Jump to content

Nora, en annerledes venninde.


Nimrod

Recommended Posts

Nora er min siste anskaffelse(ikke min aller siste for alltid, men til nå). Hun omtales med kvinnenavn fordi hun på sitt vis er smekker og lekker. Ikke i samme klasse som flere damedrillinger vi er blitt kjent med i det siste, men mer enn nett nok til å bære kvinnenavn. Vi skal i felleskap bekjempe onde krefter i samfunnet, eksemplarer av artene rev rød og mink (Ennå ikke sammensydd) har en rimelig utrygg fremtid :twisted:

 

Navnet Nora er avledet av hennes egentlige betegnelse, fra fødsel av heter hun IZH-94 Cebep, dette er Russisk skrivemåte for ordet Sever, sever betyr Nord og da skjønner dere resten.

 

IZH-94 er kort og brutalt: Baikal kombi. Hennes fetter "Taiga" er bedre kjent og en riktig brutus.

Tilbake til kusinen. Hun er litt spesiell, mye mer kvinnelig i sin fremtoning med yndige små hull i henholdsvis kal. 20/76 og 22WMR, i tillegg har hun det største hullet nederst. Med en vekt på 3100g er hun slank rundt midjen som forrøvrig er kledd i fineste russiske vallnøtt, også på oversiden av pipene. Hun er viden kjent blandt de tusen sjøers spitsjeger, annerkjent i Amerika men en skjelden blomst i Norge.

 

Nå er hun nystelt og klar for litt feltøvelser. De gamle 4*32 brillene er kastet og hun har i samråd med optisk ekspertise(N) fått påsatt en Aimpoint Micro, stiller klar til å demonstrere sine ferdigheter og kanskje til og med posere litt for fotografen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær ufin RugereEN, det er en kvinne det omhandler.

 

Det er forøvrig ikke snakk om kjærlighet, til det har jeg jeg en annen.

 

Det handler om en som en vellaget til sitt formål, småviltkombiens mor :?: Litt overpretensiøst kanskje, men vi får se hva hun klarer.

 

Om hun ligner Olga og yter like bra så jeg vel i mål?

Link to comment
Share on other sites

Smekker og søt som en bombeflyvertinne.....

 

:lol::lol::lol:

 

Virker som du har ei sånn greie med ytterpunkter Nimrod? Gå fra ei virkelig nett tysk frøken, til ei slik "større" russisk kvinne...?

 

Artig når folk velger noe litt uvanlig - ser frem til bilder! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan like gjerne se ut som Olga Smettanina for alt vi vet :wink::mrgreen:
"Olga Smettanina" er ukjent - man Raisa Smetanina mistet nettopp sin status som tidenes mestvinnende kvinnelige vinter-olympierinne.

 

Når Bjørge Hitlerlien brølte som verst i radioen, var det noen av oss med skitten fantasi som syntes høre at han sa: "Reis 'a! Smett han i 'na!". Men, som "Ruger#1" antyder - hun spiste kanskje diverse stoffer, i tillegg til havregrøt, som gjorde akkurat det mindre aktuelt?

 

"Born 29 February 1952". Stakkars Raisa, - hun får bare fødselsdagskake hvert 4. år!

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter holder oss på pinebenken, og legger ikke ut bilder av sin nye erobring!

 

Jeg fant en artikkel om nevnte "dame" på et annet forum.

 

Men denne "damen" har det største hullet øverst, og har heller ikke treverk rundt "hele herligheten"?!? Har du en eldre modell, jeg mener huske at din beskrivelse stemmer med slik disse våpna var før? Og at modellen på disse bildene er mer lik "Taiga"-modellen, kanskje en nyere versjon?

 

Det interessante er at den kan leveres i mange interessante kalibre. I artikkelen er mål/vekt bare oppgitt for "amerikaniserte" riflekalibre - den ville vært interessant, hvis den ble tatt inn i kalibre som 7x65R, 8x57IRS, og 9,3x74R.

Link to comment
Share on other sites

Da har hun fått vært med ut i friluft. Innskutt og testet med 4 ulke patroner. CCI MiniMag FMJ. Hollowpoint og Gamepoint, alle 40gr. Rem, 32gr V-Max.

 

Jeg er ingen kløpper på presisjonsskyting med Aimoint, fikk ca 60mm samlinger på 50m. med alle CCIene, alle gikk på samme plass.

V-Max gikk tydelig bedre, Ca 30mm, samme treffpunkt. Sendte også avgårde litt stål og hardmetall fra haglpipa. Vet ikke hvilken trangboring den skal ha men virket ikke veldig trang.

 

Børsa har fin ballanse og mye avtrekk, dog noe bedre enn Baikalgjennomsnitt. Oppleves veldig hendig å bruke, godt laget med fine tilpasninger. Absolutt anbefalt til folk som ønsker sær kombi :P

 

Kompakt og fin løpspakke, tenke om baskylen hadde stått i stil.

 

normal_bilde_5.JPG

 

Som hjemmelader er jeg jo veldig klar over messingens verdi, tomhylser samles, nå for å bygges om til kammeradaptere for å skyte 22LR eller short.

 

normal_bilde_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kan like gjerne se ut som Olga Smettanina for alt vi vet :wink::mrgreen:
"Olga Smettanina" er ukjent - man Raisa Smetanina mistet nettopp sin status som tidenes mestvinnende kvinnelige vinter-olympierinne.

 

Når Bjørge Hitlerlien brølte som verst i radioen, var det noen av oss med skitten fantasi som syntes høre at han sa: "Reis 'a! Smett han i 'na!". Men, som "Ruger#1" antyder - hun spiste kanskje diverse stoffer, i tillegg til havregrøt, som gjorde akkurat det mindre aktuelt?

 

"Born 29 February 1952". Stakkars Raisa, - hun får bare fødselsdagskake hvert 4. år!

 

Veeel.. Hun sa hu het Olga, men jeg husker ikke så mye mer.

Skal hvertfall slutte å drikke Ringnes. Blir så jævla sår i ræva av det skvipet...

Link to comment
Share on other sites

Hm? Bygges om til short med adapter? Motivet for dette skulle være mindre støy? Har skutt fugl med short, men mink og rødrev?

Ad Nora.

Et dukkehjem er et drama av Henrik Ibsen utgitt i 1879. Stykket hadde premiere på Det kongelige Teater i København, 21. desember 1879.

Et dukkehjem, første akt

Stykket var en bitende kritikk av de tradisjonelle rollene til menn og kvinner i det viktorianske ekteskapet.

«Et dukkehjem» skapte furore da det utkom, og i Tyskland måtte Ibsen til og med skrive en alternativ slutt, hvor Nora blir for barnas skyld.

 

Sigurd Ibsen og hans kone Bergliot Ibsen fikk en datter i 1905. De var enige om at barnet skulle oppkalles etter Nora, men da innvendte Ibsen at Nora bare var et kjælenavn, så barnet måtte oppkalles riktig og døpes Eleonora, selv om dette navnet aldri blir nevnt i skuespillet.

Vi får se hvor egnet hun er til å stå i forholdet.

Har hun nå levert efter forventningene?

Link to comment
Share on other sites

Nora er funnet i stand til å levere. Manglende leveranser må jeg bære eventuell skyld for.

 

22Short er et mye medre valg til å skyte en mink i trynet i steinur med hunder og leven.

 

At paraleller skulle dras mellom Russisk arbeidsredskap og Norsk poesi var ikke intensjonen med navnevalget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da håper jeg frøken under/ over leverer på russisk maner og minken får seg en på trynet. Bikkje i steinura? Fjæra da eller? Der hvor jeg jaktet mink var bikkja ikke særlig til nytte. Rikosjetter med bløt kule var aldri ett problem, men støy gjorde at valget falt på en kortet Beretta.

Mink er uansett en uting. Hva slags bikkje er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Dama har hagla på fremste.

 

Vekta er 3200 med aimpointen på.

 

Hun hadde en søster til salgs samtidig, hun var mye lettere på tråden, billig og mer sliten. Solgte seg for 2000,-

Gikk samme dag hun ble annonsert.

 

Har søkt en del etter kombi 22 på finn, regnet med å måtte kjøpe en Amerikanerinne (Savage 24) men det gikk bra.

Greie de Savagene til sitt men dette er noen klasser opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...