Jump to content

F.Sarriugarte-Elgoibar-Espana


G33/40

Recommended Posts

Hei. Overtok denne etter min far. Det er en 12/70 ou. Kjøpt hos Aaserud Import i 1984/85. Øvre løpet har to stjerner over tallet 18,5?(usikker på tallet etter komma). Nedre løpet har fire stjerner over tallet 18,?( ikke lesbart). Kan noen si noe mer om denne hagla. Låskasse rustfri og løpet kan se ut so det er sortcrommet? Det tre merkingen i kassen. Et skjold med korslagte sverd. Kan se ut som to bokstaver på skjoldet. Det andre er et skjold med bokstavene BP over oval liggende sirkel. Det tredje kan se ut som et skjold med et kryss i med en kanon på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fylle på med så mye bakgrunnsinfo om merket eller modellen, men jeg er nå eier av en Sarriugarte o/u 12/70 sinletrigger og utbyttbare choker. Om det er en Elgoibar vet jeg ikke i farta, men den skiller seg ut med at løpene kun er loddet sammen foran og bak. Det er med andre ord bare luft i mellom løpene.

 

Jeg kjøpte min som konfirmant. Budsjettet var magert, og jeg var innstilt på en Star Baikal selv om jeg ikke likte de i det hele tatt. Alternativet Landrø dro frem var Sarriugarte'n. Den var noen høvdinger dyrere (tror den lå på rundt 6-7000 rundt 1990), men de hadde en med kvist i kolben og da var det rom for real pruting. De overså vel i farta at modellen hadde utbyttbare choker, så jeg kom ganske godt ut av det.

 

Personlig liker jeg hagla, syns den ser tøff ut med frittliggende løp. På tross av kvisten i kolben er treverket ganske fint med mye liv og fin glød. Låskassa er blank med enkel maskinfrest gravyr. Løpsvelger på avtrekkeren er etter min mening et godt valg og ejektorer gjør omlading kjapt.

 

Det er et enkelt bruksvåpen, men likevel praktisk og funksjonelt. Kvalitet og finish slår knock-out på Star hvilken dag som helst. Men så var den også opprinnelig noe dyrere, så sammenligningen er vel ikke helt rettferdig.

 

Min har nå fungert uten feilslag i noen-og-tjue år. Aldri vært hos børsemaker med den, og den er heller ikke slarkete.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
Streamdip skrev (På 20.1.2014 den 10.28):

Jeg kan ikke fylle på med så mye bakgrunnsinfo om merket eller modellen, men jeg er nå eier av en Sarriugarte o/u 12/70 sinletrigger og utbyttbare choker. Om det er en Elgoibar vet jeg ikke i farta, men den skiller seg ut med at løpene kun er loddet sammen foran og bak. Det er med andre ord bare luft i mellom løpene.

 

Jeg kjøpte min som konfirmant. Budsjettet var magert, og jeg var innstilt på en Star Baikal selv om jeg ikke likte de i det hele tatt. Alternativet Landrø dro frem var Sarriugarte'n. Den var noen høvdinger dyrere (tror den lå på rundt 6-7000 rundt 1990), men de hadde en med kvist i kolben og da var det rom for real pruting. De overså vel i farta at modellen hadde utbyttbare choker, så jeg kom ganske godt ut av det.

 

Personlig liker jeg hagla, syns den ser tøff ut med frittliggende løp. På tross av kvisten i kolben er treverket ganske fint med mye liv og fin glød. Låskassa er blank med enkel maskinfrest gravyr. Løpsvelger på avtrekkeren er etter min mening et godt valg og ejektorer gjør omlading kjapt.

 

Det er et enkelt bruksvåpen, men likevel praktisk og funksjonelt. Kvalitet og finish slår knock-out på Star hvilken dag som helst. Men så var den også opprinnelig noe dyrere, så sammenligningen er vel ikke helt rettferdig.

 

Min har nå fungert uten feilslag i noen-og-tjue år. Aldri vært hos børsemaker med den, og den er heller ikke slarkete.

Ser tråden er ifra 2014, men prøver likevel. Jeg kjøpte meg et våpenskap hvor selger også da måtte selge med hagla. Fikk dette for ‘en slikk og ingenting’. I våpenkortet står det kun San Remo og ikke noe mer. På kolbekappa står det F.Sarriugarte så regner vel med at dette er fabrikatet. Stemmer også med at pipene er loddet forran og bak. 
Ta kontakt hvis du ser dette @Streamdip

Link to comment
Share on other sites

Skovlund skrev (3 timer siden):

F.Sarriugarte

 

Disse haglene ble vel solgt som Ugarte på 70-80 tallet ? Spansk herkomst, og vel laget. 

Hadde en s/s med flammeherdet baskyle, og engelsk skjefte dengang det fantes ryper, og jeg hadde settere. 

 

Hva mener du med loddet foran, og bak? De fleste har løpene loddet sammen helt. 

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (22 timer siden):

 

Disse haglene ble vel solgt som Ugarte på 70-80 tallet ? Spansk herkomst, og vel laget. 

Hadde en s/s med flammeherdet baskyle, og engelsk skjefte dengang det fantes ryper, og jeg hadde settere. 

 

Hva mener du med loddet foran, og bak? De fleste har løpene loddet sammen helt. 

Artig! Ja det er vel det jeg også har kommet frem til, var ikke så lett å finne allverden av info ellers om haglene fra F.Sarriugarte.

Virker til å være ei ålreit hagle ja. Han som eide den hadde da kun denne igjen som var det siste våpenet han kvitta seg med etter antakeligvis ‘et liv’ med jakt, da han var veldig glad i den.

Over/under løpene er kun loddet sammen forran og bak, slik at det da ikke er noe/ luft i mellom løpene på midten👍

Edited by Skovlund
Link to comment
Share on other sites

Sarriugarte-hagler finnes hvertfall i Danmark. Her er et eksemplar fra Lauritz-auksjonen:

 

https://www.lauritz.com/da/auktion/sarriugarte-o-u-haglboesse-kal-12-70/i6157790/

 

Denne ser ut til å ha sidelåser. Men pipene er vel loddet sammen på vanlig måte (vanskelig å se fra bildene). Noen har budt 2.400 danske (+ salær) for den, det er mer enn en Gebrüder Merkel 200 nettopp gikk for.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (12 minutter siden):

Sarriugarte-hagler finnes hvertfall i Danmark. Her er et eksemplar fra Lauritz-auksjonen:

 

https://www.lauritz.com/da/auktion/sarriugarte-o-u-haglboesse-kal-12-70/i6157790/

 

Denne ser ut til å ha sidelåser. Men pipene er vel loddet sammen på vanlig måte (vanskelig å se fra bildene). Noen har budt 2.400 danske (+ salær) for den, det er mer enn en Gebrüder Merkel 200 nettopp gikk for.

Ser ut som at pipene er loddet på vanlig måte på denne ja, så er nok ikke samme modellen🙈

Link to comment
Share on other sites

Francisco Sarriugarte var en av børsemakerene som inngikk i DIARM konsernet,en sammenslåing av spanske børsemakere,ca 20 i tallet.Ignacio Ugartechea,mest kjent som Ugarte her i landet,var en selvstendig børsemaker som valgte å stå utenfor dette sammarbeidet.Det ble solgt en del sideliggerer her i Norge med dette navnet på.
Sarriugarte,som startet sin karriere hos AYA,produserte mest o/u våpen,og ble senere en av grunnleggerene av KEMEN.
Våpenet i den danske linken er en Sarriugarte "Royal",en av toppmodellene.Den har sidelås med spiralfjører.

 

Edited by Rigby
Ny opplysning
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...