Jump to content

Trenger vi ferdighetsklassene i pistolskyting?


piril

Recommended Posts

Ferdighetsklassene i åpne, approberte stevner pistolskyting ble i sin tid innført som et virkemiddel til å øke rekrutteringen til sporten. Virker denne "gulroten" lenger i praksis eller driver vi med unødig byråkratisering av idretten/hobbyen vår. I de siste sesongene ser vi en økende tendens til at arrangørene kutter ut premieringen på stevnene samtidig som de halverer startkontingenten. Med dette sparer klubbene jobben med premiering som i lang tid har ligget som en "pain in the ass" for veldig mange arrangører. Dette resulterer uten tvil i flere arrangerte stevner rundt omkring i landet, men vil deltakelsen på stevnene gå ned fordi det ikke er premiering? Uten premiering/klassesetting kan man spare følgende byråkrati:

 

Enklere for klubbene å arrangere stevner.

Forbund/krets/klubb kan slippe arbeidet med startkort.

Klubbene sparer masse arbeid med klasseføring.

 

Det er allerede innført "spesialpremiering" hvor det er fritt fram for arrangøren å bestemme premieringen etter eget hode. Her ligger jo en mulighet til å gjøre stevnet mer attraktivt.

 

Her er det sikker mange momenter jeg har oversett for eller i mot. Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

gitt at de fleste av oss skyter for morro skyld, er det heder og ære (samt retten til å skryte til neste stevne) som er det mest interessante å vinne. Om vi får fler stevner og mer aktivitet på bekostning av noen hundrelapper fordelt på noen veldig få så er det gunstig i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Responsen i denne tråden, eller snarere mangel på sådan, styrker meg i troen på at ferdighetsklasser i pistolskyting er noe de aller fleste gir beng i og heller konkurrerer mot seg selv, kompisene, naboen, samboeren eller you name it. Så hvorfor ikke kutte ut alt dette unødvendige byråkratiet og gjøre som i 1S, 3D og 8F/G hvor det kun konkurreres i åpen klasse? Rimelig meningsløst, etter min mening, å opprettholde et klassesystem som medfører ekstra arbeid for skytter, klubber, kretser og forbund dersom det kunne avvikles nærmest i stillhet. Just my two cent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for klassesystemet. Om man endelig får dratt med seg disse "vil-bare-ha-pistol-for-å-eie-pistol"-folka på et stevne, så vil det være forgjeves når vedkommende kommer langt ned på listen siden han skjøt mot A-skyttere, for da å finne ut at "sånne stevner va'kke no' for meg da jeg ikke er god nok".

 

Litt mange klasser da etter min mening. B og C kunne fint blitt slått sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg forundrer meg litt over er dameklassen? Trenger vi den? Eller er den der fordi enkelte mannfolk ikke liker å bli slått i løypa av damene?

 

 

Det er det siste.

 

Klassikeren er den kinesiske damen som vant OL i Skeet foran alle herrene. Forrige OL var det dame og herreklasse. Så viste det seg at det var for få kvalifiserte deltagere i dameklassen slik at Skeet damer nå er strøket fra OL-programmet. Nå kan ikke en av verdens beste skeetskyttere delta i neste OL..

Link to comment
Share on other sites

Temaet her dreier seg om pistolskyting, ikke skeet.

I pistol er ikke virkeligheten slik som i skeet selv om mange damer er riktig gode.

Jeg tror det er viktig for rekrutteringen og motivasjonen blant damene at de har en egen klasse.

Videre mener jeg det er viktig for skytesporten at det også er damer som skyter, ergo bør dameklasse i mesterskap beholdes.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig! La oss beholde alders/kjønnsbestemte klasser i mesterskap, der kan den enkelte veteran/ kvinne selv bestemme hvilken klasse de vil stille i. Det er den unødvendige, påtvungne klasseinndelingen i åpne, approberte stevner jeg stiller spørsmål ved.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig! La oss beholde alders/kjønnsbestemte klasser i mesterskap, der kan den enkelte veteran/ kvinne selv bestemme hvilken klasse de vil stille i. Det er den unødvendige, påtvungne klasseinndelingen i åpne, approberte stevner jeg stiller spørsmål ved.

 

Hva er så unødvendig med den? Det gjør at du konkurrerer mot de med lik ferdighet som deg. Jeg hadde trolig ikke giddet å skyte stevner hvis jeg alltid måtte skyte mot A-skyttere som plunker inn 100-120 poeng mer enn meg på hvert stevne.

 

Det er en ting med mesterskap (KM/DM/NM) hvor du skal kåre de beste i krets/distrikt/Norge, da er det naturlig at alle er i samme klasse. Men for normale stevner er ferdighetsinndelingen en god ting. Det er også et veldig motiverende mål å skyte deg opp i en klasse, spesielt når du går fra D til C (noe jeg enda har tilgode å klare :P).

 

Øystein

Permanent D-Skytter

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser den. Ser jo også muligheten for at majoriteten av skyttere deler din oppfatning her, det er det jeg gjerne vil ha svar på. Selv har jeg alltid hatt et avslappet forhold til klassene, jeg aner ikke hvilken klasse jeg tilhører i de forskjellige øvelsene. Konkurrerer først og fremst mot meg selv, så får resultatet vise hvor jeg står i forhold til de andre. Sammenligner meg alltid mot stevnets vinner derimot, ikke klassevinneren. Rar sånn, mulig det bare er meg.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne seg selv med stevnets vinner er nok normalen, først hvor en havnet i egen klasse deretter hvor man står i forhold til de beste. (Som ikke nødvendigvis finnes i A der og da).

 

Om man konkurrerer og ikke vet sånn ca hvilken klasse man stiller i, så er det vel egentlig sløvhet og ingenting annet. :wink:

Man står jo tross alt i alle påmeldinger med startkortet i hånden, rart om man selv ikke titter i det for å si det slik. At man ikke husker det nøyaktig uten startkortet for hånden er noe helt annet, så viktig er det som regel ikke etter noen år. Spesielt ikke etter at man har lært at det er en selv en egentlig konkurrerer med.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har alt for mange klasser pr. i dag.....

 

Se på spesialfelt. På siste fagkonferanse var jo som vanlig klasseføring i spesialfelt på programmet, og ble nesten enstemmig nedstemt.... Spesialfelt er vel den skytinga som har økt mest i populæritet de siste åra, så da tyder det vel på at mange syns færre klasser er ok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å ta økt popularitet i ett program, som en tilbakemelding på klassesystemet blir å dra det litt langt syns jeg...

 

Selv hadde jeg ikke giddet å stille opp hvis jeg ikke hadde en mulighet for å sammenligne meg med de på rundt mitt eget ferdighetsnivå. Er ikke mye motiverende å stå å stampe mot en gjeng du ikke har noen sjanser mot.

 

Klassesystemet legger opp til naturlige delmål på veien til å bli en bedre skytter, og gir en både noe å oppnå, og noe å strekke seg etter underveis.

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Synes absolutt det går an å bruke oppslutningen om "klasseløse" øvelser som et tegn på at det går an å finne annen motivasjon til aktivitet enn å dele inn åpen klasse etter ferdigheter (treningsmengde). Synes som sagt at klassesettingen gir unødig byråkrati som man burde kunne kvitte seg med. Vi snakker jo om "voksenidrett" her. Er det ingen som meg som sitter med litt flau smak i munnen når de henter førstepremien i C-klassen og oppdager at den er fem ganger så "fin" som den stevnets beste skytter fikk? Som et kjent norsk rockeband sier: " Var det vinneren som vant?".

Link to comment
Share on other sites

Før vi drar den slutningen må vi vite hva som trekker folk til de gitte programmene. Vi kan ikke bruke den økte populariteten til ett gitt program som ett bevis for at en enkelt av bestanddelene til programmet er det som er utslagsgivende. Det blir som å si at folk går på do fordi at de liker lukta...

 

For min del er det skytingen i seg selv som trekker meg mot de forskjellige programmene. Og som motiverer meg til treningen. Jeg liker de forskjellige utfordringene de forskjellige programmene gir meg.

 

Det som motiverer meg til å konkurrere er at jeg er konkurransemenneske. Hadde ikke blitt motivert av det hvis jeg ikke hadde en sjanse til å hevde meg. Selv om det er innenfor en ferdighetsavgrenset gruppe.

 

Og som nevnt tidligere, har vi gode digitale verktøy for å håndtere det byråkratiske.

 

Vi har jo uansett også konkurranser der vi konkurrerer uavhengig av klasse.

 

Hadde for min del vært greit å betale samme påmeldingsgebyrene som nå, og ikke hatt pengepremier. (Har vel en tusenlapp eller mer utestående i premiepenger fra ei god stund tilbake uten at det gjør noe særlig for den saks skyld...) Hvis alle klassevinnerne får en pokal, medalje, eller annet æresbevis er jo det også en mulighet. Da vil vel klubbene bli sittende med noe mer etter konkurransene også, uten at konkurransene blir ei gullgruve av den grunn...

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

..........Er det ingen som meg som sitter med litt flau smak i munnen når de henter førstepremien i C-klassen og oppdager at den er fem ganger så "fin" som den stevnets beste skytter fikk........

Kan du utdype litt nærmere hva som 'egentlig' er problemet ditt.

1) Er det ekstra arbeid med klasser...byrokrati....eller hva er det ?

2) Er det premiering i dem enkelte klassene og hvorvidt dette faller feil ut ?

 

Idrett er 2 begreper. Det kan vere eliteidrett, eller masseidrett. Jaktfeltskyting, Pistolskyting, Fotball, Håndball, etc, etc er masseidrett og opererer med klasser eller divisjoner. Det er den logiske måten å få folk til å stille opp å konkurere på samme nivå, og bli premiert på samme nivå.

 

Hva er problemet med det ?

Link to comment
Share on other sites

Klassesetningen i åpne stevner er overhodet ikke et "problem" for meg personlig. På bakgrunn av at en titt på terminlistene for dette året avslører at de aller fleste banestevner nå blir avviklet uten premiering ( i min krets som er Buskerud nær sagt alle), stiller jeg spørsmål ved hensikten med klassesetting som unektelig er et ekstraarbeid for klubber/krets/forbund.

Link to comment
Share on other sites

Men da må du slutte med å blande inn 'premiering og økonomi' når du argumenterer for at du vil ha bort klassene.

 

Dessuten så diskuterer du som om at 'alle synes det er et adminstrativt problem' å ha klasser.

Hadde dette problemet vært så stort som du vil ha det til, hadde det blitt tatt opp i dem årlige fagkomite konferansene.

 

Det blir mye sunnere om du diskuterer hva som er logisk ut fra et konkuranse synspunkt og hvordan den 'store massen' av skyttere skal bli motivert ut fra et likt konkuranse nivå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som bare skyter for morro og konkurrerer bare mot meg selv, så det spiller ikke noe rolle om jeg kommer langt nede på resultatlista. Hvis det kan bli billigere å melde seg på stevner dersom man dropper premiering og har mindre administrativt arbeid med klassene så kommer jeg sikkert til å skyte flere stevner. Det er jo lite vits (for min del hvertfall) å betale inn ekstra penger i en premiepott som jeg har 0% sjans å få noe ut av.

Link to comment
Share on other sites

Tror desverre ikke selv med kutting av pengepremier, at det er mulig?

 

50 lapp, er jo omtrent eneste vettuge beløp det kan kuttes til, om det f.eks. plutselig koster 80 kroner, blir det slitsomt

 

Personlig synes jeg ikke de 100 er så grusomt, men om du f.eks. har 6 starter + ammo blir det endel.

 

Som sagt før, de små mengdene pengepremier jeg har fått har gått til klubben bare før, men er jo utrolig morro når du har fått 50 lappen, og kompisen din bare har fått 38 osv ;) er ikke de store summene, men gøy er det lell.

 

Jeg er (desverre) ett utbredt konkurransemenneske og liker klassedelingen, og tror også den motiverer både erfarne og nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

På feltstevne i kongsberg var startkontingenten kr 75 å ingen premiering. Totalt har jeg dratt inn kr 1011 i 2013, så det dekker vel klubbkontingenten, i år blir det verre når jeg rykker opp til B i Revolver og finfelt samt klasse C i militærfelt.

 

Ja jeg er tilhenger av klassene for å sortere skyttere, motiverende å konkurrere med skyttere på eget nivå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...