Jump to content

Snu kula. Hva skjer med trykket?


spets

Recommended Posts

Altså;

Hva skjer med trykket dersom man snur kula i hylsa?

Jeg regner med at det øker. Muligens av to ting:

- Mindre hylsevolum

- "Brattere" inngang til pipa (beklager lite presist ordvalg). Forutsetter boattail-kuler.

 

For å gå litt tilbake så satt jeg her og ladet en kveld, og kikket litt på ei V-Max kule. Hvis man snur den bak fram så ser den jaggu ut som den perfekte kula til fugl.

Det samme gjelder for de fleste BT-kuler med hel mantel i ræva.

 

Så folkens, hvor lurt/dumt er det å tenke videre på dette? Livsfarlig? Er det kun i sub-hastigheter man snur kula? Presisjon?

Lar det seg beregne hvor mye du bør gå ned på ladningen? Eller vil det funke så sant ikke hylsa er for full i utganspunktet (med kula rett veg)?

De fleste som jakter fugl vil jo uansett ha litt lavere hastighet, så det er ikke veldig problematisk hvis hastigheten går ned noe.

Kaliber/kule jeg tenker på i utgangspunktet er 222/40grs V-Max og 6,5x55/100grs A-Max. Hva som skjer med flyveegenskapene til kula har jeg ikke grublet noe på, men det kan jo testes.

 

Jeg har lurt på å korte ned Barnes TSX (og hva de nå heter alle sammen) som jeg skrev i en annen tråd, men det er jo enklere å snu kula hvis det funker...

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, anleggsflaten i riflingen blir jo den samme, men hvor mye av hylsevolumet fyller spissen på kula opp i forhold til basen...og hva vil det utgjøre av evt. reduskjon i kruttvekt.

At subsonic fantastene driver med sånt er jo velkjent, men de lever jo for reduserte ladninger.

Det eneste jeg kan komme på av bakvendt-kuler med full ladning er vel da desperate tyskere skjøt med snudde kuler på britiske tanks under 1. verdenskrig i et håp om å slå gjennom stålplatene, med delvis suksess.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at den brattere overgangskonusen kan gi høyere trykk, men du kan se på ladestasjoner for rundnesede kuler og starte lavt?

 

Og jeg antar at det kan bli krevende å få god presisjon siden du får en veldig spiss kule-hekk mot jet-strømmen rett etter å ha forlatt pipa.

 

Skal du få ordentlig kulehold med 100-graineren må du sette den DYPT, men siden du ikke kommer til å bruke mer enn kanskje 45 grs krutt skal det gå bra. Da tror jeg kanskje mating blir en utfordring. Kulebanen blir vel noe á la den gamle rekrutt-ammoen med helmantel SWC.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel kommet fram til det samme som meg. Anleggsflaten er den samme, men hvor hurtig riflingen entres av kula er kanskje litt forskjellig?

Og så er det som du sier spørsmålet om hvor mye trykket øker pga redusert hylsevolum. En rekruttladning i 6.5x55 burde vel muligens være trygt. Eller?

Våpenet er forresten en 202.

Link to comment
Share on other sites

@boble:

Mitt svar til Stykkjunkeren kom etter ditt svar. Ser nok litt rart ut, beklager det.

Angående mating så er det uproblemstisk om det ikke funker veldig bra. På fugljakt kan jeg likesågodt ha patronene i lomma og lade en da jeg trenger.

Tror nok også den må settes dypt. Skal gjøre noen målinger for å se.

 

@Hjortefot

Takk for tipset om Fossdal! Får fyre av gårde en PM.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skjønte det :-)

 

Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke du får spesielt mye mer trykk med boat tail'en først. Jeg lader RWS KS med samme ladedata som tradisjonelle kuler og ser liten målbar trykkforskjell. Start forsiktig og husk å fortelle hvordan det går! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk en halvtime alene på bana etter en hel dag med rifleinstruksjon for jentegruppa i den lokale JFF'en. Da hadde det pissregna hele dagen og det sammen med vind gjorde at skivene stort sett lå i snøen.

 

Ergo tok jeg ei skive som sto på ca 55m og skjøt tre kjappe smeller mot en klistrelapp før jeg lei og kald reiste hjem.

 

Tror potensialet for presisjon er minute of tiur i alle fall ut til 130-140m, men jeg må teste mer nøye.

 

Treffpunkt var omtrent 10mm lavere på den avstanden enn samme kule riktig vei (i rikelig fart). Alt jeg putter i Saueren har samme treffpunkt, sjøl kuler satt bak fram viser det seg.

 

Ikke kronografert eller testet mot vannkanner for å dobbeltsjekke at kula ikke ekspanderer eller velter.

 

Høla ble i alle fall runde og fine, sjøl på den blaute pappen.

 

Dårlig bilde, but you get the picture (heh...)

20140216_152547_zpscsjljvh4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjorde dette forsøket jeg også for en del år tilbake og det funka meget bra . Det var 6,5 med D-spiss kule og etter bildet og dømme er nok col. ca. den samme som vist her . Forsøkte de i Vo fra ca. 290 til 350 m/s og i min pipe var presisjon best fra ca. 315 m/s og oppover og da stod skiva på ca.75 m . Dette var ei pipe som var gått rundt 3000 skudd og 52 cm. lang . Veldig lite bråk med demper :D Hvis noen ønsker er jeg ikke betenkt med og komme med ladedata .

Link to comment
Share on other sites

Ok ! Jeg trekker frem den ladningen som denne pipa ga beste samlinger med :

Hylser : Norma (6,5) .

Krutt : N-310 -- 10,6 grain

Kule : 9.3 gram D-spiss (snudd)

Hette : Federal 215

Col : 64 mm.

Vo : 328 m/s (i denne pipa)

 

Samling : 26 mm. H/B , 10 skudd , ca. 75 m.

Ikke brukt noe fyllmasse og ingen trykkmerker derfor mener jeg dette er en trygg sammensetning. Hvis noen mener noe annet så sletter jeg gjerne dette .

:oops: Nå var det vel ikke slike data denne tråden handler om !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt på spyleveskekanner i helga og er litt usikker på hvordan jeg skal tolke resultatet. Jeg TROR det blir for hardt media så jeg skal gjenta testen med bløte aviser (for første gang savner jeg telefonkatalogen).

 

Første kanne revnet fullstendig, men inngangshullet i kanne nr to såg rundt og fint ut. Utgangen fra kanne nr var ikke et hull, men en sprekk med bulk hvor kula hadde presset seg ut. I denne kanna fant jeg igjen en liten bit av mantelen som var det eneste jeg fant igjen av kula.

 

Første kanne:

20140223_155735_zpssra13y6y.jpg

 

Mantelrest:

20140223_155755_zpsocxjsvgw.jpg

 

Da jeg tenker på det så har jeg aldri skutt med helmantel på kanne heller så jeg har egentlig ikke noe å sammenligne med. Vann ER hardt og jeg antar at trykket blir såpass høyt inne i kanna så det vil revne. Det var uansett oppløftende at kula gikk gjennom begge. Det tyder i hvert fall ikke på eksplosiv ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...