Jump to content

Schmidt Und Bender Stratos


villreinjegeren

Recommended Posts

  • 8 months later...

Jeg har en 1.5-8x42. Har brukt den på årets jakt, er etter mitt skjønn et meget bra sikte til hjortevilt/storvilt. Siktet er relativt lite og lett, lar seg montere lavt og har en genial lysmodul. Suverent til smygjakt og lette børser. Har dessuten overrasket posivitv mtp skumringsegenskapene og klarhet. Mitt sikte er lagt ut til salgs her på forumet da jeg med dagens jakt/skytebehov ønsker meg et sikte med større forstørring og mildot retikkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kjøper børse og optikk for første gang. Har mulighet til å kjøpe Schmidt&Bender (S&B) Stratos 1,5-8x42 til rimelig pris av en god bekjent. Har forsøkt å finne ut mest mulig om produktet uten noe hell. Jakter alt fra rådyr, hjort, elg og reinsdyr. For meg virker denne som et perfekt allround-produkt som betjener det meste av mine behov slik at jeg ikke behøver å kjøpe et at annet kikkertsikte. Vil gjerne ha litt input av folk som eier det samme siktet om deres erfaringer? Dvs hvilket vilt er produktet blitt brukt på, hvilken jaktform og deres erfaringer. På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Stratos 2,5x13x56 med FD7 retikkel.

Fantastisk kikkert, meg meget gode skumringsegenskaper.

Ser ikke forskjell på Zeiss V 6x24x56 og denne med mine øyne.

Lysmodulen er genial.

Du kan forhåndsinnstille knappen med en "sol" til max lys i dagslys og knappen med "måne" til nesten ingenting.

Dvs. den knappen du trykker på gir forhåndsinnstilt lys.

Trykk så på sol og måne som +/- ved reduksjon, samt økning.

trykker du på av/på knapp får du sterkeste lysinnstilling du har valgt.

Men det beste er at hvis elektronikken går til helvete kan du skru av modulen på siden og bruke kikkerten mens modulen er på rep.

Det ligger også et ekstrabatteri i lokket på det ene tårnet så du alltid har med ekstra batteri.

Lyset slår seg av ved tilting av våpen sideveis 35 grader samt 90 grader opp hvis du bærer på ryggen.

 

Kan ikke si annet enn at dette er et supert siktet.

Skutt et rådyr i morgenskummer med siktet på 13x og da var alt klart som dagen i kikkerten, selv om jeg selv bare kunne skimte konturer på 150m.

Skutt flere (4 st) orrfugl med denne kikkerten i Sverige 2015 og da var det tynnet retikkelet genialt for god skuddplassering.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Takk for rask og utfyllende svar. Er kanskje et steg nærmere løsning på mitt dilemma om valg av optikk.

 

Liker veldig godt 1.5-8 forstørrelse. Etter min mening er 8x forstørrelse nok til all storvildtjakt i Norge. Og ikke minst, 1.5 er perfekt i skogen på løshundjakt etter elg. Det taler for dette siktet da jeg ikke behøver å kjøpe to ulike, f eks en 1.5-6 og en 3-12. I tillegg får jeg kjøpe til 45% rabatt (veil. kr 19.900).

 

Som alternativ vurderer jeg Zeiss Victory HT 1.5-6x42. Etter min mening enda mer gjennomført enn Stratos, særlig mtp dens ballistiske tårn (ASV) sammenlignet med Schmidt&Bender BDC Turret. Har en Zeiss kikkert med avstandsmåler fra før. Kikkerten oppgir avstand og på ASV skrur en bare til ønsket avstand (oppgit i meter sammenlignet med S&B som kun oppgir cm). Blir dermed enklere å bruke Zeiss.

 

Imot Zeiss taler at jeg ikke får en Victory HT til like redusert pris. I tillegg til redusert forstørrelse.

 

Videre hjelp mottas gjerne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1.5-6 holder i lange baner til storviltjakt.

Kompensatoren til zeiss synes jeg er den beste.

Minuset til zeiss er lysbryteren, den er nesten garantert avslått om du bærer børsa på skulderen.

Men er ikke imponert over lysbryteren til Stratos serien heller. Lysbryteren til Zentih er mye bedre!

 

Optisk sett er det meget gode sikter begge 2

 

Bare smak og behag for om du vil ha 6x eller 8x

Link to comment
Share on other sites

Har mer lyst på en Zeiss. Dog er det litt dumt å gi fra seg S&B til såpass gunstig pris for å kjøpe en Zeiss til noe redusert eller ordinær pris.

 

Hvor ofte får man brukt kulebanekompensator under storviltjakten egentlig? Tipper dette er mest aktuelt under reinsjakten. Men er det egentlig noe man får bruk for?

Link to comment
Share on other sites

Til hvilken jakt i Norge får du bruk for kulebanekompensator? På hvilke avstander bør en bruke kompensator?

Fuglejakt, spesielt på sjøen eller over store jorder, og rådyrjakt f.eks. Jakter en rundt jorder og hogstfelt så kan det jo dra litt utover. Jeg synes iallefall det er bedre å skru et par knepp enn å drive og holde over. Jeg har faktisk stilt på siktet på elgjakt også, men den tok ikke det magiske skrittet over valdgrensa, så det ble aldri skutt.

Hvert år kommer også en bråte reinsdyrjegere og vil skyte inn på 200m før jakta, og det vi ser da viser tydelig at det er bedre å skru enn å holde.

Alt over 150m omtrent synes jeg det blir langt mer forutsigbart å skru på siktet enn å holde "litt".

 

Samtidig blir det veldig enkelt å skru mellom demper og ikke demper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Laseravstandsmåler i kombinasjon med kompensator gir deg vesentlig bedre mulighet for å ta vare på skuddmuligheter og gi sikre skudd ut over "korrekt" skyteavstand.

 

Årets eneste mulighet på elg kom for min del i form av en skytbar kalv som åpenbarte seg i trav på andre siden av ei myr. Laseren kunne fortelle at avstand var 230 m, men farten var for stor. Fant ei grei skytestilling med anlegg på sekken, stilte 12 knepp opp og ventet. Etter noen sekunder stoppet dyra nesten opp og kalven kunne felles. Trengte bare å holde i framkant av bogen for å treffe i bakkant. Hvis jeg i tillegg måtte ha spekulert på avstand og vurdering av overhold ville jeg ikke skutt i denne situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar å få. Takker for all hjelp.

 

Har forresten oppdaget at Schmidt und Bender Stratos 1.5-8x42 har retikkelet i første fokusplan (retikkelet forstørres med økt forstørrelse/zoom) i motsetning til f eks Zeiss Victory HT som har retikkelet i andre fokusplan.

 

Det betyr at med S&B vil større mål kunne delvis tildekkes på lengre hold.

 

Noen som har erfaringer med hvordan dette påvirker jakten?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en grunn til at de fleste produsenter, også europeiske, på sine jaktsikter utstyrer disse med retikkel i 2. plan. Dimensjoner på retikkel blir i større grad et kompromiss på sikter der det er plassert i 1. plan, spesielt nå som zoomområdet stadig utvides i mange sikter. Dette er uansett gjenstand for personlig preferanse.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det ikke blir et enkelt valg mellom Zeiss og S&B?

 

Hvorfor valgte du S&B over Zeiss (eller annet merke)?

Det er egentlig ganske enkelt! Begge siktene du refererer til er meget bra og vil fungere tilnærmet likt i en jaktsituasjon. Derfor spiller det ingen stor rolle hvem du velger.

Jeg har både Zeiss Victory og S&B Zenith. Optisk sett merker jeg ingen forskjell i jaktsituasjoner. Belyst retikkel fungerer meget bra på begge to.

Har skutt både hjort, elg, rein, rådyr og tiur med begge kikkerter i forskjellig lysforhold uten negative opplevelser med optikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En god grunn til å velge noe annet enn S&B er at de ikke har noen norsk hovedimportør og er vanskelige å komme i kontakt med ved reklamasjon/skader. Tidligere var det enkelt gjennom jakt og friluft, men nå hadde jeg valgt et annet merke. Har nylig prøvd servicen hos tre andre av de store med godt resultat. S&B'en gav jeg opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...