Jump to content

Avslag på tillatelse til å erverve og innha våpen.


SirAgnar

Recommended Posts

Ikke gjør for store endringer på førsteutkastet. Fordi det første du skriver inneholder ikke bare en ufiltrert utgave av det du vil si, men presenterer også en ufiltrert utgave av hvem du er. Det virker alltid mest ærlig for mottaker.

Link to comment
Share on other sites

Uansett om du endrer på det eller ikke, stå på og ønsker deg lykke til! Kjenner forøvrig om flere som har ADHD og innehar pistoler for å skyte på skytebane så ser uansett ikke grunn til at de skal nekte deg etter det brevet du skrev! :mrgreen:

 

Håper du får et positivt svar på klagen og at du er å treffe på skytebanen/et eller annet jaktområde i sommer/høst! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje ta med en setn. på hvilket grunnlag du klager på? Er vel forvaltningsloven §28 om jeg ikke husker helt feil. Slå det opp. Syns bare det ser mer ryddig ut.

 

Samtidig må du få ryddet opp i skrivefeil, og dropp den

Ja,
innledningsvis. Aldri skrives aldri med to L.

 

Jeg ønsker ikke gå inn i noen debatt hvorvidt du har rett på å få erverve eller ikke, men du har rett til å klage, og syns du fortjener hjelp til å forfatte en fornuftig klage. Enten man vil eller ikke så vil alltid en slik klage bli behandlet mer seriøst om man skriver korrekt, og åpenbart har tatt seg god tid med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blir, så vidt jeg kan skjønne, forvaltningsloven som styrer dette med saksbehandlingstid. Den har følgende å si:

 

§ 11 a.(saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Kilde: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10#KAPITTEL_3

 

"Uten ugrunnet opphold" er utpreget skjønnsmessig i begrepsbruken, og svært lite spesifikt. Jeg mener å erindre (klarer ikke finne kilde på det, om andre gjør det, er det fint) at normal praksis er at seks ukers saksbehandlingstid er tolket å holde seg innenfor "uten ugrunnet opphold".

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt. At noe skal behandles "uten ugrunnet opphold" er i sammenheng med krav om innnsyn etter Offentleglova definert som at det skal behandles i løpet av en til tre arbeidsdager... Så det er avhengig av kompleksiteten i saken, om det må innhentes uttalelser herfra og derfra, osv.

 

Har man ikke hørt noe på fire uker er det på tide med en påminnelse.

Link to comment
Share on other sites

Uten ugrunnet opphold innehar ikke noe tidskrav i seg, men en formaning til forvaltningsorganet (politiet) at saken ikke skal legges på vent uten en kvalifisert grunn.

 

I andre ledd derimot:

 

Hva som er «uforholdsmessig lang tid» må bero på en konkret vurdering hvor det blant annet legges vekt på sakens omfang og kompleksitet, antall parter og forvaltningsorganer som er involvert, og på hvor stor belastning det er for den aktuelle part å vente på en avgjørelse i saken.
Link to comment
Share on other sites

Skaff til veie all dokumentasjon som kan vippe klagen i ditt favør. Det være seg

dokumentasjon fra lege, plettfri vandel de siste 5 årene, dokumentasjon på fast jobb,

medlemskort i skytterlag/forening (gjerne over tid), dokumentasjon på at våpenet blir oppbevart i FG -godkjent våpenskap

og andre attester/dokumentasjoner som kan være av betydning.

Utformet selv en klage for en tjommi for ca et år siden, dog med

litt færre svin på skogen. Skrev også om interesser og hva fritiden blir brukt på. Og aller viktigst i mine øyner; hva din intensjon bak erverv av våpen er. Hvorfor trenger du det? Hva skal du bruke det til? Det var nok til å vippe

klagen til at søknaden ble innvilget. Du har triumfkortet på hånd, lykke til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg fikk den igjennom! :D

 

Måtte ringe til politistasjonen og spørre hva som tok så lang tid i behandlingen, så sa hun etter litt at hun skulle godkjenne og sende den der og da.

 

Tusen takk for alle gode råd og tips og formulering, dere var til stor hjelp :)

 

Nå har jeg endelig kjøpt meg rifle og er klar til jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...