Jump to content

når du setter rifla i våpenskapet


jankar

Recommended Posts

Spørsmålet mitt er hva gjør dere etter skyting og pussong av rifla? Har kjøpt en tikka t3 stainless som står i skapet. Når dere har pusset ferdig, spenner dere ned rifla med klikkpatron? Tørrklikker? Eller fungerer det bra på tikkaen å holde avtrekket inne mens man skyver sluttstykket frem og ned? Vil jo ikke la noe stå i spenn eller tørrklikke for mye.

 

om noen også har noen erfaringer om riflebanen i fjellhallen på grefsen og hvordan det fungerer i praksis der også. Så blir jeg ekstra glad :smile:

Link to comment
Share on other sites

Våpen med bolt spenner jeg ned som beskrevet.

 

Brekkvåpen har jeg klikkpatron til, de oljer jeg før jeg legger de i.

Dersom man ikke har olje i kammeret og klikkpatronene så vil jeg tro msn fort kan få rust i kammerene?

Uansett, rust på mine brekkvåpen er ingen problemstilling... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Point; brekkvåpen tar jeg tørt avtekk mot klikkpatron, før jeg tar av forskjeftet, tar ut klikkpatronene og monterer våpenet igjen. Jeg liker ikke å ha noe som helst i kammeret når våpenet står lagret.

 

Denne metoden vil jeg nok fraråde deg..

 

Stiftene stikker inn i hetta på klikkpatronen. Når du knekker brekkvåpenet uten forskjeftet, så dras de ikke tilbake, og man påfører de belastning. Dette er ikke heldig, og sliter på de.

 

 

Jeg lurer på om noen av dere er såpass distré at dere ikke husker på om våpenet er ladd eller ei når det står i skapet, siden dere skal ha ut bolter og demontere våpen?

 

Så lenge flatene som ligger mot hverandre har en oljefilm då blir det ikke rust, og setter man et våpen inn i skapet skal det jo være tomt? Jeg oppbevarer alltid komplette våpen i mitt skap.

Det eneste jeg noen ganger tar av er kikkertsiktet, dersom det er sving eller hake, og legger det på topphylla.

Link to comment
Share on other sites

Stiftene stikker inn i hetta på klikkpatronen. Når du knekker brekkvåpenet uten forskjeftet, så dras de ikke tilbake, og man påfører de belastning. Dette er ikke heldig, og sliter på de.
Den vil jeg be deg utdype. Når er det du mener det skal komme slitasje? Når man knekker opp? Jeg kan ikke tenke meg at den slitasjen er mindre enn alternativet; å ta tørt avtrekk på tomt kammer.

 

Jeg er ikke distre, men har innarbeidet meg rutiner som fungerer godt for meg. Å ha bolten ute av våpenet gir et ekstra nivå med sikkerhet. Uavhengig av det er det siste jeg gjør før jeg tar ut bolten og setter våpenet i skapet å tømme og kontrollere våpenet. Det er også det første jeg gjør når jeg tar våpenet ut av skapet. På den måten har jeg stålkontroll, og ved at jeg gjør det hver gang, er det ikke noe jeg behøver å huske på å gjøre; det er en del av rutinen.

 

Forøvrig frakter jeg våpenet med vital del adskilt, alltid. Iblant har jeg behov for å etterlate våpenet i bilen, og da er det greit å ikke skulle knote med det da. Iblant skal jeg ha med meg våpenet til børsemaker, og det er greit å være tydelig der og.

Link to comment
Share on other sites

Stiftene tvinges opp før våpenet har åpnet deg tilstrekkelig til at de slipper klikkpatronene. Dette gjelder i alle fall finere våpen med mindre toleranser.

 

Minst slitasje påfører man ved å la brekkvåpenet være helt etter nedspenning, og om man liker å ta av forskjeftet så må man bare gjøre det. Anbefaler dog at man setter det på igjen før man knekker opp rifla. Et helt våpen står også bedre i skapet enn plukket i to. I alle fall om man vil unngå skrammer...

 

 

 

Hva slags brekkvåpen har du forresten?

Link to comment
Share on other sites

Stiftene tvinges opp før våpenet har åpnet deg tilstrekkelig til at de slipper klikkpatronene. Dette gjelder i alle fall finere våpen med mindre toleranser.
Jeg skjønner ikke hva du mener med første setning? Metoden jeg bruker er den Beretta anbefaler i sine våpen. Forøvrig er det snakk om Beatrice (se signaturfeltet mitt).
Link to comment
Share on other sites

Når du klikker ned, så vil tennstiftene ligge an mot hetta på klikkpatronene.

Når du har klikket de noen ganger så går Stiftene litt dypere i dem.

Da vil du etterhvert merke at de henger igjen når du knekker rifla uten fortreet.

Da er du hard mot spissene på Stiftene, og kan i verste fall oppleve at de ryker med tid og stunder. i tillegg så er det ikke alle våpen som har bøssinger som stiftene går i, noe som gjør at det ikke er så tett og presist, og gir ekstra slitasje.

 

Dette gjelder i alle fall dobbeltrifler og drillinger som har bedre pasninger enn hagler.

Muligens derfor du ikke har merket noe til det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å ha gode rutiner på dette.

Gjør følgende:

• Etter pussing er det fem ladegrep og avtrekk i ufarlig sikker rettning

• Tar ut sluttstykket og setter i kammerflagg.

• Monterer tilbake demper (slik at det ikke skal bråke slik hvis det går av ett skudd)

• Alt dette må gjøres på fløende sjø.

• Etter skapet er låst er det viktig å ikke trå på fugene i flisgulvet på laderommet og i gangen. Hvis du gjør det, må alt gjøres på nytt.

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det var jaggu dagens RoarN!! :lol:

 

Jeg venter med spenning på tråden "når du tar rifla ut av skapet og inn i bilen" Hvordan gjør man dette, og hva blir konsekvensen om man tråkker over "fasiten"? :mrgreen:

 

Jeg har nok i en og annen gang i tidligere tider hatt våpenet stående "norrlandssikret" (og lett tilgjengelig) i tilfelle rev over jordet etc...

 

Men, derfra til å gå helt bananas med full demontering i alle mulige situasjoner skjønner ikke jeg heller...

 

@ toaal: Nå kan det vel nevnes at har man våpen i dyrere utførelse enn Tikka T3 et al, så kan det være klokt å ta vare på de.

Slike våpen varer også i flere generasjoner. Har f.eks. en engelsk dobbeltrifle laget i 1907, den viser kun litt slitasje i blåneringen på pipesettet der hånden er i en "african carry", men utover det er den veldig fin. Den kan nok også tjene fremtidige oldebarn så lenge jeg tar vare på den.

 

Så for å dra en parallell: Man tar jo vare på en bil til seksisfret pris, sant? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det må jo være på stell, sånn at når zombiene kommer så vet du hvor du har alt sammen.

 

Når skapet er fullt, og det er det jo, så må man improvisere litt. Vi er tre stykker som deler våpenskap, det blir fort trangt. De som brukes mest står med bolten i og lukket, etter et tørrklikk.

De som er ute i det fri litt sjeldnere har bolten sin i skapet, og tilbringer tiden fastlåst på et sånn veggstativ med lås gjennom avtrekkerbøylen. Et våpenrom er snart på sin plass...

 

Men jeg er nok en som pusser og skrur på børser en kveld jeg har tid. Ikke nødvendigvis etter hver skyting. Med mindre det høljregner eller man har vært på jaktfelt i gjørma osv... Så oljefilm og inn i skapet og ut igjen og tørrpusse før skyting er ikke min greie. Og det rare er, ingen av mine børser er rustne eller trege eller fulle av kruttslam og drit. Skulle tro de var laget for å tåle litt.

Det skal i rettferdighetens navn sies at det blir fort noen kvelder med skruing og pussing da, så børsene lider ikke akkurat under dette tilfeldighetsregimet heller.

Link to comment
Share on other sites

Det vi snakker om her er jo egentlig rutiner. Rutinene er der for å øke sikkerheten når det gjelder våpenhåndtering. Problemet er at mange av dere har rutiner som ikke kan gjennomføres på alle våpen. Da blir det fort ikke en rutine lengre, og faren for "tabber" øker. Skal man lage seg rutiner må disse fungere på alle våpen i alle situasjoner.

 

Har du en halvautomat kan du ikke demontere sluttstykket hver gang du skal ha den i skapet. Du ønsker vel heller ikke at den står med åpent sluttstykke. Da er plutselig rutinene til mange ødelagt, og man må lage seg egne rutiner for det våpenet osv. Men flere ulike våpentyper begynner rutinene å bli for mange, til at de kan kalles nettopp det, rutiner.

 

Sjekk kammer, sjekk magasin lukk sluttstykket ta avtrekk i sikker retning. Sett våpenet bort. Det vil fungere for alle våpen lovlige i Norge. Klikkpatron? Har du våpenet ute hver dag, blir det 365 klikk. Tåler ikke våpenet ditt det, bør du vurdere å handle noe annet. Unntaket kan vel være noen randtenningsvåpen, men der er jeg faktisk villig til å skifte tennstift en gang i stede for å endre rutiner.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

@Kiwi: det var bruksvåpen og stell jeg refererte til. I en kategori nevnt innledningsvis :lol:

Skulle jeg komme i dobbelrifle-uløkka så tror jeg at både jeg selv, mine etterkommere og håndverket generelt hadde vært best tjent med at du oppbevarte dem for meg. Just-in-case.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske festlig å lese på kammeret fra tid til annen, at de forskjellige mennesketypene skiller seg så tydelig ut.

 

La oss ta dette med rutiner. Mange elsker rutiner, de ser på det som en form for trygghet tror jeg? At de skal eliminere ulykker og at uforutsette ting skjer. At det skal ta over for sunt vett....

Vi så det i tråden om våpenhåndtering. Hvorfor gjøre ting så veldig komplisert? M767 hadde en veldig grei forenkling av det hele. Det samme kan vi vel ha for dette trivielle som heter oppbevaring?

 

For mange av oss så bare gjør vi det vi skal, uten å dvele så innmari ved det eller ha så uttalte rutiner på det. Vi trenger da ikke en bruksanvisning/beskrivelse i ørten punkter for hvordan vi skal tørke oss i r*** heller?

 

Angående klikkpatroner, siden det tydeligvis falt noen tungt for brystet: Regner med at dere stort sett bare har håndtert masseproduserte sentertenningsvåpen basert på diverse løsninger av sluttstykke, og da er det helt riktig at man ikke trenger klikkpatron(er). Det er et mye større sete/styring som tennstempelet går i, og da kan man klikke herfra til helvete og tilbake igjen uten at det gjør noe. Jeg har ikke klikkpatroner til sentertenningsvåpen. ei heller til min Brno .22 randtenningsrifle. Det går faktisk helt fint, får til og med sove om natta..

 

Brekkvåpen er noe ganske annet. Der har klikkpatroner noe for seg. De tåler da noen tørrklikk, bevares, men jeg pleier å tørrtrene litt med de, og da er det fint med klikkpatroner som tar vare på mekanismen litt lenger enn dagens bruk og kast mentalitet på plastbørser... Litt fett på glideflater og hengslebolt er heller ingen ulempe. Dette kaller man vedlikehold.

Mye det samme som når man smører opp bremsedelene på bilen, snarere enn å skifte hele skiten etter bare 2 år i saltvæta..

 

Klikkpatron? Har du våpenet ute hver dag, blir det 365 klikk. Tåler ikke våpenet ditt det, bør du vurdere å handle noe annet. Unntaket kan vel være noen randtenningsvåpen, men der er jeg faktisk villig til å skifte tennstift en gang i stede for å endre rutiner.

 

Andreas

 

Klarer ikke dy meg: Dette blir jo like relevant som å si at om bilen ikke overlever uten filterskift så får man få seg noe bedre..

 

Du vil også se at de fleste pistolskyttere er lite glad i at du slipper ned sleiden på tomt magasin, og heller vil at du holder igjen når du slipper den ned til lukket posisjon. Dette gjelder alle halvautomatiske pistoler. Bare dritten det da sikkert? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke å lese annet ut av innlegget ditt Kiwi enn at du sier akkurat det samme som meg. Rutinene må være så enkle som mulig.

 

Klikkpatron? Har du våpenet ute hver dag, blir det 365 klikk. Tåler ikke våpenet ditt det, bør du vurdere å handle noe annet. Unntaket kan vel være noen randtenningsvåpen, men der er jeg faktisk villig til å skifte tennstift en gang i stede for å endre rutiner.

 

Andreas

 

Klarer ikke dy meg: Dette blir jo like relevant som å si at om bilen ikke overlever uten filterskift så får man få seg noe bedre..

 

Må vel si meg uenig i den sammenligningen. Jeg har vel aldri påstått at våpenet skal klare seg uten vedlikehold? Det du skriver er her standart vedlikehold på bil, vedlikehold av våpen ser jeg på som like viktig. Men nei jeg setter ikke alltid på håndbrekket når jeg parkerer bilen. Det ser jeg på som unødvendig og som oftest uhensiktsmessig.

 

Klikkpatroner bruker jeg også til trening, men jeg oppbevarer aldri våpen med noe i kammeret.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har man som fast rutine å sjekke kammer når våpen går inn og ut av skap spiller det ingen rolle sikkerhetsmessig hvordan man oppbevarer dem. Som en ekstra foranstaltning tømmer jeg også ladd våpen og spenner ned etter jeg har gått inn inngangsdøra mi, samt sjekker kammer på tomme våpen.

 

Jeg har synes det er greit at luften skal kunne sirkulere fritt i løpet (oppvarmede skap med lufttørking) så de fleste pistoler blir oppbevart med åpen sleide, automatvåpen med åpent sluttstykke hvis mulig - begge typer uten magasin. Boltrifler med åpen bolt. Revolvere og brekkvåpen er unntakene. Disse oppbevarer jeg lukket og nedspent, brekkvåpen med klikkpatroner i. Bøylerifler er åpne hvis jeg har plass.

 

Olje bruker jeg ikke for annet enn å smøre bevegelige deler med, våpen settes stort sett bare inn med Frog Lube hos meg nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...