Jump to content

Ladedata 9,3x74r


Okhotnik

Recommended Posts

Står en del ladninger i ladeboka. Du sier ikke noe om det er ei dobbeltrifle eller drilling/kip du skal lade til. Til lette kuler er det Vit. n140, N540 og norma 202 jeg først ville testet. Tyngre kuler vit. N150, N550 Norma 203, URP. Jeg har ladet til dobbeltrifler og funnet ladningene ca midt på tabellen fra ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer å bli lite grann lykkelig! :D

 

http://www.werner-reb.de/40680/home.html

 

http://www.jww.de/popup/263-9-3x74-r-la ... r-9-3x74r; disse er fra Nobert Klups!

 

RWS sine sider er vanskelig å finne, men masse informasjon og data rund 9,3x74R KS på nettet. Tyske sider hovedsakelig.

 

Det finnes ikke minst bøker som behandler kun 9,3x74R for håndladning (Wiederladen).

Link to comment
Share on other sites

En til, og denne ladningen skulle jeg anvende i 9,3x74R uansett! Here we go! :D

 

Lutz Moeller MJG 10g/154gr, løp 60 cm, COAL 94,6 mm, 60gr Norma 200, 3397 bar, V0 912 m/s! :mrgreen:

 

På eget ansvar så klart!

 

BTW, min erfaring med 16g KS er ikke særlig bra hva det gjelder storvilt med en vekt > 60 kg. Presisjonen ut av to forskjellige 9,3 er var i beste fall middelmådig. Prøv å holde deg unna.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du vil nok erfare at boken Shooting the british doublerifle av Graeme Wright vil være nyttig å få lest.

Den tar for seg medtodikken for hvordan man kommer frem til en ladning som går godt i begge løp, og som begge løp klarer å sette i en samling..

Den inneholder også data på amerikanske/australske krutt som man kan få fra Jaktdepotet og Hjemmelading.

 

For min del så opplevde jeg veldig stor forskjell i samskyting mellom piper bare ved å skifte krutt, enda utgangsfarten på de var ganske like...

 

Dersom våpenet skyter i kryss trenger du lengre løpstid dvs lavere ladning, og omvendt, innenfor et forsvarlig trykkområde!

Spredning høyt og lavt er det verre... Men prøv flere krutt på samme kule!

Man flytter ikke treffpunktene så veldig mye med å endre kruttvekt. 5-10cm kanskje. Skifte av krutt og eller kule er det som gjør de store utslagene!

 

Det er forsent når hettene flyter utover, da har du nok mest sannsynlig påført våpenet skade....så fyr av fabrikkpatroner med samme hylser du akter å bruke for å få en referanse for videre skyting og måling av trykkring på hylsene.

 

Videre er der smart med en blink til hver skive. Prøv å sitt oppreist og avslappet når du skyter i benk, ikke legg deg på, det påvirker doblinger i 9,3 og oppover en god del.. Prøv også å ha ca like mange sekunder mellom skuddene. Dvs skyt jevnt og trutt uten å stresse.

 

Lykke til, og kos deg med skytingen!! :D

 

NB: Kronograf er obligatorisk når man lader til brekkvåpen!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har jo lest i en annen tråd at DEVA ikke er til å stole på vel? :mrgreen:

 

Start et godt stykke under maks!! Knekkvåpen er ikke ment for høye trykk, og hastigheten på en 9,3 dobbel spiller nesten ikke noen rolle, den gjør jobben uansett. Det viktigste er bare p treffe en hastighet og løpstid som gir samskyting.

 

Min ladning er 54,5grs Norma 203B bak en Lapua Mega 286grs i RWS hylse med CCI200 Large Rifle tennhette. Garanterer ingenting mht trykk og presisjon osv hos deg, men den gikk fint i min. Sjekk ladedata til NORMA.

Jeg forsøkte samme men med N140, noe som resulterte i 30-30cm mellom skuddpar, i kryss var det vel.. Samme med Norma Oruyx 286 grs og litt sprekere ladning. Den gikk 30cm i kryss. Sånn at du ser at det ikke er så mye som skal til.

53,5grs 203B gikk vel ca 10cm fra hverandre, mens 55 og 55,5grs 203B skjøt litt i kryss. Jeg tester for hvert halve grain med krutt. Det skal altså ikke så mye til for å endre samskytingen, derfor har jeg sansen for 200 serien til norma - der er det minimal variasjon fra lott til lott, og har man funnet en ladning så funker den senere med ny kruttboks også!

 

Se an hastigheten, og hvordan samling du får av pipene individuelt, og hvor langt fra hverandre de treffer. Legg ene skiva over den andre og merk av treffene som R1 R2 og R3 på ene og L1 L2 og L3 på andre, slik at du holder treffene fra hverandre.

 

Dersom det er 30-40cm mellom skuddene fra høyre og venstre løp er det bare å finne ei annen kule.. er det mindre, så kan forandring i kruttmengde (type) og settedybde være det som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Du kan og ta utgangspunkt i Vihtavuori sine ladedata for 9,3x74R http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/89.

Det finns og nokre ladedata på robsoft for kaliberet http://www.robsoft.nu/databaser_en/laddata/showloads.asp?MainID=4 og på Norma sine heimesider http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/93x74R/. Dei har ikkje for eksakt samme kule men ladedata for Norma sine 15 grams kuler er eit godt utgangspunkt vil eg tippe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Plukker opp denne tråden igjen. Temaet er altså lading for 9,3x74r, og det ligger vel for de fleste nærmest «innbakt» i temaet at den virkelige utfordringen er å få til samskyting i dobbelrifle.

 

Jeg har fulgt flere av rådene i tråden, og både Graeme Wright’s bok «Shooting the British Double Rifle» og det tyske «pensum» om «Doppelbüchsen» av Norbert Klups er anskaffet via antikvariater både her og der.

 

Videre har jeg fått fastslått at min Merkel 140 ble bygget i 1998, og ble regulert  med 247grs RWS Kegelspitz. Så langt, så vel.

 

Når jeg leser Wright’s bok så framgår det selvsagt at det er mange variabler som spiller inn på hvordan en dobbelrifles to løp samskyter. Men om jeg oppfatter Wright riktig så er det en faktor som peker seg ut som særdeles viktig, og det er utgangshastighet. Nettopp dette ønsker jeg andre brukeres tilbakemelding på. Litt mer om dette:

 

-I følge Wright så vil en dobbelrifle naturlig rekylere opp og ut til siden for senterlinjen. Dvs. at høyre løp naturlig vil dra opp og til høyre, og venstre vil dra opp og til venstre. Dette søkes kompensert for når fabrikken regulerer løpene, konkret ved at man legger venstre løp slik at det peker litt ned og mot høyre, og høyre løp slik at det peker litt ned og mot venstre.

 

Hvis man så bruker en ladning som har lavere utgangshastighet enn den ladningen riflen er regulert for, så vil rekylkreftene virke på kulen over lengre tid, siden det tar lengre tid for den å forlate løpet. En kule fra høyre løp vil i dette tilfelle treffe lengre opp og til høyre enn regulert ladning, en kule fra venstre løp vil gå opp og til venstre. Jeg går ut fra at effekten potensielt vil forsterkes hvis lav hastighet kobles med tyngre kule som i sum gir kraftigere rekyl.

 

Motsatt vil kjappere kuler skyte lavt og «innover», i praksis i «kryss»; høyre løp vil da skyte lavt og til venstre, venstre vil skyte lavt og til høyre. Dette fordi reguleringen «overkompenserer» for rekylen da kulen ikke er utsatt for rekylbevegelsen i like lang tid som for regulert ladning. Igjen vil effekten formodentlig forsterkes med lettere kuler som gir mindre rekyl.

 

Så langt teorien. Det som seiler opp som en utfordring i mitt tilfelle er at min 140 er regulert med en relativt lett kule i høy hastighet; i følge RWS’ hjemmesider freser KS-kula ut i 750 m/s. Etter sammenligning i forskjellige tabeller oppfatter jeg det slik at denne hastigheten vil være svært vanskelig å kopiere med kuler i vektklassen over; ser kun få ladninger i 285grs som antydes til å ligge så vidt over 700 m/s, og ingen over 720 m/s.

 

Er det noen som har erfaringer med dette dilemmaet, og som har kommet ut av det på noen måte? Jeg oppfatter at 9,3x74r er relativt moderat ladet fra fabrikk, så det kan kanskje la seg gjøre å komme litt høyere i hastighet med hjemmeladninger. Jeg skal selvsagt prøve andre kuler i 250grs også.

 

Egentlig finner jeg Merkels valg av reguleringsladning temmelig irriterende! Fra deres kunderådgiver er jeg fra før fortalt at de bruker enten 232grs Vulcan eller 247grs KS. Begge er som kjent helt i bunnen av vektskalaen for standardkuler, og begge gir relativt høye utgangshastigheter. Hvis det er så at Vo er såpass kritisk for samskytingen så ville man da vitterlig – i teorien – ha mye bedre muligheter for å finne gode ladninger hvis man hadde basert seg på en standardladning med kulevekt og  Vo «midt på treet» for kaliberet – for eksempel en 285grs kule. Eller?

 

Hvis man i tillegg tar hensyn til at dobbelrifler i hovedsak velges for korte til moderate hold, så ville jeg se det som mest anvendelig å bruke kuler som er tunge for kaliberet, med enda lavere Vo. Min «drømmeladning» ville vært 300grs Rhino eller325grs Oryx i denne rifla – men å prøve å jage disse opp mot 750m/s er vel knappest noen god ide….

 

Den gode nyheten er at omregulering «bare» koster 2-3000, men det tar opptil 4-5 måneder pga eksport- og re-import-formaliteter.

 

Er det noen som har erfaringer med denne problematikken, og framfor alt; er det noen som har fått tunge kuler til å gå godt i en rifle regulert for lette kuler?

 

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dårlig respons på denne tråden din... har akkurat startet med lading til 9,3x74R, leser derfor det jeg kommer over av tips.

 

Jeg kjøpte en Krieghoff Classic i høst, regulert med 232 grain Norma Vulkan. Tenker egentlig at det er greit med litt lav kulevekt, litt flatere kulebane, selv om man ikke kjøper rifle i dette kaliberet for å drive langholdsskyting ;-)

 

Har foreløpig prøvd 232 grain Norma Oryx kuler, innbiller meg at det er en bedre kule. Hadde tilgjengelig N-140 krutt, og RWS hylser (fikk med en pakke RWS silver selevtion 291 grain da jeg kjøpte rifla). Startet forsiktig med 59 grain N-140, noe som ga en snitthastighet på 720 m/s. 61 grain ga ca 755 m/s og passe grei samling, ca 5-6 cm på 50 m hold mellom venstre og høyre løp. Nå skal det vel kunne gå an å regulere horisontal samskyting med en skrue i munning på Krieghoff'en, satser på at dette går greit. Har ladet opp en ny batch med kuler for å nærme meg fabrikkhastighet på Vulkan patronen, 780 m/s. Skal prøve 61,5 grain, 62 grain og 62,5 grain. Men egentlig ikke noe stort poeng å få størst mulig fart tenker jeg, samskyting og individuell presisjon i løpene er viktigst.

 

Egentlig er jeg litt overrasket over hvor bra dette har gått, har tross alt brukt et annet krutt enn det Norma bruker, og en annen kule enn det min rifle er regulert med (men Oryx og Vulkan ser ganske like ut i fasongen).

Link to comment
Share on other sites

Har en Merkel 961 og har selv forsøkt å finne div ladninger. Dette er svaret jeg fikk fra Norma når jeg lurte på hva fabrikksladningen til Vulkan-ladningen var. Jeg tenker å bruke Normas Oryx i stedet for Vulkan, men i samme vektklasse. Har også fått Mega 18.5 til å gå ok. Har ikke data foran meg nå. Men den går ikke i nærheten av skiva som fulgte våpenet skutt av Mr. Enke.

 

Gratulerar till ditt fina vapen och god fortsättning med nya året.

 

Ca: 61,0 – 62,0 gr 203-B krut, 92mm patronlängd.

 

Åke Nilsson

Med vänlig hälsning/Best regards

Norma Customer Support

Link to comment
Share on other sites

Det der var en frisk ladning?

 

Jeg bruker 54.5grs med 203B bak en 286grs Mega og RWS hylser. Husker ikke patronlengden i farten, men 92mmhøres ikke galt ut. Dette gir ca 650m/s i mitt korte pipesett. Nok til å lage skikkelig høl i det minste, så det fikk holde..

Det er også akkurat 1grs lavere kruttladning enn den jeg fikk til å regulere med norma hylser. Jeg hadde egentlig ventet litt større forskjell, siden RWS hylsene er ganske tykke.

NB: Denne ladningen kan være for lav eller høy i andres våpen, så bruk data med fornuft i forhold til tidligere erfaringer.

 

@Jaktterrier: Hvordan var variasjonen mellom Oryx og Mega i ditt våpen? Oryx skyter håpløst i kryss i min med samme krutt og hylse som Mega samler med..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Artig tråd med mange gode tips.

Etter å ha ladet til fler rifler må jeg si at ja, det er visse "hovedregler" som Okhotnik refererer til.

Men det er i alle fall en ting til som er helt sikkert og det er at man aldri blir utlært. Absolutt alle av de riflene jeg har hatt har hatt sine særegenheter.

Det frister nesten å si at man bør nullstille seg for å unngå å bli så frustrert at man lett kan selge rifla til gibortpris til den første idioten som sier ja takk... (Jeg satte min Chapuis til salgs dritbillig her etter å ha plundret en del for å få 325 gr kuler til å funke. Besinnet meg før noen kjøpte den)

Men det meste går bare man er en smule tålmodig.

Jeg har endt opp med 286 gr Woodleigh bløte og harde samt 300 gr A-Frame og har skutt "en del" vilt med dem. Det får holde...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har eksperimentert litt i det siste, prøvd å bevege meg bort fra de lette Norma kulene (Vulkan og Oryx, 232 grain) til litt tyngre kuler; Woodleigh RN i 250 og 286 grain, og Lapua Mega 285 grain.

 

Lapua Mega 285 grain har jeg fått til å gå veldig bra, har endt opp med 55 grain Norma 202 som standard. Har ikke målt hastighet på denne, men vil tippe 690 m/s.

 

Woodleigh RN 286 grain går helt greit, men ikke så bra som Lapua Mega. Litt synd egentlig, hadde håpet at denne skulle bli min standard kule. Har ikke eksperimentert noe videre med denne siden Mega'n fungerer så fint.

 

Woodleigh RN 250 grain går derimot veldig bra, både 57,5 grain Norma 202 og 60,5 grain Norma 203-B går fint. Får ca 720 - 730 m/s med denne. Treffpunkt på denne kula er nesten helt likt som med den tyngre Mega kula, kommer nok til å bruke disse to til jakta nå i høst. Så får jeg se hvilken jeg dytter inn når det gjelder...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 3 months later...

Har slaktet og eksperimentert med Norma Vulkan 15g i 9.3x74R - og har kommet til følgende konklusjon ifm fabrikklading: Norma hylse, federal 215 tennhette, 15g Vulkan og 58,6gr Norma 202 krutt. Det er ikke brukt 203B som Norma har indikert tidligere

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser ut som jeg har funnet en bra ladning til Valmet 412 dobbelriflen i 9,3x74R nå. RWS hylser, Rem 9 1/2hetter, N140, COL 94,8, Woodleigh RN 286grs .Første bilde med 55,5 grs N140 og andre bilde med 56 grs på 100m. Et skudd fra hvert løp på begge bildene. Har ikke fått kronografert enda, men samskyting ser bra ut med begge ladninger.

 

normal_image~2.jpeg

55,5grs N140

 

normal_image~3.jpeg

56grs N140

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Rino, har ikke målt trykkring og heller ikke fått kronografert disse, men ikke sett noe unormalt på hetter eller hylser, og ladning bør være godt innafor. VV oppgir min 53,2grs og maks 58,3 grs N140 for 285 grs Mega kuler, Woodleigh er vel ikke spesielt harde. Jeg er på hytta nå og har ikke med Woodleigh ladboka, men mener den hadde omtrent samme data for Woodleigh 286 grs RNSN. Jeg begynnte på 54grs og testet oppover med 0,5grs trinn. 55,5 og 56 grs ga best samskytning i min Valmet 412s.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
På 21.6.2016 den 22.40, Caspianblue skrev:

Har slaktet og eksperimentert med Norma Vulkan 15g i 9.3x74R - og har kommet til følgende konklusjon ifm fabrikklading: Norma hylse, federal 215 tennhette, 15g Vulkan og 58,6gr Norma 202 krutt. Det er ikke brukt 203B som Norma har indikert tidligere

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg testet denne ladningen og fikk 725mps, altså 55mps mindre enn fabrikkladde Vulkan i samme kaliber. Eneste forskjell var at jeg brukte RWS tennhette, men dette tror jeg ikke utgjør 55mps. Har ladet opp en ladestige opp t.o.m 61,6grs N202, tror det er omtrent dit man må for å nå 780mps. Min Heym Keiler 26B er regulert med disse patronene og slik jeg forstår på tidligere kommentarer er det utgangshastigheten som er alfa omega.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...