Jump to content

Madamen kunne tenkt seg å skyte jaktfelt - ervervsgrunnlag?


Rausheim

Recommended Posts

Madamen ønsker å skyte jaktfelt og sånt. Hun har ikke rifle.

Hvordan skal hun gå frem for å kunne erverve dette? Hun eier håndvåpen, deltar aktivt på NSF-stevner og sånt.

 

Så hvorfor de 2 vanlige løsningene ikke går

Hun kan ta jegerprøven: Jegerprøven tror jeg ikke er aktuelt da hun er for glad i dyr og sånt piss :roll:

Hun kan kjøpe i mitt navn: Jeg har full garderobe :roll:

 

Optimalt for hennes del vil nok vært en mini14 (men halvauto til konkurranse som ikke er dynamisk?) eller et annet kaliber uten noe særlig rekyl. Hun liker mini14-rifla mi, men den liker jeg å bruke selv på jaktfelt. Og jeg er for lat til å gå 2 runder (må jo være med for å se om hu duger).

 

Så spørsmål nr1: Kan hun erverve seg ei rifle mot å eventuelt melde seg inn i NJFF etc?

Så spørsmål nr2: Om svaret på 1 er ja, kan hun erverve halvauto?

Så spørsmål nr3: Om svaret på 1 er ja og svaret på 2 er nei, forslag til våpen/kaliber? Til en billig penge selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

OK, idiotspørsmål her, men jeg vil være sikker på at jeg har forstått ting rett:

 

Dersom jeg, som medlem i NJFF, søker om ervervstillatelse, med jaktfelt som begrunnelse (evt. jegertrap for hagle), er de da automagisk godkjent for jakt når jeg har tatt jegerprøven?

Link to comment
Share on other sites

OBS: HER FØLGER SYNSING OG RESTER AV INFORMASJON FRA EN ELENDIG HUKOMMELSE!

 

I jaktfelt må man vel bruke et våpen som er godkjent for jakt i første omgang?

Så hvis man ser på halvautolistene må man kjøpe noe som står på den lista som omhandler godkjente halvautovåpen til jakt. Ergo: En AR-15 er ikke noe til jaktfelt, fordi den ikke kan brukes til jakt.

 

Nei, jeg har ikke tid til å sjekke lovverket, jeg slang bare innom en tur. :wink:

 

 

Ellers har Wolverine67 rett, antall patroner i magasinet er det begrensninger på i forhold til halvauto på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det har noe med hva det er søkt om til, altså hva behovet for ervervet er. Er våpenet delvis begrunnet med jakt og inngår i jaktvåpen garderoben - ikke noe problem. Men om søker har full garderobe og så kjøper seg et våpen til konkuranse, som brukes på jakt. Da kan det skape trøbbel. Videre er det da med på å skape en omvendt presedens, i forhold til at man da kan få avslag på våpen til konkurranse om man har jaktvåpen som kan nyttes. Det foreligger ikke noe fasitsvar på dette, og meningene er delt. Men jeg mener at det er brudd på lovverket å bruke et våpen omsøkt til et område til noe annet. Men det finnes altså en annen tråd om det. Foreslår at vi diskuterer videre i den om det er et behov.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Det er to tråder om det (minst). Vekk en av dem til live hvis det er interessant.

 

Ontopic:

Fra reglementet:

7.3.1 Våpen/utstyr Klassens begrensninger er knyttet til det våpen og utstyr som benyttes. Det skal benyttes jaktvåpen. Maksimal vekt på våpen med siktemidler er 5 kg. Våpenet veies komplett med alle deler på plass og med tomt magasin. Kontrollavtrekk (minimum 1,0kg) skal utføres med lodd når pipa på våpenet er loddrett. Jaktrifla skal være utrustet med jaktsikter. Brukes kikkertsikte er maksimal tillatt forstørrelse 12 ganger.

 

Altså, Mini-14 er lov. Jeg har skutt jaktfeltstevne i Åsane med den sjøl. Nei, det gikk ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

300 m er ihvertfall ikke daglidags, dessverre vil kanskje jeg si. Stort sett er det kloss hold på "småfugl" etc. Svjv kan en i NJFF-jaktfelt benytte alle kaliber som lovlig kan benyttes på jakt. BOJ og Hadelandscupen har .222 Remington som nedre grense.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1: Ja.

2: Ja.

 

Så det er kun å være medlem av Njff og vips så kan du kjøpe rifle eller hagle til jaktfelt og lerdueskyting konkurranse?

Ingen pålagt aktivitet?

Mvh Shm

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke være medlem av NJJf. Trenger kun å være medlem av ett lokalt skytterlag.
Med skytterlag antar jeg du mener et DFS-lag? Både NJFF og DFS er godkjente forbund hvis konkurransegrener gir ervervsgrunnlag. Så man kan like gjerne si det motsatte; trenger ikke være medlem av DFS, holder med medlemskap i NJFF-lokallag.

 

Men for å delta i NJFFs stevner i Jaktfelt er medlemskap i NJFF derimot påkrevd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk min søknad i retur i dag, med forespørsel om aktivitet og klasseføringskort. Sistnevnte er greit nok; men jeg har ingen aktivitet å vise til, utover skytingen med jegerprøvekurset her på lørdagen.

 

Jeg dobbeltsjekket forskriften, som sier:

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

(Våpenforskriften, § 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting, 1. ledd)

 

Jeg sender inn klasseføringskortet og dokumentasjon på det lille jeg har av aktivitet så langt, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er at den lokale klubben her (blir den lokale NJFF) er mer en sportsfiskerklubb og de arrangerer kun 1 jaktfeltstevne i året. Den andre NJFF (eller det kan være DFS for alt jeg vet, som arrangerer) i nabokommunen arrangerer som regelt 2 i året. Ville et av disse stevnene være nok aktivitet? For er det sånn at hun må ha 4-5 stevner i året og reise land og strand-piss så ofrer jeg heller en plass i en av mine garderober eventuelt lære ho å takle rekylen på et av beistene jeg har fra før.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare dokumentasjon av medlemskap i relevant klubb/forening som skal til da? Trenger ingen underskrift for det. Dokumentasjon av betalt medlemsavgift bør gjøre den jobben. Eller har ordensmakta begynt å blande inn kravene for erverv av håndvåpen :?

Link to comment
Share on other sites

Det er krav om aktivitet også for rifle og hagle; ref Våpenforskriften, § 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting, 1. ledd:

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.
Link to comment
Share on other sites

Det eneste en formann kan gjøre er å bekrefte aktivitet. Det er politiet som avgjør og sitter med ansvaret for godkjenning av ervevstilatelser.

 

@razumi - det står Aktivitet, ikke hva det skulle være. I motsettning til håndvåpen som faktisk har spesifisert et aktivitetskrav.

Link to comment
Share on other sites

Hagle eller rifle til sportsskyting har ingenting med jegerprøven å gjøre.

 

Disse våpna erverves mtp konkurranse bruk. Dokumentasjon er medlemskort, klasseføringskort og startlister fra stevner.

 

Et års aktivitet er bare tull det samme er at noen skal signere på noe som helst.

 

Det er ikke alle som har skutt stevne før de søker om eget våpen naturlig nok, som regel holder det å skrive at våpenet skal brukes til dette. Hvis ikke så får en skyte et klubbmesterskap eller annet stevne med lånt våpen og levere resultatlista sammen med søknaden.

 

Jeg har da blitt spurt om å dokumentere deltagelse i ettertid, da er det bare å skanne og maile en resultatliste feks.

Link to comment
Share on other sites

Men det er opp til den enkelte Formann i forening å skrive godkjenning
Formann i forening/klubb/lag skal ikke "godkjenne" noe som helst, kun bekrefte at det er et dokumenterbart faktum at vedkommende er medlem (og eventuellt aktivitetsnivå).
Plutseligt så kommer de ikke mere og nettopp DU har skrevet under på papirene og godkjent medlemmet.
Ansvaret for hvem som får ervervstillatelse hviler ene og alene på politiet.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...