Jump to content

Lapua mega 6,5x55 til lange hold


ungjegern

Recommended Posts

Hei.

Har ei tikka m695 6,5x55 med schmidt & bender zenith 3-12x50 med lys og kulekomp og Schultz lydemper. Løpslengde er 54cm. I år når eg gikk på jakt brukte eg lapua mega, og det fungerte upåklaglig på hold fra 30-100meter. Men pga det fort kan bli lange holde i terrengene eg jakter i så kjøpte eg siktet eg har nå som er Scmidt & bender som det står over. Så nå gjenstår det bare masse masse trening og å finne ut hvilken kule eg kan bruke til hold på rundt 200 til max 300 meter. Duger lapua mega til dette? har god tilgang på disse skuddene gjennom skytterlaget.

 

Mvh Ungjegern

Link to comment
Share on other sites

Kuler beregnet på storviltjakt har ofte en nedre grense for noenlunde sikker ekspansjon som går ved 5-600 m/s. For å finne ut mer av hvilke hold kula vil ekspandere på er det vel greiest å bruke ammofabrikantens ballistiske data (evt ballistisk kalkulator) og sammenholde med evt opplysninger fra kulefabrikant om anbefalte terminalhastigheter for den aktuelle kula.

Link to comment
Share on other sites

10grams mega med v0 på 770m/s har 2427j på 100m. Når kula kommer ut til 300m, så er det bare 1561j igjen

 

Og det klarer ikke å ta livet av en hjort, er det det du mener?

 

 

Jo, det klarer den sikkert, men marginene begynner å bli mindre i alle fall...

Jeg mener i alle fall at 6.5x55 ikke er veldig egnet til storvilt jakt på lange hold

Link to comment
Share on other sites

Lapua fabrikkammo gir V0 780 m/s med Mega fra et 74 cm løp. Hastighet på 300 m er da 566 m/s og E 1616.

Oppgitt bruksområde for Mega er 500-1000 m/s.

Forøvrig er kulefall 64 cm på 300m ved innskyting på 100m.

Disse opplysningen ligger bare et par tastetrykk unna på Lapua sine sider.

 

Gir løpet ditt på 54 cm faktisk 770 m/s?

Link to comment
Share on other sites

Megakula begynner å få dårlig ekspansjon allerede på 200 mtr i 6,5. Den åpner seg litt i tuppen, men thats it. Hadde ikke valgt den kula for lengre hold enn 200 mtr....Nå kommer det sikkert 50 stykk og hevder at jaktskudd over 100 mtr er uforsvarlig,,,åsså kommer det sikkert 50 til som hevder at 6,5 er ubrukelig uansett kule...åsså har vi det gående.....

Link to comment
Share on other sites

Lapua fabrikkammo gir V0 780 m/s med Mega fra et 74 cm løp. Hastighet på 300 m er da 566 m/s og E 1616.

Oppgitt bruksområde for Mega er 500-1000 m/s.

Forøvrig er kulefall 64 cm på 300m ved innskyting på 100m.

Disse opplysningen ligger bare et par tastetrykk unna på Lapua sine sider.

 

Gir løpet ditt på 54 cm faktisk 770 m/s?

 

 

Var vel jeg som brukte 770m/s til et eksempel. Tviler på denne hastigheten i et løp på 54cm om det er fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville mye heller gått for 140 gr. Nosler Accubond da denne vil beholde mer fart. Mega kula mister mer hastighet pga. dårlig bc.

Nå har jeg hørt et rykte om at Accubond er på vei ut, håper det bare er et dårlig rykte.

Link to comment
Share on other sites

Lapua fabrikkammo gir V0 780 m/s med Mega fra et 74 cm løp. Hastighet på 300 m er da 566 m/s og E 1616.

Oppgitt bruksområde for Mega er 500-1000 m/s.

Forøvrig er kulefall 64 cm på 300m ved innskyting på 100m.

Disse opplysningen ligger bare et par tastetrykk unna på Lapua sine sider.

 

Gir løpet ditt på 54 cm faktisk 770 m/s?

 

Trodde jaktammunisjon ble testet i kortere løp, 65cm har jeg hørt.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal ikkje påstå at mega er dårleg på lange hald (det er ei god kule på korte!). Men hugsar eg skaut på blink for nokre år sidan. På to hundre meter fann eg att ei kule som hadde stoppa i den frosne skaresnøen (eg grov vel eit stykke for å finna den). Kula hadde ikkje ekspandert i det heile tatt! Denne var skoten i .260 remington og farten var vel kring 730 m sek med 66 cm pipe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Lapua Mega i 6.5x55 på rådyr og dåhjort gjennom ganske mange år nå og jeg vil nok si at 200 meter er absolutt maksimalt hold for den når det både gjelder ekspansjon og også etter min mening kulebane.

 

En patron som bruker en kule med like stor vekt, men som eksanderer lettere, er Norma Vulkan.

 

Norma Nosler Partition ekspanderer også bedre på lengre hold og har en betraktelig bedre kulebane og egner seg godt til skudd på lengre hold, men jeg er ingen fan av den på korte hold pga min erfaring med små blyspintrer som sprer seg utover i et stort område i slaktet og ødelegger mye kjøtt.

 

Personlig holder jeg meg til Mega i min 6.5x55 og bruker heller min 6.5-06 dersom det er snakk om skuddhold på 200 meter og lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...