Jump to content

Definisjonen "Magnumpatroner/Magnumladninger" - Militærfelt


Rausheim

Recommended Posts

vetke om dere helt ugleser meg, men jeg stiller ikke med babyglock, men med en "sti the perfect 10" dvs 6" løp, 2011 ramme av den solide sorten, den er laget for å ta fabrikksladninger av den heftige sorten, og selv minimum startladningene på 180gr tilfredstiller faktor på 190.

 

Lover det ikke smeller så mye ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei! Har testet Magtech .357 Mag 158gr. FMC-FLAT Lot BP1215 L-94 lagret i kjølerommet over natten, i min S&W 686 6".

Ute temp.5 grader C. 6 skudd gav i snitt faktor 189,8.

Tok 6 patroner og reduserte COL fra 39,7mm til 39,05mm (klaringen i krymperillen) og krympet tilsvarende, faktor ble nå 198,5.

Dette er nok til å få kjøpeammo på rett side av faktorkravet.

Link to comment
Share on other sites

1. Ja de var kraftige/drittete fraser, det var faktisk med vilje for å spisse frontene fort og hardt mot den generelle tankegangen om å i prinsippet gjøre Magnum1 om til en plinkeklasse uten livsrett. (Du har nok fått med deg at jeg normalt ikke bruker mye av slike fraser). Og selv om de ikke innbyr til trivelig tone, var det klart ett bidrag til saklighet (Etter at såre tær fikk kjølt seg litt :wink: ).

 

Du er neimen ikke sann. Jeg foreslo som et eksempel 175 i faktor og det synes du at du må reagere på fordi det kan føre til alskens elendighet, men etterpå kommer du og sier at 180 i faktor er innafor det du anser kunne vært en akseptabel reduksjon. Flott at du eier definisjonsmakten på hva som er innafor og hva om er tullete, for når det skiller så lite hadde det jo ikke vært lett for oss vanlige folk å vite hvis ikke du opplyser oss. Hvordan i alle dager har du bidratt til saklighet? Jeg for min del har kommet med det samme her både før og etter du blandet deg inn, så jeg ser ikke helt hva du tror du har bidratt med. Vær gjerne tøff i trynet på internett hvis det får deg til å føle deg vel, men ikke kom å påstå at din drittslenging er noe mer samfunnsnyttig enn noen andres, for det er den definitivt ikke.

 

Generelt skal man være forsiktig med hva man ønsker seg, selv små tilsynelatende uskyldige endringer kan komme og "bite" en i hånda ved en senere anledning. (Tenker da på erverv). Så man skal tenke seg nøye om, vet ikke hvor mange tilsynelatende "gode" ideer sluttstykket/kammeret har "Hasseltorpedert" (Nytt ord for årsakssammenhenger man ikke har sett for seg :D ) for meg, men det er ikke få, og flere blir det.

 

Sånn som å bruke politiet som innkrevingsinnstans for årskontigent? :winke1:

 

2. Selv om det er moro, er det ingen tvil om at Snubbyer o.l. ikke har noe som helst i Magfelt å gjøre. Babyglock eller ei, dette er i denne sammenhengen "Lekevåpen", som i bestefall gjør naboskytter nysgjerrig, i værstefall skremmer gleden av Magfelt ut av ham. Uansett hvordan man ser på de, er dette i utgangspunktet en sikkerhetsrisiko. Heller ikke akkurat det man trenger når våpenkontorene rundt om i landet kan finne på å si at å joda, snubbyen/spespistolen din sperrer for erverv av Mag våpen. Moro er i min bok ikke en begrunnelse som holder når andr enn seg selv er involvert.

 

Så her er det helt greit å forandre regelverket altså? Fordi du synes at det er useriøst med liten Glock? Jeg er enig i at det nok ikke er det mest konkurransedyktige, men så lenge sikkerheten er ivaretatt, altså ladedata under rødstreken i et våpen som er solid nok bygd, så synes jeg vi skal være veeeldig forsiktige med å skulle forby ting bare fordi man ikke liker dem selv. At det smeller for høyt ved siden av deg i Magnum 1 løypa, det er et heller pysete argument. Veien er kort derfra til å f.eks. forby alle .22 våpen som ikke har anatomiske skjefter til Finfelt (de er jo ikke konkurransedyktige), forby Militærpistoler å stille i Grovpistol (de er jo ikke konkurransedyktige), eller forby alt annet enn kappede X-Esser til Spesialpistol (de er jo best, så da kan jo ingenting annet være konkurransedyktig).

 

Hvis du ikke vil ha noe særlig valgfrihet når det gjelder våpen, så finnes det et forbund for det også. I NSF er vi enn så lenge så heldige at vi kan velge relativt fritt, og det tror jeg absolutt de aller fleste setter pris på.

Link to comment
Share on other sites

Du er neimen ikke sann. Jeg foreslo som et eksempel 175 i faktor og det synes du at du må reagere på fordi det kan føre til alskens elendighet, men etterpå kommer du og sier at 180 i faktor er innafor det du anser kunne vært en akseptabel reduksjon.

Dette må da være feil oppfattet, Vingemutteren vil jo beholde reglene som de er, så jeg oppfatter " at 180 i faktor er innafor" som at 180 i faktor er innenfor revolver-kravet og ikke en magnum-ladning, og derfor tillatt i revolverfelt.

Må også si at jeg mener folk må få stille med hva de vil så lenge det er innenfor regelverket, men ikke at de kan bruke dette som et argument for å redusere faktorkrav.

Link to comment
Share on other sites

Appropo faktor, man kan godt diskutere og være enig/uenig i om grensen er på rett plass eller ei. Men da bør man i det minste ha saklige begrunnelser, med konsekvens vurdering. Hva vil konsekvensene kunne bli om man endrer vesentlig? (Mer enn 10 opp eller ned). Når slikt ikke er med, og tjatet går uten den ringeste tanke om hva det faktisk er for noe man diskuterer. Da bærer det fort galt avsted.

 

...

 

Merk at 180 i faktor er innenfor der Jeg la lista. :winke1:

 

 

Longsjott, kan ikke skjønne at jeg har misforstått dette så fælt. Hvis du følger tråden, så ser du at han skrev dette i to forskjellige poster, begge etter jeg hadde blitt erklært både det ene og det andre fordi jeg foreslo 175 som et eksempel. Jeg synes det er ganske merkverdig å stemple noen andre som tulling for å foreslå 175, men selv synes at 180 ikke er så galt, men han om det.

 

Uansett, dette er det siste jeg skriver om Magnum 1 og fabrikkammo for denne gang. Jeg gidder ikke prøve å diskutere med folk som heller vil krangle eller slenge dritt (mener ikke deg Longsjott), ihvertfall ikke på internett. Da har jeg bedre ting å bruke tiden min på.

 

Jeg kommer tilbake til denne tråden når jeg får svar fra Fagkomite Pistol angående det opprinellige temaet i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Kikket litt tilbake i tråden Lindsko, jeg ser at jeg overså en :mrgreen: bak 45acp i mag, og tok i en god del hardere enn der var behov for. Men du er ikke så snau selv heller, så jeg tror det går sånn ca opp i opp. :wink:

 

Men ja, jeg er lei av det jeg oppfatter som faktor "maset". Slik jeg ser det er faktorkravene nå for ente gang stemt over og fastlagt der det er for Magnum, problemstillingen ligger ikke på faktor. Om der er problemer i såmåte ligger de i såfall mer på valg av våpen.

 

Bare de som vil endre faktor basert på egen uvilje til å gjøre det som må til for å skyte programmene osv begynner å tenke litt mer over mulige konsekvenser, er det gode greier uansett for meg. Jeg vet ihvertfall hva jeg stemmer for, hvorfor, og hvilke konsekvenser det kan/kan ikke få. Og jeg vet hva jeg ikke vil se i Mag løypa.

 

 

De med Baby glock har program nok å bruke den til der den naturlig hører hjemme, at de få som kunne tenkes ha en slik og som attpåtil bruker den til Mag1 skal miste muligheten til å delta på Mag stevne ikke akkurat gjør meg søvnløs. Her er det man må se litt forbi egen nesetipp, og se på sikkerheten totalt for resten av skytterne. Glock 29 har uansett ikke noe på ett Mag stevne å gjøre i kraft av uegnet siktelinje.

 

 

Snubby problematikken går på sikkerhet og fornuft, samt ervervsproblematikk. Å skjerpe inn reglene der vil ikke ha noen som helst innvirkning på de som har Spespistoler/revolverer, ingen! (Utover at de ikke får mulighet til å bruke de i mag da).

 

Derfor er forslagstanken begrenset til våpen lovlig brukt i spespistol/revolver, ikke skal kunne brukes i mag klassene.

 

Jeg har lyst til å flytte den grensen opp til minst 4.5", men da kommer Hasseltorpederingen inn.

Hva med de som har benyttet seg av smutthullet til å kjøpe seg lekevåpen med Magnumklassene som ervervsgrunnlag?

 

Ønsker man ødelegge for de? Nei selvfølgelig ikke.

 

Er det viktigste oppnådd med å ta ut Spespist/revolver lovlige våpen som mulige magvåpen? Osv. Jeg mener ja.

 

Med å korrigere regelverket til NSF på området har man forbedret sikkerheten, og man har fjernet ett potensielt (Og til tider faktisk) problem knyttet til erverv. Man har også tydeliggjort litt mer at Magnumklassene definitivt er noe annet, faktisk synes jeg det er merkelig at dette ikke alt er inne i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topick? Svaret er at dette går på skjønn / trenger nærmere avklaring (Kaliber over 40 som 45acp/44m o.l. må man nesten ha ett eget faktor tak for i vanlig felt). Jeg vil anta at ett tak på nivå med 45acp ball amo, (som er grensen for innendørsbaner) er veien å gå for kaliber ikke tillat til M2 om ikke 275 er avklart.

 

Sannheten er at regelverket er svært dårlig skrevet, alle steder der det er brukt Magnum om saker og ting som ikke direkte har med Magnum klassene å gjøre (Som i "Magnum" amo ikke er tillat brukt her og der), burde refrases og Magnum ordet tatt bort (POD har hengt se opp i dette før, og jeg mener bruken er en gavepakke for de som ønsker å legge kjelker i veien for oss).

 

En annen sak er at ordet Magnum styrke knytter kravene til max styrke opp mot Magnum klassenes krav.

Dette er hinsides, da der klart er behov for å kunne sette øvre faktorkrav uavhengig av Magnumklassene.

 

Magnumstyrke bør byttes ut med øvre faktorkrav / Øvrefaktorkrav for patron klassen.

Så får man heller sette ned ett utvalg til å vurdere hvilke patroner som hører sammen, og hva som bør være øvre faktorgrense for disse gruppene.

 

Tre grupper burde holde, med noe ala:

Gruppe 1: Til og med kaliber 40. Inntil 190 i faktor.

Gruppe 2: Fra 40 til og med 45acp. Inntil 230 i faktor.

Gruppe 3: Fra og med 45 longcolt til og med S&W500. Inntil 275 i faktor, innendørs som for gruppe 2.

Arrangør kan kontrollere amo på lik linje med Magnum klassene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt skrevet mail til Fagkomite Pistol og spurt om dette, særlig ang. problematikken med .45 ACP, .44 Magnum/Spesial, .45 Colt etc. og tunge kuler, om det da er under 190, under 275, eller noe annet som gjelder. Håper på svar derfra etterhvert, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke dette er så vanskelig jeg: Til og med 10 mm og hylselengde min 25 mm. minimum faktor 190: = Mag1 (glem ordet magnum, det er misvisende) Mag2:= fra og med 41 og opp, minimum faktor 275 (kanskje ha hylselengde der også, for selv om jeg klarer faktor med 45 acp, vil jeg ikke bruke ladningen til vanlig og absolutt ikke stå ved siden av noen, som jeg ikke vet hvordan har ladet)

Link to comment
Share on other sites

C-Patron, vi diskuterer motsatt (Tilbake på topick vet du :wink: ). Altså hva som bør være øvre faktorgrense i vanlig felt, og da tror jeg det er lurt å tredele øvre faktor.

 

Jeg innbiller meg det ikke er så enkelt å få kjøpe amo i 45 longcolt og opp som ikke har en heidundrandes faktor grunnet høye kulevekter, derfor tanken om ett skille i det området.

 

Kanskje de som har erfaring med disse store 45-500 kalibrene kunne si litt om hilken faktor som er normal med kjøpe amo, og hva som er normalt av "kose"ladninger?

 

Så har vi litt å titte på mens vi venter på at Lindskog skal få svar, om hva som egentlig ble vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, akkurat .45 Colt tror jeg faktisk ikke lades til i nærheten av faktor i det hele tatt om man da ikke også inkluderer de i USA tilgjengelige +P variantene. All fabrikk ammo til kaliberet er ellers laget for bruk i originale, eller svake Colt SAA kloner.

Kaliberet har magnum potensiale nok, men hjemmelading, hjemmelading, hje...

Og slik må det også være for andre mag1/2 patroner, som i fabrikk tapping ikke klarer de av organisasjonen fastsatte krav.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje de som har erfaring med disse store 45-500 kalibrene kunne si litt om hilken faktor som er normal med kjøpe amo, og hva som er normalt av "kose"ladninger?

 

Selv om mag2 går opp til cal .505, er det ikke tillatt med mer enn cal .455 i militær og revolver, så de aktuelle kalibrene som man kan få fabrikkammo i er .44 spesial, .45 longcolt og .45 acp.

 

Som C.Patron sier er mye av fabrikkammo for .45 lc og også for .44 sp ladet for cowboy action skyting, men også dette kan pga tunge kuler ha faktor i området 180 - 200 i faktor. .45 lc +p ligger i området rundt mag2 faktor.

 

Fabrikk .45 acp begynner på en faktor rundt 180 og går opp til +p-ammo på ca 260.

Link to comment
Share on other sites

500 S&W er ikke ulovig, bare ikke tillatt å erverve lenger.

Det er forøvrig ikke cowboy action ammoen, som gjør at kalibrene 44 spec og 45 Colt ikke holder faktor, men faktum at de lades for våpen, som i utgangspunkt har relativt liten styrke og/eller er så gamle at metall i dem er av mye dårligere kvalitet enn dagens (f.eks lages visstnok nåtidens Colt SAA til å tåle +P)

At ammo underlades p.g.a. at den også kan bli brukt i originale, men svake våpen er for ikke uvanlig. Men det forhindrer ikke at en hjemmelader kan lade trygt innen nyere konstruksjoners begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepoet har da vitterlig .500 S&W i hylla si. Det er folk som eier den, som kjøpte før den ble ulovlig.

 

Jeg er fullstendig klar over at det går an å få kjøpt både .500 S&W og også .50 AE.

 

Men det som var oppe for diskusjon var hvilke grove kaliber som kan brukes i miltær og revolverklassene og som ikke rammes av forbudet mot magnumammunisjon. Og i disse klassene er kalibergrensen .455, dette gjør at uansett hvor svagt du lader .500 S&W eller .50 AE så er de forbudt.

 

I tillegg vil jeg anta at all fabrikkammo i kaliber 50 vil være over faktorkravet i mag2 med GOD margin.

Link to comment
Share on other sites

God kveld godtfolk, jeg har et spørsmål som nok kommer til å skape en god diskusjon (og det er jyssom litt av vitsen).

 

I reglene står det for militærfelt "Magnumpatroner/Magnumladninger" er ikke tillatt. Men hva er egentlig definisjonen? Selv er jeg godkjent NSF-dommer og dette spørsmålet kunne ikke en gang kursholderen svare på, men han mente det ikke gikk an å definere dette. Kursholderen var forøvrig en ganske kjent skikkelse på vestlandet når det gjelder dommerkurs.

 

.357 og .38 spesial er jo ganske like, bortsett fra lengden på hylsa. Sistnevnte kan jo jages ganske godt opp denne også. Andre kalibre kan også jages godt opp, 10mm Auto og slike.

 

Kursholderen sa at dette hadde vært diskutert før og da handlet det ikke om hva patronen heter. Min teori blir da at om man er under faktorkravet til Mag1 at det ikke er en magnumladning.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne tenkt meg en runde med Desert Eagle i løypa og ikke bare i Mag1 men også Militær 8) Fikk til ei ladning med en haug 125gn kuler jeg har liggende.

 

Så, hva er egentlig en magnumpatron?

 

 

Ser at det kanskje er på tide å gjenta "oppgaven" og at jeg absolutt har feilet i så henseende, men slik blir det fort når en hopper inn noe inne i en diskusjon.

 

Militær har jo øvre og nedre kaliber grense, samt kule vekt minimum (9 mm - 45) + en nedre faktor grense. Så de tre, evt. fire begrensningene er i hvertfall satt. I tillegg er det minimum avtrekksvekt og max våpen vekt.

 

Så da står jo selvfølgelig det vi har feilet (i hvertfall jeg) på igjen. "Magnum patroner/-ladning ikke tillatt"!

 

Og der må jeg vel være enig i at "de vise herrer", som har skrevet regelverket ikke har utdypet nok. Oppgave for FKP og FKP konferansen :)

 

Begrepet magnum ammunisjon er for vagt. Men om man bruker begrepet ladning, vil det i forhold til vanlig lov tolkning, tilsi at øvre grense blir 189,9999... :D

Link to comment
Share on other sites

Begrepet magnum ammunisjon er for vagt. Men om man bruker begrepet ladning, vil det i forhold til vanlig lov tolkning, tilsi at øvre grense blir 189,9999... :D

 

Og her er jeg helt uenig. Fordi øvre kalibergrense er .455, og de fleste fabrikkladninger til .45 acp er over 190 i faktor, og sjekket just magtech sin .45 lc LRN for cowboy action shooting, der fabrikken oppgir faktor på 190,25.

Dette er svake ladninger som er langt under det aktuelle mag2 kravet på 275, og kan ikke regnes som magnumamunisjon.

Link to comment
Share on other sites

enig , to nivå.

 

Og det er ikke noen grunn til å finne opp kruttet på nytt, det som ikke holder til magnum kravene er ikke magnum.

 

Altså: under 190 opp til 10mm og under 275 for de over.

 

Vi må jo her huske at vi ikke snakker om spesialfeltklassene, så her må man kunne forvente å bruke fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men jeg er litt glad i fallfigurene våre, så det hadde jo vært greit å holde de i noenlunde form.

Og så er det dette med at vanlig felt normalt er en øvelse i minst mulig faktor.

 

Alt i alt er jeg mindre sikker på hva jeg ønsker meg nå enn da tråden startet, har jo skutt revolverfelt ved siden av minst 400 faktor (S&W460). Jeg ble jo ikke nevneverdig forstyrret, men hva med andre?

 

Synes problemet er størst på mindre kaliber enn 10mm (I hovedsak 9mm og .375m.), kraftige ladninger i disse virker mer forstyrrende på meg enn en S&W460.

 

Enkleste er vel å la tingene få være som de er med inntil 190 og 275 i faktor, men få endret/fjernet Magnumlading begrepet der det finnes i regelverket. Samt få spesifisert øvre faktor i Mil/revfelt, da vil vi i det miste fått orden på dagens akutte problemer.

 

Begynner vsst å bli gammel, dessmere man diskuterer, dess mindre vet man. :?:wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Synes problemet er størst på mindre kaliber enn 10mm (I hovedsak 9mm og .375m.), kraftige ladninger i disse virker mer forstyrrende på meg enn en S&W460.

 

Begynner vsst å bli gammel, dessmere man diskuterer, dess mindre vet man. :?:wink:

 

Vet ikke om du begynner å bli gammel, MEN, som jeg har påpekt før er .375m et spesielt kaliber, meget skjeldent, jeg vet bare om at det ble brukt i Dan Wesson sine Heavy frame revolver .375 SuperMagnum. Dette var et kaliber som, selv om det hører til i Mag1, lett kan lades til 275 - 300 i faktor. Så, hvis du har stått ved siden av en slik, kan jeg godt forstå at det kan være noe forstyrrende.

Link to comment
Share on other sites

Seville laget også revolvere i det kaliberet. Der var det en reel magum med 1700 fps for 220 grs Hornady kula. DW gav som i andre kalibre relativt lav hastighet, mener de lå på ca 1450 fps med samme kule. Importøren tok inn en DW i kaliberet og det ble sideimportert en til. Første vet jeg ikke hvor er, men siste er hos en av landets bedre silhuett skyttere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tar opp denne igjen. Lyst til å lufte den nyanskaffede Coonanen min i feltløypa. Neste stevne jeg vurderer har ikke Mag-1/2, så jeg har lyst til å kjøre den i milfeltklassen. Problemet er at den ikke er innskutt og sannsynligvis ikke veksler 38 enda. Så, standard .357 mag i milfelt. May I? I prinsippet kunne jeg vel skutt .44 Desert Eagle også...

 

8.25.7.1.3 Militærfelt

Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for

25 m grovpistol. ref. ISSF 8.12 og 8.13. (Ikke krav om at

målekasse skal brukes).

Avtrekksvekt 1360 gram.

Kaliber: 9 mm - 11,56 mm (kal. 0.355” - kal. 0.455”)

Revolver ikke tillatt.

Fingergrep i forkant av skjeftet tillates.

Prosjektilet skal stikke minimum 5 mm utenfor hylsekant, og veie

minimum 100,0 grain.

Faktorkrav er ≥ 120.

 

En problemstilling som melder seg med automags, og for meg personlig som pdd ikke har annet enn .22lr, .357 mag og .44mag.

Link to comment
Share on other sites

Uten å lese igjennom tråden igjen, så kom vi vel frem til at så lenge patronen er under faktorkravet for Mag1/2 (avhengig av diameter på kula) så er det good to go.

 

Problemet koker nok ned til følgende: Man kommer på et stevne med noen vanskelige knarker til stevneledere (der ingen kan bevise det ene eller det andre ihht regelboka) og det andre er at det er en problemstilling som regelboka ikke forklarer godt nok, strengt tatt mangel på det.

 

Dette er mat for fagkomitèkonferansen.

Link to comment
Share on other sites

Nå spørs det jo hva man mener når det står magnumladning ikke tillatt.....både hylsa og esken er merket med magnum, det ER en magnumpatron selv om den ikke klasser inn som Mag1 i en revolver....husk at du har ikke den åpningen mellom tønne og løp som revolveren har og her forsvinner det mye trykk..... fabrikkammo holder garantert faktor til Mag1 i en Conan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...