Jump to content

Dynamisk sportsskyting - Litteratur verdt å lese


Papi

Recommended Posts

Her ynskjer eg å lage ein tittel-liste i fyrste posten, over litteratur som er verdt å lese for den som driv med dynamisk sportsskyting, det vere seg norsk eller utenlandsk litteratur. Eg tykkjer det er spennande å lese seg opp på forskjellige meiningar, tankar, idear, vinklar rundt dei fleste interessene mine, for å kanskje få eit nyare syn på ting eg har "grodd meg inn i" tidlegare. Så skriv gjerne navn på forfattar, tittel, og kvar ein evt. kan få kjøpt denne i posten din, så skal eg oppdatere lista her i fyrste tråden etterkvart som forslag kjem.

___

 

578-006.jpg

 

Enos, Brian: Practical shooting, beyond fundamentals

 

 

739075_l.jpg

 

Kirsch, Saul: Perfect Practice

 

 

58-59-thickbox.jpg

 

Kirsch, Saul: Thinking Practical Shooting

 

 

pps-20.JPG

 

Nakling, Vidar: Praktisk pistolskyting - slik blir du bedre

 

 

champion-shooting-proven-process-for-success-any-level-ben-stoeger-paperback-cover-art.jpg

 

Stoeger, Ben & Jay Hirshberg: Champion Shooting: A proven process for success at any level, Vol. 1

 

 

champion-shooting-guaranteed-results-in-15-minutes-day-ben-stoeger-paperback-cover-art.jpg

 

Stoeger, Ben & Jay Hirshberg: Champion Shooting: Guaranteed Results in 15 Minutes a Day, Vol. 2

 

 

Practical-Pistol-2.jpg

 

Stoeger, Ben: Practical Pistol: Fundamental Techniques and Competition Skills

 

 

___

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kyle Lamb sine bøker handler ikke om Dynamisk sportsskyting.

Selv om enkelte elementer som bla barrikadeskyting kan hentes derfra.

Det er for stort fokus på tosidige skytebaner :winke1:

 

Brian Enos har vel en bok eller to som fokuserer på et mentale ved DSS?

Link to comment
Share on other sites

Eg har lest dei bøkene av Lamb, og som det vert sagt, det er ikkje heilt det eg ser etter i akkurat denne tråden. Det er gode bøker, om sitt emne, men i denne tråden er eg meir ute etter litteratur retta mot dynamisk sportsskyting og det direkte nærliggjande, både norsk, og utenlandsk litteratur.

 

Så Snowdude, takk for bidraget, men var ikkje heilt dette eg var ute etter no. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er så lurt å ha de på en liste over anbefalt litteratur for dynamisk skyting selv om det kan være en eller kanskje to nyttige ting der å plukke opp.

 

Når det er sagt, Ben Stoegers bøker går for å være veldig bra: http://www.benstoeger.com

Lurt? Tror du folk er dumme? "Hvis den ser ut som en and, går som and og kvekker som en and, så er det anragelig heltsikkert en and"

Link to comment
Share on other sites

Folk er faktisk "Dumme", Erasmus Montanus logikk er det man må forvente. Dog vil det også si at om man er påpasselig med å ikke blande inn uheldige begreper, vil man ved hjelp av samme logikk kunne "bevise" og forklare at sporten vår er nettopp en sport.

 

D.V.S. Så lenge man ikke blander inn begreper og scenarioer som kun kan forståes med den daglige virkeligheten i vårt store naboland i vest, vil folk skjønne at sportsskyting ikke har noe annet en våpenet (Og knappest det) felles med amerikansk selvforsvar og aggressiv politi/militsbevæpning.

En slik sammenblanding kommer naturlig i ett land der selvforsvar for mange er en daglig realitet og der all skytetrening gjerne har ett slikt element ett eller annet sted i bakgrunnen, slikt vil naturlig nok oppfattes mer aggressivt her i landet. Og selv om vi som skyttere ikke har en slik bakgrunn og slike tanker med det vi gjør, vil det være naturlig å tone ned litteratur o.l. som inneholder selvforsvar eller politi/militstaktikk, da man ikke kan forvente at uskolerte mennesker vil være i stand til å automatisk hoppe over og skille bort det som ikke er relevant for vår sport og dagliglivet i Norge som utdannede skyttere som kun har sekunder og poeng i sine tanker.

 

Samtidig må man være klar på og ikke stikke under en stol att all trening gjør skyttere bedre hva angår treffsikkerhet og generell håndtering av ett hvilket som helst våpen, men at det ikke er overførbart til å bytte ut papp og stål med mennesker.

Faktisk er vanlige blinker svært lite egnet til å bryte ned den naturlige motstand de aller fleste mennesker har mot å skade sine medmennesker, og det er også noe av grunnen til at akkurat denne delen av sporten har fjernet slik elementer etter som den har utviklet seg fra det treningsverktøyet for politi og milits den engang hadde sitt utspring fra. Noe den i likhet med vårt hjemmelige DFS har gjort.

 

Kort sagt, ikke for massene med litteratur der de ikke er skolert nok til å skille det relevante fra det irelevante, og man sparer seg for unødige missforståelser og misoppfattninger.

 

Selv vil jeg fremheve Vidar Nakling sin bok (Har den selv). En tidligere Europamester, 4 ganger Nordisk og 4 ganger Norsk mester, har tross alt nødvendigvis mye fornuftig å dele med andre. Boken er nok litt datert i begreper etc. da Nakling har sin bakgrunn fra Stridsskytingens dager, uten at det tar noe bort fra innholdets verdi (Litt historie er alltids sunt å ha med som ballast).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...