få med folk på stevner, selv om det er nybegynnere og Magnum 1.

 

Så til første: Synes ikke du kverulerer i det hele tatt, dette er diskusjon og meningsutveksling som jeg setter stor pris på. Det at du kan klare faktor på 180 i en .38 hylse ser jeg ikke på som noe stort argument for at kravet må være høyere (folk lader jo til og med til 160-170 i 9mm hylser jo :shock: ). .38 hylsa er marginalt kortere enn .357 hylsa, og jeg vil tro at en dreven hjemmelader relativt enkelt kan få til det meste i en .38 hylse som kan gjøres i en .357 hylse, med unntak av de aller fulleste/heiteste ladningene som trenger den ekstra kapasiteten. Men, si gjerne ifra hvis du finner fabrikkammo i .38 som holder 180 i faktor, da blir jeg imponert (ikke +P eller +P+, da er vi egentlig over på .357 i kortere hylse igjen).

 

Da man i sin tid forsket på heitere og heitere ladninger i .38 hylser og til slutt kom frem til .357 hylsa, så var vel det nettopp for at den nye hylsa ikke skulle passe i en .38 revolver, fordi fabrikkammoen i de to kalibrene var ladd forskjellig. Hva en hjemmelader kan få til blir for meg alltid litt på siden, jeg synes ikke det er det som skal sette standardene; til det er det for mange variable inne i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Jada jada, vet jeg er "tøff i trynet". Poenget er at man fort beveger seg inn i områder som vil utløse sikkerhetsrisiko, og at alt henger sammen. Det Jeg er ute etter er tankeløse ytringer, der det er tydelig at vedkommende ikke har kunnskap / tenkt gjennom hva som sies. Jeg mener det er bedre å skjære hardt gjennom og torpedere slikt før giften får spre seg. :D

 

Merk at 180 i faktor er innenfor der Jeg la lista. :winke1:

 

Personlig liker jeg tanken på match amo, men liker ikke tanken på å redusere faktor i mag1.

Link to comment
Share on other sites

Så 180 i faktor er helt greit fordi det var der du la lista, men 175, som var tallet jeg trakk frem som et eksempel tidligere og som tydeligvis var det som utløste hele spetakkelet fra deg, det er helt høl i huet og borti natta? Er det det som er å bevege seg inn i områder som vil utløse en sikkerhetsrisiko også, eller var det noe annet?

 

At du mener folk som skriver noe du er uenig i kommer med tankeløse ytringer og ikke har kunnskap, det sier så uendelig mye mer om deg enn noen andre her. Les dine egne innlegg en gang til før du beskylder noen andre for å spre gift.

Link to comment
Share on other sites

For å rekruttere nye skyttere (hvis det er lov i denne meget exclusive mag1 klassen hvor bare kremen av skyttere holder til ;) ) så burde det kunne gå ann å delta UTEN å måtte kjøpe seg ladeutstyr for å delta på noen få stevner i året, ja man må faktisk ha ladeutstyr (eller i det minste låne utstyr samt lese og lære seg prosessen) for det er jo ganske uklokt å kjøpe/få ammo som noen andre har ladet.

For meg så spiller det ikke så stor rolle lenger da jeg har begynt å lade min egen ammo, men det er synd at folk blir utestengt pga at kjøpeammo ikke holder faktor.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo akkurat det som Tom skriver som er essensen i det hele. Å senke faktor i Magnum 1 bare for å senke faktor, det er ikke det jeg snakker om, og det tror jeg heller ikke det er så mange andre som mener. Men, det bør finnes kjøpeammo til å delta i alle klasser. Det beste hadde selvsagt vært å få overbevist ammoprodusentene om å hive litt mer krutt i .357 hylsene, men jeg innbiller meg at det vil være hakket lettere å senke faktor litt. Hvis jeg skulle få velge fritt (drømme om du vil), så ville kjøpeammo som holder ca. 200 i faktor fra en 6" 586/686 helt klart vært på toppen av listen.

Link to comment
Share on other sites

Voldsomt til kjekling det ble i denne tråden da...

 

Ser for meg at de gamle herrer den gang faktorkravet ble utformet tok standard fabrikkammo og testet i det mest vanlige våpenet i klassen

 

S&W 686 6" i magnum 1

og S&W 629/29 6,5" i magnum 2

 

Av nysgjerrighet (jeg skyter ikke fabrikkammo selv) så måtte jeg ta en runde med kronografering sammen med en kompis i kveld for å se hva vanlig fabrikkammo ga som resultater

 

Ca 7 grader:

.357 magnum Fiocchi 158 grain skutt i S&W 686 6", 193 i faktor

.357 magnum Magtech 158 grain skutt i S&W 686 6", 196 i faktor

 

.44 magnum Magtech 240 grain skutt i S&W 629 6,5", 307 i faktor

.44 magnum Fiocchi 240 grain skutt i S&W 629 6,5", 318 i faktor

 

Så....hvor er problemet? (ja det er ikke all verden klaring til kravet på .357 men det er over og det er ikke tatt hensyn til slike ting som at laveste måling strykes og at det i praksis kun er 3 patroner som skytes i magnum 1/2

 

"8.25.7.13.3.2 Hvis kulen som plukkes ut for vektkontroll ikke holder minimum

kulevekt, plukkes det ut en kule til som kontrollveies. Holder heller

ikke denne minimum kulevekt, diskvalifiseres skytteren.

 

8.25.7.13.3.3 Hvis kravet til tillatt kulevekt er godkjent, brukes måleresultat for de

øvrige skudd til faktormåling. Laveste måleresultat strykes, og

gjennomsnittlig verdi av de øvrige skudd skal være lik eller over

faktorkravet.

"

Link to comment
Share on other sites

Hva som er problemet? Nei, da har vel du enten en tight og fin revolver da, eller en sjenerøs kronograf (ev. så har de begynt å hive mer krutt i patronene siden i fjor, men jeg tror vel ikke det).

 

Jeg har sjekket både Geco, Fiocchi, Magtech og S&B fra min 6" 686, og beste jeg har fått har ikke vært over 190. Jeg vet om mange andre som har samme erfaring som meg. En jeg skjøt sammen på NM i Oppdal i fjor skjøt fabrikkammo i .357 (mener det var Geco, men husker ikke helt sikkert), og ble tatt ut til kontroll. Etter å ha strøket den laveste og den regla der så endte han opp på 188 eller 189 i faktor, og ble disket. Dette var en 6" revolver. Jææævlig surt kan du tro.

 

Som en kuriositet så har jeg kronografert det jeg går ut ifra er den samme .44 ammoen, nemlig Fiocchi 240 grain som XXL selger, og jeg har også en S&W 629 6,5". Snittet på fem målinger der var 317,9 i faktor, så sånn sett er det god sjanse for at kronografene vi har brukt er rimelig samkjørte.

Link to comment
Share on other sites

Angående kjekling: Neh, bare lindskog som tror jeg er ute etter ham. :roll: (Bare tull selvsagt). :D

 

Jeg vil tilbake til vilfarelsen om at alt som skal til for å fylle løypene med folk er å redusere faktor.

Med tanke på hvor få som man ser skyte Revolverfelt, der faktor ikke eksisterer (ofte med samme våpen som kan brukes i mag). Er det heller tvilsomt at den tankegangen har mye for seg, i Spesialfelt er det gjerne forskjellene som trekker. Hvor ender man da med å fjerne de?

 

Nei la oss heller øke forskjellene fra vanlig felt, og gjøre det enda mer spennende å skyte Spesialfeltklassene.

Faktor i mag1 er etter mitt syn perfekt avveie mot de fleste eventualiteter,

 

Jeg har forøvrig aldri møtt faktor kontroll på vanlige landsens Spesialfelt stevner. Og skulle en mot formodning ryke i faktormåling, er det langt fra verdens ende. Man har jo allerede fått skutt stevnet, og kost seg verre. Og det er det som er viktig for rekrutteringen.

 

Er amo slikt ett problem som man forsøker å fremstille det, er løsningen å finne den hotteste .357m fabrikkladningen som er å oppdrive i landet, og selge den som pregodkjent offisiell matchamo til våpen fra 5" løp og opp. (Solgt med plombering som offisiell match amo for akkurat det stevnet en er på, men samme amo solgt over hele landet slik at det er mulig å trene).

Ellers mener jeg vi burde forby bruk av uegnedevåpen i mag klassene. Og starte med alle våpen som er tillatt brukt i Spesialistordning og spes rev.

 

Edit: La til understreket setning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Nei, enkelte folk bruker våpen som er uegnet for presisjonsskyting på hold inntil 200 og dertil tilhørende amo.

 

Med andre ord man bør beskytte seg mot tullinger som skal prøve seg på stunt med fare for sidemenn (Finnes dessverre alltid noen slike kandidater til darwin awards), og ikke minst mot mulige forviklinger med våpenkontorene.

Link to comment
Share on other sites

Det var kompisen min sin revolver, standard rett fra fabrikken 686, men det er nok variasjoner ja...

 

317,9...jepp det var nøyaktig det jeg fikk også...avrundet til 318 :-)

 

Da føler jeg meg ganske trygg på den kronograferingen, og at den ammoen holder sånn cirka 317,9 i faktor. :mrgreen:

 

Vingemutteren, jeg tror ikke du er "ute etter" meg, men jeg synes du kan ta en liten runde med deg selv på hvordan du skriver til folk. Du bruker unødvendig mange drittete fraser mot folk du er uenige med (kunnskapsløse, spre gift etc.), og det fordrer ikke akkurat noe trivelig tone eller saklig diskusjon.

 

Problemet med å forby Spesialpistol eller -revolver til Magnum 1 er at det fort blir urettferdig å skjære alle over en kam. Også på NM i fjor var det en som skjøt Magnum 1 med en 2,5" (eller deromkring) snub, og det ble vel fortalt om ladedata som var godt over rødstreken. Det er det ikke hyggelig å stå ved siden av hvis noe går galt. På den annen side, med en Glock 29 (baby Glock) i 10mm Auto kan man, såvidt jeg kan lese meg til, helt greit klare Magnum 1 kravet uten å tyne grensene til det farlige. Skal en skytter med en Glock 29 da nektes å skyte i Magnum 1 fordi noen andre kan tenkes å gjøre noe som ikke er helt innafor med en snubrevolver? Jeg ser tankegangen, men synes det blir litt unødvendig firkanta i praksis.

Link to comment
Share on other sites

 

Problemet med å forby Spesialpistol eller -revolver til Magnum 1 er at det fort blir urettferdig å skjære alle over en kam. Også på NM i fjor var det en som skjøt Magnum 1 med en 2,5" (eller deromkring) snub, og det ble vel fortalt om ladedata som var godt over rødstreken. Det er det ikke hyggelig å stå ved siden av hvis noe går galt. På den annen side, med en Glock 29 (baby Glock) i 10mm Auto kan man, såvidt jeg kan lese meg til, helt greit klare Magnum 1 kravet uten å tyne grensene til det farlige. Skal en skytter med en Glock 29 da nektes å skyte i Magnum 1 fordi noen andre kan tenkes å gjøre noe som ikke er helt innafor med en snubrevolver? Jeg ser tankegangen, men synes det blir litt unødvendig firkanta i praksis.

 

Selv med 2.5" løp skal du kunne lade på riktig side av rødstreken og klare faktor, så du skal slippe bekymre deg som sidemann, om lademannnen har gjort ting riktig. Om vi snur på det, gjør du ting feil klarer du fint sprenge ting, uten å nå faktor.

 

Jeg satser på å stille resten av sesongen i magnum 1, med 10mm, dog ikke glock, OM jeg noen gang får tak i hylser (bestilt og betalt hos midway) det meste av fabrikk her er relativt hard slik jeg forstår på yankee doodle gutta, ikke at det kryr av slikt her, men N350, 3n37 og N105 skal gjøre det relativt trygt og man er langt fra max.

 

Jeg tror egentlig alle er mer eller mindre enige, og uenige, og kanskje bare liker å pjatte litt på forum på kvelden og på jobb fordi det er mye mer spennende enn alternativene ;)

Link to comment
Share on other sites

Så ... pretty much: .40 vil funke som mag1 med fabrikkammo, for de som rett og slett ikke har mulighet til å sette seg opp ladebenk i leiligheta si?

 

I så fall trekker jeg den syrlige "NM i kunstlading", siden det da er teknisk mulig å delta uten å måtte på død og liv lade sjæl.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, jeg tror ikke du er "ute etter" meg, men jeg synes du kan ta en liten runde med deg selv på hvordan du skriver til folk. Du bruker unødvendig mange drittete fraser mot folk du er uenige med (kunnskapsløse, spre gift etc.), og det fordrer ikke akkurat noe trivelig tone eller saklig diskusjon.

 

Problemet med å forby Spesialpistol eller -revolver til Magnum 1 er at det fort blir urettferdig å skjære alle over en kam. Også på NM i fjor var det en som skjøt Magnum 1 med en 2,5" (eller deromkring) snub, og det ble vel fortalt om ladedata som var godt over rødstreken. Det er det ikke hyggelig å stå ved siden av hvis noe går galt. På den annen side, med en Glock 29 (baby Glock) i 10mm Auto kan man, såvidt jeg kan lese meg til, helt greit klare Magnum 1 kravet uten å tyne grensene til det farlige. Skal en skytter med en Glock 29 da nektes å skyte i Magnum 1 fordi noen andre kan tenkes å gjøre noe som ikke er helt innafor med en snubrevolver? Jeg ser tankegangen, men synes det blir litt unødvendig firkanta i praksis.

1. Ja de var kraftige/drittete fraser, det var faktisk med vilje for å spisse frontene fort og hardt mot den generelle tankegangen om å i prinsippet gjøre Magnum1 om til en plinkeklasse uten livsrett. (Du har nok fått med deg at jeg normalt ikke bruker mye av slike fraser).

Og selv om de ikke innbyr til trivelig tone, var det klart ett bidrag til saklighet (Etter at såre tær fikk kjølt seg litt :wink: ).

 

Generelt skal man være forsiktig med hva man ønsker seg, selv små tilsynelatende uskyldige endringer kan komme og "bite" en i hånda ved en senere anledning. (Tenker da på erverv). Så man skal tenke seg nøye om, vet ikke hvor mange tilsynelatende "gode" ideer sluttstykket/kammeret har "Hasseltorpedert" (Nytt ord for årsakssammenhenger man ikke har sett for seg :D ) for meg, men det er ikke få, og flere blir det.

 

2. Selv om det er moro, er det ingen tvil om at Snubbyer o.l. ikke har noe som helst i Magfelt å gjøre. Babyglock eller ei, dette er i denne sammenhengen "Lekevåpen", som i bestefall gjør naboskytter nysgjerrig, i værstefall skremmer gleden av Magfelt ut av ham.

Uansett hvordan man ser på de, er dette i utgangspunktet en sikkerhetsrisiko.

Heller ikke akkurat det man trenger når våpenkontorene rundt om i landet kan finne på å si at å joda, snubbyen/spespistolen din sperrer for erverv av Mag våpen. Moro er i min bok ikke en begrunnelse som holder når andr enn seg selv er involvert.

 

P.s. Jeg og synes det er tøft å se noen med snubby skyte Mag, men ikke søren om jeg vil stå ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

"alt går" ja, antagelig til og med å oppnå faktor til mag 1 med en snub. Men ikke f.. om jeg ville ha skutt med en mod 19/66 eller 586/686 med trykket, som da må til.

Slike våpen passer vel best i spesial revolver (og for "baby" Glockene i spesial pistol) Og å dra inn slike i offentlighet, er vel å "skyte seg selv i foten" for erverv.

 

Har nok gitt uttrykk for hva jeg mener om faktorkravet og vansken med fabrikk ammo, men "tråden" lever nok videre uten å gjenta seg selv for ofte her :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...