Jump to content

Johannesburg og våpen.


Jake

Recommended Posts

Jeg har brukt de fire siste årlige turene i Namibia, men 31 mars bærer det til Sør Afrika og Port Elizabeth igjen.

SÅ er spørsmålet til dere afrikafarere som har vært der i det siste.

Er det fremdeles samme prosedyre med våpen (svart kulepenn osv.) i Johannesburg, eller har det skjedd noe nytt i løpet av de siste årene.

 

Greit å være forberedt, skal det komme overraskelser liker jeg best å lage dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Var i SA for 3 uker siden og prosedyren var som før.

Eneste jeg gjorde anderledels denne gangen, var å få papirene godkjent i forkant.

Tok da kun et par minutt på våpenkontoret før vi var på vei til jaktområdet :)

Link to comment
Share on other sites

Papirene fylles ut med sort penn ja. Var der i 2011 og i år, - kom hjem for 14 dager siden. SAS og Lufthansa. I 2011 måtte jeg betale 500 kr for å få med meg våpenet ut av landet i igjen. I år kostet dette 2000 ZAR = 1280 NKR. I følge Lufthansa går dette beløpet til "flyplassmafiaen". Sure penger dette. Ellers, - en kjempetur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker så mye for hjelpen.

"Kunsten er ikke å vite, men vite hvem som vet".

 

I år kostet dette 2000 ZAR = 1280 NKR. I følge Lufthansa går dette beløpet til "flyplassmafiaen".

 

Jeg har brukt Lufthansa bare en gang til SA og da kostet det meg 80 Euro å få våpenet med meg hjem igjen. Dette hadde jeg aldri opplevd før med noen av de andre selskapene ( KLM, Air France, South African). Det ble en diskusjon og jeg lovet dem å aldri bruke Lufthansa igjen til Afrika. Det løftet har jeg holdt.

Hvis dette var en reell kostnad burde det vært innlagt i billetten på forhånd. Våpenet er jo ikke noe som plutselig dukker opp. Flyselskapet har jo klarert våpenet før du reiser hjemmefra.

 

South African har tydeligvis et bedre forhold til "flyplassmafian" og til jegere generellt, ihvertfall til meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvem skal du jakte med/hos?

 

Jeg har en kompis (PH) der som jeg har kjent i mange år nå. Vi har mange turer bak oss og han har erfaring fra bla. SA, Tanzania, Namibia.

Han har tilgang til flere store, interessante og gode jaktfarmer, så vi skal egentlig bare ta avgårde å fylle bilen og fryseren(ene).

I år skal jeg hovedsakelig jakte Gnu, men selvfølgelig også annet som stiller seg "lagelig til for hugg". Gnuene fyller bra i fryseren og jeg vil se hvordan de takler 470NE. Så har vi jo alles kjære Vortesvin som er en fryd å jakte med DR. Det eneste trofeet jeg skal se etter i år er en ordentlig Bushpig. Det står enda på listen min.

 

Hvis noen er interessert i god eller spesiell jakt til en annerledes pris så send meg en PM. Da kan dere få kontaktdata til ham. Han er paradoksalt nok sportsfisker på sin hals, så hvis noen vil kombinere så går det også.

Merk at jeg har overhodet ingen økonomiske interesser eller fordeler i dette.

Link to comment
Share on other sites

Papirene fylles ut med sort penn ja. Var der i 2011 og i år, - kom hjem for 14 dager siden. SAS og Lufthansa. I 2011 måtte jeg betale 500 kr for å få med meg våpenet ut av landet i igjen. I år kostet dette 2000 ZAR = 1280 NKR. I følge Lufthansa går dette beløpet til "flyplassmafiaen". Sure penger dette. Ellers, - en kjempetur.

 

80 euro i 2011 stemmer vel med det som jeg betalte, - kr. 500,-. Årets 2000,- ZAR, - kr. 1280,- og nå kr. 1120,- (etter styrking av krona) ble innbetalt via Luftansa som opplyste at beløpet gikk til flyplassen for merarbeid +politiet som gebyr for den midlertidige våpenlisensen m.m., - den som du får ved innreise, og som du må levere fra deg ved utreise. Like det eller ikke, men dette er en uforutsett utgift som du må påregne å betale. Samme beløpet hos hos British Airway.

 

Det kan opplyses at jeg sjekket inn våpenet som spesialbagasje på Gardermoen, - 7 kg. 130x30x15 cm. Avgift kr. 195,- som ble registrert og betalt sammen med flybillettene 6 måneder før avreise. Jeg trodde dette gjaldt tur/retur. Sammen med våpen hadde jeg under 20 kg. totalt i bagasje.

 

Til trådstarter: Du må påregne ekstra utgifter for å få med deg våpenet ut av ZA. Du er heldig om du slipper.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, dette kommer til å koste uansett.

 

En ting jeg unnlot å nevne.

SAS krever meg hver gang for ca.500kr for å frakte våpenet til Heathrow, England. Betale til et flyselskap jeg ikke har kjøpt billett av og som allerede er subsidiert/drevet av mine skattepenger. Den kjenner jeg på. :evil:

Da kan de visst bare få noen kroner i Afrika allikevel. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er et godt spørsmål.

Jeg bruker en "ren" South African flight på turen. Men, SAS er samarbeidpartner med South African og dermed står SAS for den første flighten ut av Norge. Hjem igjen koster det ikke en krone.

Nå lurer jeg på om SA vet om denne praksisen.

Link to comment
Share on other sites

Sas prøver seg hver gang men,SAA har en kampanje (på 2 året nå ) hvor de har gratis frakt nedover og dette gjelder også SAS og andre samarbeids partnere!!Gå inn på hjemme siden til SAA og skiv ut bagasje vilkårene nedte gang du/dere skal nedover og vis dette til damene som påstår at det koster xtra!!(de prøvde siste tuen vi var avgårde men ble satt på plass med en gang :wink: )men, fra Sørafrika vil de ofte ha x tra for ammo så gi bort rest ammoen så slipper man sure kroner.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har reist med SAS, SAA og Lufthansa.

 

Uansett hvem jeg har reist med har jeg alltid måtte betale frakt for riflen ut av Norge.

Men det har aldri kostet ikke noe hjemover.

 

Motsatt for meg. Har alltid måtte betale på heimturen, ca 120 euro

Har alltid brukt Lufthansa.

Link to comment
Share on other sites

Når dere bestiller billettene så sørg for å bestille med 2 innsjekkete kolli, den ene til kofferten din den andre til børsa, sørg også for at våpenet er innsjekket på det flyselskapet du skal reise med, da slipper dere mye tull og tøys på flyplassen, sørg for at dette gjelder begge veier, og er du usikker så la et reisebyrå ordne dette for deg, de kan nemlig dette, og har helt andre muligheter til å styre bookingssystemet sitt en hva vi har via internett.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er mye tilfeldigheter som rår...reiste nettopp tur-retur Stavanger - Windhoek.....reiste samme rute i fjor sommer, betalte da ingenting for våpen.

Når vi dro nå i april måtte vi betale 80 euro pr. våpen nedover med Air Namibia og ca. halvparten på hjemturen, men ingenting med Lufthansa hjem..

 

Hva kan egentlig selskapene kreve....er det fritt fram for flyselskapene å kreve hva de vil..?

 

Vår bagasje, våpen innbefattet var sjekket inn helt fram...begge veier..

Link to comment
Share on other sites

Har nylig brukt Air F. og SAS.

 

AF Fra Oslo-JNB kr 834,-

AF Fra JNB-Oslo kr 600,-

SAS innenlands kr 210,-

 

Dvs. nærmere kr 1854,- i tillegg til flybillettprisen.

 

Hvis vi også skulle tatt med ammo t/r, og etterfulgt AF`s reglement, ville det blitt kr 1434,- i ytterligere gebyr.

Altså - omtrent halve flybilletten :roll:

 

Fra JNB, er det også bare SAA og SA Express som frakter våpen. Sistnevnte godtar ikke håndvåpen.

 

Hvordan er vilkårene ang. frakt, og gebyrer om 5 år? :shock:

 

I og med at man kjemper seg imellom ang. flybillettprisen - vil nok gebyrer bli "melkeløsningen" i årene som kommer også :? .

Link to comment
Share on other sites

Når dere bestiller billettene så sørg for å bestille med 2 innsjekkete kolli, den ene til kofferten din den andre til børsa, sørg også for at våpenet er innsjekket på det flyselskapet du skal reise med, da slipper dere mye tull og tøys på flyplassen, sørg for at dette gjelder begge veier, og er du usikker så la et reisebyrå ordne dette for deg, de kan nemlig dette, og har helt andre muligheter til å styre bookingssystemet sitt en hva vi har via internett.

 

Har du tips til reisebyrå som har erfaring med våpen på flyet? Vet det er amerikanske agenter som er gode på dette, men hadde vært kjekt med en norsk en. Skal nedover til Zimbabwe i september, og kunne godt tenke meg å bestille flybillett via et (norsk) reisebyrå.

 

 

Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt HRG (Bennet) reisebyrå på Elverum, og de har ytet meg topp service de gangene jeg har bestilt billetter hos de.

Bennet i Asker er også meget dyktige på dette.

Anbefaler at du prøver noen av disse.

South African Airways har kontor i Danmark, du kan også prøve å kontakte de, de flyr på både Harare og Bulowayo via Jo,burg.

 

Du kan prøve å booke her: http://www.flysaa.com/no/en/home!loadHo ... bled=false" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Physical Address: Linnesgade 18, 1st floor

DK-1361 Copenhagen K

Denmark

Telephone/Fax: tel: 0045 3314 3031(Reservations/ Agent Support)

fax: 0045 3314 4640

Office Hours: 08:30-16:30

Mon-Fri

Distance/ Taxifare: 8kms

USD45.00

 

http://www.flysaa.com/us/en/footerlinks ... ional.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt HRG (Bennet) reisebyrå på Elverum, og de har ytet meg topp service de gangene jeg har bestilt billetter hos de.

Bennet i Asker er også meget dyktige på dette.

Anbefaler at du prøver noen av disse.

South African Airways har kontor i Danmark, du kan også prøve å kontakte de, de flyr på både Harare og Bulowayo via Jo,burg.

 

Du kan prøve å booke her: http://www.flysaa.com/no/en/home!loadHo ... bled=false" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Physical Address: Linnesgade 18, 1st floor

DK-1361 Copenhagen K

Denmark

Telephone/Fax: tel: 0045 3314 3031(Reservations/ Agent Support)

fax: 0045 3314 4640

Office Hours: 08:30-16:30

Mon-Fri

Distance/ Taxifare: 8kms

USD45.00

 

http://www.flysaa.com/us/en/footerlinks ... ional.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Takk for tipset! Skal ta kontakt med de.

 

Alternativene er å fly med SAA fra Gardermoen via Frankfurt og Johannesburg til Harare, eller med KLM via Schiphol direkte til Harare. Vet det har vært en del trøbbel med våpen på Schiphol, men er veldig fristende å prøve denne ruta med kun en mellomlanding og kortere reisetid.

 

Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Litt fra SAA bestemmelser vedr Våpen og Ammo:

 

https://www.flysaa.com/us/en/flyingSAA/ ... earms.html

 

 

For the following Sport equipment mentioned below, SAA will allow an additional piece, not exceeding 23kg, free of charge per passenger - this is valid to both the Weight and Piece Concept.

 

 

 

◦Firearms and ammunition – subject to correct transport and safety procedures being followed

◦Ammunition – up to 5kg when packed separately due to regulations will be accepted free of charge.

Her er link til alt vedr. Sporting req:

 

https://www.flysaa.com/us/en/flyingSAA/ ... pment.html" target="_blank" target="_blank

 

Litt mere for dere som ikke gidder å lese hele linken:

Special Baggage Charges - (for International and Domestic Journeys valid to both the Weight and Piece Concept)Special Baggage Regulations are applicable on SA operating flights only. (SA 1000; 7000; 8000 series excluded)

 

For the following Sport equipment mentioned below, SAA will allow an additional piece, not exceeding 23kg, free of charge per passenger - this is valid to both the Weight and Piece Concept.

 

Kan være lurt å skrive ut den øverste linken å ta med seg, og plante i disken når det står en Clerk og skal ha penger...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet litt undersøkelser i bransjen og det viser seg at dette sverdet her har flere egger.

 

Man kan velge hvilke flyseskap man vil ha billetten på. Her er det tre muligheter:

 

1. Man kan reise Oslo -Johannesburg og velge SAS fra Oslo til transithavn og deretter F.eks South African Airways. Da er risikoen stor for at man må betale våpengebyr selv om SAA sier Firearms free of Charge.

2. Man kan velge SAS som selskap hele veien og må betale avgiften.

3. Man kan velge SAA som selskap hele veien og skal da være free of charge, dette er det ikke mange som er klar over, og ser dere nederst på billetten så står det hvilket selskap som er operating airline det kan stå SAS for SAA, eller SAA for SAS

 

En annen ting er; hvorfor må man på død og liv reise med Frankfurt eller Heathrow som transithavn,

Man kan F.eks velge QUatar airline, en av verdens beste selskap og bruke Doa som transithavn billetten er ofte rimeligere en hos andre. Og bytte fly må man jo uansett så hvorfor ikke i Doa.da får man faktisk en strekk omtrent midt i flighten.

Reisebyrået jeg bruker har direkteavtale med SAA i Danmark, og du som kunde må ved bestilling si ifra at du ønsker SAS eller SAA som operating airline det siste hvis du vil spare avgiften for våpen og ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Lufthansa som operatør? South African har vel ingen skranke på Gardermoen?

Flyr i begynnelsen av juli med Lufthansa til Frankfurt og SA resten. Lufthansa står som operatør

Satser på at utskriften fra Villreinjegeren sin link vil gi gratis frakt av våpen, tur/retur!

Link to comment
Share on other sites

Da står det på billetten din hvilket som er operating airlines;

Det antakeligvis OPerated by, enten Lufthansa eller SAA. er det Lufthansa som er "eier" av billetten så gjelder Lufthansas bestemmelser, og Vise versa...

Har du husket å bestille plass til våpen (hvis du skal ha med våpen) ?

 

Slik bør en billett se ut når du drar på jakt, her fremgår alt som er vesentlig. også bekreftelsen på våpen.

Samt Operating Airline.

 

DEPARTURE: OSLO, NO (GARDERMOEN) 12 SEP 11:00

ARRIVAL: GDANSK, PL (LECH WALESA), TERMINAL 1 12 SEP 12:30

FLIGHT BOOKING REF: xxxxxxxxxxxxxxxx LAST CHECK IN TIME: 10:15

RESERVATION CONFIRMED, ECONOMY (L) DURATION: 01:30

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

MEAL: FOOD AND BEVERAGES FOR PURCHASE

WEAPON CONFIRMED - HUNTING RIFLE 10 KG AND AMMO 2 KG. TOTAL WEIGHT

12 KG/WEAPONS AND AMMUNITION ARE HANDLED AT CHECK-IN

NON STOP OSLO TO GDANSK

OPERATED BY: SCANDINAVIAN AIRLINES, SK

EQUIPMENT: BOEING 737-800

Link to comment
Share on other sites

Vel og bra å slippe gebyr for spesialbagasje, men det er vel det man betaler totalt for reisen som egentlig betyr noe. Reiste med Air France, betalte ca 1.500 tur retur for spesialbagasje, + ordinær billettpris 5.400, ble det over en tusenlapp billigere enn bl.a Lufthansa, SA og SAS, som har "gratis" våpenfrakt. Billettprisene kan selvsagt variere noe ut fra når man bestiller. Paris var helt problemfritt med våpen. Anbefales :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I april brukte jeg samme rute som foregående år. Med SAA billett bestillt via kontoret deres i København.

Altså, alt som før.

MEN, iår rigget jeg meg for en stor krangel/diskusjon med SAS ang. betaling for frakt av våpen ut av Norge.

Ingen sa noe som helst og ingen krevde meg for et øre.

Jeg følte meg nesten snytt et lite øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...