Jump to content

Bør spesialfelt deles i to klasser?


snake

Recommended Posts

Trenger vi virkelig 2 øvelser til og skyte ? :roll::roll:

Jeg skjønner hvor du vil men tror ikke vi trenger enda 2 øvelser.

Som ett eksempel så var det vel bare 1 eller 2 av de 9 som var i omskyting i spesialrevolver i fjor som brukte 22lr.

Derimot Spesialpistol klassen domineres stort sett av 22lr.

Hvilket kaliber de bruker er ett valg hver enkelt bør ta .

Jeg tror ikke vi trenger flere klasser.

Link to comment
Share on other sites

@Dexter: Hvis trådstarter tenker å dele både spes.pistol og spes.revolver i fin/grov så blir det to nye klasser....

 

Jeg er for øvrig enig med Kimo, synes ikke vi trenger å dele det ytterligere. Det er jo 8 klasser i felt allerede, synes det er nok :-)

 

rogsom

Link to comment
Share on other sites

Bare å fjerne Grov det, så blir det en mindre. Den liker ikke jeg, så den er det vel ingen som trenger. :winke1::mrgreen:

 

Jeg ser hvor du vil hen, og det kunne vært artig med en egen spesialpistolgren for 9mm og oppover, med trenger vi det? Tror ikke det.

 

Man kan jo alltids arrangere uapproberte stevner da, og sette reglene akkurat slik man selv vil.

Link to comment
Share on other sites

@Dexter: nei, jeg mener vi skal beholde det slik det er per i dag!

 

Men, når trådstarter foreslår å dele i en fin og grov klasse, så blir det to nye fordi det per i dag er spes.pistol og spes.revolver, mens det da evt ville blitt spes.pistol fin og grov, og spes.revolver fin og grov, altså fire klasser :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener den burde deles i to, og så de f.... nedkappa matchpistolene vekk.

 

Men beklageligvis så kommer det ikke til å skje. Problemstillingen var oppe på Fagkomitekonferansen i Pistol i fjor høst, og da var det et overveldende flertall som anbefalte at den forblir som nå. Mest fordi de syntes det er for sent å gjøre noe med det nå samt at det er mer enn nok forskjellige klasser å skyte i allerede.

Link to comment
Share on other sites

Tja... nå har det jo blitt sånn at klassen er overflommet av våpen som er kappet og filt for å smyge seg ned i kassa, våpen som egentlig IKKE denne klassen var ment for fra starten av og de andre klassene er delt opp i fin og grov så jeg ser ikke problemet med å dele spesialklassene også, eller er Stenvåg ligaen redd de får færre bak seg på lista :lol:

 

 

 

 

 

 

Å før noen surner til så var det ment som en spøk ja ;)

Link to comment
Share on other sites

SP klassen er helt ødelagt av kapede xesser, dessverre. Joa, jeg har akkurat kjøpt en selv, men mener ikke føles helt riktig da det ikke var sånn SP var tiltenkt.

Ille når det blir en sånn total dominans av et merke i en gren.

 

Men nå er feltgrenene ødelagt på andre steder også, feltskyting har egentlig i min mening lite med matchvåpen med anatomiske skjefter å gjøre heller.. Og klassen "grov" hva har den i feltløypa å gjøre?

Men for all del, skyt det dere vill, jeg velger bort det jeg ikke ønsker skyte.

Og husk, hovedsaken er ikke hva vi skyter, men att vi skyter :D

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som brukes i mange klasser som klassene egentlig ikke var ment for, og sånn vil det alltid være når man setter et regelverk; folk vil tilpasse seg og forsøke å tyne mest mulig ut av reglene. Å gjøre alt som mulig og lovlig er for å knipe et poeng eller to som knkurrentene ikke klarer er jo det konkurranse handler om. Eneste vei utenom det er et regelverk som man har i IPSC Production, et godkjentliste med våpen du får bruke og ferdig med det.

 

Hvis det hadde blitt innført en egen klasse for grov spesialpistol så ville det nok ikke gått lenge før en del som skyter Glocker o.l. kom og klaget på alle de som stilte med konkurransetune pistoler som akkurat gikk i boksen og akkurat holdt vekta, hadde matchsikter og -avtrekk etc., selv om de var i 9mm. For ikke å snakke om de som skjøt .45 i spesialpistol sikkert ville klaget på alle pysene som skjøt 9mm og ødela klassen. Kaliber er bare en av mange ting som gjør et godt konkurransevåpen, det er mye annet som også spiller inn. Se f.eks. på spesialrevolver, den klassen er ikke dominert av .22LR. Altså, mer enn bare kaliber som gjør et våpen godt egnet.

 

Det er uansett ikke noe faktorkrav i spesialpistol. Hvis rekylen er det som er problematisk, altså at mangelen på rekyl er det folk misunner .22LR, så er det fullt mulig å lade opp 9mm med de letteste kulene som er å oppdrive, drevet av de slappeste ladningene som god presisjon tillater.

 

Det er veldig mange klasser i felt og hurtig allerede. Jeg tror ikke innføring av nye er realistisk, rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Noen vil klage uansett hvordan reglene settes, og det vil alltid være noen som tøyer grensene max, meg inkludert. Sitter her med en spes.pistol i 9mm som akkurat går i boksen, veier 798g, har matchsikter, supert avtrekk og har ladd den ned mot en faktor på 75. La klassene forbli som de er, de beste har og somregel de beste våpnene og. Har ennå ikke prøvd et våpen som eliminerer avtrekksfeil og nerver på stpl. 10. En som skyter med en Glock 26 og fabrikkammo gjør det fordi han VIL det og har det nok gøy med det, hadde jeg kunnet kjøpt ubegrenset med våpen så hadde nok jeg og hatt en G26, eller en G36. Men mange kjøper seg "et morsomt" handicap, nytter ikke å klage på det i etterkant. Og noe av sjarmen med spesialklassene er jo de forskjellige våpnene, stiller jeg med en 21/2" mod 19 så er det jo morsomt å prøve å slå så mange .22 som mulig..

Link to comment
Share on other sites

Legg inn et krav til i spesialpistol: Pistolene skal være som levert fra fabrikk, altså masseproduserte våpen som ikke er tuklet med, kappet/modifisert. Da forsvinner x-essene type Stenvåg... Og vi er tilbake til det som må ha vært intensjonen med 1S; å ha en klasse for alle de små pistolene som finns på markedet og som ikke hadde sjangs til å hevde seg i andre klasser... Og da blir det vel også mer skytteren enn våpenet som vil dominere...? Som det er i alle de andre klassene...

Link to comment
Share on other sites

Mange skyttere velger seg våpen de liker og syns om, andre kjøper noe de treffer med. Derav vil det forbli ulikheter i hva folk skyter med.

X-essen skyter fordømt bra etter litt fiks. Da blir feks en Cheetah(Kom i 76/86 allerede) ikke ett våpen du kommer til tops med hvis du er blandt topp ti da den har ikke det som skal til for å matche Noreen/ Stenvågene.

 

Tja... nå har det jo blitt sånn at klassen er overflommet av våpen som er kappet og filt for å smyge seg ned i kassa, våpen som egentlig IKKE denne klassen var ment for fra starten av og de andre klassene er delt opp i fin og grov så jeg ser ikke problemet med å dele spesialklassene også, eller er Stenvåg ligaen redd de får færre bak seg på lista :lol:

Å før noen surner til så var det ment som en spøk ja ;)

 

Hva får folk til å kjøpe det de gjør? Preferanser på utseendet og handling. Tror de færreste av oss går utelukkende etter resultatet på skiva.

 

Selv vurderer jeg "seriøst" en M29 i SR. Mild 44 spes. ladning og ett greit avtrekk. Vinne noe med den? Nei, tror ikke det, men er noe som heter gøyfaktor. Samme i revolverklassen. Da 38en streika og jeg fikk låne en langløpa M29 med en flott nedladet spesialladning var jeg solgt og nå er vi da to tullinger som skyter i R klassen med 44. Jeg trøster meg med store hull der jeg enn måtte treffe.

 

Men skulle jeg starte i NM SP og SR til sommeren blir det med en Stenvåg og en modell 17 med baksiktet oppover "albuen".

Det er desverre sluttsummen som teller. Det vil bare si antall innersoner.

Jeg har flere ganger her og i klubben forsøkt å få igang gammalmill. Da er regelen klar og nivået lagt deretter. Produsert før 1945 og out of the dropcase eller boks :lol: NULL sikteskinner oppover armen, tunede avtrekk og anatomiske grep fra Nill eller Rink.

 

La SP og SR være og la oss 22 pysene i fred. Gleder meg til min egen Stenvåg ligger på bordet til tross for stadig dyrere Euro. 7999 :cry:

Link to comment
Share on other sites

Marine

Tror desverre skytteren er avgjørende selv med X-esser og Noreener.

Har ofte blitt forbauset på stevner over hva folk i 2014 skyter med. Gamle Buckmarker. Ruger MK1ere og finpistoler fra 50/60 og 70 tallet florerer enda. Noen skyter fordømt godt med dem også.

Leve mangfoldet.

Link to comment
Share on other sites

Få vekk de der j***a nedkappa matchpistolene, gi de sin egen klasse eller forby dem til spesialklassen.

 

Jeg er god med min Walther PPK i 32ACP, klarer fint å skyte bedre enn de 2-3 andre med tilsvarende tilsvarende våpen på et stevne. Det som ødelegger hele greia blir de 10 andre i den klassen som stiller opp med en nedkappa x-esse og skyter følgelig like bra som om de skjøt i fin. Og som nevnt ellers i tråden, det ødelegger hele intensjonen med SP, altså at små lommepistoler som ellers er ubrukelige skulle få livets rett, ikke enda en "open"-klasse med visse begrensninger og superdupermatch-våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Marine

Tror desverre skytteren er avgjørende selv med X-esser og Noreener.

Har ofte blitt forbauset på stevner over hva folk i 2014 skyter med. Gamle Buckmarker. Ruger MK1ere og finpistoler fra 50/60 og 70 tallet florerer enda. Noen skyter fordømt godt med dem også.

Leve mangfoldet.

 

Det er jo ikke "desverre" om det er skytteren som avgjør plassering. Det er jo sånn det ideelt sett skal være...Den som tror at kappede/ombygde matchpistoler av typ Noren x-esse eller Stenvåg ikke gjør en kjempestor forskjell på resultatlistene i S1 er i beste fall naiv... De som vil vinne S1 på toppnivå idag må ha en sånn pistol eller venne seg til å tape... Naivt å tro at det bare er skytter (idrettsmannen) som avgjør plassering.. I skyting som i all annen utstyrsavhengig idrett utgjør utstyret ofte forskjellen mellom tap og seier...

Forby ombygging av pistoler i S1 for at de skal "passe i kassa" eller lag egen klasse for .22LR i spesialpistol-programmet. Da blir det moro for alle og det vil i større grad være skytter og ikke våpen som avgjør plassering på resultatlista...

For mange klasser?? Eh, ingen MÅ skyte alle.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som blir nektet og kjøpe og kappe pistol her?

Reglene er lik for alle, velger du og kjøpe en pistol som har morrofaktor så har du valgt og gi deg selv et handikap. Og komme etterpå og vil ha egen klasse for att noen som satser på resultat vil ha det best egna pistolen til det slår deg det blir vel litt dumt?

Skal vi ha to klasser for revolver også? Tunet og originalt avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Sindre.S.K

Med din måte å argumentere på kan vi like godt kutte alle klasser inom pistolskyting da, så får hver enkelt kjøpe det våpenet som kreves for å ha best mulig sjanse til å vinne... Hensikten med klasseinndeling er nok at alle skal konkurere på tilnærmet like vilkår uansett hvilken pistolprodusent som har bygget våpenet og uten at det blir en konkurranse mellom børsemakere.. Målekassa i noen klasser er et virkemiddel... Inndeling ut ifra kaliber et annet. Men det vet du vel? :)

Om du virkelig tror at intensjonen med den særnorske klassen spesialfelt var at det skulle utvikle seg til en "børsemaker-klasse"..? Det tror ikke jeg.. Så hvor lenge har vi klassen når intensjonen med den er borte tro? Og du sier at de som skyter spesialpistol som ikke er en kappet matchpistol har kjøpt seg et hadicap?? Ehm.. er det ikke heller sånn at de som kjøper en choppet/ombygd matchpistol prøver å kjøpe seg en fordel? Spesilpistolprogrammet har tross alt eksistert mye lenger enn de kappede x-essene. Og det var vel en gedigen fordel til å begynne med...Nå er det vel så mange av dem at skytteren blir avslørt i konkurranse med andre... Så kanskje på tide med en egen klasse for .22LR i spesialpistol?

Når det gjelder meg personlig så kjøper jeg ikke våpen for å komme høyt på noen liste, uansett klasse. Og jeg skyter ikke spesialpistol, enda... Når jeg en dag begynner med det så kjøper jeg en pistol som går rett i kassa fra fabrikk, uten filing og kapping... Og kommer selvfølgelig ikke til å vinne en dritt.. Men moro er det :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kutte alle klasser? Hvordan klarte du og komme til den konklusjonen ?

Man forholder seg til reglene som er satt og om man kjøper seg et morrovåpen som går under det kravet eller et konkurransevåpen får være opp til en selv. Men forsatt så gjelder vekt og str begrensingen som er satt. Så muligheten er der for alle sammen, men folk har forskjellige prioriteringer, så vil noen kjøpe seg handikap så gjør ikke det meg noe. Dem som er god vinner med dem også, men det er vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Legg inn et krav til i spesialpistol: Pistolene skal være som levert fra fabrikk, altså masseproduserte våpen som ikke er tuklet med, kappet/modifisert. Da forsvinner x-essene type Stenvåg...

 

Modell Stenvaag kommer levert slik fra fabrikk, Stenvaag modder ingenting på dem han. Da må den jo være lov selv med dine regler da. :mrgreen:

 

Enig med det Sindre sier her. Sorry, men alle velger selv hva de kjøper. Hvis du velger noe som hovedsaklig er moro, så kan du ikke komme etterpå å klage på reglene, for de visste du hva var før du handlet (eller burde visst ihvertfall). Eller er slik at morovåpen bare er moro når man vinner med dem?

 

Jeg skyter en del Fin med .22 revolver. Handicap i forhold til matchpistoler? Går ganske bra tohånds, men særlig ved enhåndsskyting og kort tid stiller man med et solid handicap med DA avtrekk og uten anatomisk skjefte. Klagerett? Overhodet ikke, jeg velger det jo selv. Gøy? I høyeste grad, særlig når man slår noen med matchpistol.

 

Bedre å prøve og se det litt positivt enn å sutre over at andre har mer konkurransedyktige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder meg personlig så kjøper jeg ikke våpen for å komme høyt på noen liste, uansett klasse. Og jeg skyter ikke spesialpistol, enda... Når jeg en dag begynner med det så kjøper jeg en pistol som går rett i kassa fra fabrikk, uten filing og kapping... Og kommer selvfølgelig ikke til å vinne en dritt.. Men moro er det :D

 

Hvis du virkelig mener dette, at det ikke gjør noe om du ikke vinner, hva er da problemet med at andre kjøper X-Esse e.l.? Hvis du mener at du ikke vinner uansett så er del vel det samme hva alle andre skyter med?

 

Hvis du vil ha et våpen som går i spesialpistol kassa uten modifikasjoner, kapping eller filing, så kan jeg anbefale en X-Esse modell Stenvaag. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spesialpistolprogrammet har eksistert lenger enn kappede x-esser.. Så det er vel slik at det er de som kjøper ombygde matchpistoler som har prøvd å kjøpe seg en fordel.. Ikke de andre som har kjøpt seg et handicap... Nå funker ikke det lenger som en fordel fordi "alle" som har ambisjoner skyter med sånne børsemakerprodukter...

Siden jeg ikke liker ordet "forbud" så syns jeg det er best med en egen klasse for .22LR i spesialpistol.

Link to comment
Share on other sites

Man skjøt finpistol lenge før det kom anatomiske skjefter også. Men så kom det, og folk begynte å bruke det, og finpistoler med vanlig skjefter ble skviset ut, de var ikke lenger konkurransedyktige i toppen. Sånn er del vel med det meste, utviklingen går bare en vei. Jeg skjønner ikke hvorfor det liksom er så veldig annerledes i akkurat spesialpistol?

Link to comment
Share on other sites

1s er jo et kjempe poppulært program med mye folk på stevner og folk kom fra hele landet til spesialNM på Oppdal i fjord så, og si at det ikke fungere.. Ja hva skal man egentlig svare på sånne påstander???! Vel jeg stoler med på det jeg ser selv enn hva noen som skal begynne og skyte skriver på kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

Så akkurat i spesialpistol er utvikling og tilpasning til regelverket mye verre enn i alle andre klasser?

 

Det er ikke bare gull og grønne skoger med X-Esse heller, bare så det er sagt. Det er noen svakheter i det designet der, og jeg har hatt såpass mye problemer med min at jeg ser meg om etter noe annet. Kanskje noe i 9mm, eller aller helst .45... :winke1:

 

Ikke gøy med en modell Stenvaag når man har fylt til og med standplass 8 på NM i Oppdal i fjor, og så blir tatt ut i avtrekksvektkontroll og det holder på kusehåret på tredje forsøket. Eller hva sier du Sindre?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig mener dette, at det ikke gjør noe om du ikke vinner, hva er da problemet med at andre kjøper X-Esse e.l.? Hvis du mener at du ikke vinner uansett så er del vel det samme hva alle andre skyter med?

 

Hvis du vil ha et våpen som går i spesialpistol kassa uten modifikasjoner, kapping eller filing, så kan jeg anbefale en X-Esse modell Stenvaag. :mrgreen:

Her skal man altså bare snakke om sin egen syke tante, eller så er det ikke lov å ha en mening? Hva jeg gjør er vel ikke relevant siden jeg ikke engang skyter spesialfelt... Men jeg vil gjerne konkurere på like vilkår i de andre pistolklassene og etterhvert også i spesialfelt... Det er nok derfor vi har inndeling i klasser tenker jeg. :D

Jeg har heller ikke noe imot at mange kjøper seg Stenvaag X-esse, som forøvrig såvidt jeg vet er spesiallaget for det norske spesialpistolmarkedet (som er veldig særnorsk)... Så noe standard fabrikk-produkt er det ikke. Ingen av de kappede x-essene er det, og det vet du godt... Den er forøvrig veldig god å skyte med, men det er ikke poenget her. Trådstarter spurte om spesialfelt bør deles i 2 klasser. Jeg sier ja til det.

Er du, som Sindre, også av den mening at det ikke er så viktig at alle konkurerer på tilnærmet like vilkår?

Jeg begynner å lure på om motstanden mot egen klasse for ombygde matchpistoler/spesialbygg 22LR virkelig er redsel for å havne lenger nede på resultatlistene... Fordelen blir jo borte når alle skyter med samme våpen... Men rettferdig blir det.. De andre kan jo fortsette å skyte med den spesialpistolen de skjøt med lenge før Stenvaag&co begynte å kappe X-esser.

Link to comment
Share on other sites

1s er jo et kjempe poppulært program med mye folk på stevner og folk kom fra hele landet til spesialNM på Oppdal i fjord så, og si at det ikke fungere.. Ja hva skal man egentlig svare på sånne påstander???! Vel jeg stoler med på det jeg ser selv enn hva noen som skal begynne og skyte skriver på kammeret :)

Tror du det blir mindre populært om det blir 2 klasser i spesialpistol da? Jeg tror tvert imot jeg...

Link to comment
Share on other sites

Marine, den med den syke tanta skjønte jeg ikke, den må du forklare meg.

 

Forøvrig så tror jeg det hadde vært artig med en spesialgrovpistol, men jeg tror ikke vi trenger en, og jeg tror ihvertfall ikke det er realistisk å håpe at det blir noe av.

 

Alle konkurrerer på like vilkår i den forstand at alle har muligheten innenfor regelverket til å kjøpe de samme våpna. Jeg kan ikke skjønne at det at folk kjøper forskjellige våpen betyr at de ikke konkurrerer på like vilkår? Hva er like vilkår for deg da, Sauer 200 STR til alle og ferdig med det? Sånn vil ihvertfall ikke jeg ha det i pistolskyting.

 

Mange som skyter militærpistol med Glock. Mange som skyter med tunede 1911'er og Pardinier også. Like vilkår? Trenger vi en egen klasse for Glock?

Link to comment
Share on other sites

Kompromisset kunne vært å delt det inn i spesialpistol fin og spesialpistol grov. Da kunne vi nostalgiske kost oss med våres små lommepistoler og dere poengryttere lekt med disse overhypa lekepistolene deres :)

 

Men skal vi diskutere klasser, så hadde det vært konge med en "Open"-klasse. Altså du kan gjøre hva pokker du vil med våpenet, så lenge den er sikker og alt det der. Kikkertsikte? Kjør på. Rekylbrems? Kjør på.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir delte klasser, mindre deltakere i hver klasse, lavere premiepott, altså mindre folk som orker og kjøre langt for et stevne.

Mye mer arbeid med 1S stevne = færre stevner.

Så ja jeg tror det vil ødelegge mye. Og det er et fiktivt problem, for alle som konkurere med samme regler konkurere på like vilkår.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Istedenfor spesialpistol fin og grov, hadde det ikke da vært bedre med spesialpistol gammel og ny? Så kunne man bare satt et årstall hvor skillet gikk, og så kunne folk kost seg med gamle lommepistoler? Man kan jo gjøre slike vrier i uapproberte stevner da, de offisielle klassene må ikke alltid følges slavisk.

 

En open klasse i NSF hadde vært helt konge, og er noe jeg har tenkt på selv. Ikke noe stress å slenge alt i en gryte, bare man tenker litt på hvordan man bygger baner så har alle våpen, kaliber og utstyrsvalg både fordeler og ulemper. Skal det først være open bør det også være svært få begrensninger på løypeoppsett, så lenge sikkerheten er ivaretatt. Standplass med skytetid på 2 sekunder? Ja. 300 meter med dårligste hånd? Jepp. Begynne med tomt våpen, tomt magasin og løse patroner på et bord, og så lade og skyte så mange skudd man klarer på 30 sekunder? Fuck yeah. Tenk på alle mulighetene.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog

Var ikke lett dette... Kan du svare meg på hvorfor det er inndeling etter kaliber i andre klasser? Hvorfor er det f.eks regler for siktevinkler, type sikter osv... Hvorfor er ikke alle kalibre blandet i alle andre klasser, men bare i spesialpistol. Det har da ikke noe med merket Hämmerli X-Esse eller noe annet pistolmerke å gjøre.. Det kommer sikkert andre ombygde matchpistoler etterhvert som er kappet for å gå i spesialpistolkassa...Hvilket pistolmerke som brukes er da fritt valg og ikke interessant i denne sammenhengen, om du vil bruke Glock eller Pardini eller noe annet. MEN, kaliber er ikke fritt valg. Det er inndelt i klasser. Hva er problemet med å ha egen klasse for finkaliber i spesialpistol?

Så nei, vi trenger ikke egen klasse for Glock.

Orker ikke forklare den med "den syke tanta".. Den var ikke til deg uansett... Spør noen voksne i nærheten :D tulla!! :D

Link to comment
Share on other sites

Det får være grenser til spamming da.

 

EDIT: Hvis det var PC/nettfeil så er det flott om du rydder opp i de multipostene.

 

Løp litt løpsk her. Trykket en gang og så raste det ut opp til flere like meldinger... De får bare stå. Har ikke anledning til å slette..

Link to comment
Share on other sites

Lindskog:

Problemet med uapproberte stevner/klasser er at du får ikke ervervet våpen til det.

 

Open klasse:Vel, kanskje ikke så drastisk med å måtte lade våpenet og det der. Litt sikkerhet må vi jo ha siden folk nok ville kjappet seg litt for mye (dog har jeg og kompiser selvsagt hatt slike interne konkurranser og det er sabla fort å kødde til patronene hihi) :mrgreen:

Feltløype i open hadde vært svært artig å prøvd. Om så det var med egne galskapstider alà 2 sekunder og 300m med dårlig hånd eller følge de andre klassene. Dette forslaget må sendes til den derre konferansen de har hvert år :thumbup:

 

En mager trøst på vår bane (som er ute nå i denne ekle vinteren) er at de som har lommepistoler (inkludet e-xesse) i 22lr er at de ikke virker som de skal når vi skyter, mens PPK'en min i 32 fungerer som om det var sommer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

No er det ingen i verden som nekter noen og gå og kose seg med en gammel lommetraver da :) så lenge den holder vekta og passer i kassa :smile:

 

Neida, går jo bra om de er som meg som egentlig ikke bryr meg så meget om plassering på resultatlista... Men jeg tror vi kan være enige om at intensjonen med spesialpistol (revolver) ikke var å lage et nytt marked for ombygde matchpistoler... Selv skal jeg skyte med en ny pistol i S1 når jeg begynner. En STI 1911 LS i 9mm. Går rett i kassa fra fabrikken i Texas uten innblanding fra norske olympiske mestere :D:D

God natt :)

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli sent, så jeg tar forbehold om grove feil og setninger som ikke gir mening.

 

Marine, det er tillatt med mange forskjellige kaliber i mange andre klasser også, men ingen har så vidt spenn som spesialpistol og spesialrevolver, det har du helt rett i. Det er også de to eneste klassene der .22LR blandes med de større kalibrene, og det er jo tydeligvis der skoen trykker.

 

Vi har forskjellige klasser med forskjellige krav for å kunne konkurrere med forskjellige våpen. Det betyr ikke at absolutt alle våpen skal ha en klasse hvor de er det absolutt beste valget, men de fleste våpen kan finne seg en klasse å "bo" i. De gamle lommepistolene er jo ikke skviset ut av kappede X-Esser, man kan fortsatt bruke dem fullt lovlig, om enn ikke like konkurransedyktig.

 

Det virker veldig som det har med akkurat X-Esse å basert på mye av klaginga jeg hører. Folk har kappet pistoler til spesialpistol i ganske mange år, Beretta M76, Unique og High Standard Victory er bare noen jeg kommer på i farta. Disse er jo også "juks" i forhold til en Walther PPK, men jeg hører sjelden noe klaging på noen av de, eller Beretta Cheetah for den saks skyld.

 

Hvorfor grensene er satt akkurat sånn og slik må du ikke spørre meg om, jeg var (dessverre) ikke med på å skrive noen av reglene.

 

I spesialrevolver er det ikke et problem, der skyter de fleste noe grøvre enn .22LR. Rart at så mange gjør det, hvis de hadde hatt fordel av å skyte .22LR isteden. Ikke bare kaliber det kommer an på.

 

Du kan edite de løpske postene dine og fjerne all teksten, så ser det ikke så dumt ut. Vanlig høflighet å rydde etter seg når man søpler. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lindskog:

Problemet med uapproberte stevner/klasser er at du får ikke ervervet våpen til det.

 

Det er sant. Jeg tenkte på å holde et stevne for folk som vil konkurrere med gamle lommepistoler som jeg gikk ut ifra at de allerede eide.

 

Open klasse:Vel, kanskje ikke så drastisk med å måtte lade våpenet og det der. Litt sikkerhet må vi jo ha siden folk nok ville kjappet seg litt for mye (dog har jeg og kompiser selvsagt hatt slike interne konkurranser og det er sabla fort å kødde til patronene hihi) :mrgreen:

Feltløype i open hadde vært svært artig å prøvd. Om så det var med egne galskapstider alà 2 sekunder og 300m med dårlig hånd eller følge de andre klassene. Dette forslaget må sendes til den derre konferansen de har hvert år :thumbup:

 

Vi prøvde det med lading og skyting på 30 sekunder på et uformelt klubbstevne for litt siden. Det var ekstremt artig, og en veldig bra utjevner. Matchvåpen hadde ikke en sjanse, for små magasin og fiklete lading. Seieren gikk til en 9mm, at da var det helt fritt valg av våpen og kaliber. Så kaliber er ikke alt, særlig ikke med kreative øvelser. :mrgreen: Jeg hadde gjerne blitt med på open selv om det var de vanlige "kjedelige" feltreglene også jeg, bare så det er sagt.

 

En mager trøst på vår bane (som er ute nå i denne ekle vinteren) er at de som har lommepistoler (inkludet e-xesse) i 22lr er at de ikke virker som de skal når vi skyter, mens PPK'en min i 32 fungerer som om det var sommer :mrgreen:

 

Du får dra igang og arrangere spesialpistolstevne ute på vinterstid da. PPK'en burde jo vinne lett hvis ingenting annet funker. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sindre: Sist gang noen hadde med seg en 22lr spesialpistol (bortsett i dag fordi noen tok med seg feil) på en vintersdag, var det ca -20.

 

Men, ehm, du vet at man bør pusse de der minipistolene i 22lr like ofte som tennene? En annen kar jeg kjenner sin xesse var heller ikke det mest stabile uten jevnlig puss.

 

Lindskog: Kanskje det har noe med at det ble en eksplosjon av xessene mens disse andre våpna var mer sånne "gal manns prosjekter" som forekom av og til. Hadde jeg vært fornuftig, så hadde selv jeg hatt en xesse, men så liker jeg den gamle PPK'en min som kostet meg 10% av det en ny xesse koster 8)

 

Litt artig at du nevner PPK og stevner. For jeg blir tvunget av alle de andre som er å skyter på banen vår til å bruke denne PPK'en på klubbstevner, da jeg er den eneste av den gjengen der, bortsett fra kjerringa mi, som går på stevner (og har da selvsagt mye mer trening enn de). Det som er moro er at jeg nå rævskyter de på klubbstevnene selv om de har matchpistoler i 22lr eller Tanfoglioer og greier :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...