Jump to content

Rustfrie våpen.


hillbilli77

Recommended Posts

Her va d vel snakk om noen me erfaring og ikkje synsing?Eg har 2 stk 700 av "blank" type + 1 Sako i samma leiå.Har brukt dei i ver og vind over flere år.Begge sorter virke heilt utmerka.Her eg jakte trenge du ikkje å har rå te salt i grauten, det ordne nordvesten:)

Link to comment
Share on other sites

Det heter jo stainless..

 

. Etter å ha sett "kvaliteten" på Remingtons blånering vil jeg ikke ha så veldig stor tro på deres SS-utføring heller. :roll:

 

Jeg har ei blånert Remington Seven fra midt på åttitallet som har vært i mitt eie siden 1997. At den ser såpass bra ut som den gjør, er utenfor min fatteevne.

 

Den har definitivt ikke fått pleien den fortjener, men ser uforskammet bra ut til tross.

 

Så her har vi totalt ulik oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei blånert Remington Seven fra midt på åttitallet som har vært i mitt eie siden 1997. At den ser såpass bra ut som den gjør, er utenfor min fatteevne.

 

Den har definitivt ikke fått pleien den fortjener, men ser uforskammet bra ut til tross.

 

Så her har vi totalt ulik oppfatning.

 

Remington produserte kvalitetsvåpen på åttitallet. Men siden 2006-7 har de ikke gjort det.

 

Her va d vel snakk om noen me erfaring og ikkje synsing?Eg har 2 stk 700 av "blank" type + 1 Sako i samma leiå.Har brukt dei i ver og vind over flere år.Begge sorter virke heilt utmerka.Her eg jakte trenge du ikkje å har rå te salt i grauten, det ordne nordvesten:)

 

Då har du vel pusst dine rifler tilstrekkeligt då, rekna eg med? ;) Det e folk så ikkje forstår puss fortsatt kreves sjølv ved "rustfritt" stål så e problemet, ikkje dei så forstår at det fortsatt e utsatt for rust- barra at det tar lengre tid før noge dukke opp.

Link to comment
Share on other sites

Rustfritt stål krever mindre stell enn andre konvensjonelle overflatebehandlinger. Det man skal se opp for er salt/svette og oppbevaring i kontinuerlig høy fuktighet. Dette klarer ikke engang rustfritt stål å stoppe rust fra etter litt tid. Ingen våpen i rustfritt tar skade av at man gnir dem inn i et rusthindrende middel heller, overflate "pitting" er lite pent.

 

Det største problemet med rustfritt stål er at dritten viser mye tydeligere, så man pusser mer 8)

Link to comment
Share on other sites

Har lest at bøssemakere får inn rustfrie våpen som ikke er pusset og stelt. Da går det galt med dem og. Eller hvis du ikke tar av lyddemperen, eller ikke skrur ut og smører chocene i hagla.

Rustfrie bør også pusses. Jeg forstår heller ikke hvorfor enkelte er "mostandere" av å pusse rifla ? Hvordan ser bilen til de folka ut ?

 

En ting er også at selv om det utvendige er rustfritt, er det mange våpen der de innvendige delene er i "vanlig" stål.

 

Men mange har antagelig så mye penger at de betrakter ei rifle til 5 - 10 000 som en forbruksgjenstand. Jeg vet ikke, jeg prøver å ta vare på våpnene mine, å bruke et våpen med historie har også verdi for meg.

Link to comment
Share on other sites

En ting er også at selv om det utvendige er rustfritt, er det mange våpen der de innvendige delene er i "vanlig" stål.

 

Visstnok er det mindre plast og "vanlig" stål i mekanismen til en Ruger Hawkeye m77

all-Weather enn i gjennomsnittlige rifler til under 10.000.-

Link to comment
Share on other sites

Her er det forskjeller som med alt annet. Kammerat har walter pipe i rustfitt på sakoen, bruker camoteip konstant, ruster ikke. En annen hadde x-bolt ss, og den fikk rustflekker på løp etter en sesong. " rustfritt" må som flere her sier, vedlikeholdes som blånert. Enkelte merker er mer rustbestandige enn andre, logisk nok.

Link to comment
Share on other sites

Her er det forskjeller som med alt annet. Kammerat har walter pipe i rustfitt på sakoen, bruker camoteip konstant, i regn og skit, vedlikeholder sjeldent, ruster ikke. En annen hadde x-bolt ss, og den fikk rustflekker på løp etter en sesong. " rustfritt" må som flere her sier, vedlikeholdes som blånert. Enkelte merker er mer rustbestandige enn andre, logisk nok.[/quote

 

Iphone med små knapper er dritt...

Link to comment
Share on other sites

Har eid to 1911 colter siden ny på 70 og 80 tallet.

Disse to våpna var i 2012 totalt strøkne. De har blitt grovt neglisjert siden vinter 11, våren 2012 da jeg sluttet å skyte pistol. Lå urørt i ett våpenskap i kjelleren og var satt inn med Biltemaolje før lagring. Tok dem ut her i januar og begge våpna var da godt anløpne. Det rant rustvann/fukt av begge. Regner med at kjellerfukt/ temperatursvingninger samt Biltemaoljen som skilte ut vann gjorde "susen".

På 80ien som er Stainless var det begynnende rust under Pachmayergrepene. På den blånerte var det rustflekker over alt.

80ien kunne pusses pen og renses opp med kun ett fåtall prikker. Den blånerte 70ien som var ombygd, tunet og nyblånert av børsemaker vinter 11 hadde dypere rust flere steder på rammen og fjærer og ingen flekker kunne pusses helt bort.

 

Regner med at det samme ville være for andre typer blånert/ behandlet stål opp mot rustfritt.

 

Varme ble umiddelbart installert i skapet og BILTEMAOLJER kommer ALDRI mer i hus. Ingenting er rustfritt over tid og i ugunstig miljø, men det ser ut til at rustfritt holder seg bedre.

Ender opp med regning på tre av våpna mine pga denne neglisjeringen.

Dyr lærepenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...