Jump to content

hvordan lagrer dere våpene deres og skytterbag råd


woodbear

Recommended Posts

Satt igår å prøvde å få logistikken med plastesker til å gå opp i skapet mitt, men falt meg inn og rett og slett bare ta pistolene og legge rett inn i ei hylle tilslutt.

 

Er litt lei av å sprette opp esker for å legge de pistoler og revolvere jeg skal ha med på banen i den større kofferten jeg har plass til alle i. (eller nå snart skaffer jeg meg en skytterbag med nok lommer til alt jeg trenger, forslag? trenger polstrede lommer store nok til 2 stk Desert eagle da de trenger litt beskyttelse pga. vekt og blånering som slites lett i kantene. Utover det trengs det steder til å stappe en p22, glock 17 og en ruger sbh .44 med 4" løp... Disse kan ligge litt her og der.

 

 

Hørte noe om at våpen generelt ikke har godt av å ligge tett i eskene, siden de kan ruste lettere da... ikke merket noe ti ldet hittil, men fram til januar i år, hadde jeg kun en 9mm glock i sin tupperware eske;-) og den er ikke akkurat kjent for å ruste.

 

Hvordan lagrer dere mere erfarne gutta våpen, i orginal esker inne i skapet, eller bare "nakne" rett i ei hylle?

 

 

tenkte våpen bagger... hvis noen aner om jeg får plass i noe nav disse, samt ammo og hørselvern må ha plass

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=414282 mulig noe trangt?

denne er vel mere passe?

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=259680

 

andre forslag mottas :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg lagrer pistolene mine på et stativ i våpenskapet for å spare plass.

 

Når det gjelder bag må jeg bare anbefale denne: http://shootersconnection.com/store/pro ... cts_id=130 Kjøpte en slik fra denne webshoppen i vinter og kan skrive under på at det er kvalitet. Når det gjelder plass har den 4 dedikerte lommer for pistoler, men det er rikelig plass til å legge dem andre plasser i bagen også. Du får også kjøpt denne på Midway i Norge, men da til en betydelig høyere pris.

 

Ps! Husk frakt og moms utgifter når du handler fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Takker, ser ut som en bedre kvalitets versjon av den fra midway, som er lik på de fleste måter. den er lik denne 5.11 bagen, men kvaliten på midway`n er dårligere...

Tror det er bra nok for mitt behov.

http://www.thehighroad.org/showthread.php?t=330122

 

Er din ca slik og? . Det jeg liker med Midway og 5.11 bagen, er at de har to padda lommer inni som er store nok til Dessert øglene mine.. Prisen ikke så gal heller.

 

Hvor stor er disse i virkligheten, eneste aber er at disse virker litt store, 22" langt er jo over 50cm.. men det er målt med alle små lommer, så den virker kanskje ikke så ubermassiv i virkligheten :)

 

Har allerede en stor plastkoffert fra claes olhson, men flere lag med skum jeg har nå modifisert til å ha plass til ammo, alle panger, øreklokker og briller. Men det er så herkete å åpne opp og ta ut ting på banen..

 

Ser for meg enklere å bare hive ting ut og inn av en bag.

Link to comment
Share on other sites

Det ble den fra midway, ringte dit og de hadde akkurat fått inn retur av en demobag som var helt strøken, fikk sjekka at måla passer med pangene mine, og så jeg fikk den til "ebay-pris" så da var det bare å ta den gitt :D

fant bilder på nett av den innvendig og-

midwayrangebagcq6.th.jpg

 

forsatt nysgjerring på stativ eller andre smarte løsninger til å lagre våpen i et skap med kun 1 hylle i midten

mye smart og enkelt kan lages, google images pistol rack ga en god del tips..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har observert at svært mange pistoler med lærhylster har pitringer på sleide og ramme.

Som eier av endel eldre militærpistoler har jeg pakket pistolene inn i plast brødposer sammen med en dusj med WD40 før de legges inn i lærhylsteret. Fungerer utmerket, og pistolene har alltid en liten oljefilm rundt seg.

Mange av pistolene er relativt sjelden ut av hylsteret, og kan ligge årevis uten at olja fordamper.

Link to comment
Share on other sites

kjekk sak, jeg oppdaget at de 27,5 cm lange desert`ene gjør at jeg må lagre dem nesten loddrett for å få igjen skapdøra, så den der kunne ikke jeg brukt, tror jeg.

 

Tenkte å snekre en slik en, bare enda litt enklere, http://i94.photobucket.com/albums/l89/g ... narrow.jpg

 

men så funka det greit med bare grov profilert skum, så det legger jeg på is inntil jeg virkelig kjeder meg en kveld :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter håndvåpen opp i mindre safes (eller pistolhyller i større safes) hvilende på skjefte og sleide (eller løp/underlug). De stables opp side ved side fra høyre og venstre med løpet på et håndvåpen som er stablet fra høyre mellom løpene på to som er stablet fra venstre osv. På denne måten klarer jeg å presse noe slik som 12-14 pistoler og revolvere inn i en håndvåpensafe. Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er at jeg reserverver den "store" skap-plassen til lange våpen. Nå for tiden er jeg så sprengt på plass til håndvåpen at jeg legger mindre pistoler på toppen av riflestøtter, løpene på de lange våpnene holder dem på plass.

 

Jeg har sluppet opp for lure steder å plassere våpenskap innendørs så jeg har et prosjekt gående med å brolegge en del av hagen for å plassere et skur slik at jeg kan få frigitt plass i garasjen for et (og senere enda ett) skap som tar 50+ våpen med innebygd duggpunktskontroll osv. I mellomtiden lider jeg av plassproblemer.

 

Følgelig: Har man plass til futteraler inne i våpenskapene har man egentlig et luksusproblem 8)

 

Skumplast har jeg ikke i noen våpenskap selv om jeg kjører AC i huset stort sett hele året og har elektrisk avfuktning under 40% i de rommene jeg har våpenskap (eller oppbevarer ammo).

Link to comment
Share on other sites

Etter mye grubling gjorde jeg slik med noen av mine våpen.

Biltema har bokser til det meste.

Har lagt høyttalerdempningsplater i bunn + en pose med silica i hver boks.

Boksene er ikke helt tette, og det mener jeg bare er en fordel.

Eventuelt kan man borre hull i dem.

 

dscn5924oq9.jpgdscn5927oe9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg midway baggen min, som er en" billig" kopi av den shooters baggen din Richard, og den andre 5.11 baggen. Virker solid nok.

 

Plass til våpen og utstyr og nesten et telt i denne. Den var "kembo-stor" ... hadde vel helst sett at den var ca 25% mindre overall, men skal jeg ha med alt, og slippe å pakke trangt med plass til overs er denne flott.

 

Utover at den var litt mere omfangsrik enn anntatt, så syns jeg den er helt genial i antall lommer å legge våpen internt. Det er to lommer på siden i innerbaggen(den som kan taes ut), to løse mapper som kan stå ved sidene av denne i baggen. Samt to faste lommer på sidene inne i hovedbagen. Kan ergo ha 6 våpen, ammo, hørselværn der inne, alle ytterlommene ble nesten overflødige til annet en pusseutstyr og magasiner. La noen panger i de og, bare for å pakke mindre trangt inni. De er paddet de og.

 

Anbefales hvis man har mange og store våpen. ikke akkurat den man trenger for 2-3 glocker hehe. Genial for utflukter og stevner der man trenger plass til alt på et sted. Flaskeholdern passa tilogmed fjorårets statoil kopp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann, vært borte i noen uker jeg så jeg har ikke fått sett inn på forumet før nå. Den baggen du refererer til ser ganske lik ut som den jeg har og vil helt sikkert gjøre nytten tenker jeg:) Greit å få plass til alt snadderet i en bag synes nå jeg!

Når det gjelder stativet jeg har så linket 625 til akkurat det stativet jeg har lenger opp i denne tråden, men som du selv sa så må du ha et dypt nok våpenskap for å få plass til det. Selv har jeg et Otso 15 skap, hvor det er bra med "dybde" plass.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften sier følgende:

"§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

 

Uregistrerte hagler som er ervervet før 1. oktober 1990 regnes som « registreringspliktige våpen » og « skytevåpen » etter denne bestemmelse."

 

Det står ikke noe der om at det ikke er tillatt å ha våpen og ammo i samme bag til og fra skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften sier følgende:

"§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l.Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.

 

Betyr dette at jeg kan frakte våpnet i bilen uten futeral hvis det oppbevares i bagasjerommet? Eller må det være nedpakket uansett, ref. transport?

Link to comment
Share on other sites

Forskriften sier følgende:

"§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l.Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.

 

Betyr dette at jeg kan frakte våpnet i bilen uten futeral hvis det oppbevares i bagasjerommet? Eller må det være nedpakket uansett, ref. transport?

 

Nei. Regelen innebærer at våpenet under transport alltid skal være nedpakket. Hvis du transporterer det i bilen skal det dessuten ikke være lett å få tak i. Jeg støtter denne regelen som sier at det ikke er ok å "tranportere" snuben i hanskerommet

Link to comment
Share on other sites

@Neuhausen

 

Ok, takk for den.

 

Hanskerommet har aldri vært aktuelt oppbevaringssted :wink:

 

Neida, forstå meg rett. Jeg har aldri oppfattet at dette var hensikten.

 

Jeg ville bare sette regelen litt i perspektiv mht. å begrense fare for misbruk av våpen til krypskyting fra bil og voldsutøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Hadde lyst på den, men fiksa ikke blå fargen som var inne i butikk der jeg fysisk så den... me n kunne kjøpt i svart fra midway, men fikk midwaybaggen for billig penge da den hadde vært demobag.. dvs pakka opp og sett på av et blad eller no... så da forsvant omtrent alle andre valg ut av vindu... men den var noe større i virkligheten ..såjeg burde heller hatt en sånn ced/dillon bag ol. og pakka litt trangere, den midwaybagen er litt stor for en kar på knappe 165cm hehe... blir noen vitser når jeg kommer slepende på den hehe. men skal man ha en skytedag og trenger mye ammo og alle pangene, ja da er`n kjekk gitt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt frakte håndvåpenet sitt i hanskerommet, så sant den er i en form for pose/futeral (gjerne en slik løs pose/lomme som man ofte finner i skytebagger. Dette forutsatt at den er delt/adskilt nede i futeralet.

§22-8 gir kun at løyve til transport i kjøretøy i udelt form må foregå som beskrevet, altså ikke lett tilgjengelig.

 

Dette gir at tar man med seg rifla på bussen og da selvfølgelig har den på setet ved siden av seg, så skal vital del/sluttstykke være fradelt riflen. Ligger den i bagasjerommet på bussen må en fortsatt ut med sluttstykket grunnet manglende kontroll på våpenet. Mens en i bagasjerom/varerom i privat bil selvsagt ikke trenger å ta ut sluttstykket, da en der har kontroll over våpenet hele tiden.

 

Så vil man ha med seg rifla i pasasjer setet forran (eller pistolen for den del), må man ta ut vital del for å tilfredstille reglene.

For rifle i baksetet i futeral kan jeg ikke se at det å ta ut sluttstykket skal være nødvendigt, siden en i praksis må ut av bilen for å kunne pakke ut rifla (her kommer det altså an på hvor lett adkomsten er, i en brei amerikaner så sier jeg ut med sluttstykket, i en smal japaner, la det bli).

 

Gjør man derimot som jeg som ofte bare tuller rifla inn i ett bilpledd på kort transport, så må sluttstykket ut av rifla om den ikke ligger i bagasjerommet. Jeg regner med jeg ikke er alene om å foretrekke at rifla ligger i ett mykt sete fremfor at den ligger i ett hardt bagasjerom og slenger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...