Jump to content

Bør spesialfelt deles i to klasser?


snake

Recommended Posts

Nei, vi trenger ikke tukle med 1S. Fungerer utmerket som den er.

 

Helt enig :!:

 

Dette har vært diskutert så mange mange ganger med samme resultat: flest vil ha det slik det er NÅ !

(deltakerantallet på de siste års NM taler sitt tydelige språk, dette er ok for 99% av de aktive skytterne)

 

De som sutrer og klager er de samme som alltid, de som har vanskelig for å forholde seg til gjeldende regelverk.

Kan da ikke være så vanskelig å akseptere det og samtidig akseptere at "jeg" er ikke bedre skytter og blir ikke det før jeg begynner og TRENE MERE :!: :!:

Link to comment
Share on other sites

Man skjøt finpistol lenge før det kom anatomiske skjefter også. Men så kom det, og folk begynte å bruke det, og finpistoler med vanlig skjefter ble skviset ut, de var ikke lenger konkurransedyktige i toppen. Sånn er del vel med det meste, utviklingen går bare en vei.

 

Nja, det er vel ikke så rett frem? Skyting med dårligste hånd ble vel fjernet etter "rørtengenes" inntog, det var ikke trygt å skyte med feil hånd med anatomiske skjefter var vist nok et argument...

Det ble i alle fall gjort endringer som favoriserte match-våpen.

 

Nå er jeg en sær gammel gubbe som mener at felt bør være felt, og at matchvåpen hører hjemme innendørs. Derfor liker jeg heller ikke kappa Exesse i spesialklassen.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng som jeg ikke tenkte på. Helt klart at det ble gjort tillemping i regelverket som favoriserte rørtenger også i felt. Personlig synes jeg det er synd at dårligste hånd er tatt bort, det er herlig utfordrende å skyte. Dog har jeg aldri prøvd det med anatomisk skjefte. Men nå tenkte jeg hovedsaklig på baneskyting der rørtenger tross alt er enerådende, og der har det vel aldri vært dårligste hånd?

 

Igjen er det spesifikt X-Essene som får pepper. Er det greit med andre kappede eller små .22'er da, hvis de ikke er matchvåpen? Og hvem bestemmer i så fall hva som er matchvåpen og hva som ikke er det? Hvis jeg stiller med en Ruger SR22, er det i så fall grei? Det kan overhodet ikke kalles en matchpistol, og den er ikke lagd spesifikt for å gå i den norske spesialpistolkassa, men det er en .22LR. Eller hva med Beretta M71? God gammel kriger det, men fortsatt .22LR.

 

Er det .22LR man vil ha vekk, eller er det nye våpen generelt, eller alt som kan stemples "matchvåpen"?

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert så mange mange ganger med samme resultat: flest vil ha det slik det er NÅ !

(deltakerantallet på de siste års NM taler sitt tydelige språk, dette er ok for 99% av de aktive skytterne)

 

 

Kan ikke huske at jeg har sett noen avstemming ang det å dele inn i fin og grov, at det har blitt nedstemt på et par møter i en eller annen kommite vet jeg , men det hadde vært artig å sett resultatet ved en avstemming ;)

Link to comment
Share on other sites

Lindskog...du vet hva det er snakk om ;) klassen var ment for pistoler som IKKE var egnet i andre klasser, at noen bygger om våpen for å snike seg inn i klassen synes jeg blir litt juks, det blir litt som doping i friidrett :)

 

For meg så har det ingen praktisk betydning for jeg har ingen ambisjoner om å vinne uannsett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes noen legger kunstig mye vekt på hva klassen var ment for. Finpistol var fra starten ikke ment for anatomisk skjefter heller. Spesialpistol var vel ikke ment for Ruger SR9C heller Tom. :winke1: Sikkert noen med PPK eller annet gammelt ræl som mener du har kjøpt deg en stor fordel med et slik våpen, den er jo tross alt speller ny. :mrgreen:

 

For min del er jeg ferdig med denne tror jeg, dette er nok et godt tilfelle om at vi får være enige om å være uenige.

 

Alle dere som vil ha forandring får prøve å gå sammen for å skape en forandring da. Hvis dere skulle få det til så kjøper jeg gjerne et våpen til og stiller i 9mm-klassen også. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Lindskog en forenkling som JEG oppfatter feltskyting:

 

Gammel militær gren, med militære våpen.

Spesialfelt blir da med militære/tjenestevåpen modell mindre. Akkurat det som Tom K har i sin Ruger SR9C :wink:

 

Feks Överby PK startet opp i 1959, det ble da ikke brukt 22lr. Husker jeg riktig kom 22lr først inn i bildet på 70-talet. Det gikk (nå snakker jeg Sverige) frem og tilbake om når 22lr pistoler (i hovedsak matchpistoler) var tillatt og ikke før dem til slutt ble tillatt og overtokk ikke minst baneskytingen.

Jeg vill tru det var lignende i Norge.

 

Det finne sikkert noen som kan historien bedre enn meg her på kammeret som kan korrigere meg hvis jeg har feil.

 

Litt synd det ikke finnes en slik regel i NSF som det finnes i CAS, der "spirit of the game" er veldig viktig.

Link to comment
Share on other sites

Mye som er moro å lese her,(Og noe tragisk lite gjennomtenkt).

 

Spes pist var som mange påpeker aldri tiltenkt modifiserte våpen (Steenvåg spes er forøvrig ikke ett slikt, selv om det er spesialbestilt er det ett fabrikkvåpen. Noe som viser hvor vanskelig det er å skrive regler som tar høyde for alt). Kort sagt, det var en klasse for de gamle lommepistolene.

 

Men så er det nå engang slik at de gamle blir skikkelig gamle og man må justere mål og bokser så nye skyttere får mulighet til å starte i klassene (=Kjøpe nye våpen, da de gamle rælet ikke produseres lenger). Og så er katten ut av sekken. Ingen tenkte på å forby modifiseringer, og når de tenkte på det var det for sent.

Der er vi i dag, og de fleste av oss trives med mangfoldet vi i dag har. Sjeldent jeg koser meg så mye som når jeg står med en M71 mellom Glock26 på ene siden og en G19 på andre siden. Resultatet er ikke gitt, og mer moro skal man lete etter. (Forøvrig skyter jeg fortsatt mindre dårlig med min M71 enn Steenvåg spes). For ikke å snakke om når en av de gamle bastardene dukker opp, der man virkelig blir satt på prøve når en skal identifisere kreasjonen. Halve moroa for oss nerder. :wink:

 

Forslag om flere klasser virker i utgangspunktet ikke være så dumt, d.v.s. til man tenker seg om.

 

Er der nok skyttere til at klassene (Fin/Grov spes pist) vil ha livets rett? (Kanskje, jeg hadde skutt begge. Men det ville gått utover en Magnum start i de stevnene der det skytes 1S, så arrangør hadde nok ikke tjent på det der).

 

Får vi godkjent klassene som separate klasser for erverv? (Garantert ikke etter de siste signal fra Pod, og da blir det bare tøv. Der skyttere må velge den ene eller den andre om de ikke kan erverve reservevåpen til spes pist).

 

Så til det som får meg til å steile, forslag/fortelling om å stå å rote med amo o.l. under tidspress, dette er NSF, ikke DSSN der skytterne er opplært og trent i denslags, og skyter enkeltvis. Mitt mareritt som standplassleder er 6 mann/kvinner med varierende erfaring som fomler, mister skudd, bøyer seg frem i skuddlinjen for andre, peiver i alle rettninger (Bakover innkludert) under fylling/lading av våpenet. Og der står jeg uten den noen reell mulighet til å gripe inn. Seriøst, det er meget gode grunner for at vi har det opplegget vi har i felt.

Det er nok på kanten sikkerhetsmessig som det er i felt, om man ikke skal finne opp ekstra anledninger for Murphy å boltre seg med.

Vil man rote med magbytte o.l. har vi ett ypperlig forbund for dette som heter DSSN. Der er det opplært og trent på slikt, og de skyter normalt en og en. Og det er akkurat nok utfordring for den som skal passe på å håndtere.

 

Vi har i dag ett rimelig godt regelverk, med noenlunde fornuftige klasser og krav til våpen, jeg tror det i hovedsak er best å holde oss til dette.

(Personlig synes jeg fin og grov felt skulle ha forbud mot anatomiskskjefte og gjenninnført dårligste hånd, slik at man kunne erverve egne våpen til fin og grov felt. Men jeg skjønner hvorfor det er som det er).

Link to comment
Share on other sites

Den siste der får jeg nesten svare på da, siden det var jeg som nevnte det.

 

Vi gjorde en slik med fylling av magasin under tidspress på et klubbstevne, og det var særdeles utfordrende og moro, og gikk veldig bra. Vi skjøt selvsagt en og en, så at det ikke er noen god ide for felt skal jeg være enig i, og det tar jeg i meg. Uansett så har jeg ikke for vane å skyte sammen med folk som veiver med våpen i alle retninger. Hvis du har det Vingemutteren, så hadde ihvertfall ikke jeg turt å være medlem i klubben din. Kanskje på tide å fokusere litt på sikkerheten? :winke1: Uansett, det var bare et raskt eksempel utav flere på ting som kunne gjøres i en open klasse (skrevet klokka 3 på natta), og når jeg tenker meg om er jeg enig at akkurat den type øvelse passer dårlig i felt. Fair nok? Ikke noe å henge seg opp i. DSSN har jeg tatt kurset på og meldt meg inn i, og jeg er enig at det er kjempegøy, men det har ihvertfall ikke noe i denne tråden å gjøre.

 

Tror du er inne på noe vesentlig når det gjelder det å dele spesialpistol i fin og grov (eller innføre en open klasse for den saks skyld): Hvis det ikke åpner for erverv blir det jo litt amputert hele greia. Og å tro at det bare er å innføre nye klasser i dag som skal åpne for erverv, det er å tro på julenissen.

Link to comment
Share on other sites

Har sittet og lest frem og tilbake i denne tråden, og jeg er nok mest enig med de som sier at det er greit som det er med 8 klasser i felt, vi skal jo ha deltakere til alle klassene. Det er vel normalt at folk skyter 3-4 starter på et stevne, så de få gangene et stevne har 6 eller 8 klasser er det bare de ivrigste som går alle klassene. Og dette skriver jeg på tross av at jeg er for flest mulig klasser og gjerne vil ha muligheten for å skaffe meg flere våpen, men jeg tror også at det blir vanskelig å få nye klasser som gir ervervsgrunnlag.

 

Så litt kommentarer rundt noe av det som er skrevet tidligere i tråden:

Dette med å stille på like vilkår er da ivaretatt i reglementet, så lenge en holder seg innenfor kravene så stiller vi på like vilkår. Det er heller ingen av klassene innenfor feltskyting i NSF som setter krav til at våpen må være umodifiserte, så hvorfor skal man kreve dette i spesialpistol. For eksempel så er det vel veldig få av våpnene i NM revolverfelt som ikke har hatt en solid runde hos en børsemaker. Og en av de mest populære militærpistolene er pardini gt6, fins der en militæravdeling som bruker denne? Og de aller fleste spesialrevolverne er jo kappede og børsmakertilpassede våpen. Allikevel er de lovlige innenfor de forskjellige klassene. Det samme gjelder de andre klassene. Man anskaffer seg våpen etter smak, ambisjoner og lommebok.

Så til «hva som var meningen med en klasse», jeg mener at klassene SP og SR ble lagd med de begrensninger som ligger i reglementet for at der skulle være klasser der man kunne bruke de mange lommepistoler/revolvere som lå i våpenskap rundt omkring, men ikke to klasser som bare var for disse klenodiene, men også at nye skyttere skulle kunne skaffe seg nye utgaver. Hadde det vært noe annet som var grunnlaget burde dette stått i reglementet.

 

Det er litt rart at de fleste som gjerne vil dele opp og ha flere klasser eller forby modifiserte våpen, sier at selv bryr de seg ikke om hvor de kommer på resultatlista, eller de skyter ikke klassen foreløpig. Hvis dette er tilfelle så er det jo greit som det er.

 

Nei, møt opp på stevner og vær med på å lage et trivelig og inkluderende skyttermiljø, og skyt med de våpen du liker.

 

Lenge leve mangfoldet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...